2010-09-12, 19:01
  #2161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Så tänkte jag också när jag såg bilden!

Helt fruktansvärt att övergrepp och misshandel kan få en liten tvååring att "stänga av" och endast göra vad han blir tillsagd.

Dagen Theo mördades fick han medicin av S, men hon lade ner honom i sängen igen, för att hon inte hade tid med honom när hon gjorde sig i ordning. Där fick han ligga. P gick upp strax efter 8 och åt antagligen frukost innan han började porrsurfa.

Hur kan det komma sig, att Theo inte går upp själv och pockar på uppmärksamhet? Hade han smärtsamma erfarenheter av, att han inte fick lämna sängen förrän någon hämtade honom? Samma helg hade han i alla fall gjort det när S o P bekanta var barnvakt.

Finns det återgivet i något förför hur en "normal" morgon i Theos hem brukade förlöpa?

Det skulle vara intressant om ni som har extramaterialet i cd och dvd återger så mycket ni kan därifrån, så att fler kan ta del av detta.

Jag borde naturligtvis själv ha beställt detta från TR, men det har jag inte gjort.

Jag tror att det kan ligga mycket i det du skriver här där jag fetat. Det verkar helt osannolikt att en tvååring skulle ligga i sängen och "titta i taket"... när han dessutom inte gjorde så hos barnvakten... Nä, det stämmer inte.

Jag försöker att dela med mig så mycket som möjligt från extramaterialet. Det är ganska "tunga" förhör, både långa och otrevliga, och de måste ses flera gånger (iaf är det så för mig). Jag gör mitt bästa!
Citera
2010-09-12, 19:02
  #2162
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Men i detta fall handlar det inte om någon vårdnadstvist.

Dagis och soc. var inte i en situation, där de hade anledning att fundera över sanningshalten i motstridiga uppgifter från tvistande föräldrar.
Nej, de var i en mycket mer alarmerande situation - just eftersom det handlade om misstänkt omsorgsbrist och för dagis del misstänkt misshandel av barn - utan att det rörde sig om två tvistande parter som försökte smutskasta varandra.

Deras anledning att observera, reagera och agera var alltså större än annars - inte tvärtom.
Citera
2010-09-12, 19:04
  #2163
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Förundersökningsprotokoll sid 16 - 21

”I helgen 10-11 juli 2010 var Christian och Rose-Marie barnvakt åt Theo. De
hade då hemma hos sig själva. Theo var som vanligt glad och pigg. Han stojade
omkring. Han var glad både när han lämnades och när han hämtades. De enda
skador som Christian kunde se på honom var dels att den högra armen var
gipsad, dels att Theo hade några blåmärken i pannan. Både Rose-Marie och
Christian bytte blöjor på Theo och Christian kunde då inte se några fler skador
på Theos kropp. Det var heller inga problem att bära Theo eller att t ex få
honom att hålla armarna över sitt huvud när de tog av honom en tröja. Han
visade ingen reaktion vid dessa tillfällen; det finns alltså inga tecken på att Theo
hade ont någonstans.
Fotografier togs på Theo både den 10:e och den 11:e juli 2010 med den kamera
som finns i Rose-Maries mobiltelefon. Dessa bilder lämnas via bluetooth till polisen.”

"Runt 14- 14.30 kom Sanna, Patrick och Kid och hämtade hem Theo". Tydligen var det på söndag den 11 juli.

Skadorna som orsakade Theos död, uppstod under Patricks första semesterdag. När Zanna var på sitt arbete. Det är många andra inblandade som borde ha förstått. Zanna har säkert tillräckligt med skuldkänslor och jag hoppas att hon har slutat att läsa på Flashback.
Jag håller med dig - absolut.

Jag hoppas verkligen att Zanna har slutat läsa här och börjat lappa ihop sitt liv så gott det går.
Citera
2010-09-12, 19:10
  #2164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Men i detta fall handlar det inte om någon vårdnadstvist.

Dagis och soc. var inte i en situation, där de hade anledning att fundera över sanningshalten i motstridiga uppgifter från tvistande föräldrar.

Nej, här handlade det om att de var tvungna att fundera på sanningshalten i likadana uppgifter från Z & PS, de förklarade ju så ingående hur T fått sina blåmärken, så att ingen skulle "misstänka dem"... Misstänkt tycker jag.
Citera
2010-09-12, 19:14
  #2165
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarine2844
Förundersökningsprotokoll sid 16 - 21

”I helgen 10-11 juli 2010 var Christian och Rose-Marie barnvakt åt Theo. De
hade då hemma hos sig själva. Theo var som vanligt glad och pigg. Han stojade
omkring. Han var glad både när han lämnades och när han hämtades. De enda
skador som Christian kunde se på honom var dels att den högra armen var
gipsad, dels att Theo hade några blåmärken i pannan. Både Rose-Marie och
Christian bytte blöjor på Theo och Christian kunde då inte se några fler skador
på Theos kropp. Det var heller inga problem att bära Theo eller att t ex få
honom att hålla armarna över sitt huvud när de tog av honom en tröja. Han
visade ingen reaktion vid dessa tillfällen; det finns alltså inga tecken på att Theo
hade ont någonstans.
Fotografier togs på Theo både den 10:e och den 11:e juli 2010 med den kamera
som finns i Rose-Maries mobiltelefon. Dessa bilder lämnas via bluetooth till polisen.”

