Resultat: .
0%
röster
2014-01-06, 20:10
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Wilbacher sade i senaste Calciomania att Taco Svensson var på väg till Hellas Verona innan han valde Southampton. Hade han valt Italien hade han haft en fantastisk karriär och troligen spelat i en italiensk storklubb enligt Thomas.

Jag håller med. Han var och är en otroligt bra spelare som passade bättre in i Sydeuropa än England.

Det finns ett väldigt gammalt Offsidenummer, från 2001 eller något, där man tar upp just det här. Under den här tiden fanns det i laget spelare som Mutu, Camoranesi och Gilardino. En gång när jag träffade Anders Svensson så frågade jag honom om han inte ångrade sig nu då Englandssejouren trots allt inte gick som man hade hoppats. Han berättade att han inte var speciellt förtjust i italiensk fotboll, men däremot älskade han och frugan/flickvännen landet och förmodligen kommer man också att flytta dit efter fotbollskarriären är över. Anders Svensson är förövrigt en jävligt trevlig och skön kille, inte alls så stel och "Svensson" ( ) som man kan tro.
2014-01-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Chievo-Cagliari

Resultat? 0-0
Väderlek? Regn
Spelkvalitet? Låg
Publikintresse? Svalt
Hörnstatistik? 1-0
Skott på mål? 0-1
Conti varnad? Ja
Tilltugg till matchen? Folköl & snus

Bisyssla? Ja, jag kollade på skrothögar till salu i Chile. FIAT, Lada, Datsun osv

Chilenare på planen? Ja, han sköt upp en straff på läktaren.

Mår vi bra? Ja ganska. Det enda som sabbar denna optimala nergångna sunkighet är att digitala reklamskyltar höll på & blinkade hela matchen som om det var ett köpcentra eller diskotek.

En fin match som fångade kvintessensen av Calcio. Möjligen var det briljansen som saknades. En fantasista som kunde göra det oväntade. Cossu kunde inte riktigt skapa magi på en regnig och svårspelad Bentegodi.

Det blev istället ett ställningskrig och en kamp. Båda lagen visade goda taktiska egenskaper och god moral. Framförallt stod kampen på mittfältet, och det skapades få målchanser. Två tränare som har med sig spelarna. Egenskaperna finns där men inte riktigt möjligheten att utföra dem. Naturligtvis Pinillas straff, som borde ha avgjort, men resultatet blev omgångens enda mållösa match.

Det har varit många matcher där Cagliari har tappat poäng. Man borde ha haft betydligt fler än de 21 poäng som de nu ståtar med. Skulle kunnat ha varit med och nosat på europaplatserna. Men poäng förtjänar man inte, utan erövrar.

Det som har saknats är en målskytt i form som sätter de lägen som trots allt skapas. Samtidigt så gillar jag verkligen Ibarbo, Pinilla, Nenê och Sau. Man har ett välbalanserat och gediget lag, med god moral. Fin balans mellan veteraner, i bästa ålder och unga talanger. Inspelade tillsammans och i en taktik som man har gjort till sin egen.

Adan

Pisano Rossettini Astori Murru

Ekdal Conti Nainggolan

Cossu

Pinilla Sau

*

Från matchtråden:
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Så Nainggolan är i princip klar för Roma, skapligt köttigt mittfält om alla spelare stannar.
Ryktena om Nainggolan fortsätter. Men väl ännu något osäkert var han hamnar? Och samtidigt som jag verkligen vill ha kvar honom så förstår jag om han lämnar. Dessutom verkar det som att Cellino i vanlig ordning får ett hyfsat pris. Ca 9 milj euro för 50 %.
2014-01-06, 22:27
Medlem
Spelar sig Nainggolan från en eventuell VM-trupp med Belgien om han går till Roma givet att övriga på mittfältet i Roma stannar. Hur mycket kommer han få spela i vår egentligen om han går?
2014-01-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Spelar sig Nainggolan från en eventuell VM-trupp med Belgien om han går till Roma givet att övriga på mittfältet i Roma stannar. Hur mycket kommer han få spela i vår egentligen om han går?

Det är tesen som jag har drivit:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...

För att istället återvända till il Mercato så är jag kluven angående att behålla ”stjärnor” i Cagliari. Astori var nog närmast att lämna i somras, medan Nainggolan nu ständigt befinner sig i rubrikerna.

Båda jagar en möjlighet att delta i VM i Brasilien. Något som är svårt om man spelar i Cagliari. Tyvärr.

Astori har underpresterat under hösten. Och Brasilien verkar alltmer avlägset. Nainggolan borde få en plats i det hypade Belgien, och skulle då ge dem en verklig chans att utmana. De saknar honom i laget, även om de inte har vett att begripa det. I Milan, Inter eller Roma skulle han med all sannolikhet få en plats.

Cellino borde kanske sälja dem, få in ca 30 miljoner euro, och köpa in ett par unga billiga brasilianare som har kapacitet och motivation att lyfta laget?

Jag är kluven. Inte minst för att jag verkligen gillar Nainggolan och vill honom väl. En stor spelare…

Nu är det kanske inte så lätt att ta en plats i ett Roma som imponerat. Men samtidigt så pekar mycket på att de kommer att tappa något under våren. Och man köper inte en spelare för dyra pengar om man inte tänker ge honom en chans. Och han har redan bevisat att han kan prestera i Serie A.

