2010-09-03, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Helt ärligt så tror jag att hon var för dum i huve´t för att förstå att det skulle kunna innebära döden. Kanske blev hon själv misshandlad som barn och hon överlevde ju. Så nej, jag tror inte hon ville att han skulle dö.
Ja hon är nog inte allt för smart. Hon hade mycket krav på sig i utbildningen och praktiken, tror att det var därför hon lämnade över mycket av skötseln på Patric. Han var ju så duktig. Ordnade med kläder och fixade.

Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag tror inte att hon var "medveten" om misshandeln i ordets egentliga betydelse, än mindre tror jag att hon skulle ha önskat att pojken skulle dödas. Hennes varningsklockor borde ha ringt men av någon anledning har de inte gjort det. Troligen handlar det om något slags psykologisk blockering i kombination med att hon uppriktigt älskade PS och längtade efter någon slags familjelycka. Om det stämmer att hon lider av ADHD så kan det naturligtvis ha spelat en viss roll. Är hon därmed ursäktad? Nej, som förälder har man ett absolut ansvar för sina barn och för dem man överlåter ansvaret för barnen till. I det ansvaret har hon brustit totalt och den vetskapen kommer hon att få leva med. Jag känner inget medlidande med henne, bara med det försvarslösa barnet som fick lämna denna världen så tidigt och under så fasansfulla former.
Håller med dig precis, men nog kan jag känna medlidande med henne. Hon har inte valt att födas som hon är och inte att ha den uppväxt som hon har haft. Det är ju det som har gjort så att hon inte förmått att skydda det käraste hon hade.

Att vi andra har blivit annorlunda är ju inte något förtjänst - man har haft tur på många sätt vilket hon inte har haft.
Citera
2010-09-03, 19:36
Medlem
limahas avatar
Er det noen som sitter på tilleggsmaterialet som framkommer i DVD/CD?

Jeg tenker på om der finnes opplysninger som belyser problematikken som førte til brudd mellom S og moren. Det nevnes skuldkänsla rundt deres forhold/ikkeforhold i fup Uten det utdypes nærmere.

Og jeg undrer litt på om kvinnen som passet T i aug. 2009 er avhørt rundt det at T fikk alvorlige pusteproblemer. S forteller at PS og hun møttes rundt denne tiden. Videre at det ikke var meningen PS skulle møte T under deres første treff, men så inntraff dette akutte med T hvor de måtte dra til sykehuset med ham.

Savner mer klarhet i hvem som var hvor i denne situasjon, selv om det naturligvis kan inntreffe akutte ting som har naturlig forklaring. Men ingen kunne forklare den alvorlige situasjonen som oppstod den gang ( rundt 28-29 august -09)

PS har også hatt et 9 år langt forhold som tok slutt bare to mnd innen han ble sammens med S. Finnes det ingen forhør med denne kvinnen?

Jeg syns bare det er flere uklare ting som ikke framkommer i materialet jeg har fått tilsendt. Og jeg undrer litt over når mishandlingen kunne startet. Jeg kan ikke hjelpe for at ubehagelige tanker smyger seg på under lesing av fup. PS kan hatt "glede" av å se et svakt individ lide... Volden mot T var ikke utført i affekt, han visste hvor han ville ramme.

PS ønsket vise den dyktige, ansvarsfulle mannen utad. Men når publikum ikke var tilstede, hva da? Han har forklart han holdt avstand til barnet og lot det være for seg selv, når de var alene.
Det siste gir rom for en del spekulasjoner.
Senast redigerad av limaha 2010-09-03 kl. 19:40.
Citera
2010-09-03, 19:38
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Exakt.
Bilden är glasklar. Inget tyder på att denna lilla familj är annorlunda en tusentals andra i Sverige, tyvärr. Skillanden är att barnet dog.
Körkort för att få föda och ta hand om dem? Upp med handen! (<- cynisk sarkasm)

Ett gift par på vår lilla villagata har adopterat två barn. De genomgick en minituös kontroll innan de godkändes som ev. blivande adoptivföräldrar. Jag vet inte exakt hur utvärderingen gick till men den omfattade både "handel och vandel".

