Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Jag får nog hålla med riquelme till viss del här, det var ju Berlusconi som mer eller mindre drog igång det här med att köpa sig till framgång. Moratti följde efter, men i hans fall uteblev det mesta av framgången de första 10 åren. Jag förstår inte hur de nuvarande jättarnas pengar är "smutsigare".
Det var dock en viktig skillnad! När Berlusconi-Milan var som bäst fick man fortfarande bara ha tre utländska spelare på plan samtidigt, vilket gjorde det hela mer "genuint" än idag.
Skillnaden mot då Berlusconi drog igång och idag med t ex Manchester City, Chelsea och andra upochnedvända lag, är att Silvio är Milano-född, uppvuxen i staden och har levt största delen av sitt liv där. T.o.m. hans far som var bankir föddes där. Dvs han har en mycket stark koppling till staden och laget.
Oljeshejken Mansour bin Zayed an-Nahyan i City kommer från Abu Dhabi och han har egentligen inte ett jävla dugg att göra med regniga Manchester i England. Han flyttar dit och börjar pumpa in pengar för att han har ett egetintresse i det. Det är oerhört ogenuint och tråkigt. Kommersialisering som detta förstör fotbollen i mina ögon. Själen i lagen försvinner.
Stor skillnad mot bl a Turin-födde Gianni Agnelli som grundade FIAT och Milano-födde Berlusconi om du frågar mig. Jämför du valfri amerikan/ryss/arab med dessa herrar så ser du att det ÄR skillnad på pengar och pengar.
Och tillbaka till CL-lottningen. Är själv väldigt nöjd med gruppen (Milan, Barca, Bate och Plzen) för Milans del. Man är i princip garanterade avancemang, något som verkligen vore knivigt om man hamnat i Bayern Münchens grupp (BM, Man City, Villarreal och Napoli). Och så får vi två riktiga höjdarmatcher mot Barcelona; Ibra tillbaks mot "Filosofen", Milan får visa vad de går för mot världens just nu bästa lag och mycket mer! Inter bör ganska lätt vinna sin grupp (Lille, CSKA Moskva och Trabzonspor).
Äe, jag är positiv.
Men inte blir det lätt för Napoli inte...
Hur har det gått i mötena idag? Blir ligapremiären uppskjuten eller ej?