Resultat: .
0%
röster
2011-07-30, 23:44
Medlem
Jag ser att vi skapat en ny tråd för nästa säsong. Hmm, jag tror att vi kommer att ha samma separationsångest om ett år, då vi ånyo skapat Flashbacks bästa tråd.

Jag befinner mig på Sardinien sedan en tid och kommer att vara här då de regerande italienska och svenska mästarna drabbar samman i Malmö den 14 augusti. Och vi är åter i Sverige då Milan kommer till Sardinien 28 augusti.

För att något dämpa sonens förtvivlan över vår förmåga att undvika Ibra, så var vi och såg Cagliari mot korsikanska Ajaccio, i Macomer (Stadio Scalarba). Dvs matchen som fullständigt urartade förra året (se inlägg från slutet av juli 2010 i gamla tråden).

Cagliari brukar spela sina vänskapsmatcher runt om på mindre orter på Sardinien. Ett bra sätt att bygga på att vara hela Sardiniens lag. Dessutom är det inte särskilt svårt att få dit lag från andra länder. Förutom dagens match mot korsikanska Ajaccio så ska man spela mot La Liga-laget Rayo Vallecano och italienska Treviso.

Utsikten från arenan var betydligt häftigare än själva matchen. En ganska snäll match som präglades av att spelarna var matchovana. Mitt fokus var på El Kabir och Ibarbo.

El Kabir visade sin teknik med dribblingar och framspelningar, men lyckades också missa ett friläge. Ibarbo imponerade stort med fin teknik, bra spelförståelse, styrka och snabbhet. Han kan definitivt bli ett utropstecken.

Annars var det som vanligt Cossu och Conti som visade sig.

Matchen slutade mållöst, och Larrivay lyckas inte riktigt imponera som target player. Nene och Suazo spelade inte. Men om inte en anfallare köps så måste det lossna för Nene. Såvida inte den svarta pantern uppfyller mina drömmar...

Jag hade hoppats på att se Ceppelini, men det visade sig att han spelar VM för U-20 för Uruguay.

Jag noterade att många knattar sprang omkring i gamla Jeda-tröjor...
2011-07-31, 09:04
Medlem
wrathexs avatar
Brille, var det förra året Cagliari hamnade i storbråk mot .. Bastia? Vad hände egentligen?
2011-07-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrathex
Brille, var det förra året Cagliari hamnade i storbråk mot .. Bastia? Vad hände egentligen?
Javisst fan va det så! Inte Ajaccio utan Bastia. Alzheimers deluxe! Men det var korsikanare...

Mitt inlägg i gamla tråden 2010-08-01:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror inte att det finns någon rivalitet mellan dessa öar. Igår mötte Cagliari Ajaccio utan att jag hört talats om några incidenter.

Det var ju Jeda (brasilianare) som blev fälld, och Larrivay (argentinare) som höll undan korsikanerna. Sarder är normalt jävligt coola, åtminstone om du jämför med fastlänningarna. En befolkningstäthet på 68 inv per km, mindre än en tredjedel av resten av italien. Jordbruk, fåraherdar, små byar och mycket berg.

Jag inbillar mig att korsikaner är ganska lika sarderna till kynnet. Däremot om de känner sig förorättade så är de beredda att gå jävligt långt (tänk vendetta och banditer). Inte helt olik ultrasmentaliteten.
2011-07-31, 11:38
Bannlyst
Sorgligt att Udinese och Palermo har sålt av sina bästa spelare. Det är inga lag som kommer komma top 7 om ens det. Udinese kommer förmodligen floppa i CL. Att bara ha Di Natale som spetskompetens håller inte. Palermo har för dålig trupp för att kunna konkurrera i EL och ligan. Man fick bara 0-0 mot ett skitlag i nåt kval nyligen, säger väl det mesta.

Det enda laget som verkar ha tagit Europaspel på allvar den kommande säsongen är Napoli. Man har förstärkt mittfältet utmärkt och det enda som behövs nu är en anfallare som kan lasta av Cavani.

Juventus har agerat medelmåttigt på marknaden. Förutom Vidal har man inte nosat på en klasslirare. Rossiövergången har gått i stöpet och vi kommer säkert få se vargen Luca Toni tillsammans med Matri, Krasic och Quagliarella på topp. Riktigt medelmåttigt anfall.

