Resultat: .
0%
röster
2012-04-23, 14:05
Medlem
wrathexs avatar
Någon som kan skrapa fram Wegerups plusartikel?
2012-04-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
CLASSIFICA VIRTUALE (Squadra - Punti virtuali - Punti reali - Saldo):
Juventus 76 71 (-5)
Milan 74 68 (-6)
Udinese 54 52 (-2)
Napoli 52 51 (-1)
Roma 52 50 (-2)
Lazio 49 55 (+6)
Inter 49 49 (0)
Palermo 43 41 (-2)
Chievo 42 43 (+1)
Bologna 42 41 (-1)
Parma 42 41 (-1)
Catania 41 46 (+5)
Cagliari 40 38 (-2)
Atalanta* 39 40 (+1)
Fiorentina 37 38 (+1)
Siena 36 42 (+6)
Lecce 34 35 (+1)
Genoa 33 36 (+3)
Novara 25 25 (0)
Cesena 24 22 (-2).
(* Atalanta 6 punti di penalizzazione).
Det kommer ju inte som en chock direkt att Lazio har haft mest tur...
Ett "poäng" skiljer det alltså mellan Juve och Milan. Förhoppningsvis kan vi döda den diskussionen nu då?
Om det är något som de här siffrorna visar, då tycker jag det är att sånt här faktiskt jämnar ut sig under en hel säsong. Lagen ligger alltså mellan +6 och -6, och säsongen är inte slut än.
2012-04-23, 14:29
Medlem
Haft svårt att skriva riktiga inlägg senaste tiden. Om det beror på brist på framgångar för Cagliari, brist på alkohol, eller någon annan brist, har jag inte grävt vidare i. Har nöjt mig med att sprida sarkasmer för att på så sätt försöka döda andras glädje...

Men det har skrivits inlägg av fantastisk kvalitet, som jag inte bara vill förbigå. Dessutom passar det fint med senaste tidens fokusering på Genoa.
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Ja, det blir väl till att dra vidare då...

Vi snackade ju om huruvida det var bättre förr. Det var det kanske inte men ofta betydde nog klubbfotbollen mer för folk om vi går 20-30 år bakåt. När Genoa åkte ur Serie A 1995 så vill jag absolut minnas att det förekom ett flertal dödsfall pga hjärtattacker. Visserligen var det en extrem situation då Genoa & Padova skulle spela en avgörande play-off match efter att ha hamnat på samma poäng. När skiten sen gick till straffar så....

Klart att Genoa betytt mycket för många människor genom åren. Det är en av de äldsta fotbollsklubbarna i Italien. Man var också riktigt bra vid den här tiden & var på håret att ta sig till final i UEFA-cupen 91/92. Att torska på straffar mot nykomlingarna från Padova (med bla Alexi Lalas) blev såklart för mycket för somliga.

70-, 80- & 90-talet är ju dessutom en tidsperiod som sett till folks intressen & levnadsstandard karaktäriseras av att man hade tillräckligt mycket media för att en grej som fotboll skulle kunna sprida sig till rent religiösa nivåer men samtidigt inte tillräckligt mycket media för att den skulle bli blasé & få konkurrens av tusen andra grejer. Detta är en viktig detalj för att förstå bla Diego Maradonas & Giuseppe Gianninis storhet i förhållande till både dagens stjärnor & forntidens stjärnor.

Genoas chockartade nedflyttning 1995 blev också ett bittert slut på proffskarriären för legenden Gianluca Signorini som var kapten & spelade libero. En position som jag nyligen snackade om att det inte bara innebar att man var mittback utan även spelfördelare. Några år senare avled Signorini i en märklig, paralyserande sjukdom. Han räknas som en sådan legend att hans tröjnummer 6 har dragits tillbaka. Enligt Wiki tillhör hans son tydligen spelartruppen men är utlånad.

Vafan, jag glömmer alltid att Genoa heter Genoa CFC när jag ska söka på klubben. Cricket & Football Club. Den där cricket-skiten har dom väl lagt på hyllan eller? När klubben grundades 1893 av engelsmän i staden så var det dock cricket som var den stora grejen & det var först några år senare som fotbollen lades till i verksamheten. Inte för att tracka cricket-entusiaster, men ärligt talat har jag lätt för att förstå varför den ena sporten nådde religiösa proportioner i halva världen medan den andra mest intresserar inbitna på vissa platser.

Även Banfield var förresten cricket-lag från början. Kan nästan föreställa mig Javier Zanetti, som lirat där, som cricket-spelare med sin klassiska gentlemanna-frisyr.

Under cricket-åren i början så var Genoa Cricket Club bara öppen för engelsmän att delta i laget. Eftersom Genua är en oerhört viktig hamnstad & marin metropol så var det säkert enkelt att få ihop folk ändå...men det sätter onekligen dagens debatt om utlänningar i annat ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av David.
För oss som faktiskt såg scenerna, som vet vad det handlar om och inte bara är neutrala, utan rent av förstående i konfrontationen som aldrig var mer än en konfrontation. För oss alla vore det orimligt att inte ta diskussionen där och då. För när man ska man annars göra det?

