2010-09-22, 11:49
  #3769
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Lite av en filosofisk fråga det här med strafflängd: Har han det bättre eller sämre innanför murana än utanför? Är han mindre våldsbenägen efter avtjänat straff? Hur mycket skall ha få kosta (sluten anstalt kostar i runda slängar tio gånger mer än frivård)? Vinner samhället på att han är ute i samhället, jobbar och betalar skatt? etc.

Är väl jämställt med dödstraff för honom att avtjäna straff? Eller flera års svår tortyr pga bristen på porrsurf?
De enda som vinner på hans frigivning är väl betalsajterna för live sex?
Citera
2010-09-22, 11:50
  #3770
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Förstår vad du menar. Det jag skrev var rent känslomässigt, även om jag försökte behärska mig lite. Ska vi tänka pengar tycker jag dödsstraff är lämpligt, och inte då att han ska sitta i fängelse 25 år och sen bli avrättad, utan avrättning direkt när domen vinner laga kraft. Då tjänar visserligen samhället inte några pengar på honom, å andra sidan kostar han heller inget efter "frånfället"...

Att du är för dödsstraff kommer inte som en överraskning.

I mina ögon vore det tragiskt att införa dödsstraff. En slags återgång till medeltiden. Tycker att vi ska försöka vara lite mer civiliserade än så.
Citera
2010-09-22, 12:05
  #3771
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Lite av en filosofisk fråga det här med strafflängd: Har han det bättre eller sämre innanför murana än utanför? Är han mindre våldsbenägen efter avtjänat straff? Hur mycket skall ha få kosta (sluten anstalt kostar i runda slängar tio gånger mer än frivård)? Vinner samhället på att han är ute i samhället, jobbar och betalar skatt? etc.
Han har det sämre innanför murarna - rent psykiskt - oavsett vad folk tror så är fängelsestraff sällan någon barnlek ur de aspekterna även om de får mat, kläder, säng osv.

Mindre våldsbenägen kan de bli efter långa straff ja - det går faktiskt inte att ge ett entydigt svar på det, däremot går det ju klart att svara på att mördare ytterst sällan återfaller och mördar igen. Det är det brottet med minst återfallsbenägenhet s a s.

Om samhället vinner på att han är ute eller inte beror ju på vad han gör av sin tid i frihet - återgår han in i samhället och inte återfaller i något brott så gynnas ju samhället av en återgång. Om han i stället hamnar utanför samhället och skall försörjas med samhällets resurser och samtidigt hamnar i kriminalitet så gynnas samhället inte av en återgång -- om kriminaliteten han ägnar sig åt dessutom är våld och direkt skada av andra så spelar det ingen roll om han i övrigt är skötsamt eftersom den skada han tillfogar andra då blir till men för samhället som helhet och inte enbart för hans offer.
Det går alltså inte att svara generellt på en sådan fråga som du ställer.

Inlåsningen handlar ju främst om att samhället mäter ut hämnden åt den enskilde, om skyddsaspekt, och om att upprätthålla den allmänna moraluppfattningen (allmänprevention) - visa var gränserna går och hur illa samhället ser på saker - individualpreventionen finns med, men måste sägas vara underordnad de andra värdena ändå.
Citera
2010-09-22, 12:09
  #3772
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han har det sämre innanför murarna - rent psykiskt - oavsett vad folk tror så är fängelsestraff sällan någon barnlek ur de aspekterna även om de får mat, kläder, säng osv.

Mindre våldsbenägen kan de bli efter långa straff ja - det går faktiskt inte att ge ett entydigt svar på det, däremot går det ju klart att svara på att mördare ytterst sällan återfaller och mördar igen. Det är det brottet med minst återfallsbenägenhet s a s.

Om samhället vinner på att han är ute eller inte beror ju på vad han gör av sin tid i frihet - återgår han in i samhället och inte återfaller i något brott så gynnas ju samhället av en återgång. Om han i stället hamnar utanför samhället och skall försörjas med samhällets resurser och samtidigt hamnar i kriminalitet så gynnas samhället inte av en återgång -- om kriminaliteten han ägnar sig åt dessutom är våld och direkt skada av andra så spelar det ingen roll om han i övrigt är skötsamt eftersom den skada han tillfogar andra då blir till men för samhället som helhet och inte enbart för hans offer.
Det går alltså inte att svara generellt på en sådan fråga som du ställer.