Det går naturligtvis inte att överföra denna rigorösa kontroll, som utgångspunkt för ett ja eller nej när det gäller att "skaffa biologiska" barn. Man får helt enkelt förlita sig till personligt ansvarstagande och i förekommande fall acceptera och ta emot hjälp från det svenska samhället.
Citera
2010-09-03, 19:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensiv
Men - det fanns ju massor av märken? Och en bruten arm..så där misslyckades han att sätta slagen rätt då?
Fast kommer alla märken från honom - dagis vittnar ju också om just det faktumet att barnet föll osv..

När det gäller armen så var det nog en missräkning från hans sida - jag blev själv utsatt för samma behandling av mitt ex en gång i tiden, de räknade nog med att tillfoga smärta inte skada som skulle ge de effekterna när de vred om.
Att vara utstuderad innebär inte alltid att man är smart i alla lägen.

Hade han varit ursinnig - okontrollerad så hade han inte vridit en arm - det är ett kontrollerat beteende.
Citera
2010-09-03, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast kommer alla märken från honom - dagis vittnar ju också om just det faktumet att barnet föll osv..

När det gäller armen så var det nog en missräkning från hans sida - jag blev själv utsatt för samma behandling av mitt ex en gång i tiden, de räknade nog med att tillfoga smärta inte skada som skulle ge de effekterna när de vred om.
Att vara utstuderad innebär inte alltid att man är smart i alla lägen.

Hade han varit ursinnig - okontrollerad så hade han inte vridit en arm - det är ett kontrollerat beteende.

Jag är böjd att hålla med dig och får ta tillbaka mitt prat om ursinne.
Citera
2010-09-03, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Ett gift par på vår lilla villagata har adopterat två barn. De genomgick en minituös kontroll innan de godkändes som ev. blivande adoptivföräldrar. Jag vet inte exakt hur utvärderingen gick till men den omfattade både "handel och vandel".

Det går naturligtvis inte att överföra denna rigorösa kontroll, som utgångspunkt för ett ja eller nej när det gäller att "skaffa biologiska" barn. Man får helt enkelt förlita sig till personligt ansvarstagande och i förekommande fall acceptera och ta emot hjälp från det svenska samhället.
Tyvärr är ju den rigorösa kontrollen ingen garanti heller - vi vet i min närhet av fyra adopterade barn som absolut far illa. Vi får dock inga gehör när man försöker hjälpa barnen - föräldrarna är skollärare och har nära kontakt och samarbete i den lilla kommunens - ja, vad tror du.

Nu är det inte så illa som i det här fallet - men det är tillräckligt för att de barnen skulle behöva en annan familj och en trygg hamn.
Citera
2010-09-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morris53
Idag begravs lille Theo. Så mycket sorg. Så mycket lidande. Vila i frid lilla änglabarn.
Styrka till mamma Zanna.

Citat micro113 (Idag, kl 10:42 inlägg 1760):
Vila i frid Theo och Styrka till Zanna.
Jag hoppas att hon får bra stöttning i detta.

Instämmer, det hoppas även jag.

Kloka ord även av många av er andra forumdebattörer.

(försökte utan framgång att posta ett liknande inlägg under lunchen, vilket jag upptäckte nu när jag kom hem)

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, i ursinne slog inte detta as. En människa som slår i ursinne slår inte med beräkning - Patric har alltid slagit med beräkning.
Han slår inte så andra ser - då kan han behärska sig, han sätter slagen där han vet att det inte skall ge märken - inte där han påstår att det som han vill "tysta" finns, nämligen ögonen som han inte stod ut med - de sitter i ansiktet, inte i buken.
Patric är medveten om vad han gör när han gör det - han slår kontrollerat - inte ursinnigt.

Något som faktiskt är klassiskt hos denna typ av as - man misshandlar barn och kvinnor bakom stängda dörrar och sen säger man att man inte kunde behärska sig. Den som inte kan behärska sig kan inte heller vänta till ingen ser och inte välja vart slagen sitter.

Edit;
Skillnaden på ursinne och beräkning kan dock vara skillnaden på dråp och mord - så för Patrics del låter ursinne bäst.

Ja, precis - Patric passar medvetet på att utsätta lille tvåårige Theo för denna utstuderade, mycket grova misshandel endast när han är ensam med den lille, när ingen annan ser. Patric slår kontrollerat - han väljer ofta att slå mot magen, för att undvika märken, inte mot lille Theos rädda ögon. Jag håller med er om att det här gör så ont i hjärtat...
Citera
2010-09-03, 20:19
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran

Detta är då givetvis ingen säkerhet och garanti för att dessa barn ska leva i frid under hela sin barndom. Den här kontrollen som genomförs, ( god ekonomi, gärna akademisk utbildning "rent och städat" svara rätt på tämligen genomskinliga frågor och naturligtvis ett samspel mellan parterna,) kan bara ge ett intryck av personerna till dem som ska utreda.