"Runt 14- 14.30 kom Sanna, Patrick och Kid och hämtade hem Theo". Tydligen var det på söndag den 11 juli.

Skadorna som orsakade Theos död, uppstod under Patricks första semesterdag. När Zanna var på sitt arbete. Det är många andra inblandade som borde ha förstått. Zanna har säkert tillräckligt med skuldkänslor och jag hoppas att hon har slutat att läsa på Flashback.

Ja, det är självklart att P misshandlade T till döds den här dagen medan S var på jobbet.

Men detta var inte första gången P slog Theo. P har själv i förhör sagt, att det kan ha pågått i c:a ett halvår. Verkligheten brukar vanligtvis vara betydligt värre än vad en brottsmisstänkt erkänner.

På ett foto i TP från februari kan man se att Theo har blåmärken på buken. När P brutit av armen på Theo upptäckte läkarna att pojken hade många blåmärken. Med tanke på detta och att överarmsbrottet sannolikt inte kunde ha gått till på det sätt S och P beskrev anmälda läkaren detta till soc.

När Theo obducerades fann rättsläkaren förutom de sargade tarmarna, en mängd blåmärken på kroppen, både nya och gamla.
__________________
Senast redigerad av cochran 2010-09-12 kl. 19:25. Anledning: missat mellanslag
Citera
2010-09-12, 19:18
  #2166
Medlem
Pebless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Sluta tjata om att "utbildad" personal skulle veta bättre än en mamma. SKITPRAT!

Håller faktiskt med dig! Yttersta ansvaret för barnen har föräldrarna och här är ju föräldern med och duperar personal. De t.o.m. visar henne vad de tror har gjort blåmärken på T:s hals. Men hon hävdar bestämt ändå att det är hjälmen. (bara ett av exemplen)

Jag vill inte smutskasta mamman på något vis, med eftersom hon hade vårdnad och ansvar för T och vägrade att ta den hjälp av myndigheter osv som hon kunnat få med stöd i sin föräldraroll och kontaktfamilj mm, så är hon den som har yttersta ansvaret för sin son.

Det är ett ok hon kommer att få bära med sig resten av livet, att hon inte stoppade det hela i tid, innan T mista livet.

Jag kan absolut inte tycka synd om henne, för det var ett beslut hon själv tog. Att anse sig själv så vuxen och mogen att hon klarade av T:s alla behov. Därför tycker jag definitivt inte "synd" om henne, inte ens om hon nu inte fattat och förstått hur illa det varit.



Det är en av anledningarna till att lilla T inte finns i denna världen längre!
Citera
2010-09-12, 19:18
  #2167
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Om han som tvååring levde i stunden, hur kan det då komma sig att dagispersonalen såg hur han "stängde av" när P skulle hämta honom? Varför försökte han klamra sig fast vid dagispersonalen? Varför började hans underläpp darra när han gick ut genom dörren tillsammans med P?
Fast om du läser det jag skriver så skriver jag just att du kan uppnå rädsla hos ett barn och du kan dämpa ett barn - men du får inte en två åring att spela teater, det är skillnaden.

Jag skulle kunna tänka mig att de gånger som T visade rädsla för P så uppfattade T en irritation eller något hos P som utlöste just rädsla hos T - han svarade på något hos P som han, men inte personalen uppfattade.

Det kan också handla om att P på morgonen innan avlämning varit dum/hård mot T och att den sista minnesbilden innan hämtning har varit obehag - då kan barnet svara på just det, och reagera utifrån det.

Men kramar du eller leker du med ett så litet barn och det visar sorg eller glädje så är det för att det känner sorg eller glädje - inte för att det försöker manipulera dig, så små barn har inte den förmågan, det krävs för hög grad av abstrakt tänkande för manipulation för att en två åring skall klara av detta. De svarar på det du ger dem - eller på de minnesbilder de har. De är inte beräknande.
Citera
2010-09-12, 19:18
  #2168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Ja, det är självklart att P misshandlade T till döds den här dagen medan Svar på jobbet.

Men detta var inte första gången P slog Theo. P har själv i förhör sagt, att det kan ha pågått i c:a ett halvår. Verkligheten brukar vanligtvis vara betydligt värre än vad en brottsmisstänkt erkänner.

På ett foto i TP från februari kan man se att Theo har blåmärken på buken. När P brutit av armen på Theo upptäckte läkarna att pojken hade många blåmärken. Med tanke på detta och att överarmsbrottet sannolikt inte kunde ha gått till på det sätt S och P beskrev anmälda läkaren detta till soc.

