2010-09-18, 10:10
  #3469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
De PM du beskriver har jag aldrig fått.
Jag vet, av olika orsaker, att de är äkta.Många anhöriga läser dessa trådar för att bilda sig en uppfattning. Är man en jävligt rabiat skribent kanske man är svår som samtalspartner.En tanke

Jag har heller aldrig fått sådana PM, vilket känns bra! Om anhöriga och vänner vill skicka PM till någon för att få fram något i tråden, är det inte så konstigt om de väljer ut någon att skicka till, genom att kolla vad vi skriver här. I det läget är det mycket lätt att förstå varför en del skribenter inte får sådana PM.
Citera
2010-09-18, 10:21
  #3470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Medicinerade hon inte mot ADHD? (Det fanns väl en rädsla för att T skulle fått tag i medicinen?) I så fall borde hon vara utredd av läkare.

Ja, hon medicinerad mot ADHD. Men det är egentligen inte heller en garanti för att det var det hon led av, det finns många läkare som skriver ut både det ena och andra till sina patienter när de inte vet vad som är fel... Eller om patienten själv berättar vad som är fel, så kanske läkaren skriver ut medicin för att "bli av med denne".

Jag säger inte att det är så i detta fall, men man ska tydligen vända och vrida och ifrågasätta allt här in absurdum, så jag antog att det även gällde detta...
Citera
2010-09-18, 10:25
  #3471
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, jag skulle inte heller bli förvånad över detta. Tar det för sannolikt att det blir så. Hon har ju redan börjat skicka "kärleksbrev" till honom i häktet... Och sätta barn till världen under fängelsebesök är det ju många innan som klarat av, det gör säkert PS & Z också.
Hur vet du att det är kärleksbrev? Hur vet du att han får brev från Zanna?

Din "kontakt" på häktet lär knappast ha berättat om något innehåll i några brev för dig i alla fall - eftersom breven inte blir lästa utan lämnas fram olästa till de intagna.
Citera
2010-09-18, 10:30
  #3472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Theo hade en leksaksgräsklippare, som han tyckte mycket om enligt mördaren. Han hade förhoppningsvis fler leksaker hemma. På dagiset är jag övertygad om, att det fanns många stimulerande saker.

Vad gäller fotona från brottsplatsundersökningen, så är min uppfattning, att han levde i en mycket "karg" miljö. Det var helt bedrövligt att se hur hans rum såg ut. Jag har aldrig sett ett så "andefattigt" barnrum tidigare. Sorgligt!

Ja, gräsklipparen pratar ju PS om, och den syns faktiskt på en bild från Ts rum. I övrigt fanns det inte så många fler leksaker, någonstans i lägenheten. Barn brukar annars ha en tendens att "tappa" sina saker lite överallt i hemmet, det är säkert fler än jag som hittat leksaker på oväntade ställen hemma. I badrummet syns inga badleksaker, det syns inte att det bott en 2-åring på heltid i det hemmet tycker jag.

Jag håller med när det gäller de foton vi fått se. Jag tycker dessutom att de speglar en relation mellan vuxna som inte var bra, man har inte hängt upp tavlor, det ligger en hög av påsar med textilier i sovrummet...
Citera
2010-09-18, 12:25
  #3473
Medlem
R.I.P Theo!
Sörjer med dig Kevin o dina anhöriga!
Citera
2010-09-18, 12:55
  #3474
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsserum
Jaa vet du jag skulle inte bli förvånad om hon står där....kanske då med deras gemensamma barn på armen...

Risken är nog ganska så stor att det kommer att vara så. Kanske t.o.m. med fler än ett gemensamt barn, beroende på tiden han kommer att få. Otäcka tanke!
Citera
2010-09-18, 14:13
  #3475
Medlem
Ringblommas avatar
Jag har ingen orsak att ifrågasätta dig Smilun och jag tycker att det du berättar verkar högst troligt. Samtidigt säger Zanna ju i Epressen häromdagen att hon skäms för att hon försvarat P.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2134283/mamman-brot-ihop-i-ratten

Ljuger hon i tidningen eller vad är det som står på? Försöker hon slippa undan kritik?
Citera
2010-09-18, 14:52
  #3476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag har ingen orsak att ifrågasätta dig Smilun och jag tycker att det du berättar verkar högst troligt. Samtidigt säger Zanna ju i Epressen häromdagen att hon skäms för att hon försvarat P.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2134283/mamman-brot-ihop-i-ratten

Ljuger hon i tidningen eller vad är det som står på? Försöker hon slippa undan kritik?

Jag tror att Z vet mycket väl hur hon ska uttrycka sig för att få fram det hon önskar få fram, och för att det ska "låta bra", jag tror hon ljuger ganska friskt. Det visar hon också i förhören, där hon ljuger om flera saker, tills det kommer fram att Patric har berättat en annan story, och i det läget tror jag mer på honom, han har liksom inget att förlora längre.

