2010-09-17, 22:38
Medlem
[quote][I statistiken är dödar biologiska föräldrar i 88% sina barn - styvföräldrar står för ca 1/3* av våldet - tror du själv på att den fördelningen visar sanningen.
/QUOTE]

Låt oss precicera frågan lite: Vem löper störst risk att bli dödad av familjens mansperson, den som växer upp med en styvpappa eller den som växer upp med en biopappa? Att styvpappor som mördar "sina" barn är färre till antalet än biopappor som mördar sina barn beror på att styvpappor är mycket färre till antalet än biopappor som lever med sina barn.

De flesta undersökningar på området visar att män som lever med barn som de är styvpappor till utgör en långt större risk än biopappor som lever med sina barn. Detta gäller såväl mord och sexövergrepp som försummelse mm.

Detta fenomen är så noga undersökt och vanligt förekommande att det bland engelsktalande beteendevetare har ett eget namn, "the cinderella effect". Visserligen säger man ibland askungesyndromet på svenska, men mig veterligen är det inte en vedertagen term bland svenska forskare. Kanske för att det i det här landet inte är politiskt korrekt att belysa att biopappor statistiskt sett är dom som är minst motiverade av alla män att skada sitt barn.

Kolla gärna här:http://en.wikipedia.org/wiki/Cinderella_effect
Citera
2010-09-17, 22:40
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet inte, men det låter som en hög siffra...

Hm... Jag håller nog inte med att 88% av föräldrarna dödar sina barn! Eller hur menar ni?
Har jag fattat texten fel?
Citera
2010-09-17, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Kan man verkligen dalta med en tvååring? För ett så litet barn är varje ny sak en utmaning. Att börja på ett nytt dagis måste dessutom ha inneburit många nya bekantskaper, regler etc. NEJ, man kan inte dalta med en tvååring, man kan inte ge ett barn för mycket kärlek heller.

MEN man kan mycket väl dalta med en vuxen man på tjugofyra år och tycka att allt är för högt ställda krav och han är jätteduktig så fort han klarar av något som rimligen kan krävas

Visst kan man göra det. Att försöka förstå att det har hänt något fruktansvärt som de behöver tröst för när de faktiskt inte behöver tröst är att dalta. Det kan man göra mot en tvååring också.

Att när det faller plocka upp det och blåsa och göra en händelse av det när det inte behövs är inte vettigt alls. Det är att dalta.

Man kan ta upp barnet och krama det ofta i stället, men att göra det för att det inträffat något och låtsas att det är något man måste kramas för är dumt. Det är att förstärka att det faktiskt inte klarar av situationen själv.
Citera
2010-09-17, 22:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag menar lindrig mental retardation, inget annat.
Fast min erfarenhet är att våldsverkarna är inte behäftade med detta - de är normal intelligenta och ofta över normal faktiskt - min erfarenhet yrkesmässigt begränsar sig dock till mördare/dråpare och mycket grovt våld/grovt våld/grova brott.

Beskrivningen du ger "lindring mental retardation" skulle jag nog hellre sätta på det man kan kalla "möjliggörare" - dvs de personer i omgivningen som låter sig vävas in i de här våldsverkarnas liv och genom att manipuleras in deras värld bli en del av det om möjliggör deras brott -- offren om dödas är ofta möjliggörare - .
Tillståndet som du beskriver är dock något som man/vi säger att det behöver inte/finns ofta inte (dock ibland) där från början - men ju mer man vävs in i de här killarnas (eller tjejernas) värld, desto mer hamnar man i det tillståndet. Man använder faktiskt exakt den terminologi som du anger (lindrig mental retardation) för att beskriva vad som händer med dessa människor och hur de kan låta sig duperas och faktiskt bygga upp sitt eget öde - det slutar fungera som förnuftiga människor och övergår till att bli möjliggörare.

Nåja - strunt samma -- det beskriver i alla oftast de som våldsmännen trampar på på vägen bättre än våldsmännen själva.

*Undrar var ifrån har du fått uttrycket - eftersom jag vet var det används i mitt kontex vore det intressant att höra -- det är ju inte ett fack uttryck och det är inte så vanligt att man blandar svenska och engelska för att tydliggöra vad man menar -- så vore roligt att veta var du snappat upp det.
Citera
2010-09-17, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Hm... Jag håller nog inte med att 88% av föräldrarna dödar sina barn! Eller hur menar ni?
Har jag fattat texten fel?

Jaså du förstod det också hahaha. Ja det var nog ett syftningsfel.
Citera
2010-09-17, 22:45
Medlem
Ringblommas avatar
Citat:
Kan man verkligen dalta med en tvååring? För ett så litet barn är varje ny sak en utmaning. Att börja på ett nytt dagis måste dessutom ha inneburit många nya bekantskaper, regler etc. NEJ, man kan inte dalta med en tvååring, man kan inte ge ett barn för mycket kärlek heller.