Men någon romanista kan säkert bättre bedöma hans möjligheter i Roma.

Mycket tyder på att Roma vill betala 3 milj euro för ett lån under våren med köpoption på över 6 miljoner till sommaren. Detta för halva hans kontrakt.
2014-01-06, 23:37
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Köper Roma rotationsspelare för 18 miljoner nu? Vem ska annars petas av De Rossi, Strootman och Pjanic? De första två är totalt otänkbart? Skeppas Pjanic för en mustig summa?
2014-01-06, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Köper Roma rotationsspelare för 18 miljoner nu? Vem ska annars petas av De Rossi, Strootman och Pjanic? De första två är totalt otänkbart? Skeppas Pjanic för en mustig summa?

De senaste åren har Roma tillsammans med Juventus investerat mest i spelare. Lägger man till den snabbt stigande lönekostnaden så får man inse att det nu finns fyra stora klubbar (Juventus, Milan, Roma och Inter) med Napoli, Fiorentina och Lazio som jagar...

Om man ser på den ekonomiska delen av det hela...
2014-01-07, 00:03
Medlem
qhz.s avatar
Det verkar ju i princip som att Nainggolan är klar för Roma.

"Mittfältaren kommer att vara i Rom imorgon för den obligatoriska läkarundersökningen och för att - om allt vill sig - skriva på ett kontrakt som sträcker sig över 4,5 år.", skriver Solocalcio.se.

http://www.solocalcio.se/2014-01-06/roma-och-cagliari-overens-om-nainggolan-skriver-imorgon

Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är Roma han går till, fast å andra sidan har ju 'caset' Nainggolan tagit flera vändor under en lång tid. Men det känns inte som att ryktena har varit så konkreta som dom är just nu.

Det ska bli intressant att se hur Garcia väljer att lösa mittfältssituationen som kommer att uppstå om man nu inte väljer att sälja Pjanic. För som det redan skrivits säljs knappast Strootman eller De Rossi.
2014-01-07, 00:09
Medlem
rattugglans avatar
Vore så otroligt synd att sälja iväg Pjanic utomlands. Den grabben vill man gärna se i Serie A många år till. Är ju inte äldre än 23 heller, så han kommer förmodligen bara bli bättre de närmsta åren.
2014-01-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Vore så otroligt synd att sälja iväg Pjanic utomlands. Den grabben vill man gärna se i Serie A många år till. Är ju inte äldre än 23 heller, så han kommer förmodligen bara bli bättre de närmsta åren.

Men Nainggolan är inte lika ojämn som juggar i allmänhet har en tendens att vara. Levererar hela tiden. Har ständigt gjort det inom Calcio.

Inte heller får han De Rossis kortslutningar eller att han försvinner ett år då och då...

Tror dessutom att man kan få en peng för Pjanic som betalar åtminstone lejondelen av Nainggolans kostnad.

Men samtidigt så återskapar man i princip Cagliaris mittfält. Vare sig sämre eller bättre... Om man vill ta steget, kanske man borde sikta högre? Frågan är dock om det finns bättre alternativ tillgängliga?
2014-01-07, 00:20
Medlem
qhz.s avatar
Jag håller med om att det skulle vara trist om Pjanic flyttade och framför allt om han flyttade från Italien. Men sen när jag tänker mig ett mittfält som ser ut så här;

De Rossi

Nainggolan - Strootman

Då funderar man på om det kanske inte kan vara värt det. Visst är Pjanic en intressant spelare som är ung med god utvecklingspotential. Men dom som sett Nainggolan spela fotboll kan konstatera att han fan nästan är komplett på mittfältet. Otroligt bra på att hitta fram med passningarna och dessutom en mästare på att täcka bollen med kroppen, något som inte är så lätt som det ser ut. Det krävs både teknik och styrka för att kunna hålla undan för spelare som pressar dig i ryggen, för att sedan vända upp snabbt och hitta rätt med fina passningar i djupled. Speluppfattning, det är något han besitter mycket av.

Sedan konstaterade jag också i matchtråden igår efter Romas match mot Juve att Pjanic är oerhört ojämn som spelare. Roma vill nå Europa och sedan kriga om scudetton då går det inte att ha spelare som blandar högt och lågt så ofta som Pjanic. Även där anser jag Nainggolan vara en mycket jämnare fotbollsspelare.
2014-01-07, 00:38
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

Är Nainggolan till Roma done deal? Bradley vill lira mer, och är kanske på väg till Leverkusen vad jag hört. Men kanske Pjanic försvinner istället, vet ej.
2014-01-07, 00:45
Medlem
anteri17s avatar
Pjanic är en bättre spelare än Naingolan. Ni överdriver hans ojämnhet, och belgarens kreativitet kan man starkt ifrågasätta. Vem ska skapa ett flytande kombinationsspel centralt, vem ska slå de avgörande passningarna från mittfältet? Vore fullkomligt idiotiskt att göra sig av med Pjanic.

Låt istället Roma ha fyra gubbar att rotera med i första hand på mitten. Det lär om inte annat behövas nästa år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in