2010-09-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilVic
Ja... Lerums kommun siade om framtiden och hemskt ledsamt att dom hade rätt....

Det gick dessutom väldigt fort från anmälan och till han dödades.
Citera
2010-09-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Tycker att detta förnekande av mamman visar på ett egoistiskt agerande, mer rädd för att råka illa ut själv än att oroa sig över det lilla barnets skador. Så jävla sinnesslö kan hon väl inte vara att hon inte reagerar på skadorna samt uttalandet från ambulanspersonalen. Hon borde dessutom ha kunnat läsa av barnets rädsla för Patric. Sjuka människor ska inte ha barn, eftersom soc var indraget så var det ju något som inte stämde.

Just här har jag fel! Ambulanspersonalen berättar om blåmärken, men inte i sammanhanget antal...

Dock håller jag med dig i resten!
Citera
2010-09-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringblomma
Jag kan säga så här. Jag har barn. Ett av dessa är exakt lika gammal som T. Och om jag skulle separera och flytta ifrån barnens pappa skulle det ta LÅNG tid innan jag drog in en annan man i deras liv. Nu snackar vi ÅR. Och jag skulle inte under några omständigheter ge en person som jag känt under några månader fullt ansvar för mitt barn på det sätt som Z gjorde.
Inte jag heller, aldrig i livet. Kunde hon ens lita på att han skulle ta hand om pojken, han verkar ju ha ägnat stor del av sin tid med att porrsurfa. Bara det att denna förmodade "runknisse" skulle ta i mitt barn efter att ha suttit och hetsat upp sig med porr, usch och fyfan!!!!
Citera
2010-09-14, 22:48
Medlem
Jag är kluven när det gäller mina tankar om ZH.....

Ena sidan säger att hon var dum i huvudet,korkad,lätt-manipulerad, egoistisk som inte såg eller ville se vad som hände...

Andra sidan kan se att hennes diagnos har stjälpt henne här, att trots att man inte ska anklaga kommunen så om dom hade varit mer "på" såhade denna historia inte slutat såhär...
Citera
2010-09-14, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Japp! Mobben har dömt! Det är bara En person som är dömd i domstol.
Det finns dock många runt den här lilla pojken som också bör dömas.
Underlåtenshetssynderna är de största synderna!
De av oss i mobben som har erfarenhet av dessa Zannor anser nog att det finns tillläckligt med fakta för att ifrågasätta en hel del av undanflykter och överslätningar utan att behöva lyssna till rykten.
Det kan rädda ett annat barns liv om man vägrar blunda en annan gång en mamma dribblar bort dagis, soc, sjukhus etc

Det viktigaste som sagts här ikväll är nog ovanstående inlägg som jag har fetat.

Det är ju helt uppenbart att T haft ett kort, men oerhört svårt liv ända från början. Soc i Lerum försökte hjälpa, men mamman flyttade och soc I Mjölby, liksom dagiset där, valde att inte se, eller åtminstone inte agera trots alla de blåmärken och den fraktur T hade. Man valde att tro på mamman som kämpade för att upprätthålla bilden av den gulliga familjen. Ingen kan få mig att någonsin tro att Z varit helt omedveten om vad som försiggått. Aldrig!

Jag har sett det här IRL om och om igen. Inte med dödlig utgång, men närapå. Som tur är har soc agerat i samtliga fall med stöd av dagis, bvc eller skolan. Det är enda sättet att förhindra detta- att anmäla, gång på gång tills det händer något om man har den minsta misstanke att ett barn far illa.

Man ska inte heller förledas tro att mammorna inte har märkt något. Inte alla, men många är så svaga pga olika orsaker att de inte sätter barnets bästa i främsta rummet.

Jag har sagt det förut och säger det igen att Z inte varit ovetande, men de som ska lastas hårdast i detta fall är dagiset. En av personalen- M, verkar ha förstått, eller haft grava misstankar, men är det grupptrycket som gjort henne osäker ? Jag vet inte, men hon verkar må väldigt, väldigt dåligt i förhören.
Äcklet P kan inte heller han vara helt frisk. En frisk människa känner sig inte kränkt av en 2åring. En frisk människa använder inte ett litet barn som slagpåse. Fy fan vilken värld vi lever i!
Citera
2010-09-14, 22:49
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalaisen
Inte jag heller, aldrig i livet. Kunde hon ens lita på att han skulle ta hand om pojken, han verkar ju ha ägnat stor del av sin tid med att porrsurfa. Bara det att denna förmodade "runknisse" skulle ta i mitt barn efter att ha suttit och hetsat upp sig med porr, usch och fyfan!!!!
Det fick hon reda på först under förhör....
Citera
2010-09-14, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Nja... Hon kom ju på honom med att betala för Liveporr.
Citera
2010-09-14, 22:55
Medlem
Intensivs avatar
Citat:

Det var ju om hans porrsurfande de bråkat tidigare...osaken till att det var spänt emellan dem.
Glöm ej damen med skon..
Citera
2010-09-14, 22:55
Medlem
Citat:
Men hade det inte varit något ekonomiskt tjafs om detta mellan dem, eller har jag missuppfattat detta?
Tycker mig ha läst detta men minns inte var.
Citera
2010-09-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag är ingen läkare, men har sett rekonstruktionsfilmen där PS visar hur han slår T i magen. Det är ett så kraftigt slag att jag tror han nästan slog ner i ryggraden på T, och med tanke på kraften i ett sådant slag är det nog inte konstigt att alla inälvor i närheten blir mycket skadade. T låg på rygg i sängen, och PS måttar 30-40 cm ovanför innan han med all kraft slår med knuten näve precis nedanför revbenen.

Men så fruktansvärt, det gör ont i hjärtat att tänka på vad Theo utsattes för. Måtte P inte skyddas från sina nya sambos.
Citera
2010-09-14, 23:04
Medlem
Måste säga att jag tycker det är riktigt slött av soc i Mjölby att bara avfärda anmälan från sjukhuset när T fått sin arm avbruten. Detta handlar ju om en mamma, Z, och ett litet barn, T. Z finns med hos soc i Lerum redan som gravid. De fortsätter stötta henne på alla möjliga sätt, men hon verkar inte ta det till sig helt och hållet. När hon sedan flyttar till Mjölby så avbryts all form av stöd från Lerum.

Soc i Lerum skickar då en anmälan om detta ärende till soc i Mjölby, detta gör man 4/2 2010. Soc i Mjölby avslutar utredningen utan insats 14/6 2010. Den 23/6 inkommer en ny anmälan om denna familj till soc i Mjölby, denna gång är det från sjukhuset och handlar om att man misstänker misshandel eftersom T har kommit in till sjukhuset med en avancerad och ovanlig fraktur på armen.

Man beslutar på soc i Mjölby samma dag som anmälan kommer in, att man inte ska göra någon utredning, eftersom läkaren skriver i anmälan att det kan ha gått till så som föräldrarna beskriver, och det kan vara så att T lätt får blåmärken. Drygt två veckor senare är T död, ihjälslagen av sin styvfar.

Citera
2010-09-14, 23:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Det viktigaste som sagts här ikväll är nog ovanstående inlägg som jag har fetat.

Det är ju helt uppenbart att T haft ett kort, men oerhört svårt liv ända från början. Soc i Lerum försökte hjälpa, men mamman flyttade och soc I Mjölby, liksom dagiset där, valde att inte se, eller åtminstone inte agera trots alla de blåmärken och den fraktur T hade. Man valde att tro på mamman som kämpade för att upprätthålla bilden av den gulliga familjen. Ingen kan få mig att någonsin tro att Z varit helt omedveten om vad som försiggått. Aldrig!

Jag har sett det här IRL om och om igen. Inte med dödlig utgång, men närapå. Som tur är har soc agerat i samtliga fall med stöd av dagis, bvc eller skolan. Det är enda sättet att förhindra detta- att anmäla, gång på gång tills det händer något om man har den minsta misstanke att ett barn far illa.

Man ska inte heller förledas tro att mammorna inte har märkt något. Inte alla, men många är så svaga pga olika orsaker att de inte sätter barnets bästa i främsta rummet.

Jag har sagt det förut och säger det igen att Z inte varit ovetande, men de som ska lastas hårdast i detta fall är dagiset. En av personalen- M, verkar ha förstått, eller haft grava misstankar, men är det grupptrycket som gjort henne osäker ? Jag vet inte, men hon verkar må väldigt, väldigt dåligt i förhören.
Äcklet P kan inte heller han vara helt frisk. En frisk människa känner sig inte kränkt av en 2åring. En frisk människa använder inte ett litet barn som slagpåse. Fy fan vilken värld vi lever i!
Soc fick aldrig vetskap om blåmärkena, alltså de under hakan. Dagis säger ju på mötet att pojken har problem med motoriken och att trillar med blåmärken som följd både på dagis och utanför dagis...man säger också att man känner ingen oro.
Den brutna armen får de ju besked om kan ha uppstått på det sätt som är beskrivet....

Med tanke på att soc orosanmälan gällde bristande förmåga till omsorg för Ts grundläggande behov, dvs med tanke på historiken, oro om mammans förmåga till rutiner och struktur, att hålla rent, se till att kläder är rena, hela och passande för väder osv, så var det det som var i fokus. Inget i orosanmälan om misstanke om misshandel, dagis ger ingen indikation om misshandel eller för den delen oro, sjukvården uppger att skadan kan ha uppstått som beskrivet....

Jag är övertygad om att ifall dagis lyft fram blåmärkena under hakan och om sjukvården uppgett att det är tveksamt att skadan uppstått som föräldrarna beskrivit, så hade de undersökt utifrån misstanke om misshandel...det hoppas jag i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in