MEN man kan mycket väl dalta med en vuxen man på tjugofyra år och tycka att allt är för högt ställda krav och han är jätteduktig så fort han klarar av något som rimligen kan krävas

Det här håller jag med om. En tvååring behöver ju bekräftelse på det han/hon känner. Och som vuxen är det ens jobb att ge det. En tvååring (än mindre en 1,5 åring som T var när han började på dagis)kan inte heller koppla ihop handling och konsekvens eller dra några långtgående slutsatser så att inte "dalta" (min tolkning här är trösta/bekräfta ontet, tro det eller ej) leder bara till otrygghet.
Citera
2010-09-17, 22:45
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dampberger
Det var

Det var egentligen Micro jag frågade. Hur som helst är säkert IQ:n hos potentiella förövare viktig i sammanhanget. Men å andra sidan så blir det ju risken ännu större om man både är styvpappa till ett barn och har låg IQ.
Å andra sidan, om man nu har att göra med en riktig sjuk jävel så skulle jag föredra att det var en av de slöare knivarna i lådan. Är det en riktigt smart person som övergreppar ett barn så bkir det betydligt svårare att avslöja övergrepp. En riktigt smart styvpappa som inte trivs med att bo med barnet kan säkert ta barnet av daga utan att ens åka dit. T.ex genom att arrangera en olycka. Vore intressant att undersöka om det är vanligare att barn råkar ut för allvarliga olyckor i sällskap med sina styvfäder, jämfört med när de är med sina biopappor.
Du tänker på "olyckor" i stil med ramla ut från fönstret från tionde våningen?
Citera
2010-09-17, 22:50
Medlem
Citat:

Detta har du verkligen rätt i tycker jag. Att ge ett barn ömhet och kärlek är inte att dalta, det är att vara normal.

Däremot verkar det förekomma mycket daltande med vuxna i detta fall. Som du skriver ovan, och även här i tråden daltas det, ffa med Zanna som inget förstår och som det är så synd om.
Citera
2010-09-17, 22:50
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Visst kan man göra det. Att försöka förstå att det har hänt något fruktansvärt som de behöver tröst för när de faktiskt inte behöver tröst är att dalta. Det kan man göra mot en tvååring också.

Att när det faller plocka upp det och blåsa och göra en händelse av det när det inte behövs är inte vettigt alls. Det är att dalta.

Man kan ta upp barnet och krama det ofta i stället, men att göra det för att det inträffat något och låtsas att det är något man måste kramas för är dumt. Det är att förstärka att det faktiskt inte klarar av situationen själv.
Den uppfattningen delar jag verkligen inte. Jag kan inte se att ett litet barn söker sig till den vuxne av några svaghetsskäl som du gör gällande. Den vill ha den vuxnes uppmärksamhet av en eller annan anledning. Det är en kort tid i livet barn är barn och beroende av sina föräldrar eller andra vuxna.Att kalla det för dalt?
Din metod låter som rena kadaverdiciplinen.
Citera
2010-09-17, 22:51
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De som fanns i livet runt Theo och Zanna beskriver ett ganska starkt engagemang i sonen och det som hände runt honom.
Detta är dessutom något de beskriver efter Theos död, medvetna om att det pågår en mordutredning - alltså kan vi nog förutsätta att det engagemang de faktiskt beskriver verkligen förelåg.
Jag tror de är bättre skickade än du att avgöra om Zanna var engagerad eller inte faktiskt.

Vilka är dessa "de" du referar till?
Citera
2010-09-17, 22:52
Medlem
Ringblommas avatar
En grej som jag funderat på är gärningsmannens eventuella lömskhet...tror ni verkligen att allt varit frid och fröjd och han har varit guldkillen numero uno när Z varit hemma? Att han värnat om Theo och visat ömhet och omtanke? Jag kan inte tänka mig att en människa kan dölja "sin rätta sida" hela tiden...

Tillfällen när han inte gjorde detta var ju för övrigt när han brottade ned Z på golvet och håll fast henne (vilket det står om i FUP om jag inte minns fel). Under alla år jag levt med mina barns far har han ALDRIG lagt en hand på mig. Skulle han brotta ned mig på golvet och hålla fast mig (alltså på allvar och inte på skoj) hade jag tagit barnen och dragit direkt.

Varför gjorde Zanna inte det? Hur kunde hon lämna en så liten med en person som var kapabel till sånt? Jag är ledsen men jag tycks ha fastnat vid hur Z kunde agera som hon gjorde. Vad är det för fel på henne? Vad skall man göra för att barn till Zannapersoner inte skall råka illa ut i framtiden?
Citera
2010-09-17, 22:53
Bannlyst
Citat:
Den uppfattningen delar jag verkligen inte. Jag kan inte se att ett litet barn söker sig till den vuxne av några svaghetsskäl som du gör gällande. Den vill ha den vuxnes uppmärksamhet av en eller annan anledning. Det är en kort tid i livet barn är barn och beroende av sina föräldrar eller andra vuxna.Att kalla det för dalt?
Din metod låter som rena kadaverdiciplinen.

Jag pratar inte om att ett barn söker sig till en vuxen. Gör ett barn det är det självklart att man svarar på det. Det är normalt.

Att dalta är att springa efter barnet och plocka upp det när det inte behövs för att man vill klema bort barnet till att behöva tröst fast det visar att de klarar sig själv. Dalta är att få barn att inte bli självständiga fast de vill det.

Självklart ska man ta upp ett barn som vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in