2010-09-16, 23:42
  #3169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Kan ingen ta tag i tjejen och hjälpa henne?
Det är skrämmande när man hör vissa kommentarer om en person som är i riskzoonen och inte får hjälp att ta sig ur ett mönster.

Tyvärr så kommer denna "tycka-synd-om-mentaliteten", som vi sett ganska mycket här i tråden också, inte att hjälpa henne alls, och hon kommer inte inse att hon behöver hjälp...
Citera
2010-09-16, 23:46
  #3170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Tyvärr så kommer denna "tycka-synd-om-mentaliteten", som vi sett ganska mycket här i tråden också, inte att hjälpa henne alls, och hon kommer inte inse att hon behöver hjälp...
Så är det. Man kan ju önska att hon har vettiga vänner som kan hjälpa. I dagsläget känns der dock tveksamt.
Citera
2010-09-16, 23:49
  #3171
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Kan ingen ta tag i tjejen och hjälpa henne?
Det är skrämmande när man hör vissa kommentarer om en person som är i riskzoonen och inte får hjälp att ta sig ur ett mönster.

Hur tar man "tag i en sådan tjej och hjälper henne"?

Rent praktiskt alltså?

Hon kanske är sitt mönster.

Barnen kan man hjälpa (om soc, dagis, sjukhus, omgivning, skola osv. gör sitt jobb) - men det är nog rätt svårt att styra upp en vuxen kvinna.

Jag tror inte att ZH alls tycker att hon behöver styras upp.
Citera
2010-09-16, 23:51
  #3172
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Hur tar man "tar i en sådan tjej och hjälper henne"?

Rent praktiskt alltså?

Hon kanske är sitt mönster.

Barnen kan man hjälpa (om soc, dagis, sjukhus, omgivning, skola osv. gör sitt jobb) - men det är nog rätt svårt att styra upp en vuxen kvinna.

Jag tror inte att ZH alls tycker att hon behöver styras upp.
Det tror inte jag heller, tyvärr...
Citera
2010-09-16, 23:51
  #3173
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Men till syvende och sidst måste ansvaret ligga hos föräldrarna, inte hos dagis och andra samhällsinstitutioner?
Att misslyckas som förälder är inte brottsligt, men föräldrar har absolut ansvaret över sina barn. Däremot har vi ett skyddsnät som ska lösa ut om/när föräldrar misslyckas, och i detta fallet brast skyddsnätet....hur och varför det brast är det intressanta eftersom det är skyddsnätet vi kan påverka och förändra, inte föräldrar som misslyckas.
Citera
2010-09-16, 23:51
  #3174
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Så är det. Man kan ju önska att hon har vettiga vänner som kan hjälpa. I dagsläget känns der dock tveksamt.

Hade hon haft vettiga vänner skulle de ha gripit in för länge sedan.
Citera
2010-09-16, 23:52
  #3175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Så är det. Man kan ju önska att hon har vettiga vänner som kan hjälpa. I dagsläget känns der dock tveksamt.

Nej, av det jag fått veta av personer i närheten så har hon skaffat sig nya vänner nu, vänner som säger att de tycker synd om henne, vänner som gärna delar på ev skadestånd... Men önska får man ju.
Citera
2010-09-16, 23:53
  #3176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Hur tar man "tag i en sådan tjej och hjälper henne"?

Rent praktiskt alltså?

Hon kanske är sitt mönster.

Barnen kan man hjälpa (om soc, dagis, sjukhus, omgivning, skola osv. gör sitt jobb) - men det är nog rätt svårt att styra upp en vuxen kvinna.

Jag tror inte att ZH alls tycker att hon behöver styras upp.

Det tror inte jag heller. Hoppas verkligen att hon inte får fler barn...
Citera
2010-09-16, 23:54
  #3177
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Att misslyckas som förälder är inte brottsligt, men föräldrar har absolut ansvaret över sina barn. Däremot har vi ett skyddsnät som ska lösa ut om/när föräldrar misslyckas, och i detta fallet brast skyddsnätet....hur och varför det brast är det intressanta eftersom det är skyddsnätet vi kan påverka och förändra, inte föräldrar som misslyckas.
Hur tänkte du nu? Skall man jobba för att påverka skyddssystemen, inte föräldrar?
Citera
2010-09-16, 23:54
  #3178
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Att P är ett ärkesvin är vi nog alla överens om. Nu har han erkänt och snart sitter han bakom lås och bom.
Smilun skriver att han varit våldsam tidigare i ett annat förhållande och du säger att försvarsadvokaten sagt något om en psykundersökning som kan förklara något.

Jag har hela tiden också undrat vad det är för fel på den pestråttan. Det är ju inte friskt att känna sig kränkt av en tvååring, inte friskt att använda ett spädbarn som slagpåse, inte friskt att porrsurfa hela dagarna. Han beskrivs som liten, socialt tillbakadragen och en manipulerande liten fegis.

Hmm...mig ger det vibbar av någon form av personlighetsstörning eller funktionellt handikapp.Depression tycker jag låter tveksamt.
Det har jag missat, stämmer det Smilun?
Om det är senaste exet funderar man ju över exets bror som umgås med FS, han som var barnvakt åt T dagen innan han dog...
Citera
2010-09-16, 23:57
  #3179
Medlem
cochrans avatar
Har nu lyckats avsätta litet av min lediga tid i denna tråd. Jag har inte hunnit läsa allt den senaste veckan och har med stor sannolikhet missat många inlägg. Påhopp med anledning av detta faktum, tänker jag faktiskt helt enkelt negligera.

Bland många tragiska fakta och åsikter i detta mordfall, så har jag fått uppfattningen om att Theo utsattes för Patrics misshandel ganska tidigt efter samboskapet. Dagis påpekade Theos förändring efter påskledigheten. Varningstecknen fanns dessvärre redan i mars. Dagispersonalen skulle ha slängt av sig förnekelsetäcket, visat civilkurage och delgett soc. sina anteckningar.

TP s. 81.
Citat:
"Observation. Theo ramlar och slår sig i huvudet. Jag (Maritha) sitter här och vill att han skall komma till mig. Jag (Maritha) sitter här och vill att han skall komma till mig. (Jag har ett annat barn i mitt knät.) Theo gråter precis när han slagit sig två, tre gråt, sedan blir han tyst och tittar nollställt i blicken på mig, när jag vill ha kontakt med honom. Kommer inte krypande till mig."

Som jag har uppfattat dateringen, så handlar detta om v 11. Påsken inföll drygt 2 veckor senare. Hur lång tid tar det för någon som är drygt 1,5 år gammal att lära sig att stänga av sina känslor?

Varför noterar dagispersonalen (s.73 -81 i TP) en del anmärkningsvärda händelser betr. Theo, men i mötet med soc. Mjölby framför de inte sina farhågor utan säger att det inte finns några problem?
Citera
2010-09-16, 23:58
  #3180
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Hur tänkte du nu? Skall man jobba för att påverka skyddssystemen, inte föräldrar?
Idioter kommer att bli föräldrar, inget vi kan göra något åt....däremot kan vi som samhälle se till att vi har ett fungerande skyddsnät för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in