2010-09-01, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Helt klart är i varje fall att ambulanspersonalen fick missvisande ingångsvärden och att PS sedan dribblade bort ännu mer tid med att visa upp magmedicinburken - istället för att berätta om slaget i magen. Hade PS tillkallat ambulans efter slaget hade T kanske levt idag. Vidare, bör man lyfta och springa ner till gatan med en döende person?

Försvaret ville att åklagaren skulle lyfta bort porrsurfet ur förundersökningen.

Jag har full förståelse för att försvaret inte ville att porrsurfet skulle vara med, det blir väldigt tydligt var PS hade sitt fokus.
Citera
2010-09-01, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Ja just det, försökte då googla på vad det är för typ av straff man får om man fälls för något sådant men hittade ingenting. Nån som har en aning?
Tjänstemanna ansvaret på den nivån är borttaget - det blir socialtjänsten och förskolan som enheter som prickas och inte de enskilda tjänstemännen - tyvärr.

Finns tjänstemanna ansvar så är man personligt ansvarig för vissa beslut och kan straffas för tjänstefel. Så är inte fallet i dessa sektorer.
Citera
2010-09-01, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tjänstemanna ansvaret på den nivån är borttaget - det blir socialtjänsten och förskolan som enheter som prickas och inte de enskilda tjänstemännen - tyvärr.

Finns tjänstemanna ansvar så är man personligt ansvarig för vissa beslut och kan straffas för tjänstefel. Så är inte fallet i dessa sektorer.

Ja men det är ju tragiskt, i alla fall när det gäller så här allvarliga saker. De kan ju mycket väl ha kunnat hindra att han dog, de är alltså delaktiga i att ungen dog. De borde vara ansvariga för detta som personer.
Citera
2010-09-01, 18:39
Medlem
NSOs avatar
Oviljan och rädslan för att anmäla missförhållanden och våld är ganska stor hos personalen på förskolor och skolor. Tyvärr. Även inom sjukvården förekommer det att det inte skrivs rakt ut i journalerna utan att sådant dokumenteras och förvaras "i anslutning till journalen" men inte förs in i själva journalen.

Seavers verkar vara helt fördärvad och förhärdad. Efter månader av övergrepp och misshandel mot ett litet barn iscensätter han ett försök att dölja det sanna skälet bakom barnets tillstånd.

Vad gäller Zanna-mamman: I mina ögon är det helt orimligt att tro på att hon inte förstod eller ens anade vad som pågick. Misshandel och skador av den typen borde man se vid dagligt omvårdnad av barnet- dusch/bad, omklädning nattning med mera. Antingen ljuger hon eller också har hon någon form av begåvningshandikapp etc.
Citera
2010-09-01, 18:44
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Oviljan och rädslan för att anmäla missförhållanden och våld är ganska stor hos personalen på förskolor och skolor. Tyvärr. Även inom sjukvården förekommer det att det inte skrivs rakt ut i journalerna utan att sådant dokumenteras och förvaras "i anslutning till journalen" men inte förs in i själva journalen.

Seavers verkar vara helt fördärvad och förhärdad. Efter månader av övergrepp och misshandel mot ett litet barn iscensätter han ett försök att dölja det sanna skälet bakom barnets tillstånd.

Vad gäller Zanna-mamman: I mina ögon är det helt orimligt att tro på att hon inte förstod eller ens anade vad som pågick. Misshandel och skador av den typen borde man se vid dagligt omvårdnad av barnet- dusch/bad, omklädning nattning med mera. Antingen ljuger hon eller också har hon någon form av begåvningshandikapp etc.
Självklart måste hon anat, men kanske inte velat "se". Jag tycker det är förvånasvärt ofta kvinnor som är tillsammans med skitstövlar inte "ser" vad som sker (läs: sexuella övergrepp mot barn). Speciellt när de kommer från liknande förhållanden. Var finns den kvinnliga, så välkända och mytomspunna, intuitionen när den behövs som bäst?
Citera
2010-09-01, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Självklart måste hon anat, men kanske inte velat "se". Jag tycker det är förvånasvärt ofta kvinnor som är tillsammans med skitstövlar inte "ser" vad som sker (läs: sexuella övergrepp mot barn). Speciellt när de kommer från liknande förhållanden. Var finns den kvinnliga, så välkända och mytomspunna, intuitionen när den behövs som bäst?

