2010-09-21, 23:41
  #3757
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Du vill ju inte ens försöka förstå vad som sägs här! Jag tycker inte att du tillför den här diskussionen något vettigt. Inte för att du har en annan åsikt än mig, utan för att du vrider och vänder på uttryck och påståenden så att det passar dig.

Jag tycker det är mycket märkligt att du intar den här ståndpunkten utan nåt större kritiskt granskande av Z:s agerande. Om vi alla vore som du ute i det verkliga livet så skulle ännu fler barn fara illa.

Något som slår mig när jag läser dina inlägg är att du verkar identifiera dig med Z på något konstigt vis.Om det är så tycker jag det är tråkigt.

Jag har tröttnat ordentligt på dina oförskämda inlägg och jag anser inte att du är seriös när du uttalar dig på det sätt du gör- raljerar, ironiserar och beter dig ovettigt. I den här tråden diskuterar vi något som är så fasansfullt att det övergår ens förstånd.
Du menar att om jag inte godtar era huvudlösa analyser där precis allt Zanna sagt och gjort eller inte har gjort skall tolkas som tecken på hennes uselhet så är JAG nyanslös

Vänder och vrider på saker är väl precis det du själv gör - du som till och med får visat engagemang i barnets tillvaro på dagis och dagis verksamhet som kända riskfaktorer för att något är fel i föräldraskapet.

Som hävdar att det engagemang andra människor vittnar om enbart är en falsk fasad hon visat upp -- för det har minsann du analyserat fram.

Skärp dig!

Och du - om du besparar mig dina analyser gällande mig, så lovar jag att bespara dig min analys gällande dig - både som mor och i din påstådda profession.
Citera
2010-09-22, 00:15
  #3758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar att om jag inte godtar era huvudlösa analyser där precis allt Zanna sagt och gjort eller inte har gjort skall tolkas som tecken på hennes uselhet så är JAG nyanslös

Vänder och vrider på saker är väl precis det du själv gör - du som till och med får visat engagemang i barnets tillvaro på dagis och dagis verksamhet som kända riskfaktorer för att något är fel i föräldraskapet.

Som hävdar att det engagemang andra människor vittnar om enbart är en falsk fasad hon visat upp -- för det har minsann du analyserat fram.

Skärp dig!

Och du - om du besparar mig dina analyser gällande mig, så lovar jag att bespara dig min analys gällande dig - både som mor och i din påstådda profession.

Tycker fortfarande inte att du har tillfört något vettigt!
Citera
2010-09-22, 09:20
  #3759
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Jo, det som har hänt är fruktansvärt och det är svårt att tro på och att ta in vissa saker. Men personligen så försöker jag förstå och jag vet att du och många fler också försöker att förstå vad som egentligen har hänt. Och också vad det är som gör att det hela kunde hända.

Att vi har olika synvinklar och tar till oss olika beror en hel del på vad vi själva har för livserfarenhet, både via arbete, familj och intressen.

Vi är många som vill diskutera detta, utan att någon ska behöva bli illa bemött. Alla kan inte tycka lika, beroende både på erfarenheter och på personlighet. Men för den skull så ska man inte se ner och göra narr av dem som inte tycker som en själv. Det hindrar en fri diskussion och många varken orkar eller vågar säga sin mening på grund av att de känner sig så fruktansvärt kränka av vissa. Så ska det inte behöva vara, vi har alla något att tillföra denna tråd och vi får alla göra det fritt utan att bli trakasserade.

Du har svårt att ta in och försöker förstå säger du. Det är bra att du försöker trots att det är svårt. Observera att det inte är en tråd om andra användare och vad du tycker om dem. Själv tycker jag inte alls att det är svårt att ta in.

Det Zanna gjort och inte gjort har faktiskt inte så mycket med saken att göra såvida man inte tror att hon har uppmuntrat misshandeln och mordet på sonen eller att hon varit likgiltig för den. Även om något av detta vore sant så har ändå inte misshandeln och mordet att göra med om hon inte hade köpt nog med leksaker till sonen eller vad man vill klaga på för det har liksom i så fall inget samband.