När Theo obducerades fann rättsläkaren förutom de sargade tarmarna, en mängd blåmärken på kroppen, både nya och gamla.

Om detta råder ingen tvekan! PS var sedan så iskall inför vad han hade gjort, att han lämnade T ensam i sängen under många timmar, inte förrän han insåg att Z var på väg hem gick han för att kolla hur T hade det... Då var det redan för sent.

Theo hade ett 100-tal gamla och nya skador (blåmärken) på kroppen när han dog...
Citera
2010-09-12, 19:22
  #2169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Håller faktiskt med dig! Yttersta ansvaret för barnen har föräldrarna och här är ju föräldern med och duperar personal. De t.o.m. visar henne vad de tror har gjort blåmärken på T:s hals. Men hon hävdar bestämt ändå att det är hjälmen. (bara ett av exemplen)

Jag vill inte smutskasta mamman på något vis, med eftersom hon hade vårdnad och ansvar för T och vägrade att ta den hjälp av myndigheter osv som hon kunnat få med stöd i sin föräldraroll och kontaktfamilj mm, så är hon den som har yttersta ansvaret för sin son.

Det är ett ok hon kommer att få bära med sig resten av livet, att hon inte stoppade det hela i tid, innan T mista livet.

Jag kan absolut inte tycka synd om henne, för det var ett beslut hon själv tog. Att anse sig själv så vuxen och mogen att hon klarade av T:s alla behov. Därför tycker jag definitivt inte "synd" om henne, inte ens om hon nu inte fattat och förstått hur illa det varit.

Det är en av anledningarna till att lilla T inte finns i denna världen längre!

Det är så sant det du skriver! Det ligger ett oerhört ansvar i att vara förälder, Z hade enskild vårdnad om T vilket innebär att hon ensam hade ansvaret!
Citera
2010-09-12, 19:22
  #2170
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Håller faktiskt med dig! Yttersta ansvaret för barnen har föräldrarna och här är ju föräldern med och duperar personal. De t.o.m. visar henne vad de tror har gjort blåmärken på T:s hals. Men hon hävdar bestämt ändå att det är hjälmen. (bara ett av exemplen)

Jag vill inte smutskasta mamman på något vis, med eftersom hon hade vårdnad och ansvar för T och vägrade att ta den hjälp av myndigheter osv som hon kunnat få med stöd i sin föräldraroll och kontaktfamilj mm, så är hon den som har yttersta ansvaret för sin son.

Det är ett ok hon kommer att få bära med sig resten av livet, att hon inte stoppade det hela i tid, innan T mista livet.

Jag kan absolut inte tycka synd om henne, för det var ett beslut hon själv tog. Att anse sig själv så vuxen och mogen att hon klarade av T:s alla behov. Därför tycker jag definitivt inte "synd" om henne, inte ens om hon nu inte fattat och förstått hur illa det varit.

Det är en av anledningarna till att lilla T inte finns i denna världen längre!

Jag är inte riktigt lika hårdhudad... Jag tycker fortfarande synd om henne. Jag tror som du att hon kommer få bära med sej detta resten av sitt liv. Jag vet inte om jag orkat leva med detta. :/
Citera
2010-09-12, 19:24
  #2171
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebles
Håller faktiskt med dig! Yttersta ansvaret för barnen har föräldrarna och här är ju föräldern med och duperar personal. De t.o.m. visar henne vad de tror har gjort blåmärken på T:s hals. Men hon hävdar bestämt ändå att det är hjälmen. (bara ett av exemplen)

Jag vill inte smutskasta mamman på något vis, med eftersom hon hade vårdnad och ansvar för T och vägrade att ta den hjälp av myndigheter osv som hon kunnat få med stöd i sin föräldraroll och kontaktfamilj mm, så är hon den som har yttersta ansvaret för sin son.

Det är ett ok hon kommer att få bära med sig resten av livet, att hon inte stoppade det hela i tid, innan T mista livet.

Jag kan absolut inte tycka synd om henne, för det var ett beslut hon själv tog. Att anse sig själv så vuxen och mogen att hon klarade av T:s alla behov. Därför tycker jag definitivt inte "synd" om henne, inte ens om hon nu inte fattat och förstått hur illa det varit.



Det är en av anledningarna till att lilla T inte finns i denna världen längre!
Hon hävdade INTE bestämt att blåmärkena kom från hjälmen - hon sökte bekräftelse i om det kunde vara så att de kom från hjälmen - hon fick det vare sig bekräftat eller dementerat.

En viss skillnad i den delen.
Citera
2010-09-12, 19:25
  #2172
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Jag gjorde ett försök, men fick inte ihop det på ett förståeligt sätt... Man måste ju väga sina ord på guldvåg här... Jag ska fortsätta fundera, du får gärna göra detsamma!

Förstår. Ska också fundera. /C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in