Inlåsningen handlar ju främst om att samhället mäter ut hämnden åt den enskilde, om skyddsaspekt, och om att upprätthålla den allmänna moraluppfattningen (allmänprevention) - visa var gränserna går och hur illa samhället ser på saker - individualpreventionen finns med, men måste sägas vara underordnad de andra värdena ändå.
(min fetning)

Jag ställer retoriska frågor, vilka inte kräver svar.
Citera
2010-09-22, 12:16
  #3773
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
(min fetning)

Jag ställer retoriska frågor, vilka inte kräver svar.
Det är ju inte helt enkelt att veta att du inte vill ha funderingar kring de frågeställningar du ställer upp i ett forum. Men okej ... my bad.
Citera
2010-09-22, 12:20
  #3774
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju inte helt enkelt att veta att du inte vill ha funderingar kring de frågeställningar du ställer upp i ett forum. Men okej ... my bad.

Det var inte så jag menade. Jobbigt att behöva tassa på tå hela tiden...
(citera gärna hela citat när Du citerar mig)
//InterM
Citera
2010-09-22, 12:23
  #3775
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju inte helt enkelt att veta att du inte vill ha funderingar kring de frågeställningar du ställer upp i ett forum. Men okej ... my bad.

Det var inga funderingar du kom med. Det var svar.
Så att vi "folk" skulle veta hur det förhåller sej..och slippa fundera.
Citera
2010-09-22, 12:26
  #3776
Bannlyst
Obligatorisk soc-övervakning för WT som får barn - ja tack.
Citera
2010-09-22, 12:39
  #3777
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det var inte så jag menade. Jobbigt att behöva tassa på tå hela tiden...
(citera gärna hela citat när Du citerar mig)
//InterM
Fast jag har citerat hela citat .. såvitt jag vet i alla fall. Jag trycker på citat knappen, om jag har missat något så är det sannolikt något som du redigerat efteråt, eller som fallit bort av någon annan anledning - jag har inte klipp ut något i alla fall. Jag vet inte riktigt vad - vilket citat - du menar heller, hur som helst, jag inte avsiktligt redigerat i citaten.

Du behöver inte tassa på tå alls, jag ber om ursäkt om du uppfattade det som det, det var inte min avsikt att uttrycka mig så fyrkantigt i mitt svar till dig.
Citera
2010-09-22, 12:42
  #3778
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast jag har citerat hela citat .. såvitt jag vet i alla fall. Jag trycker på citat knappen, om jag har missat något så är det sannolikt något som du redigerat efteråt, eller som fallit bort av någon annan anledning - jag har inte klipp ut något i alla fall. Jag vet inte riktigt vad - vilket citat - du menar heller, hur som helst, jag inte avsiktligt redigerat i citaten.

Du behöver inte tassa på tå alls, jag ber om ursäkt om du uppfattade det som det, det var inte min avsikt att uttrycka mig så fyrkantigt i mitt svar till dig.
Inlägg 3775 t ex. Att ta med det fetade. Men ok, skit vart...
Citera
2010-09-22, 12:44
  #3779
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Det var inga funderingar du kom med. Det var svar.
Så att vi "folk" skulle veta hur det förhåller sej..och slippa fundera.

Men jesses människa!

Att du upplever att du måste sluta fundera för att någon ger svar på inlägg med sina funderingar beror nog mest på dig själv och du kan ju inte begära att folk inte får skriva inlägg på fb för att du då slutar fundera. Det är löjligt.

Att mördare ytterst sällan återfaller i mördande är ett faktum. Och om Patric mördar igen återstår väl att se.
Citera
2010-09-22, 12:45
  #3780
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Obligatorisk soc-övervakning för WT som får barn - ja tack.
Soc-övervakning, nej för hur skulle en sådan se ut, och hur acceptabelt skulle det vara att börja behandla människor som brottslingar bara för att de kom ur en viss socioekonomisk grupp.

Dessutom är inte barnmord isolerat till det du kallar WT. Det vore således ett slag i luften till stora kostnader både för samhället och den personliga integriteten.

Dessutom visar ju det här fallet att trots att i princip alla kontroll organ varit inkopplade så har inte kontrollen fungerat - det tycker jag är något att utreda och fundera över. Varför såg, reagerade och agerade inte kontrollorganen, varför fanns det inte bättre samordning och kommunikation mellan dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in