2010-09-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det har från myndighetshåll gjorts en hel del, men tyvärr har Z och P har inte varit så medgörliga. Dags för en ny lag, Lex Theo?
Ja, det vore kanske på sin plats nu. Som det är idag kan föräldrarna neka hjälp från socialtjänsten, trots att de är i stort behov. Vad jag har förstått var dock utredningen nedlagd hos soc?

Och förskolan "dokumenterade" för ev framtida behov trots att pojken var inåtvänd och hade skador. Varför ringde de inte omedelbart till soc? Soc kan agera omedelbart om man befarar att det finns risk för barnets liv eller om det finns misstanke om sexuella övergrepp. Nu gick väl förskolan på att "P verkade så trevlig osv, osv". Där borde väl finnas utbildade pedagoger som kan läsa av barnen? De är skyldiga att anmäla bara på den minsta misstanke.
Citera
2010-09-02, 14:14
Medlem
Camdreas avatar
Har inte fått FUP:en ännu, men har för mig att PS hade jobb och, som sagt, Z gick undersköterskeutbildning, som hon slutade 15.00. Varför var det självklart att PS lämnade och hämtade T? Han bör väl ha jobbat heltid?
Citera
2010-09-02, 14:30
Medlem
enannanamandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Ja, det vore kanske på sin plats nu. Som det är idag kan föräldrarna neka hjälp från socialtjänsten, trots att de är i stort behov. Vad jag har förstått var dock utredningen nedlagd hos soc?

Och förskolan "dokumenterade" för ev framtida behov trots att pojken var inåtvänd och hade skador. Varför ringde de inte omedelbart till soc? Soc kan agera omedelbart om man befarar att det finns risk för barnets liv eller om det finns misstanke om sexuella övergrepp. Nu gick väl förskolan på att "P verkade så trevlig osv, osv". Där borde väl finnas utbildade pedagoger som kan läsa av barnen? De är skyldiga att anmäla bara på den minsta misstanke.

Förskolepersonalens agerande är - för mig i alla fall- en fullständig gåta, hur ända in i glödheta kan man se en liten kille må så dåligt utan att agera aktivt, det är så ansvarslöst så jag saknar ord för det!

Efter att ha läst förhören med mamman så anser jag att det egentligen bara finns två förklaringar till hur hon kunde låta den här ganska långvariga och ovanligt brutala misshandeln som hennes barn utsattes för i hennes eget hem ske; A) hon var/är inte på långa vägar helt ok, varken emotionellt eller intellektuellt; B) hon ljuger! Jag köper inte att en normal förälder - mor eller far - skulle kunna missa alla dessa - om man får tro dagispersonal och övriga uppgifter i FUP - nästan övertydliga signaler om att ingenting stod rätt till i lille T:s arma liv längre!

GM, i mina ögon en sorglig sopa till människa kommer förhoppningsvis inte att komma undan med ursäkter och jämranden om att han inte menade ngt illa egentligen och nu ångrar sig. Tjafs, han tycker bara synd om sig själv nu!

Nu är det ju så att vi lägger - enligt min absoluta åsikt - generellt extremt/för stor vikt vid uppsåtsrekvisitet i det svenska rättsystemet! Detta är ju givetvis de flesta gärningsmän och alla advokater på det klara med, så det gäller att aldrig någonsin medge ngt som visar på uppsåt. Det är väl i stort sett bara när man står med rånarmasken på i banken som det är svårt att insistera på att man inte menade ngt illa egentligen, utan bara tänkte göra ett uttag från kontot!

Jag hoppas dock att (om inte rättspsykiatriutredn visar att han är "bindgalen")rätten inte köper det vanliga tramset om att det egentligen inte var meningen att det skulle bli så här, utan utdömer ett rejält straff, helst naturligtvis livstid för mord, men det är väl en fåfäng förhoppning antar jag!
Citera
2010-09-02, 14:31
Medlem
Intensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Har inte fått FUP:en ännu, men har för mig att PS hade jobb och, som sagt, Z gick undersköterskeutbildning, som hon slutade 15.00. Varför var det självklart att PS lämnade och hämtade T? Han bör väl ha jobbat heltid?

