2010-09-13, 22:37
  #2569
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Jo, det vill nog de flesta föräldrar. Men iofs finns det alltid undantag!

Jo men visst! Du har rätt som alltid Men då är det inte något generellt som att inte bli daltad med el dyl utan som t ex min yngste, som inte pratade förrän han var tre år men gjorde sig fullständigt förstådd ändå, sån´t måste dom ju veta! (Han är helt OK idag, mer än OK om du frågar mig).
Citera
2010-09-13, 22:44
  #2570
Medlem
Camdreas avatar
[quote=Yori]
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Visst måste det vara bra att få information hur barnet bäst tas hand om. Barn är ju så olika och föräldrarna lär ju vara de som känner dem bäst. Sen en annan sak att de inte kan gå till totala ytterligheter i sitt hanterande är ju en sak, men saklig information om barnets vardag och hur de fungerar är ju rätt lämpligt faktiskt.

OBS OBS Detta är inte mitt inlägg. Det är skrivet av micro113. Däremot har jag besvarat det.
Citera
2010-09-13, 23:00
  #2571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Ja, precis så tror jag att det är. Och - poff - så sprack alltihopa nu. Men det finns nya, fantastiska män på nätet som också är fertila och hon kan få flera fantastiska barn att ta hand om.
Om jag får mothugg på detta inlägg, så kommer jag inte att backa en millimeter. Står för det fullt ut - har träffat för många Z.

Jag håller med dig till fullo, har också träffat för många Z-
Citera
2010-09-13, 23:01
  #2572
Medlem
Camdreas avatar
[quote=KiaW]
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag har kollat tillbaka på dina inlägg i tråden, och tycker att du verkar ha tagit en något hårdare inställning mot mamman nu än i början...kan det ha med att du sett videoförhöret att göra?
Du gör ett jättebra jobb med att förmedla förhören, men jag undrar om man kanske behöver se dem trots allt?

Jag tror, att du förväxlar mig mig med smilun. Det senaste inlägget ser lite rörigt ut (fast jag vet inte om det är smilun - orkar inte kolla nu. Jag är visserligen kritisk mot Z, men kan också se hennes oförmåga. Även om jag är säker på att hon förstod att något inte stod rätt till. Men hennes behov av idyllfamilj vägde över - tragiskt nog.

Om du fortfarande har synpunkter - återkom!

OCH NU NÄR JAG FÖRHANDSGRANSKAR, SÅ SER DET UT SOM JAG SVARAR PÅ SMILUNS INLÄGG. UNDRA PÅ ATT KOMMUNIKATION ÄR SVÅRT! /C
Citera
2010-09-13, 23:05
  #2573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Framhåller mitt sätt som det rätta???

Verkligen, har jag sagt att man absolut inte skall dalta med barn till exempel - nej, det har jag inte.

Det jag har sagt är att alla inte vill att man daltar med deras barn - däribland jag - och att den begäran inte alls säger något om hur hjärtlös och empatilös hon är som mamma - det är en fullt normal begäran.

Jag vänder mig emot att ni tar allting hon gjort och sagt och gör det till tecken på hur usel hon är - trots att det handlar om fullt normala saker.

Det är ni som inte tolererar att Zanna (och jag) inte är precis som er - inte tvärtom. Ni klarar inte ens av att ta till er det som står i FUP om hennes kontakt med Theo och om de omsorger som hon visat - ni har bestämt er - hon är inte som er, alltså är hon per definition usel.

Intoleransen är inte min.

Det känns som om du identifierar dig med Z på något sätt. Om vi lämnar detta med "daltandet" åt sidan och går ett steg vidare så undrar jag vilka omsorger hon har visat för att vara den goda mor du tror hon är?

Det startade illa från början med anknytningsproblem. Det fortsatte med omsorgsbrist.Det visar sig att hon troligtvis inte har tagit till sig den hjälp som erbjudits. Flyttar ihop med en relativt okänd man och lämnar sin lille 2åring där utan att ens reflektera över om han verkligen har det bra där.

En god mor med lite udda uppfostringsmetoder? Nej du - en mycket olämplig förälder är vad hon är. Men tyvärr förstår hon inte det och det tar inte lång tid innan hon har hittat en ny man och gjort nya barn och hon kommer inte heller då att ha någon aning om vad som sker.



]
__________________
Senast redigerad av Majsansmos 2010-09-13 kl. 23:07.
Citera
2010-09-13, 23:05
  #2574
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea

OBS OBS Detta är inte mitt inlägg. Det är skrivet av micro113. Däremot har jag besvarat det.

Nej det där inlägget har jag skrivit.
Citera
2010-09-13, 23:06
  #2575
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea

Jag tror, att du förväxlar mig mig med smilun. Det senaste inlägget ser lite rörigt ut (fast jag vet inte om det är smilun - orkar inte kolla nu. Jag är visserligen kritisk mot Z, men kan också se hennes oförmåga. Även om jag är säker på att hon förstod att något inte stod rätt till. Men hennes behov av idyllfamilj vägde över - tragiskt nog.

Om du fortfarande har synpunkter - återkom!

OCH NU NÄR JAG FÖRHANDSGRANSKAR, SÅ SER DET UT SOM JAG SVARAR PÅ SMILUNS INLÄGG. UNDRA PÅ ATT KOMMUNIKATION ÄR SVÅRT! /C
Det du citerade var mitt inlägg riktat till Smilun. Det gäller att vara försiktig så att man inte tappar bort det sista quote tecknet när man citerar, annars blir det lätt förvirring.
Citera
2010-09-13, 23:10
  #2576
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Räcker väl med att glo på nåt klipp o dra i snorren. Kan väl inte ta sån jävla tid.

Flashback skulle vara fattigare utan dig
Citera
2010-09-13, 23:36
  #2577
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Det känns som om du identifierar dig med Z på något sätt. Om vi lämnar detta med "daltandet" åt sidan och går ett steg vidare så undrar jag vilka omsorger hon har visat för att vara den goda mor du tror hon är?

Det startade illa från början med anknytningsproblem. Det fortsatte med omsorgsbrist.Det visar sig att hon troligtvis inte har tagit till sig den hjälp som erbjudits. Flyttar ihop med en relativt okänd man och lämnar sin lille 2åring där utan att ens reflektera över om han verkligen har det bra där.

En god mor med lite udda uppfostringsmetoder? Nej du - en mycket olämplig förälder är vad hon är. Men tyvärr förstår hon inte det och det tar inte lång tid innan hon har hittat en ny man och gjort nya barn och hon kommer inte heller då att ha någon aning om vad som sker.



]
Jag är faktiskt inte så lite förvånad över hur många det är som missförstår micro, jag tycker mej förstå vad hon menar och inte är det att hon pratar för att mamman är en god mor...

Detta med daltande-kommentaren från mamman är inte entydigt, hon kan ha menat precis som en del tolkar att barnet inte ska ha någon tröst, men som micro påpekar kan det också vara inom normala ramar.
Det som talar emot att mamman inte menade att barnet inte ska ha tröst är att soc dokumenterar att T ramlar och slår sig under mötet, söker tröst hos mamma och får det.
Därmed inte sagt att det ändå inte var så hon menade, men det vet vi faktiskt inte.(oj vad många "inte")

Vi vet ju inte vad som är sant, vi kan bara utgå från det som finns i FUP och värdera händelserna. Problemet jag har med denna tråd är att beskrivna händelser/uttalanden som kan tolkas över ett register som går från normalt till onormalt, så tolkas det väldigt ofta till onormalt trots att utrymme finns för att det är normalt.

Det brukar inte vara så i krimtrådarna med mordfall, de flesta håller öppet för att det kan förhålla sig på flera olika sätt för att sedan lägga fram en teori de tror mest på. I denna tråd har det blivit oerhört mycket av att tolka händelser utifrån en redan fastställd uppfattning.

