2010-09-12, 20:06
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Om han som tvååring levde i stunden, hur kan det då komma sig att dagispersonalen såg hur han "stängde av" när P skulle hämta honom? Varför försökte han klamra sig fast vid dagispersonalen? Varför började hans underläpp darra när han gick ut genom dörren tillsammans med P?

Det gjorde han för att han lämnade den enda trygga värld han kände till. På dagis gick allt sin gilla gång med lugna vuxna och rutiner. Han lämnade det trygga till något otryggt, han visste ju aldrig när P skulle tappa humöret på honom.
Citera
2010-09-12, 20:15
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag tror att det kan ligga mycket i det du skriver här där jag fetat. Det verkar helt osannolikt att en tvååring skulle ligga i sängen och "titta i taket"... när han dessutom inte gjorde så hos barnvakten... Nä, det stämmer inte.

Jag försöker att dela med mig så mycket som möjligt från extramaterialet. Det är ganska "tunga" förhör, både långa och otrevliga, och de måste ses flera gånger (iaf är det så för mig). Jag gör mitt bästa!

Du gör det toppenbra! Och det du förmedlar ifrån extramaterialet är bra hjälp för oss att försöka förstå hur detta har kunnat hända och fortfarande händer runt om oss! För Lilla T är ju varken den första eller sista...
Citera
2010-09-12, 20:24
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hon hävdade INTE bestämt att blåmärkena kom från hjälmen - hon sökte bekräftelse i om det kunde vara så att de kom från hjälmen - hon fick det vare sig bekräftat eller dementerat.

En viss skillnad i den delen.

Tydligen har du inte läst hela Fup:n med tillägg. Det du pratar om är bara en av gångerna som blåmärkena på halsen togs upp med Z av personalen. En personal visade henne klart och tydligt med handrörelse och ord, vad blåmärkena såg ut att ha kommit av, men det dementerade Z direkt och sa att det var cykelhjälmen.
Citera
2010-09-12, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nix - inte en sådan teater.

Jag gillar inte hur du spelar expert som vet bäst i precis alla frågor. Nej, en tvååring kanske inte är beräknande på ett vuxet vis, men nog fan kan de ha lärt sej att gråta sej till saker, dvs en form av manipulation och antagligen visste lille T hur han skulle göra o bete sig för att minimera risken att drabbas av stryk.
Citera
2010-09-12, 20:37
Medlem
mercys avatar
Jag vet inte om det har varit uppe här i tråden, jag tänker då på föräldraranvaret enl. föräldrarbalken:

Kapitel 6
§1
Barn har rätt till omvårdnad,trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

§2
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållande och ska se till barnets behov

Även om PS är gärningsman så kan man nog inte hävda att modern är helt utan ansvar då hon överlåter barnet till PS

Ni får hoppa över mitt inlägg om detta diskuterats tidigare i tråden.
Citera
2010-09-12, 20:38
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jag gillar inte hur du spelar expert som vet bäst i precis alla frågor. Nej, en tvååring kanske inte är beräknande på ett vuxet vis, men nog fan kan de ha lärt sej att gråta sej till saker, dvs en form av manipulation och antagligen visste lille T hur han skulle göra o bete sig för att minimera risken att drabbas av stryk.

Du har så rätt så! En tvååring i ett nötskal. Dessutom så fick nog lilla T lära sig detta på ett mycket obehagligt sätt. Och helt klart att han var glad när mamma var glad, skrattade mamma och busade upp honom innan fotograferingen så är det klart att han log med sina spelevinkögon. Hon var ju faktiskt hans mamma och han älskade henne.
Citera
2010-09-12, 20:41
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag vet inte om det har varit uppe här i tråden, jag tänker då på föräldraranvaret enl. föräldrarbalken:

Kapitel 6
§1
Barn har rätt till omvårdnad,trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

§2
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållande och ska se till barnets behov

Även om PS är gärningsman så kan man nog inte hävda att modern är helt utan ansvar då hon överlåter barnet till PS

Ni får hoppa över mitt inlägg om detta diskuterats tidigare i tråden.

Det är det som många av oss säger här, att hon hade ett ansvar för det som hänt. Men vissa anser tydligen inte att hon hade ett sådant ansvar, fastän hon var förälder och ensam vårdnadshavare som dessutom sagt ifrån sig den hjälp hon kunnat få för att klara av sin roll som förälder.
Citera
2010-09-12, 21:01
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jaha då missuppfattade jag det. Skulle själv inte kunna gå på fest men hon kanske behöver det. Jag har inte hennes skor på fötterna.

Helt klart behöver hon sina vänner och en liten fest kan ju få henne att fokusera på något annat än sig själv för en stund. Hon om någon behöver det.
Citera
2010-09-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Du gör det toppenbra! Och det du förmedlar ifrån extramaterialet är bra hjälp för oss att försöka förstå hur detta har kunnat hända och fortfarande händer runt om oss! För Lilla T är ju varken den första eller sista...

Tack så mycket! Det är en annan sak att höra dem prata eller både höra och se dem, än att läsa, även om det är ordagrant. Man ser på ansiktsuttryck, hör på andning...
Citera
2010-09-12, 21:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du behöver inte gilla mitt sätt att skriva - jag förbehåller mig ändå rätten att skriva på just mitt sätt.

Det är stor skillnad på att gråta till sig saker - vilket knappast handlar om att manipulera utan faktiskt är omedelbara ageranden i stunden - och att spela teater inför kamera och omgivning genom att sätta upp en glad fasad.

Nej, jag tror inte att lille T hade en ringaste aning om hur han skulle undgå att drabbas av stryk - jag tror nämligen inte att det var något särskilt som han gjorde som utlöste att Patric slog, utan att det var helt beroende av Patric och inte T:s uppförande - därmed kunde han inte lära sig från gång till annan vad han skulle undvika.
Citera
2010-09-12, 21:17
Medlem
Citat:

En sak som jag tror han gjorde var att ligga i sängen, oavsett om han sov eller var vaken... För han visste att det kunde bli otrevligt om han kom upp och störde PS...
Citera
2010-09-12, 22:02
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Helt klart behöver hon sina vänner och en liten fest kan ju få henne att fokusera på något annat än sig själv för en stund. Hon om någon behöver det.

Nu har jag inte FB-sidan uppe, men till vänster stod det hur många som tackat jag till Malins partyyyyyy, hur många som kanske skulle komma och hur många som inte hade svarat än.

14 hade tackat ja, ca 7 (här är jag osäker) kanske skulle komma och ett drygt 30-tal hade inte svarat än. Kanske inte Z:s allra närmaste vänner precis och inte den sortens träff med vänner, som man behöver i hennes situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in