Jag tror män som PS känner på sig vilka som saknar radar för skitstövlar.
Citera
2010-09-01, 18:53
Medlem
Citat:

Var jag står vet du redan. Ville bara tala om att den kvinnliga intuitionen är, som jag ser det, en mänsklig intuition... Dvs, jag är helt säker på att även män har den. Däremot är vi, på ett personligt plan, olika bra på att "lyssna" på den... Men inte utifrån om vi är män eller kvinnor...
Citera
2010-09-01, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Jag tror män som PS känner på sig vilka som saknar radar för skitstövlar.

Det verkar inte bättre. Otäckt.
Citera
2010-09-01, 19:22
Medlem
Camdreas avatar
Citat:

Bra fråga. Och nu pratar jag generellt så som jag tror utan att veta.

Det finns verkligen en viss sorts kvinnor som byter från den ena skitstöveln till den andra utan att fundera över vad som händer med barnet/n. Förutom att de kan ha större eller mindre begåvningshandikapp, vilket kan vara en förklaring, så tror jag att de kan han ett så stort bekräftelsebehov för egen del, att de inte förmår "se" sina barn. Deras egna behov blir viktigare. Och det är förvånande hur lätt de skaffar ny partner, när den gamle försvunnit av något skäl.

Nej, det var nog inget bra svar på en bra fråga.

Svaret är väl snarast: nej, jag vet inte heller vart intuitionen tar vägen ibland - särskilt här. F ö tycker jag det ligger mycket i Smiluns inlägg #1581.
Citera
2010-09-01, 19:38
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Efter att ha läst enbart 37 av 187 sidor i FUP är bilden tydlig - mamman mer än anade. Hon blev bl a sur när de kom in "dödseftermiddagen" att de emottogs av samme läkare som anmält till Socialtjänsten i samband med armfrakturen, varför läkare byttes ut.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2010-09-01 kl. 19:41.
Citera
2010-09-01, 19:43
Bannlyst
Citat:
Efter att ha läst enbart 37 av 187 sidor i FUP är bilden tydlig - mamman mer än anade. Hon blev bl a sur när de kom in "dödseftermiddagen" att de emottogs av samme läkare som anmält till Socialtjänsten i samband med armfrakturen, varför läkare byttes ut.

Det har jag alltid tagit för givet. Att frågan kommit upp, men frågan är ju vad hon innerst inne trodde. Om hon trodde att läkaren anmält "falskt" så är det ju inte så konstigt att hon reagerade. Men jag säger inte på nåt sätt att jag vet något om vad hon trott i sitt hjärta. Men jag tycker inget talar för att hon visste att det pågick och lät det hända.
Citera
2010-09-01, 19:57
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det är fullständigt vidrigt att läsa denna FUP. Det handlar om ett litet barn som under sista (ca) 6 mån av sitt liv har haft det alldeles för jävligt. Jag läser och gråter. I en anteckning från dagis skriver en från personalen:

"Pappa hämtar T. äter mellanmål. T blev apatisk visade inte några känslor, såg tom ut. Pappa satte honom på bänken, Theo har en tom blick, stirrar bara framför sig, ser på något sätt väldigt uppgiven ut. Han reagerade ingenting, fast det kändes som att nåt "va fel".
När de skulle gå ut genom dörren, så skulle Theo vinka till mej. Då började hans underläpp att darra, man såg att tårarna var nära, men han började inte gråta.
Jag fick en känsla av att Theo stängde av sina känslor totalt."

"Sanna kommer och hämtar Theo och stannar ca. 40 min. Hon frågar direkt vad han gjort (överstruket på) vid ögat. Jag svarar att han hade det när han kom och Patrik inte visste vad han gjort där.
När Patrik sen ringer så ifrågasätter Sanna direkt: -Vad har Theo gjort vid ögat. -Det har du inte sagt nåt om.
Sanna fortsätter att prata om att Theo är så blåslagen och har märken överallt. -Ni får inte tro att vi misshandlar honom. (upprepar detta).
Påpekar Theos blåmärken under hakan, ser precis ut som att någon gjort såhär (visar med handen.). Säger nåt i stil med att hon vill att vi ska backa upp henne i mötet med socialen, (menar på att han är ju så rörlig och på allt.)."
Inte tycker jag att det verkar som att hon inte har förstått...

Jag undrar också varför i helvete inte dagis har anmält detta?!

Här har mamman SETT att pojken är blåslagen och har märken överallt..hon har dessutom fått VETA att ett nytt märke tillkommit innan pojken kom till dagiset..
Hon kopplar genast blåmärken till barnmisshandel de kan bli misstänkta för.
Hon ber personalen att stötta henne (hennes version av att han är så rörlig och på allt) inför möte med soc.
Hon FÖRSTÅR att försöka få hjälp med att mörka inför soc.
Hon VILL inte att det ska vara så.
I och med det skrev hon under sin sons dödsdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in