2010-09-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tycker att PS är ett svin, men jag är inte säker på att han sitter och tycker synd om sig själv. Han kanske bara beskriver precis hur det var?

Ja, så kan det ju förstås vara, det är ju mycket troligt att han mådde väldigt dåligt eftersom detta hände. Ibland går det för fort när jag blir arg , och det känns lätt att bli arg på honom...
Citera
2010-09-13, 14:13
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
13.45: Åklagaren ställer flera detaljerade frågor vad som händer i bostaden innan 25-åringen till slut ringer SOS Alarm och ambulansen kommer. Pojken var då livlös.

Förstod du då att det var ditt slag som orsakat detta? frågar åklagaren.

"Nej", svarar 25-åringen.

Titta! En till som inte förstår! Då kan man anklaga honom heller för nåt?

Och detta känner ju givetvis i stort sett varenda våldsverkare och varenda försvarsadvokat till! Det gäller att aldrig aldrig aldrig gå med på ngn form av ont uppsåt i en svensk domstol! Jag blir galen på hur uberstor vikt man lägger vid uppsåtet vid straffutmätning i svenska domstolar! Det är en av orsakerna till att våldsbrottslingar kommer mkt lindrigare undan (för det mesta) än tex rånare etc!
Citera
2010-09-13, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker inte att Z gjort sig förtjänt av de blinda attacker och de spekulationer som försigår i tråden.

Hon var för blind och kanske för dum för att fatta - hon ville inte sitt barn illa - och hon kommer att få leva med att hon inte skyddade honom. Jag anser att det räcker med det.

Var hon en bra mamma? Vet inte - men allt hon gjorde var knappast fel, så varför söka fel i allt hon gjorde.
Men varje brist som man drar upp i tråden viftar du bort. du har framställt Z som en mönstermamma. Inget hon gjort har varit fel. Hon har hela tiden agerat perfekt.
Senast redigerad av W.O.A.D 2010-09-13 kl. 14:21.
Citera
2010-09-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Är det någon i tråden som säger att han fått allt detta?

Nej, han har ju inte fått det, och däri ligger felet enligt min uppfattning. Han borde ha fått detta grundläggande.
Citera
2010-09-13, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Nej, han har ju inte fått det, och däri ligger felet enligt min uppfattning. Han borde ha fått detta grundläggande.

Ja självklart borde han ha fått det. Det ska alla barn få om det går rätt till.
Citera
2010-09-13, 14:19
Bannlyst
Citat:
En del tycker väl att en bra mamma säger till personal att de vill att de ska dalta med barnet. Det är väl bara så.

En bra mamma ser att sitt barn har fullt med blåmärken och mår dåligt och lägger ihop 2 o 2.
Citera
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Theos död har inte att göra med det mamman sa om att inte dalta.

Hon kunde bara inte tolka signaler pga sin ADHD och förstod därför inte att pojken behövde tröst för att han ramlade för att han redan var ledsen och förtvivlad för annat och det var därför han behövde extra care.

AD-HD?

Där kom det igen. Man är inte helt dum och empatilös för att man har AD-HD. Och vad jag förstått så ska hon inte ha nån utvecklingsstörning. DÅ kan man kanske inte förstå osv. Men det som du pratar om med tröst osv, det kan ju faktiskt vara inlärt hos henne, vad vet jag. Och jag ska påpeka dig att inte en enda av dem som känner Z har uttryckt att hon inte tröstat T när han gjort sig illa eller varit ledsen. Så det du skriver tror jag inte alls på.

Det du skriver nu tycker jag är nästan kränkande gentemot Z.
Citera
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Och detta känner ju givetvis i stort sett varenda våldsverkare och varenda försvarsadvokat till! Det gäller att aldrig aldrig aldrig gå med på ngn form av ont uppsåt i en svensk domstol! Jag blir galen på hur uberstor vikt man lägger vid uppsåtet vid straffutmätning i svenska domstolar! Det är en av orsakerna till att våldsbrottslingar kommer mkt lindrigare undan (för det mesta) än tex rånare etc!

Exakt! Men i detta fall går en person fri från åtal pga av den inte förstår..i andra fall åtalas de åtmisntone. Trots att de "inget förstått".
Citera
2010-09-13, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
En bra mamma ser att sitt barn har fullt med blåmärken och mår dåligt och lägger ihop 2 o 2.

Ja naturligtvis är det så, en normal mamma hade gjort det. Och man kallar inte någon en bra mamma som inte gör det. Det är väl ändå rätt självklart, men varför skulle det bli bättre om hon sagt till förskolepersonalen att de skulle dalta med pojken?
Citera
2010-09-13, 14:22
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Men varje brist som man drar upp i tråden viftar du bort. du har framställt Z som ej mönstermamma. Inget hon gjort har varit fel. Hon har hela tiden agerat perfekt.
Nej, det har jag definitivt inte gjort. Jag har däremot på ett par punkter påtalat att det är normala ageranden vi talar om.

Under en period har jag hållit mig borta från tråden - det jag innan dess ifrågasatte var inte om hon agerat rätt eller inte - utan vilken möjlighet hon hade att faktiskt se vad som pågick.

Där menar jag fortfarande att hon borde givetvis ha förstått, men hon blev förd bakom ljuset (inledd på fel spår) inte bara av Patric utan också av läkarna som gav henne annan diagnos på pojkens onda - och av socialtjänst och dagis som inte konfronterade henne med misstankar om misshandeln - utan förstärkte hennes uppfattning om att pojken fick blåmärken för att han var klumpig.

Med facit i hand så kan vi alla säga vad hon borde ha sett - men jag tror få personer - ADHD eller inte, hade fattat om de hade varit i Zannas sits med samma förutsättningar och samma gensvar från omgivningen.
Citera
2010-09-13, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ja naturligtvis är det så, en normal mamma hade gjort det. Och man kallar inte någon en bra mamma som inte gör det. Det är väl ändå rätt självklart, men varför skulle det bli bättre om hon sagt till förskolepersonalen att de skulle dalta med pojken?
Det var ett jävla tjat om det. Det är bara EN sak av MÅNGA som var underliga, och det tyckte även dagis.
Citera
2010-09-13, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
AD-HD?

Där kom det igen. Man är inte helt dum och empatilös för att man har AD-HD. Och vad jag förstått så ska hon inte ha nån utvecklingsstörning. DÅ kan man kanske inte förstå osv. Men det som du pratar om med tröst osv, det kan ju faktiskt vara inlärt hos henne, vad vet jag. Och jag ska påpeka dig att inte en enda av dem som känner Z har uttryckt att hon inte tröstat T när han gjort sig illa eller varit ledsen. Så det du skriver tror jag inte alls på.

Det du skriver nu tycker jag är nästan kränkande gentemot Z.

Men det är ju det vi diskuterat hela tiden och jag är den som säger att hon inte sagt att pojken inte skulle tröstas.

Hon sa dalta. Och ni andra tycker att hon hade varit en bättre mamma om hon sagt att pojken skulle daltas med.

Förskolepersonalen tyckte det var konstigt därför att de inte uppfattade det de höll på med som dalt utan som tröst. Zanna förstod inte det. Varför skulle det vara en förolämpning mot henne? Och ja i så fall får det vara det, det är ju precis det ni beskrivit, att hon uppfattat tröst som dalt för att hon inte förstod.

Jag har aldrig sagt något om att hon själv aldrig tröstat pojken, det har vi överhuvudtaget inte berört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in