Kontakten till spelare, ansvariga inom klubben eller rentav journalister är som många redan vet direkt förkastlig, oavsett liga. Heter man inte Diego Della Valle, Linda Rosing eller Bojan är det nästintill omöjligt att göra sin röst hörd i det hav som så svärmar av både liktänkande och feltänkande rättskipare. Genoa är en klubb vars identitet under de senaste tiden allt mer och mer försvagats. Till viss del av det fotbollspolitiska klimatet, men till ännu större del av Preziosis leksakshandel med mänskliga objekt.

De ultrá som idag stod upp för sin sak och bevisade för både spelare och omvärlden att det som utspelas på planen och i maktens korridorer är under klubbens nivå återtog på så många sätt den heder som Genoa Cricket & Football Club sedan 1893 närmast prenumererat på. Uppträdandet på läktarna idag är lika hedervärt som någon seger på planen, och om Genoa någon gång ska få sin gyllene stjärna så kan man väl lika gärna låta det vara efter dagens händelse.

CONTRO IL CALCIO MODERNO!

/d

Har inget att tillägga om Genoa, mer än att Rossi gav upp tröjan för enkelt och att Sculli har kulor av stål. Det är i pressade lägen som ledare ska stiga fram... Vafan, Bandiere, fanbärare, som leder laget och som samlar fansen. Någon alla respekterar.

Däremot kan man dra ovanstående resonemang till en mycket viktigare klubb. I samma färger. Belägen utanför stöveln...

För 45 år sedan visste knappt ens italienarna att Sardinien existerade. Ett fattigt u-land där de pratade konstigt, och hade stor utflyttning till rikare platser. Om det kom nyheter därifrån handlade det om banditer, som hade som vana att kidnappa personer som de trodde hade anknytning till rika personer.

1962 kom Gigi Riva till Cagliari som då var nyuppflyttade till Serie A. Tog upp dem till Serie A för första gången någonsin 1964, och ledde dem till lo Scudetto 1970. Capocannoniere tre gånger och den spelare som gjort flest mål i gli Azzurri. Ledde gli Azzurri till deras första framgångar sedan Superga ( EM-guld 1968 och VM-final 1970). Alla klubbar ville ha honom och var redo att erbjuda stora pengar.

Vafan jag tjatar eftersom jag skrivit om det tidigare. Några gånger..

Men knyt ihop det med Vivolis konstaterande att fokuseringen på fotboll var ännu större förr. Knyt ihop det med Davids. inlägg. Så börjar Gigi Rivas betydelse för Sardinien tona fram. Alla talade plötsligt positivt om Sardinien. Och i stormens öga stod en jävla legend. Hård som sten! En Bandiera. Det går inte att överskatta hans betydelse för hela öns självbild. Fortfarande. I hemmen finns bilder tillsammans med de religiösa helgonen. Och andras bild av Sardinien.

Cagliaris färger och klubbemblem. Att sardiska är ett officiellt språk på ön. Att sponsorerna Ichnusa och Sardegna är de som främst förknippas med klubben.

Men även om dagens fanbärare som Totti, Del Piero eller för den skull Conti, inte når religiösa nivåer, så är de fortfarande riktigt viktiga. Både för laget och fansen, dvs för klubben. Det plågade mig att se Del Piero och ännu värre Totti på bänken igår. Medan i sammanhanget tämligen mediokra spelare sprang omkring på planen. En stor match kräver stora spelare.

Citat:
Ursprungligen postat av David.
...
Efterlyser i hans frånvaro en krönika som innehåller "Vafan", "Gigi Riva" och "Barbaresco" i lagom portion och givetvis full fokusering på att Francesco Totti och Alessandro Del Piero är bänkade ikväll.

- d
Hmm... tror att jag fick med det mesta. Barbaresco? Äh vafan på Sardinien dricker man Cannonau och filu e ferru... gärna med lite Casa Marzu till...
https://www.flashback.org/sp15252735

PS
Märkligt hur lika grabbarna grus är:
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Till något helt annat, förlust i derbyt och Ultras-ledaren läxar upp spelarna i Piacenza, Italien är speciellt.
http://www.youtube.com/watch?v=LW15dJb_-5E

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sculli är tung som bly...

http://www.youtube.com/watch?v=aKDKRBpPl2U
Senast redigerad av Brille68 2012-04-23 kl. 14:33.
2012-04-23, 14:31
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag är ingen större anhängare av att diskutera domare då det allt som oftast slår jämnt ut över en hel säsong. Varje vecka sammanställer dock Calciomercato tabellen som den skulle ha sett ut utan domarmisstag. Ta det hur du vill.