Inter har inte gjort särskilt mycket förutom att skämma ut sig själv och Italien genom att förlora mot Schalke i senaste CL trots en överlägsen trupp. Nu har man förstärkt med nån anonym Alvarez från ett mittenlag i Argentina och funderar på att sälja Sneijder för att få Tevez. Även Inter är på nergång, som inte verkar vinna något utan Zlatan och Mourinho.

Vad gäller Milan så vet man inte om man ska skratta eller gråta. Ambrosini, Gattuso, Oddo, Antonini och Seedorf pryder fortfarande startelvan. Galliani har inte råd att köpa in en välbehövlig kreativ mittfältare likt Fabregas, Ganso, Pastore eller Hamsik. När man är efter Montolivo bjuder man 6 miljoner euro och Paloschi på delägarskap, dock kräver Fiorentina rena pengar i form av 15 miljoner och redan där faller Galliani då han inte har några pengar överhuvudtaget.
Milan kommer falla i CL även de. Troligen mot ett engelskt eller spanskt lag, behöver inte vara nåt topplag. Ett lag likt Tottenham.

Det syns ganska väl att den italienska ligan tänker på vinster och säregna intressen. Man ger fan i Europaspel och säljer sina bästa spelare för att få in pengar och kunna köpa billigt samt sälja dyrt. Man ger fan i det sportsliga helt enkelt. Se och lär från den tyska ligan...
Senast redigerad av aventura 2011-07-31 kl. 11:44.
2011-07-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Vad gäller Milan så vet man inte om man ska skratta eller gråta. Ambrosini, Gattuso, Oddo, Antonini och Seedorf pryder fortfarande startelvan.

Med en fullt frisk trupp så är Gattuso den enda av dessa herrar som har en seriös chans att starta.
2011-07-31, 16:21
Medlem
FabioAugustos avatar
Värst vad negativ, aventura. Jag har accepterat att transfermarknaden är som den är; väldigt få övergångar, överpriser och svårt att hitta riktigt bra spelare som vill flytta. Särskilt för en liga som Serie A som har en liten "formsvacka". Jag tycker inte det är någon klubb som agerat direkt uselt på transfermarknaden. Jag tycker de flesta klubbar handlat väldigt klokt. Många (i princip alla, faktiskt) klubbar har gjort 2-3-4 bra värvningar, släppt några löner och sedan fyllt på med några ungdomar. Dom enda som bryter mönstret är Udinese, Genoa, Juventus, Lazio och Napoli, men i samtliga klubbars fall finns det ju orsaker till att dom agerat som de gjort.

Och face it. Hade Milan betalat €15-20 miljoner vardera för Taiwo och Mexes hade folk sagt "Riktigt bra satsning, Milan!". I vissa fall verkar supportrar inte uppskatta bosmanspelare på samma sätt som "riktiga värvningar". Konstigt. Borde vara tvärtom. Att värva spelare på bosman tycker jag tyder på en viss långsiktighet, att värva spelare för dyra pengar betyder oftast att ens scoutingsystem/förmåga att utveckla inte fungerar och verkar ibland lite desperat.
2011-07-31, 17:03
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aventura
Sorgligt att Udinese och Palermo har sålt av sina bästa spelare. Det är inga lag som kommer komma top 7 om ens det. Udinese kommer förmodligen floppa i CL. Att bara ha Di Natale som spetskompetens håller inte. Palermo har för dålig trupp för att kunna konkurrera i EL och ligan. Man fick bara 0-0 mot ett skitlag i nåt kval nyligen, säger väl det mesta.

Det enda laget som verkar ha tagit Europaspel på allvar den kommande säsongen är Napoli. Man har förstärkt mittfältet utmärkt och det enda som behövs nu är en anfallare som kan lasta av Cavani.

Juventus har agerat medelmåttigt på marknaden. Förutom Vidal har man inte nosat på en klasslirare. Rossiövergången har gått i stöpet och vi kommer säkert få se vargen Luca Toni tillsammans med Matri, Krasic och Quagliarella på topp. Riktigt medelmåttigt anfall.

Inter har inte gjort särskilt mycket förutom att skämma ut sig själv och Italien genom att förlora mot Schalke i senaste CL trots en överlägsen trupp. Nu har man förstärkt med nån anonym Alvarez från ett mittenlag i Argentina och funderar på att sälja Sneijder för att få Tevez. Även Inter är på nergång, som inte verkar vinna något utan Zlatan och Mourinho.

