Resultat: .
0%
röster
2011-04-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Dock är det ett faktum att Milan har ett delikat problem, som ställdes på sin spets efter helgens match. Det är för många kockar där fram, och man måste välja väg. Spelar man med Ibra så blir spelet av en viss typ, beroende på Ibras speciella egenskaper och personlighet. Det kan funka rätt bra, men t ex Barcelona var inte intresserade av detta upplägg. Frågan är om Milan är det i långa loppet... man målar in sig i ett hörn på sätt och vis.

- F.G

Det är en väldigt högkvalitativ diskussion som förs här, men egentligen handlar det väl då om att Ibrahimovic skulle säljas för att värva någon annan spelare. För jag har svårt att se varför inte Ibra skulle passa in i Milans "spelsystem". Ja, jag sätter citationstecken då du ju själv konstaterat att deras offensiv handlar mycket om individuell kreativitet.

Håller med Fabio Augusto om att Ibra & Pato är deras två främsta ess. Att inte dom skulle kunna spela tillsammans förstår jag inte riktigt. Milan leder serien & har inte haft problem med målproduktionen trots ett stundtals halvdant mittfält. Det blir lite uppblåst iom att det är en av de största klubbarna som följs intensivt både nationellt & internationellt.

Atalanta leder Serie B. Deras tränarstab har ett lika viktigt jobb att lyckas med målsättningen som Milans har. OK, något enklare eftersom dom kan komma tvåa också. Ändå är det inte alls samma tragglande om huruvida Tiribocchi & Ruopolo funkar ihop eller om man ska satsa på den nye spelaren från Sampdoria, eller någon annan för den delen. Varenda detalj med Milan berör liksom. Några sämre Atalantamatcher leder inte till samma snack.

Visst, i Barcelona funkade inte Zlatan riktigt. Men Milan har väl inte direkt något särskillt system som "sitter i väggarna". Sacchi & Capello var länge sedan. Ancelotti är i högsta grad aktuell & Allegri bygger väl vidare på det, men varför skulle inte Zlatan kunna gå in där? Från början var det nog Pato-Borriello-Ronaldinho som var planen. Zlatan bör helt klart vara bättre än Borriello.
2011-04-08, 22:39
Medlem
zachs avatar
Lite för många fredagsöl för zach men lite tid över har man naturligtvis alltid för flashback... har varit bortkopplad ett par dagar så är ett par sidor sent ute men kan inte hjälpas...

MEXES.......

Han skulle ju aldrig lämna Roma utan att klubben fick pengar. Han skulle aldrig spela i en konkurrerande klubb. Ju längre kvällen har gåt, desto mer mercenario har han blivit. Som Chivu. Som gett sig in i nåt VM i romanita men... Svårt att itne känna sig sviken. Blir väl så när någon så älskad vänder en ryggen. Kanske missar jag nåt som inte kommit ut än. Eller så borde jag vetat bättre med tanke på hur han lämnade Auxerre.

Men lämna nu... När han befäst sin position som vår bäst försvarare. Samtidigt som stora plånboken anlänt. Hur man vrider och vänder på det så kan vi romanisti känna oss lurade. Men det är inget mot vad Mexes kommer känna sig om några år.

Läge lägga datan åt sidan, är i på inget sett kapabel till det här just nu.
2011-04-08, 23:48
Medlem
doedskarpens avatar
Citat:
Njae, det här är ingen hård-diss av Ibra, som ju burit Milan genom stora delar av säsongen. Snarare ett ifrågasättande av att ett sånt klassiskt storlag ska vara beroende av en enda spelare. När Ibra tappar formen lite grann så börjar Milan tappa poäng. När man sedan spelar utan honom så går det plötsligt kanonbra. Läget är intressant, får man säga.
...

Man ska kanske inte glömma bort att Milan utan Zlatan faktiskt förlorade mot ett Palermo i usel form i matchen innan derbyt.
Efter Inter-Schalke så är jag bara ännu mer övertygad att derbyresultatet INTE var på grund av att Zlatan inte spelade. Snarare så var det ett blekt Inter med kasst försvar som gav Milan enorma ytor på mittfältet.

Nej, derbyt var nog mer en slump, och Zlatan är given i startelvan även när han är i dålig form.

