2010-09-15, 11:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Nej det handlar inte om sex. Enda punkt vi är ense.
All porr handlar inte om sex..utan att samma behov som vid våldtäkt tillfredsställs.
Skogemeanstalten ordnar föreläsningar för de som är vetgiriga. Och okunniga.
Ordnar Skogomeanstalten föreläsningar för utomstående? Verkligen? Vilka håller i dem?

Hur blev det med länkarna?
Citera
2010-09-15, 11:26
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han överkonsumerade porr p g a depression (som hos män ofta innehåller ett mått av aggressivitet/ irritabilitet). Det är min fasta ståndpunkt...
Ganska troligt ja...Det kan inte vara för att få sexuell tillfredsställelse, det handlade ju om hela dagar...
Poängen är att även om mamman upptäckte att PS kollat på porr så var i det i sig inte ett tecken på att sonen blev misshandlad eller ens att den risken förelåg.
Senast redigerad av KiaW 2010-09-15 kl. 11:29.
Citera
2010-09-15, 11:28
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Snälla hjälp mig. Jag har missat att P missbrukade: När? Var? Hur? vad?
De talar om ett annat mordfall där bråk om porrsurfande förekom.
Citera
2010-09-15, 11:29
Medlem
enannanamandas avatar
Om Theos unga mamma varit en harmonisk, välfungerande vuxen kvinna med ett gott socialt skyddsnät av familj och vänner omkring sig så hade inte detta hänt, om det är jag övertygad!

Hon hade inte valt att flytta ihop med denne omogne, egofixerade, lättkränkte och paranoide man efter endast en kort nätbekanskap, om hon inte varit en vilsen, kanske inte alltför skärpt och mycket ensam tjej med orealistisk uppfattning om vad en varm och omhändertagande partner är och vad ett gott och välfungerande förhållande innebär! Och vad det innebär att ha ansvaret för ett litet barns väl och ve!

Det är väl klart att en helt ok förälder inte hade lyckats undgå att se alla dessa varningstecken på att ngt inte stod rätt till(understatement) med nya styvpappans förhållande till sonen!

Det här fallet är bara ett alltför sorgligt exempel på att allting gått åt h*****e pga försummelser och ovilja att se sanningen i tid. Mamman är naturligtvis inte utan ansvar härvidlag, men de människor som var satta att värna om lille T (och hans mamma!) har ju totalt misslyckats med sitt "uppdrag" här och får ta på sig väldigt mycket av skulden tlll att den vidrige gärningsmannen ostörd under flera månader bokstavligen kunde banka ihjäl ett liten värnlös tvååring!
Citera
2010-09-15, 11:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Om Theos unga mamma varit en harmonisk, välfungerande vuxen kvinna med ett gott socialt skyddsnät av familj och vänner omkring sig så hade inte detta hänt, om det är jag övertygad!

Hon hade inte valt att flytta ihop med denne omogne, egofixerade, lättkränkte och paranoide man efter endast en kort nätbekanskap, om hon inte varit en vilsen, kanske inte alltför skärpt och mycket ensam tjej med orealistisk uppfattning om vad en varm och omhändertagande partner är och vad ett gott och välfungerande förhållande innebär! Och vad det innebär att ha ansvaret för ett litet barns väl och ve!

Det är väl klart att en helt ok förälder inte hade lyckats undgå att se alla dessa varningstecken på att ngt inte stod rätt till(understatement) med nya styvpappans förhållande till sonen!

Det här fallet är bara ett alltför sorgligt exempel på att allting gått åt h*****e pga försummelser och ovilja att se sanningen i tid. Mamman är naturligtvis inte utan ansvar härvidlag, men de människor som var satta att värna om lille T (och hans mamma!) har ju totalt misslyckats med sitt "uppdrag" här och får ta på sig väldigt mycket av skulden tlll att den vidrige gärningsmannen ostörd under flera månader bokstavligen kunde banka ihjäl ett liten värnlös tvååring!
Det här inlägget kan jag instämma i. Det är sammanfattar min uppfattning ganska väl.
Citera
2010-09-15, 11:39
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ordnar Skogomeanstalten föreläsningar för utomstående? Verkligen? Vilka håller i dem?

Hur blev det med länkarna?

Jag har redan svarar angående länkarna..
Du är ju inte utomstående enligt vad du uppgivit. Någon annan har tipsat dej om en bok.
Och vilka som räknas till utomstående vet jag inte heller. Föreläsningarna hålls i utbildningssyfte för vissa yrkesgrupper i vardande.
Vem som håller i dem kan jag inte svara på.
Personligen har jag lyssnat på en mycket intressant sådan. Det var en kvinnlig psykolog på Skogomeanstalten som höll just den föreläsningen.
Citera
2010-09-15, 11:46
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Han överkonsumerade porr p g a depression (som hos män ofta innehåller ett mått av aggressivitet/ irritabilitet). Det är min fasta ståndpunkt...
Hur en människa väljer att konsumera porr beror väl ändå på vilken typ av sexuell drift denne har? Du menar alltså att den som inte konsumerar porr överhuvudtaget också skulle vara i någon form av riskson för att spöa upp småbarn, precis som du hävdar att den som överkonsumerar är?