Det finns inget som säger att mammor som köper lite leksaker till sitt barn är benägna att vilja få dem misshandlade och mördade eller likgiltiga för det.

Om det vore så att hon velat få sitt barn misshandlat och mördat eller varit likgiltig till det så är det något som inte går att koppla till något som en del kopplar det till här i tråden. Det är som egenskaper för sig. Jag förstår att det skulle vara skönt att hitta lätta förklaringar eller lösningar men det är ju något som inte går. De som kan vilja ha sitt barn misshandlat eller är likgiltig för något sådant kan lika gärna vara de som köper mycket leksaker, kläder och barnmöbler och gör en massa saker som inte Zanna har gjort och tvärtom.
Citera
2010-09-22, 11:02
  #3760
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Du har svårt att ta in och försöker förstå säger du. Det är bra att du försöker trots att det är svårt. Observera att det inte är en tråd om andra användare och vad du tycker om dem. Själv tycker jag inte alls att det är svårt att ta in.

Det Zanna gjort och inte gjort har faktiskt inte så mycket med saken att göra såvida man inte tror att hon har uppmuntrat misshandeln och mordet på sonen eller att hon varit likgiltig för den. Även om något av detta vore sant så har ändå inte misshandeln och mordet att göra med om hon inte hade köpt nog med leksaker till sonen eller vad man vill klaga på för det har liksom i så fall inget samband.

Det finns inget som säger att mammor som köper lite leksaker till sitt barn är benägna att vilja få dem misshandlade och mördade eller likgiltiga för det.

Om det vore så att hon velat få sitt barn misshandlat och mördat eller varit likgiltig till det så är det något som inte går att koppla till något som en del kopplar det till här i tråden. Det är som egenskaper för sig. Jag förstår att det skulle vara skönt att hitta lätta förklaringar eller lösningar men det är ju något som inte går. De som kan vilja ha sitt barn misshandlat eller är likgiltig för något sådant kan lika gärna vara de som köper mycket leksaker, kläder och barnmöbler och gör en massa saker som inte Zanna har gjort och tvärtom.

Du lägger in massa annat irrelevant i alla dina inlägg vilket gör att det är svårt att följa dig i dina tankar... Faktum är att Z i domen har fått sig en "skrapa" att även hon nonchalerat Ts onda arm och inte sökt läkarvård. Jag har också oerhört svårt att ta in att en vuxen man tagit ut sin frustration på ett litet försvarslöst barn.
Citera
2010-09-22, 11:06
  #3761
Medlem
Det är märkliga diskussioner som pågår i tråden. Zanna har förlorat ett barn, huruvida hon har brustit i sin föräldraroll, tycker jag har diskuterats tillräckligt. Det är fortfarande Patrik som har gjort sig skyldig till ett fruktansvärt brott och det är mycket märkligt att han bara dömdes till 12 års fängelse. Hoppas att det överklagas och att han får höjt i Hovrätten.
Det är psykologin bakom hans handlande som jag tycker är intressant. Angreppen på Zanna, tycker jag liknar mobbning!
Bland de män som det sista året har blivit dömda för att ha dödat sina sambos, har en blivit frikänd, på grund av bristande bevisning.

En blev dömd till 14 år och fick det sänkt i hovrätten till 12 år.

En annan blev dömd i Tingsrätten till 12 år och fick i hovrätten det höjt till 16 år.
Vad beror skillnaden i domar på?

Är det pengarna som styr? Jag trodde att det var lika inför lagen, men det är tydligen inte så.
Citera
2010-09-22, 11:13
  #3762
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Det är märkliga diskussioner som pågår i tråden. Zanna har förlorat ett barn, huruvida hon har brustit i sin föräldraroll, tycker jag har diskuterats tillräckligt. Det är fortfarande Patrik som har gjort sig skyldig till ett fruktansvärt brott och det är mycket märkligt att han bara dömdes till 12 års fängelse. Hoppas att det överklagas och att han får höjt i Hovrätten.
Det är psykologin bakom hans handlande som jag tycker är intressant. Angreppen på Zanna, tycker jag liknar mobbning!
Bland de män som det sista året har blivit dömda för att ha dödat sina sambos, har en blivit frikänd, på grund av bristande bevisning.

