2010-09-17, 22:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nej, jag förstår inte riktigt.
Styvförälder är en riskfaktor avseende våld och sexuella övergrepp. Inte så konstigt då de biologiska banden inte finns...
Du blandar bort korten en del nu - vi talar inte om sexuella övergrepp, då är du inne på en helt annan kategori av brott och då får biologiska band en annan betydelse.

När det gäller våld så har den biologiska banden kanske en helt annan verkan än du tänker dig - eftersom biologiska pappor faktiskt vänder sig mot sina egna barn i hämnd mot mamman - han tar det som är hans - och här kan bristen på biologisk förankring skydda barnet.

När det gäller misshandel så är det så att det finns en högre acceptans när en biologisk pappa slår ett barn -- dvs omgivningen reagerar inte på samma sätt, anmälningsbenägenheten är lägre - och när/om kvinnan till slut separerar och anmäler så ses anmälan som ett steg i skilsmässoprocessen och läggs oftast ner och används emot kvinnan i en eventuell vårdnadstvist - man avråder därför kvinnorna från att anmäla - vilket lämnar barnen delvis kvar i situationen med parten som agar/slår.

Nej - våld är inte vanligare av styvföräldrar - men det är mer acceptabelt att tala om vad styvföräldrar gör än vad mamma och pappa gör - mer acceptabelt att säga vad ditt ex som du sparkade ut och som aldrig får dina barn igen gjorde än att säga att du varje vecka skickar dina barn till en person som slår som du inte vill leva med - men som dina barn skall stå ut med tills de är gamla nog att själva bestämma.

I statistiken är dödar biologiska föräldrar i 88% sina barn - styvföräldrar står för ca 1/3* av våldet - tror du själv på att den fördelningen visar sanningen.

*1/3 förbehåll där - plockat ur minnet - länge sedan jag kollade statistiken och orkar ärligt inte slå upp det ikväll -- så förbehåll för fel i den siffran.
Senast redigerad av micro113 2010-09-17 kl. 22:15.
Citera
2010-09-17, 22:07
Medlem
Det var
Citat:
Jag vet inte vem du adresserar, men det största hotet är låg intelligens...

Det var egentligen Micro jag frågade. Hur som helst är säkert IQ:n hos potentiella förövare viktig i sammanhanget. Men å andra sidan så blir det ju risken ännu större om man både är styvpappa till ett barn och har låg IQ.
Å andra sidan, om man nu har att göra med en riktig sjuk jävel så skulle jag föredra att det var en av de slöare knivarna i lådan. Är det en riktigt smart person som övergreppar ett barn så bkir det betydligt svårare att avslöja övergrepp. En riktigt smart styvpappa som inte trivs med att bo med barnet kan säkert ta barnet av daga utan att ens åka dit. T.ex genom att arrangera en olycka. Vore intressant att undersöka om det är vanligare att barn råkar ut för allvarliga olyckor i sällskap med sina styvfäder, jämfört med när de är med sina biopappor.
Citera
2010-09-17, 22:12
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du blandar bort korten en del nu - vi talar inte om sexuella övergrepp, då är du inne på en helt annan kategori av brott och då får biologiska band en annan betydelse.

När det gäller våld så har den biologiska banden kanske en helt annan verkan än du tänker dig - eftersom biologiska pappor faktiskt vänder sig mot sina egna barn i hämnd mot mamman - han tar det som är hans - och här kan bristen på biologisk förankring skydda barnet.

När det gäller misshandel så är det så att det finns en högre acceptans när en biologisk pappa slår ett barn -- dvs omgivningen reagerar inte på samma sätt, anmälningsbenägenheten är lägre - och när/om kvinnan till slut separerar och anmäler så ses anmälan som ett steg i skilsmässoprocessen och läggs oftast ner och används emot kvinnan i en eventuell vårdnadstvist - man avråder därför kvinnorna från att anmäla - vilket lämnar barnen delvis kvar i situationen med parten som agar/slår.

Nej - våld är inte vanligare av styvföräldrar - men det är mer acceptabelt att tala om vad styvföräldrar gör än vad mamma och pappa gör - mer acceptabelt att säga vad ditt ex som du sparkade ut och som aldrig får dina barn igen gjorde än att säga att du varje vecka skickar dina barn till en person som slår som du inte vill leva med - men som dina barn skall tå ut med tills de är gamla nog att själva bestämma.

I statistiken är dödar biologiska föräldrar i 88% sina barn - styvföräldrar står för ca 1/3* av våldet - tror du själv på att den fördelningen visar sanningen.

*1/3 förbehåll där - plockat ur minnet - länge sedan jag kollade statistiken och orkar ärligt inte slå upp det ikväll -- så förbehåll för fel i den siffran.
(min fetning)
Jag kan min statistik.
Citera
2010-09-17, 22:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dampberger
Det var

Det var egentligen Micro jag frågade. Hur som helst är säkert IQ:n hos potentiella förövare viktig i sammanhanget. Men å andra sidan så blir det ju risken ännu större om man både är styvpappa till ett barn och har låg IQ.
Å andra sidan, om man nu har att göra med en riktig sjuk jävel så skulle jag föredra att det var en av de slöare knivarna i lådan. Är det en riktigt smart person som övergreppar ett barn så bkir det betydligt svårare att avslöja övergrepp. En riktigt smart styvpappa som inte trivs med att bo med barnet kan säkert ta barnet av daga utan att ens åka dit. T.ex genom att arrangera en olycka. Vore intressant att undersöka om det är vanligare att barn råkar ut för allvarliga olyckor i sällskap med sina styvfäder, jämfört med när de är med sina biopappor.
Det fetade - håller med dig. Jag är osäker på om någon sådan undersökning gjorts faktiskt, ingen som jag såvitt jag minns sett i alla fall. Men det vore helt klart intressant.

Det kanske inte säger att styvföräldrar planerar smarta mord, men det kan ju säga en hel del om säkerhetstänkande kring barnet och lämplighet ur sådana aspekter - helt klart ett ämnesuppslag för sociologin eller socialhögskolan att rota i.
Citera
2010-09-17, 22:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet inte vem du adresserar, men det största hotet är låg intelligens...
Ur aspekt våld - nej, min erfarenhet är att våldsverkare sällan är ointelligenta faktiskt, även om de kan förefalla vara det -- de har brister i empati och/eller impulskontroll och de har narcissistiska störningar av olika grad/funktion -- men sällan intelligensmässiga.

De med låg intelligens - underbegåvade människor är faktiskt ofta snälla och lättmanipulerade människor, som förvisso kan skada andra i frustrationsutbrott - men de har inte kapaciteten att vara beräknande och elaka på det sätt som krävs för att plåga ihjäl någon eller planera att döda någon - i så fall finns det någon som styr dem bakom brottet eller också har de en uppväxt som gör att de vet inget annat - de har formats in i det beteende de utövar.

Underbegåvad står ju trots allt för vilken kapacitet de besitter - på ont och gott.
Citera
2010-09-17, 22:26
Moderator
Citat:
Ur aspekt våld - nej, min erfarenhet är att våldsverkare sällan är ointelligenta faktiskt, även om de kan förefalla vara det -- de har brister i empati och/eller impulskontroll och de har narcissistiska störningar av olika grad/funktion -- men sällan intelligensmässiga.

De med låg intelligens - underbegåvade människor är faktiskt ofta snälla och lättmanipulerade människor, som förvisso kan skada andra i frustrationsutbrott - men de har inte kapaciteten att vara beräknande och elaka på det sätt som krävs för att plåga ihjäl någon eller planera att döda någon - i så fall finns det någon som styr dem bakom brottet eller också har de en uppväxt som gör att de vet inget annat - de har formats in i det beteende de utövar.

Underbegåvad står ju trots allt för vilken kapacitet de besitter - på ont och gott.

Jag menar lindrig mental retardation, inget annat.
Citera
2010-09-17, 22:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
(min fetning)
Jag kan min statistik.
Okej, fast jag förstod inte din fetning - ansåg du att siffran var fel eller rätt?
Citera
2010-09-17, 22:28
Moderator
Citat:
Okej, fast jag förstod inte din fetning - ansåg du att siffran var fel eller rätt?
Jag vet inte, men det låter som en hög siffra...
Citera
2010-09-17, 22:30
Moderator
Citat:

Nej - våld är inte vanligare av styvföräldrar - men det är mer acceptabelt att tala om vad styvföräldrar gör än vad mamma och pappa gör - mer acceptabelt att säga vad ditt ex som du sparkade ut och som aldrig får dina barn igen gjorde än att säga att du varje vecka skickar dina barn till en person som slår som du inte vill leva med - men som dina barn skall stå ut med tills de är gamla nog att själva bestämma.

hmm
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2010-09-17 kl. 22:34.
Citera
2010-09-17, 22:31
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Jag vet inte, men det låter som en hög siffra...
x
Citera
2010-09-17, 22:32
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Blev nog lite syftningsfel, om siffran i sig är rätt eller ej orkar jag inte kolla upp...men det är inte 88% av de biologiska föräldrarna som dödar sina barn, hade inte blivit många barn över.

Citat:
I statistiken är dödar biologiska föräldrar i 88% sina barn
Citera
2010-09-17, 22:37
Medlem
mercys avatar
Citat:
Fast hon har inte sagt att man inte får trösta - hon har sagt inte dalta - det är skilda saker.

Dessutom vet vi inte bakgrunden till att hon sade detta -- jag har tidigare berättat att jag har ett av fem barn som du faktiskt inte fick trösta i vissa lägen, eftersom det bara gjorde henne mer arg och upprörd - man var tvungen att vänta ut henne, och sedan ta emot henne när hon var redo.

Ett par av dagisfröknarna tyckte jag var jätteknäpp och gjorde som de ville - de hade jätteproblem med barnet - tills en äldre fröken kom tillbaka efter semestern som lyssnade på mig och följde mina instruktioner -- efter det fungerade mitt barn jättebra på dagis och i verksamheten och de andra dagisfröknarna fick backa och erkänna att jag helt enkelt kunde mitt barn bättre än dem.

Barn är olika och har olika behov - mitt barn hade det här behovet -- vi vet inte varför Zanna inte ville att man skulle dalta - det kan ha handlat om något liknande. Det kan också ha handlat om att man inte uppskattar dalt - jag har faktiskt sagt till dagis att inte dalta med något av mina barn, för vi har aldrig daltat hemma - däremot är tröst självklart och jag har krävt att de LYSSNAR på mina barn. Det har dagis varit dåliga på annars, och mina barn är vana att bli lyssnade på .

För mig är alltså inte hennes begäran - dalta inte - ett dugg konstig. Hon tröstar Theo, hon säger inte att man inte skall trösta Theo - hon säger dalta inte.
Kan man verkligen dalta med en tvååring? För ett så litet barn är varje ny sak en utmaning. Att börja på ett nytt dagis måste dessutom ha inneburit många nya bekantskaper, regler etc. NEJ, man kan inte dalta med en tvååring, man kan inte ge ett barn för mycket kärlek heller.

MEN man kan mycket väl dalta med en vuxen man på tjugofyra år och tycka att allt är för högt ställda krav och han är jätteduktig så fort han klarar av något som rimligen kan krävas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in