Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Ja, det vore kanske på sin plats nu. Som det är idag kan föräldrarna neka hjälp från socialtjänsten, trots att de är i stort behov. Vad jag har förstått var dock utredningen nedlagd hos soc?
Och förskolan "dokumenterade" för ev framtida behov trots att pojken var inåtvänd och hade skador. Varför ringde de inte omedelbart till soc? Soc kan agera omedelbart om man befarar att det finns risk för barnets liv eller om det finns misstanke om sexuella övergrepp. Nu gick väl förskolan på att "P verkade så trevlig osv, osv". Där borde väl finnas utbildade pedagoger som kan läsa av barnen? De är skyldiga att anmäla bara på den minsta misstanke.
Förskolepersonalens agerande är - för mig i alla fall- en fullständig gåta, hur ända in i glödheta kan man se en liten kille må så dåligt utan att agera aktivt, det är så ansvarslöst så jag saknar ord för det!
Efter att ha läst förhören med mamman så anser jag att det egentligen bara finns två förklaringar till hur hon kunde låta den här ganska långvariga och ovanligt brutala misshandeln som hennes barn utsattes för i hennes eget hem ske; A) hon var/är inte på långa vägar helt ok, varken emotionellt eller intellektuellt; B) hon ljuger! Jag köper inte att en normal förälder - mor eller far - skulle kunna missa alla dessa - om man får tro dagispersonal och övriga uppgifter i FUP - nästan övertydliga signaler om att ingenting stod rätt till i lille T:s arma liv längre!
GM, i mina ögon en sorglig sopa till människa kommer förhoppningsvis inte att komma undan med ursäkter och jämranden om att han inte menade ngt illa egentligen och nu ångrar sig. Tjafs, han tycker bara synd om sig själv nu!
Nu är det ju så att vi lägger - enligt min absoluta åsikt - generellt extremt/för stor vikt vid uppsåtsrekvisitet i det svenska rättsystemet! Detta är ju givetvis de flesta gärningsmän och alla advokater på det klara med, så det gäller att aldrig någonsin medge ngt som visar på uppsåt. Det är väl i stort sett bara när man står med rånarmasken på i banken som det är svårt att insistera på att man inte menade ngt illa egentligen, utan bara tänkte göra ett uttag från kontot!
Jag hoppas dock att (om inte rättspsykiatriutredn visar att han är "bindgalen")rätten inte köper det vanliga tramset om att det egentligen inte var meningen att det skulle bli så här, utan utdömer ett rejält straff, helst naturligtvis livstid för mord, men det är väl en fåfäng förhoppning antar jag!