Kommer väl ihåg ett fall eller rättare sagt två för ett par år sedan. Det var ett par som hade adopterat ett barn. Mitt i natten har jag för mig skrek kvinnan att barnet låg död i sängen. Man trodde att barnet dött i plötslig spädbarnsdöd. De fick adoptera ett till barn. På en utfflykt dog detta barn, har för mig att hon kvävdes av adoptivmoderns ryggsäck. Det visade sig senare att adoptivmodern dödat båda barnen-mannen hade inte den blekaste aning.

Jag tror inte intelligens styr hur en familj mår och om någon far illa. Intelligens är dessutom klart övervärderat. Tror snarare att dåliga relationer, ekonomi, problem på arbetet och andra svårigheter påverkar stämningen och vad som händer i familjen.

Har en bekant som är socialkurator. Dennes barn hade gjort ett annat barn illa och det skulle därför föranleda ett besök i hemmet, för att ta "tempen" på familjen. Personen i fråga sa till mig " att det är bara att sitta fint i soffan och göra ett gott intryck så kommer allt att bagatelliseras". Självklart hade familjen problem men som de ändå lyckades dölja.

Zanna hade nu inte den möjligheten. Hon hade själv ett problematiskt förflutet och kämpade säkert för att få "en bra familj"-att bli godkänd även hos soc.
Citera
2010-09-03, 20:31
Medlem
Intensivs avatar
Att vidrige PS passade på att slå den lille när han var ensam med honom kan bl a bero på att han passade på att porrsurfa så fort mamman var utom synhåll.
Blev väldigt illa berörd när jag såg hur hans porrsurfande sammanföll i tid med passningen av pojken.
Att bli störd av den lille stackaren när han var så uppslukad av detta viktiga göromål var nog mer än han klarade.
Det var ju ingen måttlig porrkonsumtion heller, Om det finns nåt mått på det sånt?
Kanske är bara jag som tycker att allt över 0 är omåttlgit där.
Citera
2010-09-03, 20:51
Medlem
mercys avatar
Citat:
Att vidrige PS passade på att slå den lille när han var ensam med honom kan bl a bero på att han passade på att porrsurfa så fort mamman var utom synhåll.
Blev väldigt illa berörd när jag såg hur hans porrsurfande sammanföll i tid med passningen av pojken.
Att bli störd av den lille stackaren när han var så uppslukad av detta viktiga göromål var nog mer än han klarade.
Det var ju ingen måttlig porrkonsumtion heller, Om det finns nåt mått på det sånt?
Tror nog att vidriga PS har porrsurfat långt innan han träffade Zanna. Det är väl hans bild av en bra kvinnorelation.
Nej, han är helt enkelt en ond människa som tog ut sin vrede, hämnd, irritation på lilla T. Eftersom han aldrig gjorde det spontant när någon kunde stoppa honom är han ett vidrigt planerande och beräknande as dessutom.
Citera
2010-09-03, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Tror nog att vidriga PS har porrsurfat långt innan han träffade Zanna. Det är väl hans bild av en bra kvinnorelation.
Nej, han är helt enkelt en ond människa som tog ut sin vrede, hämnd, irritation på lilla T. Eftersom han aldrig gjorde det spontant när någon kunde stoppa honom är han ett vidrigt planerande och beräknande as dessutom.

Ja så är det nog. Jag blandade ihop det med ursinne först för jag tänkte att man måste vara bra upprörd för att slå någon överhuvudtaget alls men så är det naturligtvis inte. Det är lite svårt att frikoppla sitt tänkande för vad man anser är normalt. Men för såna som PS är ju det så klart normalt att slå utan att vara upprörd. Gjorde en tankekullerbytta där. Så svår att föreställa sig.
Citera
2010-09-03, 20:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, vi är i alla fall två som tycker det - jag är ingen förespråkare av porrsurfande alls och allt porrsurfande när man har ansvar över ett vaket barn är självklart oacceptabelt alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in