Citat:
Ja hon är nog inte allt för smart. Hon hade mycket krav på sig i utbildningen och praktiken, tror att det var därför hon lämnade över mycket av skötseln på Patric. Han var ju så duktig. Ordnade med kläder och fixade.
Ursprungligen postat av Camdrea
Helt ärligt så tror jag att hon var för dum i huve´t för att förstå att det skulle kunna innebära döden. Kanske blev hon själv misshandlad som barn och hon överlevde ju. Så nej, jag tror inte hon ville att han skulle dö.
Citat:
Håller med dig precis, men nog kan jag känna medlidande med henne. Hon har inte valt att födas som hon är och inte att ha den uppväxt som hon har haft. Det är ju det som har gjort så att hon inte förmått att skydda det käraste hon hade.
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag tror inte att hon var "medveten" om misshandeln i ordets egentliga betydelse, än mindre tror jag att hon skulle ha önskat att pojken skulle dödas. Hennes varningsklockor borde ha ringt men av någon anledning har de inte gjort det. Troligen handlar det om något slags psykologisk blockering i kombination med att hon uppriktigt älskade PS och längtade efter någon slags familjelycka. Om det stämmer att hon lider av ADHD så kan det naturligtvis ha spelat en viss roll. Är hon därmed ursäktad? Nej, som förälder har man ett absolut ansvar för sina barn och för dem man överlåter ansvaret för barnen till. I det ansvaret har hon brustit totalt och den vetskapen kommer hon att få leva med. Jag känner inget medlidande med henne, bara med det försvarslösa barnet som fick lämna denna världen så tidigt och under så fasansfulla former.
Att vi andra har blivit annorlunda är ju inte något förtjänst - man har haft tur på många sätt vilket hon inte har haft.