2010-09-17, 23:27
  #3349
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Anknytningsproblematiken kanske. I vilket fall som helst borde soc inte "släppt" kontakten med en mamma som Z (strulig bakgrund, dåligt socialt skyddsnät, anknytningsproblem, ADHD) så fort. De borde ha förstått att hon jobbade hårt för att polera ytan och att risken var stor för att det inte var lika vackert därunder.

Är det någon som vet om soc någon gång var hemma i den påvra lägenhet där barnet tvingades bo till exempel?
Anknytningsproblematiken? Var finns den infon någonstans?
Citera
2010-09-17, 23:27
  #3350
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Bra fråga tycker jag. Hoppas att du får ett uttömande svar, gärna med personliga referenser och en slutsats om att allt kan tolkas hur som helst.

Nej, jag tror inte jag får något sådant svar. Men jag undrar fortfarande.
Citera
2010-09-17, 23:29
  #3351
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Anknytningsproblematiken kanske. I vilket fall som helst borde soc inte "släppt" kontakten med en mamma som Z (strulig bakgrund, dåligt socialt skyddsnät, anknytningsproblem, ADHD) så fort. De borde ha förstått att hon jobbade hårt för att polera ytan och att risken var stor för att det inte var lika vackert därunder.

Är det någon som vet om soc någon gång var hemma i den påvra lägenhet där barnet tvingades bo till exempel?

Är du principiellt för att man aldrig ska försöka stötta föräldrar med anknytningsproblem och hjälpa dem att få bättre kontakt? Finns det inget värde i det?
Citera
2010-09-17, 23:30
  #3352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag kan hålla med dig om att hon har ett ansvar - hon var hans mamma, hon skulle ha skyddat honom, hennes uppgift var att se.

Jag kan inte hålla med dig om att hon har gjort en massa aktiva fel som är värda att fördömas, eller att hon framstår som en usel eller kärlekslös och hemsk mamma - det finns ingenting i vittnesmålen som talar för det - tvärtom, han var ett älskat barn av sin mamma.

Ingen kommer att behöva ta hand om Zannas framtida barn - det kommer hon att göra själv. Människan fungerar nämligen så att hon lär sig av sina misstag, precis som alla däggdjur - Inget fler barn från Zanna kommer att slås ihjäl - så enkelt är det.

Så enkelt är det definitivt inte. Har du aldrig hört talas om hur kvinnor som är ihop med elaka män har enorm förmåga att upprepa dåliga mönster? Såg du dokumentären jag tipsade om?
Jag tycker du har sagt både bra och dåliga saker här inne, men nu är du helt ute och cyklar måste jag säga. Det går inte att säga att en kvinna som Zanna, som saknar allt skyddsnät och uppenbarligen bara ville bli älskad, kosta vad det kosta vill, kanske tom hennes son?, och med en diagnos i bakgrunden, "helt enkelt lär sig av sina misstag".
Citera
2010-09-17, 23:31
  #3353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag kan hålla med dig om att hon har ett ansvar - hon var hans mamma, hon skulle ha skyddat honom, hennes uppgift var att se.

Jag kan inte hålla med dig om att hon har gjort en massa aktiva fel som är värda att fördömas, eller att hon framstår som en usel eller kärlekslös och hemsk mamma - det finns ingenting i vittnesmålen som talar för det - tvärtom, han var ett älskat barn av sin mamma.

Ingen kommer att behöva ta hand om Zannas framtida barn - det kommer hon att göra själv. Människan fungerar nämligen så att hon lär sig av sina misstag, precis som alla däggdjur - Inget fler barn från Zanna kommer att slås ihjäl - så enkelt är det.
Problemet är ju bara att om Z inte är smart eller ens normalbegåvad, finns ju en risk att hon har inlärningssvårigheter.
__________________
Senast redigerad av Chalaisen 2010-09-17 kl. 23:38.
Citera
2010-09-17, 23:32
  #3354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag har i kväll fått information från en säker källa, att Zanna inte alls är den gulliga mamman hon vill framstå som. Det berättas för mig att hon vid flera tillfällen har dragit ner Theo från en vanlig stol, genom att slita i hans arm så hårt att han skrek. Hon har dessutom vid flera tillfällen klämt åt hårt om hans kropp, på samma sätt som PS erkänner att han gjort.

När vänner frågat om blåmärkena, vilket de alltså har gjort, har Z varje gång svarat med tjurig röst att "han har ramlat"... Deras uppfattning är att Theo inte alls ramlade så mycket... Det framkommer också att Z har varit med vid fler än ett av tillfällena då PS har varit hårdhänt mot T.

Z har nu skrivit ett brev till PS, där hon berättar hur mycket hon älskar honom.

