2010-09-18, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Ja, det sa de! Någon av personalen uttryckte också en undran om han fick någon mat hemma, en undran som jag tror var uppriktig och inte handlade om hur mycket han åt, utan på sättet han åt.

Ja, det är mycket att ta in, många känslor, obehagliga känslor...

Haha det där har jag hört många föräldrar berätta. Att barnen äter så mycket på dagis att personalen tar upp det. Det är inte så ovanligt alls. Och ja, de barnen får mat hemma också. Så några växlar på det ska man inte dra principmässigt.
Citera
2010-09-18, 17:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Då kan det alltså stämma det jag skrev? Det finns även dåliga läkare...
Ja, det finns många dåliga läkare (hur man nu rankar dessa).
Citera
2010-09-18, 17:50
Bannlyst
Citat:
Jag blir lite rädd att soc i Mjölby valde den lättaste vägen, dvs tro blint på vad Z & PS sa på två möten och inte brydde sig om att försöka skaffa sig en uppfattning genom hembesök osv...

Tror att dagispersonalen var rädda och inte vågade säga det dom kände, de kan ha varit rädda för Z & PS, soc eller för chefen (föreståndaren). Denna föreståndare som helt klart nonchalerade vad personalen sa. Chefen var säkert rädd att de skulle ta T från förskolan, detta var ju en nyöppnad förskola om jag inte minns fel, och det skulle ju inte vara bra om föräldrar tog barn därifrån efter så kort tid. Dessutom är det väl så att barnen har sin "egen barnomsorgspeng" med sig, så om barnet slutar kommer inte heller några bidrag för det barnet.

Jag är rädd för att det kan vara mycket "politik" i detta.

Hahaha var förskolepersonalen RÄDDA för Z o P. Hysteriskt roligt uttalande hörrdudu.

De vågade alltså inte säga något.
Citera
2010-09-18, 17:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
I USA och vissa andra länder skrivs ADHD-medicin ut på väldigt lösa grunder, men i Sverige måste en läkare ha mycket på fötterna för att kunna skriva ut Ritalina eller andra amfetaminpreparat till en patient. Läkaren måste ansöka till Läkemedelsverket om licens för att behandla patienten. I denna ansökan måste tydligt redogöras dels för testresultat som tyder på ADHD, men även redogöra varför patienten behöver just medicin och inte klarar sig med andra åtgärder. Licensen måste dessutom förnyas en gång i halvåret.
I Sverige kan det vara svårt att få medicin fast man behöver det. Vilken läkare som helst kan ansöka om licens, men i praktiken får endast en handfull psykiatriker med lång erfarenhet av ADHD och närliggande diagnoser sina licenser goskända.

Ja precis, jag tror att Ringblomma har fel där hon säger att Zanna troligen inte skulle ha ADHD trots diagnos i tonåren. Jag tror inte alls att läkare slarvar med detta nånsin och särskilt inte vad gäller en flicka i tonåren och skriver ut medicin av lättja och dessutom narras i licensansökan.[/quote]

Tyvärr, du har fel.
Citera
2010-09-18, 18:02
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Hur kan du må dåligt över att ett barn har bra aptit på dagis?

Det skrev jag faktiskt inte!
Citera
2010-09-18, 18:09
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja precis, jag tror att Ringblomma har fel där hon säger att Zanna troligen inte skulle ha ADHD trots diagnos i tonåren. Jag tror inte alls att läkare slarvar med detta nånsin och särskilt inte vad gäller en flicka i tonåren och skriver ut medicin av lättja och dessutom narras i licensansökan.

Tyvärr, du har fel.[/quote]

Precis! Det var faktiskt så för tio år sedan (vet inte hur det är nu) att vissa läkare skrev diagnoser på barn med olika problem just för att de skulle få den hjälp och stöd de behövde i skola mm. För det var så då i allafall att barnet var tvunget att ha ett läkarintyg med konkret diagnos för att skolan skulle ställa upp med olika stödåtgärder barnet behövde. Barnet kunde ha ex. koncentrationssvårigheter, oroligt osv, utan att det egentligen visade på något konkret. Det är min erfarenhet i frågan från den tiden och jag vet ett antal barn där just detta har gjorts.
Citera
2010-09-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ja, det finns många dåliga läkare (hur man nu rankar dessa).