Vad gäller Milan så vet man inte om man ska skratta eller gråta. Ambrosini, Gattuso, Oddo, Antonini och Seedorf pryder fortfarande startelvan. Galliani har inte råd att köpa in en välbehövlig kreativ mittfältare likt Fabregas, Ganso, Pastore eller Hamsik. När man är efter Montolivo bjuder man 6 miljoner euro och Paloschi på delägarskap, dock kräver Fiorentina rena pengar i form av 15 miljoner och redan där faller Galliani då han inte har några pengar överhuvudtaget.
Milan kommer falla i CL även de. Troligen mot ett engelskt eller spanskt lag, behöver inte vara nåt topplag. Ett lag likt Tottenham.

Det syns ganska väl att den italienska ligan tänker på vinster och säregna intressen. Man ger fan i Europaspel och säljer sina bästa spelare för att få in pengar och kunna köpa billigt samt sälja dyrt. Man ger fan i det sportsliga helt enkelt. Se och lär från den tyska ligan...

Jävlar, här var vi negativ! Någon som har vaknat på fel sida av sängen imorse kanske? Du har inte haft en tanke på att det är en månad kvar av mecaton också? Vissa lag gillar ju att slå på med något stort namn i allra sista sekund. Vi har sett det förr och vi kommer säkert att se det igen. Sen så vill inte Inter sälja Sneijder för att få in Tevez utan det snackas nu om ett byte mellan Eto'o - Tevez men Moratti har gått ut och sagt att Eto'o vill man behålla men man är fortfarande sugen på att försöka få hit Tevez utan att behöva skeppa iväg Eto'o till PL. Sneijder kan offras, men då behöver det komma ett saftigt bud från tex United som verkar vara mest intresserade även fast Sir Alex förnekar det i nuläget. Och säljer man honom så bör det komma in en ersättare.

Till något helt annat, Inter är ju i Dublin och förbereder sig inför Supercupen mot Milan i Peking och igår ställde man upp med ett b-lag mot Celtic där man vann med 2-0 efter mål av nyförvärvet Luc Castaignos och Pazzini. Thiago Motta fick rött kort i slutet på den första halvleken så man fick försvara sig i den andra men det såg faktiskt riktigt stabilt ut i dom bakre leden, något som inte Leo kunde styra upp när han rattade laget. Och nu om en halvtimme är det dags för nästa match mot Manchester City som ska ställa upp med ett i närmast ordinarie lag enligt ryktena. Kan bli roligt att se hur det kommer att gå för dessa ungtuppar i truppen hos Inter som har imponerat väldigt mycket på försäsongen.
2011-07-31, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ozknyberg
Jävlar, här var vi negativ! Någon som har vaknat på fel sida av sängen imorse kanske? Du har inte haft en tanke på att det är en månad kvar av mecaton också? Vissa lag gillar ju att slå på med något stort namn i allra sista sekund. Vi har sett det förr och vi kommer säkert att se det igen. Sen så vill inte Inter sälja Sneijder för att få in Tevez utan det snackas nu om ett byte mellan Eto'o - Tevez men Moratti har gått ut och sagt att Eto'o vill man behålla men man är fortfarande sugen på att försöka få hit Tevez utan att behöva skeppa iväg Eto'o till PL. Sneijder kan offras, men då behöver det komma ett saftigt bud från tex United som verkar vara mest intresserade även fast Sir Alex förnekar det i nuläget. Och säljer man honom så bör det komma in en ersättare.

Till något helt annat, Inter är ju i Dublin och förbereder sig inför Supercupen mot Milan i Peking och igår ställde man upp med ett b-lag mot Celtic där man vann med 2-0 efter mål av nyförvärvet Luc Castaignos och Pazzini. Thiago Motta fick rött kort i slutet på den första halvleken så man fick försvara sig i den andra men det såg faktiskt riktigt stabilt ut i dom bakre leden, något som inte Leo kunde styra upp när han rattade laget. Och nu om en halvtimme är det dags för nästa match mot Manchester City som ska ställa upp med ett i närmast ordinarie lag enligt ryktena. Kan bli roligt att se hur det kommer att gå för dessa ungtuppar i truppen hos Inter som har imponerat väldigt mycket på försäsongen.