Och varför skulle en person som överkonsumerar porr vara mer benägen att spöa småbarn? Jag ser inte sammanhanget. Varför inte spöa vem som helst?

Du behöver inte alls lida av en depression för att se mycket på porr.
Citera
2010-09-15, 11:46
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Jag har redan svarar angående länkarna..
Du är ju inte utomstående enligt vad du uppgivit. Någon annan har tipsat dej om en bok.
Och vilka som räknas till utomstående vet jag inte heller. Föreläsningarna hålls i utbildningssyfte för vissa yrkesgrupper i vardande.
Vem som håller i dem kan jag inte svara på.
Personligen har jag lyssnat på en mycket intressant sådan. Det var en kvinnlig psykolog på Skogomeanstalten som höll just den föreläsningen.
Jag missade det svaret.

Du menar alltså att det du ser som relevant heltäckande material är något som en psykolog på Skogomeanstalten presenterat?

Du får ursäkta - men jag, trots att arbetar inom verket - föredrar att inhämta mina kunskaper från BrÅ och från Kriminologen som har resurser och kunskap att faktiskt hantera sånt här material, och inte presentera små smala "erfarenhetsbaserade" undersökningar.

Finns inte undersökningarna utlagda så är det sannolikt psykologens egna teorier du hört.
Citera
2010-09-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkerside
Ja, kan inte soc prata med dagis själva? Eller är det praxis att föräldrarna alltid är med? Blir ju en väldigt konstig situation, särskilt när man vet hur hotfulla eller manipulativa misshandlande föräldrar kan vara.

Sant, lagen är mesig. Och dagis observationer var nog pusselbiten som fattades... Hoppas vi alla som läser om detta lär oss något för framtiden!

Har jag också funderat på. Men var hon verkligen hemma hela tiden eller var det också en lögn som P övertygat henne om? Det är ju i alla fall uppenbart att Theo inte trivdes hemma.

Jag funderar också på ett tidigare tillfälle när han var sjuk, det var när de skulle ha möte med soc nån gång där. Han var sjuk en torsdag till tisdag. Vad var det för fel på honom då?

Ja, men eftersom det redan är under granskning så kommer du inte uppnå något nytt, förutom att lägga fokus på frågan då förstås!

Ja, jag tycker att det är märkligt! I detta fall var det även en styvpappa som bott med T i ca två månader vid samtalstillfället. Varför skulle han vara med på allt? Nej, jag tror att man måste se över en hel del regler här.

Jag vet inte om Z var hemma hela tiden, har för mig att jag läst detta i tråden, och har just nu ingen möjlighet att läsa FUP. Men visst är det möjligt att det är ännu en lögn för att få detta att verka vara på annat sätt än det verkligen är.

Jag blir riktigt arg faktiskt, att soc bara sväljer lögnerna, det har ju inkommit en anmälan från en annan soc vilka har haft mycket kontakt med Z, och borde veta en hel del. Jag tycker de gör lätt för sig att ha ett par samtal, och sen avfärda vidare åtgärder!
Citera
2010-09-15, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Hur en människa väljer att konsumera porr beror väl ändå på vilken typ av sexuell drift denne har? Du menar alltså att den som inte konsumerar porr överhuvudtaget också skulle vara i någon form av riskson för att spöa upp småbarn, precis som du hävdar att den som överkonsumerar är?

Och varför skulle en person som överkonsumerar porr vara mer benägen att spöa småbarn? Jag ser inte sammanhanget. Varför inte spöa vem som helst?

Spöa vem som helst är nog inte aktuellt här, personer som ger sig på svagare individer brukar oftast vara strykrädda. Så jag hoppas innerligt att han åker på mycket stryk innanför murarna.
Citera
2010-09-15, 12:01
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ

Ja, man kan konsumera mycket porr utan att vara deppig (lust) - man kan även vara deppig och konsumera mycket porr (tillf. ångestlindring)
Citera
2010-09-15, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Du menar att hon inte kunde behärska sig är för att hon inte tänker på Theo.

Hon hade tänkt mer på Theo om hon lämnat honom ensam med Patric som du utgår från att hon vet misshandlar honom. Hur tänkte du nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Så då visste hon då, menar du?

Hur kom du på att fråga något sådant av det jag skrev? Du påstod att hon bara tänkte på sig själv som inte ville lämna pojken ensam med styvfadern. Jag undrar hur du tänkte där med tanke på att DU tror att hon visste att han misshandlade sonen? Hade det varit generöst att lämna sonen med sin misshandlare?

För att förtydliga för dig som är lite förvirrad nu så är det DU som tror att mamman visste. Inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in