Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Jag tycker inte att Lippi kan skylla på det halvdåliga spelarmaterialet. Han verkade inte ens försöka spela ihop ett fungerande lag utan valde att hålla på & hatta med uppställningen ända in i det sista. Ett VM-kval sträcker sig över mindre än två säsonger. Under den här tiden har spelare toppar & dalar men i grova drag är det ändå samma lag & spelare som är framträdande under perioden. Hur svårt kan det vara att bestämma sig för att satsa på vissa spelare & spela samman dessa? Redan i början av 2009 borde han varit klar över vilka veteraner som bör fortsätta i landslaget & vilka som bör lämna.
När ett stort antal spelare med noll landskamper är aktuella för truppen någon månad innan VM så kan det bara tolkas som panik. Även om man inte hade lika många riktigt stora spelare som förr så hade Lippi definitivt ett större urval av klasspelare än Paraguay, Slovakien & Nya Zeeland. Lippi hade väl heller inte ett sämre material än Holland, Tyskland & Uruguay.
Det kanske hattades en del med spelarval helt enkelt därför att det inte fanns en uppenbar startelva. Tittar du på Italiens trupp så är det få spelare som kan aspirera på en plats bland världens 10 främsta på varje position. Buffon (skadad), De Rossi (ur form) och kanske Chiellini, är väl det som finns i stort sett. Jag håller fast vid att spelarmaterialet är historiskt uselt.
Angående Holland, Tyskland och Uruguay så håller jag inte med. Kärnmässigt är det väl relativt lika men var är spetskompetensen i Italien? Vilka är Italiens Robben, Sneijder, Özil, Forlan och Suarez? Den ende jag kan komma på är Giovinco, men denne får aldrig några chanser att utvecklas till det han kan bli i stofilernas Italien. Nej, det är tungt att vara Italienvän i dessa dagar.