Ja, det finns ju "avarter" inom alla yrken och specialiteter... men vi behöver inte gå in mer på det här.
Citera
2010-09-18, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ja precis, jag tror att Ringblomma har fel där hon säger att Zanna troligen inte skulle ha ADHD trots diagnos i tonåren. Jag tror inte alls att läkare slarvar med detta nånsin och särskilt inte vad gäller en flicka i tonåren och skriver ut medicin av lättja och dessutom narras i licensansökan.

Du tror att Zanna inte har ADHD?
Citera
2010-09-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Tyvärr, du har fel.

Precis! Det var faktiskt så för tio år sedan (vet inte hur det är nu) att vissa läkare skrev diagnoser på barn med olika problem just för att de skulle få den hjälp och stöd de behövde i skola mm. För det var så då i allafall att barnet var tvunget att ha ett läkarintyg med konkret diagnos för att skolan skulle ställa upp med olika stödåtgärder barnet behövde. Barnet kunde ha ex. koncentrationssvårigheter, oroligt osv, utan att det egentligen visade på något konkret. Det är min erfarenhet i frågan från den tiden och jag vet ett antal barn där just detta har gjorts.

För tio år sedan var Zanna runt 13-14 års åldern... alltså i samma veva som hon fick sin diagnos...
Citera
2010-09-18, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nej, nu är det jag som bojkottar tråden! Här skrivs sanningar utifrån obekräftade källor, och det som finns bekräftat ignoreras.
Sanningar görs utifrån slutsatser uifrån "helhetsbilden" trots att det man hänger upp sina teorier på är felaktiga eller osäkra.

Man har bestämt sig för vilken sorts människa mamman är, och det som inte finns i FUP fyller man gladigen i själv för att få en passande slutsats.

Jag följde Bjästafallet innan det kom ut i media, och jag kan inte säga annat än att denna tråd uppvisar samma symptom....man hävdar att det måste förhålla sig på ett sätt, inte för att fakta pekar på det utan för att man redan bestämt sig och vrider fakta så att det bara kan passa på ett sätt.
Man flyger på två skribenter om och om igen när de påtalar att så behöver det inte vara, det kan vara helt naturligt och man behöver inte alls vara förståndshandikappad, ond eller självupptagen för att bete sig på det viset....
Kolla vad ni gör och vad ni skriver!!!

Var kritisk, det är inte fel, men detta är ju rena mobben!

Tack för mej.

Ja är en ren mobb precis som mot de våldtagna flickorna i Bjästa. Det är offret/offren som bär skulden och ska smutskastas för att hon/de råkat illa ut. Det är en tragisk kvinnosyn. Trist att du lämnar tråden för den skull.

Zanna har brister som människa, vem har inte det. Att hon råkat ut för det är är för att Patric var bra på att manipulera.

Nu anses hon inte ens ha ADHD längre och vara enormt intelligent. Från att ha ansetts dum, korkad och ha ADHD tidigare. Det spelar ingen roll för de här skribenterna vad de skriver bara de får skriva skit om Zanna. Om det har något med verkligheten att göra spelar liksom ingen roll. Tråden blir trist av sån dumhet och skvallerkärringmentalitet. Och den kvinnosyn som de har.
Senast redigerad av Yori 2010-09-18 kl. 18:25.
Citera
2010-09-18, 18:23
Medlem
Pebless avatar
Citat:
För tio år sedan var Zanna runt 13-14 års åldern... alltså i samma veva som hon fick sin diagnos...

Jag kan också tillägga att om läkaren ansåg att ett barn skulle må bättre av medicinering och fungera bättre i skola och omsorg, så kunde de sätta en sådan diagnos för att barnet skulle ha rätt att få den medicineringen.
Citera
2010-09-18, 18:39
Moderator
Citat:
Du tror att Zanna inte har ADHD?
Citat fel. Vene varför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto