Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag menar lindrig mental retardation, inget annat.
Fast min erfarenhet är att våldsverkarna är inte behäftade med detta - de är normal intelligenta och ofta över normal faktiskt - min erfarenhet yrkesmässigt begränsar sig dock till mördare/dråpare och mycket grovt våld/grovt våld/grova brott.
Beskrivningen du ger "lindring mental retardation" skulle jag nog hellre sätta på det man kan kalla "möjliggörare" - dvs de personer i omgivningen som låter sig vävas in i de här våldsverkarnas liv och genom att manipuleras in deras värld bli en del av det om möjliggör deras brott -- offren om dödas är ofta möjliggörare - .
Tillståndet som du beskriver är dock något som man/vi säger att det behöver inte/finns ofta inte (dock ibland) där från början - men ju mer man vävs in i de här killarnas (eller tjejernas) värld, desto mer hamnar man i det tillståndet. Man använder faktiskt exakt den terminologi som du anger (lindrig mental retardation) för att beskriva vad som händer med dessa människor och hur de kan låta sig duperas och faktiskt bygga upp sitt eget öde - det slutar fungera som förnuftiga människor och övergår till att bli möjliggörare.
Nåja - strunt samma -- det beskriver i alla oftast de som våldsmännen trampar på på vägen bättre än våldsmännen själva.
*Undrar var ifrån har du fått uttrycket - eftersom jag vet var det används i mitt kontex vore det intressant att höra -- det är ju inte ett fack uttryck och det är inte så vanligt att man blandar svenska och engelska för att tydliggöra vad man menar -- så vore roligt att veta var du snappat upp det.