2010-09-12, 19:28
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag hade det iaf inte mysigt på något sätt när jag läste FUPen... Snarare mycket otrevligt och smärtsamt... dock har ju alla olika preferenser för "mys"...

Håller helt med. FUP:n var definitivt ingen "mysig" läsning. Snarare en skräckläsning!
Citera
2010-09-12, 19:29
Bannlyst
Jag tror att det var nån slags sarkasm "sicket mys".
Citera
2010-09-12, 19:33
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl ungefär så det går till i vårdnadstvister - eller hur?

Ena föräldern larmar och får veta att expertisen vet bättre - därför låter man barnet vara kvar i situationen och ber den larmande föräldern hålla käft och samarbeta - om sedan barnet kommer till skada eller slås ihjäl så är det den larmande föräldern som inte agerat tillräckligt kraftfullt.

Så ja - då anser man att de utbildade har rätt just för att de är utbildade.

Ett barn har slagits ihjäl och vad jag vet så var det ingen förälder som "larmade" innan!
Citera
2010-09-12, 19:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Ett barn har slagits ihjäl och vad jag vet så var det ingen förälder som "larmade" innan!
Fast om du följer upp hela diskussionen så var det inte det som var kärnan i den - utan hur mycket tyngd och ansvar man kan lägga på utbildad personal kontra en mamma.

Ibland täcker inte ett lösryckt inlägg in sammanhanget.
Citera
2010-09-12, 19:37
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Fast om du läser det jag skriver så skriver jag just att du kan uppnå rädsla hos ett barn och du kan dämpa ett barn - men du får inte en två åring att spela teater, det är skillnaden.

Jag skulle kunna tänka mig att de gånger som T visade rädsla för P så uppfattade T en irritation eller något hos P som utlöste just rädsla hos T - han svarade på något hos P som han, men inte personalen uppfattade.

Det kan också handla om att P på morgonen innan avlämning varit dum/hård mot T och att den sista minnesbilden innan hämtning har varit obehag - då kan barnet svara på just det, och reagera utifrån det.

Men kramar du eller leker du med ett så litet barn och det visar sorg eller glädje så är det för att det känner sorg eller glädje - inte för att det försöker manipulera dig, så små barn har inte den förmågan, det krävs för hög grad av abstrakt tänkande för manipulation för att en två åring skall klara av detta. De svarar på det du ger dem - eller på de minnesbilder de har. De är inte beräknande.

Vad menar du med din sista mening i inlägget?

Jag har aldrig trott att T skulle kunna vara beräknande i sina handlingar. När hans mamma fotograferade honom i sjukhussängen efter armoperationen gissar jag att hon sa: "Le mot mamma Theo", och det gjorde han. Mamman misshandlade inte Theo, så han borde inte vara rädd för henne. Tydligen tog hon ibland så hårt i honom att han kunde tänkas ha fått blåmärken av det, enligt hennes vittnesmål, men det kanske inte var värre än så.

På vilket sätt skulle Theo ha försökt manipulera eller vara beräknande i sitt sätt?

Edit. Eller rättare sagt; har du anledning att tro, att jag skulle ha den åsikten?
Senast redigerad av cochran 2010-09-12 kl. 19:43. Anledning: Tillägg
Citera
2010-09-12, 19:40
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Hon kan ju känna ett behov av att ha människor omkring sig, ingå i ett sammanhang och har inget annat sätt att fixa det på? Att bjuda på fest kanske är enda alternativet för henne. Om man har vänner och släkt som man har nära kontakt med så är det konstigt att ha en fest förstås, men hon kanske inte har det.

Jag tror att hon var bjuden på festen och tackade ja. Det var inte hon själv som ordnade fest!
Citera
2010-09-12, 19:45
Bannlyst
Citat:
Jag tror att hon var bjuden på festen och tackade ja. Det var inte hon själv som ordnade fest!

Jaha då missuppfattade jag det. Skulle själv inte kunna gå på fest men hon kanske behöver det. Jag har inte hennes skor på fötterna.
Citera
2010-09-12, 19:52
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Nej, det har han inte - han är TVÅ år, det du ser på bilden är det som är - två åringar lever i stunden, de är inte förslagna och de planerar inte på det sättet.