En blev dömd till 14 år och fick det sänkt i hovrätten till 12 år.

En annan blev dömd i Tingsrätten till 12 år och fick i hovrätten det höjt till 16 år.
Vad beror skillnaden i domar på?

Är det pengarna som styr? Jag trodde att det var lika inför lagen, men det är tydligen inte så.

Det är märkligt att det inte ses allvarligare på barnamord. Just på grund av att de är i sån extrem beroendeställning av sina vårdare borde det faktiskt ses som utomordentligt allvar. Tycker också att straff för mord på barn borde skärpas. 20-25 år minimum för en sån här sak tycker jag.

Jag hoppas att det åtminstone höjs till 16 år som du ger ett exempel på här. Man bör ju betänka att man inte sitter hela tiden heller.
Citera
2010-09-22, 11:16
  #3763
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Det är märkliga diskussioner som pågår i tråden. Zanna har förlorat ett barn, huruvida hon har brustit i sin föräldraroll, tycker jag har diskuterats tillräckligt. Det är fortfarande Patrik som har gjort sig skyldig till ett fruktansvärt brott och det är mycket märkligt att han bara dömdes till 12 års fängelse. Hoppas att det överklagas och att han får höjt i Hovrätten.
Det är psykologin bakom hans handlande som jag tycker är intressant. Angreppen på Zanna, tycker jag liknar mobbning!
Bland de män som det sista året har blivit dömda för att ha dödat sina sambos, har en blivit frikänd, på grund av bristande bevisning.

En blev dömd till 14 år och fick det sänkt i hovrätten till 12 år.

En annan blev dömd i Tingsrätten till 12 år och fick i hovrätten det höjt till 16 år.
Vad beror skillnaden i domar på?

Är det pengarna som styr? Jag trodde att det var lika inför lagen, men det är tydligen inte så.
(min fetning)

Snarare är det ena brottet inte det andra likt. Inte in i minsta detalj. Annars är det vida känt att tingsrätter i olika delar av landet skiljer sig mycket åt i sina domar. Lite lotteri över det hela...
Citera
2010-09-22, 11:19
  #3764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Det är märkliga diskussioner som pågår i tråden. Zanna har förlorat ett barn, huruvida hon har brustit i sin föräldraroll, tycker jag har diskuterats tillräckligt. Det är fortfarande Patrik som har gjort sig skyldig till ett fruktansvärt brott och det är mycket märkligt att han bara dömdes till 12 års fängelse. Hoppas att det överklagas och att han får höjt i Hovrätten.
Det är psykologin bakom hans handlande som jag tycker är intressant. Angreppen på Zanna, tycker jag liknar mobbning!
Bland de män som det sista året har blivit dömda för att ha dödat sina sambos, har en blivit frikänd, på grund av bristande bevisning.

En blev dömd till 14 år och fick det sänkt i hovrätten till 12 år.

En annan blev dömd i Tingsrätten till 12 år och fick i hovrätten det höjt till 16 år.
Vad beror skillnaden i domar på?

Är det pengarna som styr? Jag trodde att det var lika inför lagen, men det är tydligen inte så.

Min åsikt är att ett sådant här brott skall rendera i ett icke tidsbestämt fängelsestraff, med minimum 25 år, den dömde ska efter den tiden kunna ansöka om nåd. Jag vet inte om det finns en sådan straffskala, men jag tycker att det vore lämpligt iaf. 12 år är alldeles för lite för det PS har gjort sig skyldig till!
Citera
2010-09-22, 11:26
  #3765
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Du har svårt att ta in och försöker förstå säger du. Det är bra att du försöker trots att det är svårt. Observera att det inte är en tråd om andra användare och vad du tycker om dem. Själv tycker jag inte alls att det är svårt att ta in.

Det Zanna gjort och inte gjort har faktiskt inte så mycket med saken att göra såvida man inte tror att hon har uppmuntrat misshandeln och mordet på sonen eller att hon varit likgiltig för den. Även om något av detta vore sant så har ändå inte misshandeln och mordet att göra med om hon inte hade köpt nog med leksaker till sonen eller vad man vill klaga på för det har liksom i så fall inget samband.