Jag tänker inte lämna ut mina källor, jag litar på dem, take it or leave it!

Jag lyfter ditt inlägg här, tyvärr verkar allt drunkna i ett enda stort tjatter, är inne och läser ikapp mig hela tiden men verkar mest ha kört fast i nått allmänt babbel.
Citera
2010-09-17, 23:34
  #3355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Jag lyfter ditt inlägg här, tyvärr verkar allt drunkna i ett enda stort tjatter, är inne och läser ikapp mig hela tiden men verkar mest ha kört fast i nått allmänt babbel.

Tack! Det är min uppfattning också. Hoppas någon ser det nu, jag tycker att det är otroligt intressant, dock inte så förvånande.
Citera
2010-09-17, 23:34
  #3356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Du missförstod helt. Det var för att särskilja vad dalt och inte dalt är för mej. Att trösta när det inte behövs, att trösta utan att avvakta barnets reaktion är för mej dalt som förstorar händelsen, man gör "en sak" av ingenting.
En del barn är känsliga för detta, ett av mina barn var en riktig dramaqueen vid minsta uppmuntran innan h*n själv fick känna efter och reagera utifrån det. Däremot fick h*n alltid tröst när h*n sökte det.
Jag missförstod inte, jag spekulerade bara hur det var i den aktuella situationen.
Citera
2010-09-17, 23:35
  #3357
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Anknytningsproblematiken? Var finns den infon någonstans?

Rätt mig gärna om jag har fel med jag tror att det ( i tilläggsmaterialet? ) fanns uppgifter om att Zanna bott på hem med T en tid under hans första år eftersom hon hade svårt att anknyta till sitt barn och ta hand om honom ordentligt.
Citera
2010-09-17, 23:35
  #3358
Medlem
Citat:
Fast ja - och fast nej.

Du kan inte jämföra svenska förhållanden med utländska - inte ens med amerikanska. Vår statistik skiljer sig från Amerikas precis som vår moral och vårt sätt att leva gör det.

Du måste se till svensk brottsstatisk och svenska undersökningar och svenska förhållanden när du talar om svenskar -- Vi lever, vi har växt upp med och vi agerar och fungerar utifrån svenska värderingar och svenskt normsystem - både om föräldrar, styvföräldrar, våltäktare, våldtäkstoffer, mördare, rånare och allt annat.
Det går att lära av andra undersökningar och andra "skolor/teorier" men det går inte att direktöverföra till Sverige och svenska förhållanden
.

Det är ju inte bara i USA man har observerat Askungeeffekten. Hur som helst har du rätt i att man inte lättvindigt kan ta undersökningar från ett land och dra slutsatser av för ett annat land, men jag betvivlar att svenskar skulle utgöra ett undantag i det här fallet. Evolutionspsykologer menar att askungeeffekten är ett universellt mänskligt drag, att de flesta människor är genetiskt riggade för att inte hålla andras avkomma lika högt som sin egen. Om de har rätt så är de undersökningar som gjorts relevanta även för Sverige, även om kulturella skillnader till viss del påverkar hur askungesyndromet tar sig uttryck.
Citera
2010-09-17, 23:35
  #3359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Rätt mig gärna om jag har fel med jag tror att det ( i tilläggsmaterialet? ) fanns uppgifter om att Zanna bott på hem med T en tid under hans första år eftersom hon hade svårt att anknyta till sitt barn och ta hand om honom ordentligt.

Det stämmer, hon bodde där i sex månader för att lära sig knyta an till sin son.
Citera
2010-09-17, 23:37
  #3360
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdande
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag har i kväll fått information från en säker källa, att Zanna inte alls är den gulliga mamman hon vill framstå som. Det berättas för mig att hon vid flera tillfällen har dragit ner Theo från en vanlig stol, genom att slita i hans arm så hårt att han skrek. Hon har dessutom vid flera tillfällen klämt åt hårt om hans kropp, på samma sätt som PS erkänner att han gjort.

När vänner frågat om blåmärkena, vilket de alltså har gjort, har Z varje gång svarat med tjurig röst att "han har ramlat"... Deras uppfattning är att Theo inte alls ramlade så mycket... Det framkommer också att Z har varit med vid fler än ett av tillfällena då PS har varit hårdhänt mot T.

Z har nu skrivit ett brev till PS, där hon berättar hur mycket hon älskar honom.
Jag tänker inte lämna ut mina källor, jag litar på dem, take it or leave it!
Jag lyfter ditt inlägg här, tyvärr verkar allt drunkna i ett enda stort tjatter, är inne och läser ikapp mig hela tiden men verkar mest ha kört fast i nått allmänt babbel.
Stort tack för det upplyftandet av inlägget, det har totalt gått mej förbi!

OM det ligger till på det viset blir bilden helt annan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in