Så jag uppfattar inte alls micros inlägg som att hon försöker tala för mamman eller tror att mamman är den perfekta modern, utan snarare är det inlägg som visar på att det kan förhålla sig på annat sätt, att det inte alls är så klart att det är så som det tolkats.
Citera
2010-09-13, 23:46
  #2578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Jag är faktiskt inte så lite förvånad över hur många det är som missförstår micro, jag tycker mej förstå vad hon menar och inte är det att hon pratar för att mamman är en god mor...

Detta med daltande-kommentaren från mamman är inte entydigt, hon kan ha menat precis som en del tolkar att barnet inte ska ha någon tröst, men som micro påpekar kan det också vara inom normala ramar.
Det som talar emot att mamman inte menade att barnet inte ska ha tröst är att soc dokumenterar att T ramlar och slår sig under mötet, söker tröst hos mamma och får det.
Därmed inte sagt att det ändå inte var så hon menade, men det vet vi faktiskt inte.(oj vad många "inte")

Vi vet ju inte vad som är sant, vi kan bara utgå från det som finns i FUP och värdera händelserna. Problemet jag har med denna tråd är att beskrivna händelser/uttalanden som kan tolkas över ett register som går från normalt till onormalt, så tolkas det väldigt ofta till onormalt trots att utrymme finns för att det är normalt.


Det brukar inte vara så i krimtrådarna med mordfall, de flesta håller öppet för att det kan förhålla sig på flera olika sätt för att sedan lägga fram en teori de tror mest på. I denna tråd har det blivit oerhört mycket av att tolka händelser utifrån en redan fastställd uppfattning.

Så jag uppfattar inte alls micros inlägg som att hon försöker tala för mamman eller tror att mamman är den perfekta modern, utan snarare är det inlägg som visar på att det kan förhålla sig på annat sätt, att det inte alls är så klart att det är så som det tolkats.

Kan du förklara stycke 2? Jag förstår inte vad du menar? Det blev för många negationer för min trötta hjärna..
Citera
2010-09-13, 23:50
  #2579
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Vad menar du? Är det något ovanligt att vilja ha barn och familj och bara konstig kvinnor som vill det?

Nej, men dom flesta kvinnor tänker en extra tanke innan dom slänger sig i sänghalmen. Eller så har dom vett att använda p-piller, kondom el dyl. Dom flesta normala kvinnor väntar också ett tag innan dom flyttar ihop med nästa hanne. Inte minst eftersom dom vill se hur de fungerar ihop med ev tidigare barn.

Om man lyssnar på evolutionsteoretiker, så hävdar de, att det är kvinnorna som (utifrån kroppslukt) väljer ut lämplig far till sina barn. Männen tar vad de får - dom ska ju sprida sin sperma så brett som möjligt. Men det verkar ju som om en del kvinnor också tar vad de får bara för att få en fin liten familj. Saknar kanske, liksom jag, luktsinne fast jag är så gammal så det spelar ingen roll - har redan en far till mina barn. Ett tips: tvätta dig inte när du går ut på krogen nästa gång

I Z:s fall så har hon ju nu prövat två exemplar. Den förste misshandlade henne, den andre misshandlade hennes barn till döds. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att hon vill ha en mysig liten familj och bli någorlunda tillfreds igen. Men hon kanske ska ta det lite lugnt och lära känna nästa kandidat lite bättre innan hon flyttar ihop igen.

OCH: Zanna om du fortfarande orkar läsa här (och det tror jag faktiskt att du gör), så använd dig av soc. De vill dig inget ont. Det finns säkert någon där, som du känner förtroende för. Be att få träffa den personen och se vad det ger.

M v h Camdrea
Citera
2010-09-13, 23:55
  #2580
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Kan du förklara stycke 2? Jag förstår inte vad du menar? Det blev för många negationer för min trötta hjärna..
Usch, jag vet, blev många inte ur min trötta hjärna.
Vad jag menar är att även om soc dokumentation från mötet där mamman gav sonen tröst när han slog sig motsäger att hon vill att dagispersonalen inte ska trösta, så kan det ändå ha varit precis så hon menat.
Problemet är att vi inte vet, och då får man hålla båda alternativen som möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in