Det finns inget som säger att mammor som köper lite leksaker till sitt barn är benägna att vilja få dem misshandlade och mördade eller likgiltiga för det.

Om det vore så att hon velat få sitt barn misshandlat och mördat eller varit likgiltig till det så är det något som inte går att koppla till något som en del kopplar det till här i tråden. Det är som egenskaper för sig. Jag förstår att det skulle vara skönt att hitta lätta förklaringar eller lösningar men det är ju något som inte går. De som kan vilja ha sitt barn misshandlat eller är likgiltig för något sådant kan lika gärna vara de som köper mycket leksaker, kläder och barnmöbler och gör en massa saker som inte Zanna har gjort och tvärtom.

För dig kanske det är vardagsmat att ett litet barn blir ihjälslagen av en person som skulle tillgodose barnets behov och som lät sin ilska och frustration på sin situation gå ut över ett oskyldigt barn. För mig är det inte det. Jag tycker att brottet är vidrigt. En stor stark vuxen man har torterat en liten tvååring till döds. Det är det som är svårt att ta in och som jag verkligen försöker inse har hänt!

Vad jag förstår så är det ingen som har sagt något sådant angående Z. Det är kanske något som du får det till och det är din åsikt i det hela och den får du ha angående Z.
__________________
Senast redigerad av Pebles 2010-09-22 kl. 11:29.
Citera
2010-09-22, 11:26
  #3766
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Min åsikt är att ett sådant här brott skall rendera i ett icke tidsbestämt fängelsestraff, med minimum 25 år, den dömde ska efter den tiden kunna ansöka om nåd. Jag vet inte om det finns en sådan straffskala, men jag tycker att det vore lämpligt iaf. 12 år är alldeles för lite för det PS har gjort sig skyldig till!

Lite av en filosofisk fråga det här med strafflängd: Har han det bättre eller sämre innanför murana än utanför? Är han mindre våldsbenägen efter avtjänat straff? Hur mycket skall ha få kosta (sluten anstalt kostar i runda slängar tio gånger mer än frivård)? Vinner samhället på att han är ute i samhället, jobbar och betalar skatt? etc.
Citera
2010-09-22, 11:33
  #3767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Lite av en filosofisk fråga det här med strafflängd: Har han det bättre eller sämre innanför murana än utanför? Är han mindre våldsbenägen efter avtjänat straff? Hur mycket skall ha få kosta (sluten anstalt kostar i runda slängar tio gånger mer än frivård)? Vinner samhället på att han är ute i samhället, jobbar och betalar skatt? etc.

Förstår vad du menar. Det jag skrev var rent känslomässigt, även om jag försökte behärska mig lite. Ska vi tänka pengar tycker jag dödsstraff är lämpligt, och inte då att han ska sitta i fängelse 25 år och sen bli avrättad, utan avrättning direkt när domen vinner laga kraft. Då tjänar visserligen samhället inte några pengar på honom, å andra sidan kostar han heller inget efter "frånfället"...
Citera
2010-09-22, 11:48
  #3768
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
För dig kanske det är vardagsmat att ett litet barn blir ihjälslagen av en person som skulle tillgodose barnets behov och som lät sin ilska och frustration på sin situation gå ut över ett oskyldigt barn. För mig är det inte det. Jag tycker att brottet är vidrigt. En stor stark vuxen man har torterat en liten tvååring till döds. Det är det som är svårt att ta in och som jag verkligen försöker inse har hänt!
Det finns ingen motsättning mellan att inse att det inte alls är ovanligt här i världen att barn blir ihjälslagna och att tycka att det är vidrigt.

Citat:
Vad jag förstår så är det ingen som har sagt något sådant angående Z. Det är kanske något som du får det till och det är din åsikt i det hela och den får du ha angående Z.

Vad menar du här? Menar du att ingen tycker att Zanna velat att han ska misshandla och mörda barnet eller varit likgiltig för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in