2010-09-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Som jag sagt tidigare i denna tråden. Z är inte dum, det är i allafall inget jag kan se i hennes beteende. Hon har kanske redan tidigt, lärt sig hur hon ska prata och manipulera sin omgivning för att få igenom sin vilja. Detta var ju faktiskt något hon gjorde med soc, sjukvård och även på dagis.

Nej hon är absolut inte så dum som några här vill framställa henne! Jag tror också att hon har lärt sig detta tidigt. Hon säger att hon har haft en hemsk uppväxt, och att hon därför värnat om Theo, men hon säger inte på vilket sätt uppväxten var dålig.

Visst har hon manipulerat dem, hon har ju fört dem bakom ljuset på många sätt, vilket skulle kunna vara en förklaring till att de inte agerat hårdare, men ingen ursäkt! Hon har inga problem att ljuga för soc, inte heller för dagis, senare får man också se henne ljuga för polisen i videoförhören...
Citera
2010-09-18, 15:41
Medlem
Citat:
På dagis sa de väl också att han åt med god aptit om jag fattat FUP:n rätt. Finns så mycket i detta som man mår så dåligt över.

Ja, det sa de! Någon av personalen uttryckte också en undran om han fick någon mat hemma, en undran som jag tror var uppriktig och inte handlade om hur mycket han åt, utan på sättet han åt.

Ja, det är mycket att ta in, många känslor, obehagliga känslor...
Citera
2010-09-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dampberger
I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända.

Jag tänker inte säga emot dig här, du verkar veta vad du pratar om. Jag försökte egentligen bara visa det orimliga i att vända och vrida allt som sägs och skrivs in absurdum... Vi som skriver här vet ju oftast inte hur det ligger till, men vi framför våra spekulationer. Något som varit väldigt svårt i denna tråd, vilket absolut inte är riktat mot dig. Det låter bra om det är som du skriver! Sen finns det säkert mindre nogräknade i detta spann också.
Citera
2010-09-18, 15:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
".

"I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända."[/quote]

Tyvärr har du fel. Alla barnpsykiatriker och de flesta psykiatriker inom vuxenpsykiatrin får skrva ut metylfenidat och liknade preparat. En handfull neurologer har även denna förskrivningsrätt.
(det blev något märkligt med citatfunktionen ser jag?)
Citera
2010-09-18, 15:51
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Nej hon är absolut inte så dum som några här vill framställa henne! Jag tror också att hon har lärt sig detta tidigt. Hon säger att hon har haft en hemsk uppväxt, och att hon därför värnat om Theo, men hon säger inte på vilket sätt uppväxten var dålig.

Visst har hon manipulerat dem, hon har ju fört dem bakom ljuset på många sätt, vilket skulle kunna vara en förklaring till att de inte agerat hårdare, men ingen ursäkt! Hon har inga problem att ljuga för soc, inte heller för dagis, senare får man också se henne ljuga för polisen i videoförhören...

Så tragiskt, så ofattbart!

Det jag tror är att
*Soc i Mjölby gick på dessa osanningar,
*dagispersonalen vågade kanske inte säga något på Soc-mötet,
*föreståndaren på dagis nonchalerade det hela känns det som, även om det togs kort och började föras anteckningar

Vad var det som gjorde att dagis inte sa något på mötet? Vad var det som gjorde att Föreståndaren inte tog tag i det och berättade om blåmärken mm på mötet, då hade ju inte personalen behövt ta "hundhår" av Z. Risken hade ju iofs varit att Z tagit bort Theo från dagis och då hade de haft ännu mindre insyn.
Detta är lite tankar jag får i detta.
Citera
2010-09-18, 15:59
Medlem
Citat:
Så tragiskt, så ofattbart!

Det jag tror är att
*Soc i Mjölby gick på dessa osanningar,
*dagispersonalen vågade kanske inte säga något på Soc-mötet,
*föreståndaren på dagis nonchalerade det hela känns det som, även om det togs kort och började föras anteckningar

Vad var det som gjorde att dagis inte sa något på mötet? Vad var det som gjorde att Föreståndaren inte tog tag i det och berättade om blåmärken mm på mötet, då hade ju inte personalen behövt ta "hundhår" av Z. Risken hade ju iofs varit att Z tagit bort Theo från dagis och då hade de haft ännu mindre insyn.
Detta är lite tankar jag får i detta.

Jag blir lite rädd att soc i Mjölby valde den lättaste vägen, dvs tro blint på vad Z & PS sa på två möten och inte brydde sig om att försöka skaffa sig en uppfattning genom hembesök osv...