En månad kvar och Galliani har redan uttalat sig om mercaton i Milan.

Galliani: "Mr. X is not a topplayer"

Pressed by the media who constantly looking for the new Mister X, Adriano Galliani reveals a detail that would seem to rule out Fabregas: "Mr. X will not be a player who is already at the top, let's see what happens. We have a very competitive team, we can start the season well. Then we will see if there will be some opportunities. When I read about certain names approached to us I say that it is impossible. We are no longer a club in this size. We dont have the same strength like British clubs or Spanish. Unfortunately, I predicted that we would be placed behind Germany and we did. Milan collects from television rights to 73 million euros, Barcelona 153 million: this is the problem. "

Som sagt, italienska klubbar kan lika gärna lägga ner sin verksamhet. Det finns inga pengar. Allt man tänker på är vinster och egna intressen. Man köper billigt och säljer dyrt. Det är bara att acceptera, de italienska lagen är jävligt dekis och det enda som kan rädda dem är troligen arabpengar. Vad gäller tvpengar så får herr Galliani vara riktigt glad att det ser ut som det gör. Då kan lag som Udinese och Napoli utmana på riktigt och förhoppningsvis ta tillbaka den italienska hedern. Synd bara att Udinese tänker på sina pengar istället för sportsliga resultat.

Vad gäller Man C- Inter så ligger Inter under för tillfället. Alvarez har varit riktigt jävla anonym. Förstår inte ens hur vissa av er vill sälja världens bästa mittfältare för att ersätta honom med den största argentiska medelmåttan jag har sett.
Senast redigerad av aventura 2011-07-31 kl. 18:30.
2011-07-31, 18:44
Medlem
wrathexs avatar
aventura

Såvitt som jag vet så har Moggi hyllat Juventus transferkampanj denna mercaton, han tycker att värvningarna av Pirlo, Vidal, Lichsteiner & Vucinic är 4 riktigt bra värvningar, visst kanske du tycker att dessa spelare är medelmåttor, men Moggi kan sin grej när det gäller fotboll.
2011-07-31, 18:53
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
aventura

Såvitt som jag vet så har Moggi hyllat Juventus transferkampanj denna mercaton, han tycker att värvningarna av Pirlo, Vidal, Lichsteiner & Vucinic är 4 riktigt bra värvningar, visst kanske du tycker att dessa spelare är medelmåttor, men Moggi kan sin grej när det gäller fotboll.

Det går inte att förneka att denna sommaren har sett bättre ut än förra året, men inte är detta något lag som vinner scudettos, och det är väl trots allt vad Juventus alltid siktar på? Eller har man sänkt ribban och går för CL-plats?
2011-07-31, 18:56
Bannlyst
Citat:
aventura

Pirlo är 32 år, platsar knappt i Milan. Och mittfältet i Milan... Vidal är riktigt bra. Vucinic är ojämn och ingen som vinnar titlar åt lag. Typ i samma fack som Matri. Bra men inte tillräcklig. Lichsteiner är ingen stjärnback direkt och det är tveksamt ifall han håller på den allra högsta nivån som Juventus försöker uppnå. Kan bli nästa Kolarov.
2011-07-31, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Och face it. Hade Milan betalat €15-20 miljoner vardera för Taiwo och Mexes hade folk sagt "Riktigt bra satsning, Milan!". I vissa fall verkar supportrar inte uppskatta bosmanspelare på samma sätt som "riktiga värvningar". Konstigt. Borde vara tvärtom. Att värva spelare på bosman tycker jag tyder på en viss långsiktighet, att värva spelare för dyra pengar betyder oftast att ens scoutingsystem/förmåga att utveckla inte fungerar och verkar ibland lite desperat.

Milan har förstärkt i nedre leden vilket är positivt. Men Mexes är faktiskt en medioker mittback som drar på sig många gula och röda kort. Det är väl tveksamt om han konkurrerar ut Nesta. Båda är på samma nivå.

Vad gäller Taiwo så är det väl den enda värvningen i sommarens mercato som har varit riktigt bra. Men det är ju inte där förstärkningarna behövs. Man behöver mittfältare som kan hålla i bollen och slå en passning. En Fabregas-typ. Nu gick Galliani nyligen ut och dementerade alla rykten om världsklasslirare då man inte har råd. Vilket jag förutspådde i förra inlägget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in