Nåt som står i artikeln är att de skulle förlovat sig nu i höst... men de var redan förlovade när detta hände, och Z bar så sent som i augusti ringen, dock på höger hand och den åkte av fort när hon fick dataloggarna med hans porrsurfning presenterat för sig. Jag tror att hon är väldigt bra på att dupera folk hon också. Jag tror också hon är bra på att skrämma folk till tystnad, det är flera som berättat för mig att de är rädda för henne...
Citera
2010-09-18, 15:08
  #3477
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag tror att Z vet mycket väl hur hon ska uttrycka sig för att få fram det hon önskar få fram, och för att det ska "låta bra", jag tror hon ljuger ganska friskt. Det visar hon också i förhören, där hon ljuger om flera saker, tills det kommer fram att Patric har berättat en annan story, och i det läget tror jag mer på honom, han har liksom inget att förlora längre.

Nåt som står i artikeln är att de skulle förlovat sig nu i höst... men de var redan förlovade när detta hände, och Z bar så sent som i augusti ringen, dock på höger hand och den åkte av fort när hon fick dataloggarna med hans porrsurfning presenterat för sig. Jag tror att hon är väldigt bra på att dupera folk hon också. Jag tror också hon är bra på att skrämma folk till tystnad, det är flera som berättat för mig att de är rädda för henne...

Jag tror som du.
Citera
2010-09-18, 15:20
  #3478
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag tror att Z vet mycket väl hur hon ska uttrycka sig för att få fram det hon önskar få fram, och för att det ska "låta bra", jag tror hon ljuger ganska friskt. Det visar hon också i förhören, där hon ljuger om flera saker, tills det kommer fram att Patric har berättat en annan story, och i det läget tror jag mer på honom, han har liksom inget att förlora längre.

Nåt som står i artikeln är att de skulle förlovat sig nu i höst... men de var redan förlovade när detta hände, och Z bar så sent som i augusti ringen, dock på höger hand och den åkte av fort när hon fick dataloggarna med hans porrsurfning presenterat för sig. Jag tror att hon är väldigt bra på att dupera folk hon också. Jag tror också hon är bra på att skrämma folk till tystnad, det är flera som berättat för mig att de är rädda för henne...

Som jag sagt tidigare i denna tråden. Z är inte dum, det är i allafall inget jag kan se i hennes beteende. Hon har kanske redan tidigt, lärt sig hur hon ska prata och manipulera sin omgivning för att få igenom sin vilja. Detta var ju faktiskt något hon gjorde med soc, sjukvård och även på dagis.
Citera
2010-09-18, 15:28
  #3479
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
PS uppger i förhör 10/8 att han hämtar T i sin säng på morgonen den 12/7 och tar med honom ut i köket för att äta frukost. Han gör ordning en macka till T, ger den till honom och går tillbaka till datorn. Han uppger vidare att han ”går lite fram och tillbaka” några gånger. Under de gånger han är i köket säger T ingenting alls, och han vill inte äta. PS uppger att han då försöker mata T genom att hålla smörgåsen i munnen på honom.

Förhörsledaren fråga PS: ”Varför är du irriterad på honom när han inte vill äta?”
PS: ”Jag tycker att man måste äta, och känner mig liksom misslyckad när han inte äter.”

PS berättar att han flera gånger under frukosten säger till T på ett argt sätt att ”du måste äta!” Med argt sätt menar han att han höjer rösten och låter aggressiv. T äter ändå inte, och han säger fortfarande ingenting. PS säger också att det brukar vara så här vid frukost. PS blir sedan förbannad på T som inte äter trots att PS säger till honom, då lyfter han upp honom ur barnstolen, klämmer hårt om magen och sätter ner honom i soffan, sedan lämnar han T i soffan utan ett ord till honom.

Det gör ont i mig hur denna stackars lille pojken har haft det, vilket lidande att få vara med om sådant vid alla frukostar, tillsammans med styvpappan iaf. PS uppger även att T oftast inte äter så mycket öht, Z uppger att han har god aptit.


På dagis sa de väl också att han åt med god aptit om jag fattat FUP:n rätt. Finns så mycket i detta som man mår så dåligt över.
Citera
2010-09-18, 15:37
  #3480
Medlem
[QUOTEJa, hon medicinerad mot ADHD. Men det är egentligen inte heller en garanti för att det var det hon led av, det finns många läkare som skriver ut både det ena och andra till sina patienter när de inte vet vad som är fel... Eller om patienten själv berättar vad som är fel, så kanske läkaren skriver ut medicin för att "bli av med denne[/quote]".[/quote]

I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in