Ett barn kan bli dämpat och hämmat - men spelar knappast upp en stor teater på det sätt som du gör gällande.

Redan en tvååring kan ha lärt sig det! Det låter säkert otäckt, men det är så.

Och ingen kan komma och påstå att T var lyckligt barn. Han hade sina lyckliga stunder och antagligen behövdes det inte mycket för att han skulle "leva upp" och bli glad, men hans liv var allt annat än den trygga och harmoniska värld som en litet barn har rätt att växa upp i!
Citera
2010-09-12, 19:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Vad menar du med din sista mening i inlägget?

Jag har aldrig trott att T skulle kunna vara beräknande i sina handlingar. När hans mamma fotograferade honom i sjukhussängen efter armoperationen gissar jag att hon sa: "Le mot mamma Theo", och det gjorde han. Mamman misshandlade inte Theo, så han borde inte vara rädd för henne. Tydligen tog hon ibland så hårt i honom att han kunde tänkas ha fått blåmärken av det, enligt hennes vittnesmål, men det kanske inte var värre än så.

På vilket sätt skulle Theo ha försökt manipulera eller vara beräknande i sitt sätt?

Edit. Eller rättare sagt; har du anledning att tro, att jag skulle ha den åsikten?
Nej - någon, inte du, skrev tidigare att han redan lärt sig hur han skulle agera - hade han lärt sig det hade han lärt sig att manipulera, det är den bilden jag vänder mig emot.

En tvååring som ler glatt är en tvååring som ler glatt, därför att i de stunden är det det tvååringen vill och kan förmedla - de har inte förmågan föreställa sig.

Jag är inte säker på att Zanna tog så hårt i Theo, däremot har hon själv försökt att förklara blåmärken med att de kanske kom från när hon lyft honom och hon ville därför att de skulle byta metod - jag personligen tror nog att också de blåmärkena kom från Patric och att det är Patric som fått Zanna att tro att det är hon om gjort dem.

Ingen i Zannas närhet beskriver henne någonsin som hårdhänt - tvärtom - så jag finner det konstigt om hennes sätt att lyfta skulle ge blåmärken utan att någon reagerat på det.
Citera
2010-09-12, 20:01
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Definitivt skönt att umgås med vänner, men "Partyyyyyy"?

Där måsta jag hålla med. Klart att Z behöver sina vänner nu. Hur än det är så har hon ju mist en del av sig själv och känner sig säkerligen "halv" nu. Man får också hoppas att vänner kan hjälpa henne att mogna på och komma till insikt att man faktiskt måste leva i verkligheten och inte i en saga. För hur det än är så är det hon och enbart hon som försatt lilla T i en situation som kostade honom livet.
Citera
2010-09-12, 20:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Redan en tvååring kan ha lärt sig det! Det låter säkert otäckt, men det är så.

Och ingen kan komma och påstå att T var lyckligt barn. Han hade sina lyckliga stunder och antagligen behövdes det inte mycket för att han skulle "leva upp" och bli glad, men hans liv var allt annat än den trygga och harmoniska värld som en litet barn har rätt att växa upp i!
Nix - inte en sådan teater.

Nej, det var givetvis inte så lyckligt och harmoniskt som det borde ha varit - han blev ju misshandlad av sin styvfar, så det behöver vi ju inte ens spekulera om - det kan vi konstatera.

När det gäller tvååringar så behövs inte mycket för att de skall leva upp och skratta - en sund tvååring lever upp av att man tittar på dem och säger ett par enstaviga ord. Mitt tvååriga barnbarn behöver jag inte ens tala till, det räcker att le mot henne för att hon ska le brett eller skratta tillbaka.

Däremot är hon liksom Theo för liten för att manipulera sin omgivning och spela glad eller "göra gott intryck" - den förmågan har inte en tvååring, de är för omedelbara för det.
Citera
2010-09-12, 20:03
Medlem
Enligt tilläggsprotokollet var Z med när soc gjorde besök på förskolan och pratade med personalen. Är det någon som är insatt och vet om det är vanligt att föräldrar är med vid sådana möten?

För mig är det helt obegripligt att personalen inte tog upp de skador de skrivit om bara dagar innan mötet. Funderar på om de tyckte synd om Z eller inte vågade säga något negativt till soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in