Mjo, riktigt intressant blänkare om ritiron för Genoa -- bägge svenskarna alltså med, liksom Palacio, Kucka, Constant m fl. Och förstås Marco "The real one" Rossi och Omar "kungen" Milanetto, den sistnämnde som fyller 36 nästa år men tydligen bedöms hålla för ännu en säsong. Inget konstigt med det, han gjorde en jämn och solid insats i sin defensiva mittfältsroll, och sen misstänker jag att fansen gillar honom!
Tvålkoppen Eduardo i målet är alltså inte med, och det är nu klart att han lånas hem till Benfica, förhoppningsvis permanent. På ingång ryktas om Viviano, Frey eller Storari -- snacka om att välja mellan champagne, single malt-whisky och Napoleon-cognac.

Fick för mig att Frey var klar för någon annan klubb, men det kan ha varit en av mina återkommande Serie A-drömmar.
Lite betänkligt är att anfallaren Boselli inte är med på träningslägret -- han gjorde några bra inhopp och stod bl a för säsongens viktigaste mål 2010/11, när han sköt ned Sampdoria till Serie B i sista minuten av Lanterna-derbyt. Har inte sett honom på någon transfer-lista, någon som vet? Vivioli?
I mina ögon svaga spelare som Chico och Zuculini tycks vara på väg ut, eventuellt även den hygglige men svårplacerade Mesto. Destro är tydligen klar på lån till nykomlingarna Siena, ska bli kul att följa honom där.
Genoas mittfält kan bli något riktigt sevärt, om Constant och Kucka hittar varandra. I övrigt ser truppen bra ut, men en seconda punta utöver Palacio behövs när Blommansson nu försvunnit, och jag är inte 100 på att backlinjen har lika mycket resurser på bänken som förra säsongen. Det ser faktiskt inte alls osannolikt ut att Granqvist kommer att få speltid, Hallenius är väl mer tveksamt.
- F.G