2010-08-29, 13:20
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smilun
Det är så sant som du säger!

Det är ju även möjligt att pojken även hade en infektion vid detta tillfälle.

Precis, han kan visst haft en infektion och så går den insiktslösa mamman hem från doktorn och tänker "jamen då var bara en infektion".

På det sättet kan mamman ha sluppit fundera på något värre alternativ till en infektion, och hon har s a s tagit doktorn som gisslan, medvetet eller omedvetet. Hon har gjort vad hon ska, tagit ungen till doktorn, som lugnar henne med diagnosen infektion. Titta vi fick till och med medicin, alltså är det inget annat.
Senast redigerad av hallon1 2010-08-29 kl. 13:26.
Citera
2010-08-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Ja men vi vet ju också att socialtjänsten "missat" viktiga signaler på hur saker, milt uttryckt, inte har stått rätt, i fall på fall. Jag tänker bland annat på den lille 5-årige pojken som blev misshandlad till döds av sin styvfar (en tysk?) för omkring femton år sen i norrland, utan att socialtjänsten ingrep trots att människor kontaktat dem flera gånger. Socialtjänsten skyllde på semestertider trots att de haft uppgifter om misshandel av pojken betydligt längre än bara under sommaren.

Socialtjänstens personal demonstrerade sedan högljutt med plakat och visade sitt missnöje med att någon tjänsteman över huvud taget skulle behöva ta ansvar för tjänstefel då de inte agerat i det här ärendet innan pojken dog. Det tyckte socialtjänstarbetarna och deras fackförbund var fel.

Ja det är väl ungefär så det samhälleliga ansvaret fungerar i praktiken.

Vilket gör det ännu viktigare att vi som är vuxna och föräldrar fattar vilket ansvar det är att ha barn!
Barn är inga accessoarer! Det är "blod, svett och tårar" att ha barn, och alldeles fantastiskt roligt, underbart, lärande....osv...
Citera
2010-08-29, 13:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
I ditt fall var det ju barnets biologiska far, som jag antar (kan ju inte veta hur det förhåller sig) du kände ganska väl, vilket absolut är en anledning till att du inte misstänkte misshandel, vilket, med facit i handen, var en helt korrekt bedömning från din sida

I detta fall handlar det om en styvfar, som mamman inte kände speciellt väl. De hade endast varit ett par under något år, och sammanboende kortare tid än så om jag inte missminner mig. Men ändå har hon inga betänkligheter med att lägga över ansvaret för sitt barn på honom. Hon har inga betänkligheter när hennes barn plötsligt får en massa problem med magen i samband med att han varit ensam med styvfadern. Hon har heller inga betänkligheter med att hennes barn helt plötsligt börjar ramla och slå sig mer än tidigare, när han varit ensam med styvfadern...
Du utgår ifrån att eftersom det vare en biologisk far så måste jag ha känt honom bättre än om det hade varit en styvfar? Jag förstår inte den slutsatsen faktiskt.

Du utgår ifrån att hon INTE kände honom, eller ansåg sig göra det tillräckligt för att lita på honom.

Hade det varit skillnad om de hade haft ett biologiskt barn gemensamt menar du?
Citera
2010-08-29, 13:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Precis, han kan visst haft en infektion och så går den insiktslösa mamman hem från doktorn och tänker "jamen då var bara en infektion".
Precis min poäng. Hans onda fick en förklaring.
Citera
2010-08-29, 13:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du utgår ifrån att eftersom det vare en biologisk far så måste jag ha känt honom bättre än om det hade varit en styvfar? Jag förstår inte den slutsatsen faktiskt.

Du utgår ifrån att hon INTE kände honom, eller ansåg sig göra det tillräckligt för att lita på honom.

Hade det varit skillnad om de hade haft ett biologiskt barn gemensamt menar du?

Självklart! Vi pratar anknytning och statistik (brott och styvföräldrar).
Citera
2010-08-29, 13:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sökte vård vet vi inte om hon gjorde, kan vara rutinbesök. Även om hon sökt vård kan det vara så att han skrik, matvägran och allmänna tillstånd "gjorde det jobbigt hemma". Men, visst kan hon varit totalt blåögd...
Hon sökte läkarvård för att något var fel med barnet - besvär med magen. Oavsett hur detta yttrade sig så sökte hon vård.
Citera
2010-08-29, 13:36
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Vilket gör det ännu viktigare att vi som är vuxna och föräldrar fattar vilket ansvar det är att ha barn!
Barn är inga accessoarer! Det är "blod, svett och tårar" att ha barn, och alldeles fantastiskt roligt, underbart, lärande....osv...