Tror att dagispersonalen var rädda och inte vågade säga det dom kände, de kan ha varit rädda för Z & PS, soc eller för chefen (föreståndaren). Denna föreståndare som helt klart nonchalerade vad personalen sa. Chefen var säkert rädd att de skulle ta T från förskolan, detta var ju en nyöppnad förskola om jag inte minns fel, och det skulle ju inte vara bra om föräldrar tog barn därifrån efter så kort tid. Dessutom är det väl så att barnen har sin "egen barnomsorgspeng" med sig, så om barnet slutar kommer inte heller några bidrag för det barnet.

Jag är rädd för att det kan vara mycket "politik" i detta.
Citera
2010-09-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Tyvärr har du fel. Alla barnpsykiatriker och de flesta psykiatriker inom vuxenpsykiatrin får skrva ut metylfenidat och liknade preparat. En handfull neurologer har även denna förskrivningsrätt.
(det blev något märkligt med citatfunktionen ser jag?)

Då kan det alltså stämma det jag skrev? Det finns även dåliga läkare...
Citera
2010-09-18, 16:21
Medlem
KiaWs avatar
Nej, nu är det jag som bojkottar tråden! Här skrivs sanningar utifrån obekräftade källor, och det som finns bekräftat ignoreras.
Sanningar görs utifrån slutsatser uifrån "helhetsbilden" trots att det man hänger upp sina teorier på är felaktiga eller osäkra.

Man har bestämt sig för vilken sorts människa mamman är, och det som inte finns i FUP fyller man gladigen i själv för att få en passande slutsats.

Jag följde Bjästafallet innan det kom ut i media, och jag kan inte säga annat än att denna tråd uppvisar samma symptom....man hävdar att det måste förhålla sig på ett sätt, inte för att fakta pekar på det utan för att man redan bestämt sig och vrider fakta så att det bara kan passa på ett sätt.
Man flyger på två skribenter om och om igen när de påtalar att så behöver det inte vara, det kan vara helt naturligt och man behöver inte alls vara förståndshandikappad, ond eller självupptagen för att bete sig på det viset....
Kolla vad ni gör och vad ni skriver!!!

Var kritisk, det är inte fel, men detta är ju rena mobben!

Tack för mej.
Citera
2010-09-18, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, nu är det jag som bojkottar tråden! Här skrivs sanningar utifrån obekräftade källor, och det som finns bekräftat ignoreras.
Sanningar görs utifrån slutsatser uifrån "helhetsbilden" trots att det man hänger upp sina teorier på är felaktiga eller osäkra.

Man har bestämt sig för vilken sorts människa mamman är, och det som inte finns i FUP fyller man gladigen i själv för att få en passande slutsats.

Jag följde Bjästafallet innan det kom ut i media, och jag kan inte säga annat än att denna tråd uppvisar samma symptom....man hävdar att det måste förhålla sig på ett sätt, inte för att fakta pekar på det utan för att man redan bestämt sig och vrider fakta så att det bara kan passa på ett sätt.
Man flyger på två skribenter om och om igen när de påtalar att så behöver det inte vara, det kan vara helt naturligt och man behöver inte alls vara förståndshandikappad, ond eller självupptagen för att bete sig på det viset....
Kolla vad ni gör och vad ni skriver!!!

Var kritisk, det är inte fel, men detta är ju rena mobben!

Tack för mej.
Allt det du säger passar lika bra in på det andra lägret, som JAG tycker du tillhör. Som inte kan hitta ETT ENDA fel på Z.
Citera
2010-09-18, 17:13
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Allt det du säger passar lika bra in på det andra lägret, som JAG tycker du tillhör. Som inte kan hitta ETT ENDA fel på Z.

Jag kan definitivt hitta en hel del fel på Z H. Annars hade Theo levt idag och mått bra och varit en glad liten jävla jobbig unge på två år som säkert skulle dra i allt möjligt och hitta på allsköns bus. Så skriv för jösse namn in mig i mobben.

Eller skriv in mig i flocken som tycker att en förälders största ansvar är att ta hand om sina barn.
Citera
2010-09-18, 17:43
Bannlyst
Citat:
På dagis sa de väl också att han åt med god aptit om jag fattat FUP:n rätt. Finns så mycket i detta som man mår så dåligt över.

Hur kan du må dåligt över att ett barn har bra aptit på dagis?
Citera
2010-09-18, 17:45
Bannlyst
Citat:
".

I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända.[/quote]

Ja precis, jag tror att Ringblomma har fel där hon säger att Zanna troligen inte skulle ha ADHD trots diagnos i tonåren. Jag tror inte alls att läkare slarvar med detta nånsin och särskilt inte vad gäller en flicka i tonåren och skriver ut medicin av lättja och dessutom narras i licensansökan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in