När du får FUP:en kan du läsa att han fått ta ett stort ansvar för pojken. Med förödande resultat..
Du kan också läsa att PS säjer att Zanna varit närvarande vissa gånger då han varit hårdhänt mot pojken och att hon redan INNAN de flyttade ihop sa åt honom att inte vara så "hårdhänt".
Han har även i hennes närvaro visat att han inte vill vara med PS utan tytt sej till henne.
Vidare har han berättat om hur de pratat ihop sej inför mötet med soc. Att ljuga.
Och Zanna skulle föra talan.
Att läsa den här FUP:en är som att stirra ner i avgrunden.
Porrsurfandet måtte dessutom tagit stor del av PS vakna tid i anspråk.
Citera
2010-09-02, 14:53
Medlem
Guardian Angels avatar
T är död när ambulansen kommer fram. Det konstaterar samtliga fyra ambulansmän.
Att han skulle ha bitit i Ps finger är alltså ren bullshit. Jag tror som jag misstänkte innan att lille T har fått ligga och dö ensam, P har porrsurfat och varit helt upptagen med det. Han tittar på klockan och inser att Z är hemma när som helst. Han går då in och tittar till T och ser att han är helt stilla. Då försöker han få liv i honom och ringer ambulans sedan börjar skådespelet...
Citera
2010-09-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
När du får FUP:en kan du läsa att han fått ta ett stort ansvar för pojken. Med förödande resultat..
Du kan också läsa att PS säjer att Zanna varit närvarande vissa gånger då han varit hårdhänt mot pojken och att hon redan INNAN de flyttade ihop sa åt honom att inte vara så "hårdhänt".
Han har även i hennes närvaro visat att han inte vill vara med PS utan tytt sej till henne.
Vidare har han berättat om hur de pratat ihop sej inför mötet med soc. Att ljuga.
Och Zanna skulle föra talan.
Att läsa den här FUP:en är som att stirra ner i avgrunden.
Porrsurfandet måtte dessutom tagit stor del av PS vakna tid i anspråk.

Jaha, då visste hon alltså. Nåt annat kan jag inte tro. Tillhör alltså kategorin mammor som vet, eller misstänker, men stoppar huvudet i sanden och låtsas att allt är ok, i rädsla för att bli övergivna av sin sambo/man. De här kvinnorna brukar skylla på bristande kontaktnät också, att mormor/farmor inte varit närvarande pga dålig uppväxt. När man tittar närmare på detta så visar det sig ibland att mor/farföräldrar blivit utfrysta för att de inte ska få insyn i hur det egentligen står till.

Kan ju inte säga att det var så här, men var mormor och morfar, kusiner, mostrar osv?
Citera
2010-09-02, 15:14
Medlem
Han har tydligen betalat någon tjej att visa i en webcam när hon stoppar upp skor i stjärten . Fy fan vilka udda porrpreferenser!
Citera
2010-09-02, 15:23
Medlem
Citat:
Jaha, då visste hon alltså. Nåt annat kan jag inte tro. Tillhör alltså kategorin mammor som vet, eller misstänker, men stoppar huvudet i sanden och låtsas att allt är ok, i rädsla för att bli övergivna av sin sambo/man. De här kvinnorna brukar skylla på bristande kontaktnät också, att mormor/farmor inte varit närvarande pga dålig uppväxt. När man tittar närmare på detta så visar det sig ibland att mor/farföräldrar blivit utfrysta för att de inte ska få insyn i hur det egentligen står till.

Kan ju inte säga att det var så här, men var mormor och morfar, kusiner, mostrar osv?

Z har i förhör uppgett att hon har haft en tuff uppväxt, och att hon nu inte har någon kontakt alls med sina föräldrar.
Citera
2010-09-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linlun
Han har tydligen betalat någon tjej att visa i en webcam när hon stoppar upp skor i stjärten . Fy fan vilka udda porrpreferenser!
Hur vet du det?
Citera
2010-09-02, 15:43
Medlem
Citat:
Hur vet du det?

Det står också i fup... Riktigt obehaglig läsning är det. Som Intensiv uttryckte sig: "som att stirra ner i avgrunden"...
Citera
2010-09-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det står också i fup... Riktigt obehaglig läsning är det. Som Intensiv uttryckte sig: "som att stirra ner i avgrunden"...

Fy f-n, ett sånt vidrigt as. Jag är mållös.
Citera
2010-09-02, 15:54
Medlem
NSOs avatar
Jag har inte FUP. Men av de referat som postas i tråden blir jag övertygad om att Zanna och Seavers knappast är normala personer. Om de är tillräckligt avvikande för att klassas som psykiskt sjuka vet jag inte men någon slags personlighetsstörning och/eller begåvningshandikapp lider de nog av.

Seavers av lätt insedda skäl (antagligen störd, omogen och helt oförmögen att fatta att han inte bara flyttat ihop med en kvinna utan också ett litet barn).

Zanna verkar intellektuellt avsågad och märkligt initiativlös. Närmast ointresserad av sonens tillstånd. Barnet hade tydligen massor av blåmärken (som mamman sett!) och hon tycks inte varit märkbart intresserad av att gå till botten med hur de uppstått. Med ett så litet barn och en så trång familjekrets runt T finns egentligen bara två platser där skadorna kan ha uppkommit- på förskolan och i hemmet. Och man kan inte missa att se skadorna på ett så litet barn eftersom den dagliga omvårdnaden är så intensiv och nära med ett så litet barn.

Zanna är skitkonstig och i mina ögon moraliskt medskyldig. Så det är väl en kombination av en bisarr mamma som varit otroligt angelägen att behålla en helt defekt karl. Det hade aldrig behövt hända. Sen är det klart att förskolan och socialen kissat ned sig fullständigt men de är ju senare länkar i kedjan.

Ni som läst FUP- skulle ni hålla med mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in