CLASSIFICA VIRTUALE (Squadra - Punti virtuali - Punti reali - Saldo):
Juventus 76 71 (-5)
Milan 74 68 (-6)
Udinese 54 52 (-2)
Napoli 52 51 (-1)
Roma 52 50 (-2)
Lazio 49 55 (+6)
Inter 49 49 (0)
Palermo 43 41 (-2)
Chievo 42 43 (+1)
Bologna 42 41 (-1)
Parma 42 41 (-1)
Catania 41 46 (+5)
Cagliari 40 38 (-2)
Atalanta* 39 40 (+1)
Fiorentina 37 38 (+1)
Siena 36 42 (+6)
Lecce 34 35 (+1)
Genoa 33 36 (+3)
Novara 25 25 (0)
Cesena 24 22 (-2).
(* Atalanta 6 punti di penalizzazione).

Såna där listor ger jag inte mycket för. Matchbilder är jätterörliga och det är omöjligt att veta hur matcherna slutat utan felaktiga domslut, t.ex. om Milan inte fått en felaktig straff mot X i minut X - hur ska vi veta vad det slutat? Det blir endast gissningar. Annars håller jag med om att det oftast jämnar ut efter en säsong.

Milans största problem har varit skadorna, inte domarna. Berlusconi och Galliani bör fokusera på det.
2012-04-23, 15:04
Medlem
snillet_1s avatar
Är det någon här som upplever att Luis Enrique är rätt man?

Avgå förfan.

Orkar inte några djupare analyser än så.

---

Märkligt agerande av Seedorf igår. Jag är väldigt förvånad, hur står det till i Milano egentligen?
2012-04-23, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Märkligt agerande av Seedorf igår. Jag är väldigt förvånad, hur står det till i Milano egentligen?

Citat:
”Många av spelarna lyssnar inte längre på Max Allegri”
Veteranen Clarence Seedorf senaste spelaren att uttrycka missnöje

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/article14719362.ab
2012-04-23, 15:33
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Man måste ha en ledare i omklädningsrummet. Det funkar inte annars. Allegri är för mesig enligt mig. Man måste ha en Capello eller Conte. En man är rädd och har respekt för. Så som Zlatan beskriver Capello i hans bok.

Marchisio sa ju efter en match (kommer inte ihåg vilken) att det var första gången i Conte skrek på dem i pausen.

Och varför tror ni Juventus gör flest mål i andra halvlek? Inte är det för att de får vila i alla fall..
2012-04-23, 18:07
Medlem
Lamela blir avstängd tre matcher och får inte spela mot Firoentina, Napoli eller Chievo.
Detta efter att han härmat sin lagkapten genom att spotta på motståndare.

Ingen större skräll att Genoa får spela sina två kommande hemmamatcher utan publik.
2012-04-23, 18:25
Medlem
FORZAJUVE87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-BayYB
Lamela blir avstängd tre matcher och får inte spela mot Firoentina, Napoli eller Chievo.

Ingen större skräll att Genoa får spela sina två kommande hemmamatcher utan publik.

Ja, jag såg något sånt när de zoomade in. Så han loskade honom verkligen i ansiktet? Källa? Vilket jävla svin i sådana fall, dålig förlorare. Rätt åt honom att bli avstängd tre matcher.

FORZA JUVE!
2012-04-23, 19:33
Medlem
Citat:
...

Cirkeln är sluten

2004, Roma - Juventus 4-0:
http://images2.gazzettaobjects.it/gallery/Calcio/2011/09_Settembre/totti35/1/img_1/04-05_672-458_resize.jpg

2012, Juventus - Roma 4-0:
http://cdn.blogosfere.it/sportemotori/images/lichtsteiner4.jpg

Jag gillar elaka gester, och jag gillar när man bär med sig klubbens minne... att han spelat i Lazio kan ju ha bidragit till elakheten...

Citat:
...
Så den jävla krampaktiga dödskampen mellan Genoa och Cagliari kommer att spelas i ett tyst vakuum... inte mer än rätt eftersom Cagliari spelar sina hemmamatcher borta...
2012-04-23, 19:53
Bannlyst
Kalla mig bög men jag tycker att Juventus rosa tröjor är en av de snyggaste just nu.
2012-04-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cirkeln är sluten

2004, Roma - Juventus 4-0:
http://images2.gazzettaobjects.it/gallery/Calcio/2011/09_Settembre/totti35/1/img_1/04-05_672-458_resize.jpg

2012, Juventus - Roma 4-0:
http://cdn.blogosfere.it/sportemotori/images/lichtsteiner4.jpg

Jag gillar elaka gester, och jag gillar när man bär med sig klubbens minne... att han spelat i Lazio kan ju ha bidragit till elakheten...
…
Kan ju lägga till att förutom att Buffon och Del Piero spelade i förlustmatchen 2004, så spelade även Conte. Ämnet kan ju ha kommit upp i omklädningsrummet som extra tändvätska. Som om det skulle behövas…

Och för att förtydliga. Det var alltså Lichtsteiner som Lamela spottade på. Det är för övrigt jättedumt att spotta om man har ett namn som påminner om lama (ja det heter lama även på italienska).
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Kalla mig bög men jag tycker att Juventus rosa tröjor är en av de snyggaste just nu.
Bög.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in