2010-09-18, 02:21
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Visste jag inte, intressant, har du någon länk till den stora undersökningen.

Jag fattade det som om han skulle göra den stora först om/när han blev dömd. Alltså efter tingsrättens beslut. Vad sa den då?
Då är du inte så påläst som du utger dig för att vara. Den stora rättspsykiatriska undersökningen skedde före rättegången.
Eftersom jag förstår att du kommer att betvivla mina uppgifter föreslår jag att du tittar i corren.se den 3.9
Citera
2010-09-18, 02:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag anser att någon som systematiskt misshandlar och slutligen slår ihjäl ett litet barn inte kan vara psykiskt frisk. Patric har dock förklarats psykiskt frisk enligt rättsväsendets krierier och kan därför dömas till fängelse.

Man kan ha en allvarlig psykisk störning utan att vara psykiskt sjuk (i lagens mening). För att vara psykiskt sjuk enligt lagens mening brukar det krävas att personen har drabbats av exempelvis psykos och inte har en riktig verklighetsuppfattning, inte kan skilja rätt från fel osv. Har personen en allvarlig psykiskt personlighetsstörning (t ex antisocial personlighetsstörning) vet h*n vad som är rätt och fel, handlar rationellt osv.

Om en person misshandlar ett barn till döds så tyder det på att h*n har någon slags störning, men h*n behöver inte vara psykiskt sjuk i lagens mening. PS är uppenbarligen inte det senare, men någon typ av störning torde han ha.
Citera
2010-09-18, 02:26
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Man kan ha en allvarlig psykisk störning utan att vara psykiskt sjuk (i lagens mening). För att vara psykiskt sjuk enligt lagens mening brukar det krävas att personen har drabbats av exempelvis psykos och inte har en riktig verklighetsuppfattning, inte kan skilja rätt från fel osv. Har personen en allvarlig psykiskt personlighetsstörning (t ex antisocial personlighetsstörning) vet h*n vad som är rätt och fel, handlar rationellt osv.

Om en person misshandlar ett barn till döds så tyder det på att h*n har någon slags störning, men h*n behöver inte vara psykiskt sjuk i lagens mening. PS är uppenbarligen inte det senare, men någon typ av störning torde han ha.
Då blir min givna fråga, vem skulle inte skydda sig med epitetet"psykisk störning" om man vid ett anfall av djup agressivitet och hat dödade en annan människa.?
Citera
2010-09-18, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Då är du inte så påläst som du utger dig för att vara. Den stora rättspsykiatriska undersökningen skedde före rättegången.
Eftersom jag förstår att du kommer att betvivla mina uppgifter föreslår jag att du tittar i corren.se den 3.9

Hittar inte. Kan du lägga ut en länk. Det här var en nyhet för mig.
Citera
2010-09-18, 02:34
Medlem
mercys avatar
Citat:
Hittar inte. Kan du lägga ut en länk. Det här var en nyhet för mig.
[quote] OK. Den finns på corren .se Att du orkar min vän! Det gör inte jag längre. Natti natti ZZZZZZZ
Citera
2010-09-18, 02:35
Medlem
Guardian Angels avatar
Det står här:

http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5338867
Citera
2010-09-18, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det står här:

http://www.corren.se/ostergotland/mjolby/?articleId=5338867

Tack! Jag googlade som fan men det kom bara upp att han misstänks ha en allvarlig psykisk störning, samt att den stora skulle utföras före tingsrättens beslut. Det är svårt att söka på datum, bättre att få en länk.

Citat:
Enligt den stora rättspsykiatriska bedömningen av den åtalade har han ej begått handlingarna under påverkan av allvarlig psykisk störning. Han lider heller inte nu av någon sådan.

Och det var det jag misstänkte. Han var inte "galen" eller så utan det är något annat fel på karln. Tänk att kunna göra något sådant så kontrollerat, det får en att tänka på psykopati. De brukar ju klara av sånt.

Hoppas att han aldrig kommer i närheten av något mer barn.
Citera
2010-09-18, 03:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Då blir min givna fråga, vem skulle inte skydda sig med epitetet"psykisk störning" om man vid ett anfall av djup agressivitet och hat dödade en annan människa.?

Man kan ju inte diagnosticera sig själv. Diagnosen ställs av psykiatriker m fl. Men det är ju en hel del brottslingar som försöker hävda psykisk sjukdom och att de därmed inte har ansvar för sina handlingar. En psykisk störning behöver ju inte medföra förmildrande omständighet, om det gäller en personlighetsstörning (vilket alltså inte är en psykisk sjukdom). Man måste förstå skillnaden på dessa tillstånd.
Citera
2010-09-18, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Man kan ju inte diagnosticera sig själv. Diagnosen ställs av psykiatriker m fl. Men det är ju en hel del brottslingar som försöker hävda psykisk sjukdom och att de därmed inte har ansvar för sina handlingar. En psykisk störning behöver ju inte medföra förmildrande omständighet, om det gäller en personlighetsstörning (vilket alltså inte är en psykisk sjukdom). Man måste förstå skillnaden på dessa tillstånd.

Exakt. Och det står ingenting om att han har eller inte har någon personlighetsstörning. Därför kan man mycket väl misstänka att han lider av en sådan. Hans kontrollerade sätt att slå i magen och visa upp en annan sida mot pojken när andra var med talar för det. Manipulativ som fan.
Citera
2010-09-18, 04:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Exakt. Och det står ingenting om att han har eller inte har någon personlighetsstörning. Därför kan man mycket väl misstänka att han lider av en sådan. Hans kontrollerade sätt att slå i magen och visa upp en annan sida mot pojken när andra var med talar för det. Manipulativ som fan.

Ja, han torde ha någon slags störning. Vid en RPU (som han verkar ha "klarat") letar man efter en allvarlig psykisk störning, så som psykos (t ex man har nedsatt förmåga att bedöma verkligheten). Svåra personlighetsstörnigar kan i vissa fall (vid impulsgenombrott av psykotisk karaktär, t ex starkt tvångsmässigt beteende) räknas som allvarlig psykisk störning. Vanlig persolighetsstörning, som inte bedöms som allvarlig, svår, betraktas inte som att man är psykiskt störd/sjuk i lagens mening. Så det verkar inte PS vara (dvs han bör kunna skilja rätt från fel osv)

Med detta vill jag förtydliga det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Citera
2010-09-18, 07:26
Medlem
sanningsserums avatar
Citat:
På måndag har vi svaret på hur allvarligt tingsrätten ser på det här brottet.För egen del tror jag att hans straff blir någonstans mellan 3-5 år. Tråkigt men sant. Står då Zanna och väntar...

Jaa vet du jag skulle inte bli förvånad om hon står där....kanske då med deras gemensamma barn på armen...
Citera
2010-09-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsserum
Jaa vet du jag skulle inte bli förvånad om hon står där....kanske då med deras gemensamma barn på armen...

Ja, jag skulle inte heller bli förvånad över detta. Tar det för sannolikt att det blir så. Hon har ju redan börjat skicka "kärleksbrev" till honom i häktet... Och sätta barn till världen under fängelsebesök är det ju många innan som klarat av, det gör säkert PS & Z också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in