Ja och ibland kan det vara väldigt jobbigt att ha barn, och särskilt om man inte har en aning om hur barn fungerar.

Den här killen som nu mördat styvsonen beskriver ju att pojken varit ledsen när mamma gick hemifrån och liknande situationer "fast HAN inte hade gjort något mot pojken". Det visar tydligt hur omogen han varit i sin föräldraroll. Han blir arg och kan inte hantera situationen för fem öre. Han kan inte ens ringa mamman och säga "fan jag klarar inte det här du får komma hem igen" eller vad som helst. Istället slår han barnet.
Senast redigerad av hallon1 2010-08-29 kl. 13:42.
Citera
2010-08-29, 13:58
Medlem
OM det är så att mamman gång på gång åkt till läkaren pga att barnet hade smärtor i magen så måste det ju finnas något som gör att en diagnos sätts och medicin ges.
Det enda som säger att det var pga någon magsjukdom är att mamman säger det men det är inget som vi vet från annat håll.
OM en diagnos väl ställts så är frågan vilken och vad behandlingen har varit om det varit någon.
Magsmärtor kan ju även vara psykosomatiska vilket även det är som läkare är medvetna om.

Det jag reagerar på är oxå att det skrivs att GM sa att pojken såg rädd ut när han tittade på honom. Den rädslan i blicken misstänker jag att den inte enbart funnits när han varit ensam med barnet. Och om dagis dessutom reagerat på en skillnad pojkens stämningsläge så borde mamman kunnat se det.
Men det förvånar mig att inte dagis anmälde till soc. Hade ju onekligen vägt tyngre ju fler misstakar som de fick in.
Citera
2010-08-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ja och ibland kan det vara väldigt jobbigt att ha barn, och särskilt om man inte har en aning om hur barn fungerar.

Den här killen som nu mördat styvsonen beskriver ju att pojken varit ledsen när mamma gick hemifrån och liknande situationer "fast HAN inte hade gjort något mot pojken". Det visar tydligt hur omogen han varit i sin föräldraroll. Han blir arg och kan inte hantera situationen för fem öre. Han kan inte ens ringa mamman och säga "fan jag klarar inte det här du får komma hem igen" eller vad som helst. Istället slår han barnet.

Ja, och på något sätt måste ju mamman ha anat hans omogenhet.

Varför lämnas då barnet i hans vård upprepade gånger?
Varför blir hon inte fundersam när barnet, efter att ha varit i GMs vård, har smärtor i magen?
Varför funderar hon inte över hur det kan komma sig att barnet verkar ha fel på balanssinnet, när han är i GMs vård?

Ingen vuxen som är nära ett barn som far illa är oskyldig!
Citera
2010-08-29, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis min poäng. Hans onda fick en förklaring.

Du glömde att citera hela inlägget som "hallon1" skrev.

Citat:

På det sättet kan mamman ha sluppit fundera på något värre alternativ till en infektion, och hon har s a s tagit doktorn som gisslan, medvetet eller omedvetet. Hon har gjort vad hon ska, tagit ungen till doktorn, som lugnar henne med diagnosen infektion. Titta vi fick till och med medicin, alltså är det inget annat.
Citera
2010-08-29, 14:04
Medlem
Och det här med att pojken blev ledsen när mamman skulle sticka är oxå något som man skulle kunna ha reagerat på. Det är ju inte givet att han väntade tills mamman åkt med att gråta utan kanske redan när mamman var på gång att åka.
Och klart lillkillen va rädd när han visste vad som väntade
Citera
2010-08-29, 14:29
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanduvissla
...
Och klart lillkillen va rädd när han visste vad som väntade

Om bara tiden hade gått att vrida tillbaka.

Är det inte dags att införa ett straff för försummelse av/underlåtenhet att trygga barn?

Det här kommer ju att hända igen.

Mammor/pappor som offrar sina egna barn för att behaga partnern.

Jag känner till en mamma vars son och dotter (som då var fem, sex år) båda blev utsatta för grova sexuella övergrepp av styvfadern och han dömdes för detta. Mammas reaktion var att barnen ljög och medan han satt i fängelse beslöt hon sig för att hon skulle ta tillbaka honom när han kom ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in