Fast jag håller helt med dig i resonemanget att ett topplag som Milan inte borde vara så beroende av en ojämn, gnällig anfallare som sällan presterar i dom stora matcherna...
2011-04-09, 00:55
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
"Den gamla generationen" Sacchi, Capello, Trapattoni, Lippi m fl hade sina system som skulle hållas till varje pris. Och om en spelare inte passade in i systemet, så fick han inte spela. Tänk Baggio!!!
Visst är det så, och i flertalet lag blir ju också det här ett problem. Illustrativt är ju att Sacchis tränarkarriär egentligen var oerhört kort i förhållande till den storhet som tillskrivs honom. Efter landslagsperioden kom han ju aldrig riktigt in i det igen, och det är ju egentligen en aning märkligt att en tränare med ett så stort namn redan för tio-femton år sedan kändes over the hill, trots att han då bara var dryga femtio år gammal. Sanningen är nog den att Sacchi var helt rätt i det sena åttiotalets Milan med de förutsättningar som där gavs, men samtidigt att hans systemfilosofi knappast är översättningsbar på andra förhållanden.

Det här tangerar ju ståndpunkterna du framförde om Lippi, det där med myten om tränargeniet och betydelsen av att inte gå på den själv.

För övrigt anser jag att Trapattoni är fantastisk, titta bara på gubbens track record och det faktum att han vid drygt 70 års ålder sitter och rattar Irland. Då gillar man fan den här idrotten.
2011-04-09, 12:05
Medlem
FabioAugustos avatar
Vilken jävla säsong Bologna har gjort när man tänker efter. Icke utbetalda löner, fem presidenter det senaste året, ny tränare dagar innan premiären, tre poängs poängavdrag, man slutade precis ovanför nedflyttningsstrecket ifjol och ändå ligger dom stabilt i mitten. Man ska väl inte ignorera betydelsen av Viviano och Di Vaio visserligen, men många spelare har imponerat på mig; Britos, Ramirez, Gimenez, Della Rocca, Ekdahl, Casarini, Paponi... Alla unga spelare som väl gör sina bästa säsonger i Serie A hittills.

Dom kommer nog att avsluta säsongen lite sämre eftersom de inte har något att spela för, men det spelar mindre roll om dom slutar 8 eller 14. De senaste presideterna har suttit 28 respektive 76 dagar. Bara det borde ju ha skapat en större kaos än vad som visats på planen.

(Såg förresten att ett FG-inlägg fick några sekunders mediatid på SVT igår. Visserligen i en rätt usel Assange-dokumentär.)
2011-04-09, 12:50
Medlem
Fula Gubbens avatar
Milan leder serien, visst... men tog sig inte ens till kvarten i CL. Lite högre ambitioner måste rossoneri ha än att hänga upp sin tillvaro på ett par stjärnforwards som dessutom inte går särskilt bra ihop.

Dare to dream, är allt jag säger.

Angående derbyt så framträder saker delvis i ett annat ljus efter Inters kollaps mot Schalke, men det blir väl lite hönan-och-ägget över det hela -- var Inter redan så dåliga mot Milan, eller var det 0-3 som sänkte dem totalt inför Schalke?

Min åsikt är alltjämt att om Milan gått in och kört sin vanliga, lätt mekaniska och tradiga runt-passnings-fotboll där man väntar på att Ibra ska komma "i position" och hitta på något som avgör matchen, så hade det dröjt långt in på andra halvlek innan man slagit hål på Inter. Det var helt enkelt en annan och överlägsen sorts fotboll man visade upp i lördags.

En del menar att man kan spela så med Ibra också; jag menar att med Ibra på plan spelar man Ibra-fotboll och inget annat. Vi såg detta i Barcelona, där den reslige skåningen gick upp mot hela Firma Guardiola och krävde en central roll i spelet, snarare än någon sorts seconda punta efter Messi... Barcelona var nöjda med det man hade, och sade nej tack till detta Zlatan-upplägg.

- F.G
2011-04-09, 13:03
Medlem
FabioAugustos avatar
Fast överdriver du inte allting lite väl mycket nu? Juventus, Inter, Svenska landslaget och Barcelona har under långa stunder kunnat spela samma spel både med och utan Zlatan, med framgång både med och utan Zlatan.
2011-04-09, 13:53
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Fast överdriver du inte allting lite väl mycket nu? Juventus, Inter, Svenska landslaget och Barcelona har under långa stunder kunnat spela samma spel både med och utan Zlatan, med framgång både med och utan Zlatan.

Nja, Inter är det enda lag på den listan jag köper. Svenska landslaget har ju inte haft framgång vare sig med eller utan Ibra, även om det är en annan diskussion.

Barcelona hade en existerande modell, som man töjde lite på för att göra plats för Ibra. Detta funkade bra, till och med mycket bra, men tydligen ansåg Barca att mervärdet var så litet att man inte hade något emot att göra sig av med Ibra och spela sitt "rena" Barca-spel. Jag skulle vilja påstå att hela den följetongen var extremt talande -- hur mycket plus och hur mycket minus vill en klubb acceptera, när man börjar vandra nedför Via Zlatano?

Men visst, Inter var bra med Ibra, och till synes ännu bättre utan honom.

Det går att dra olika slutsatser av detta, liksom av derbyt, så jag nöjer mig som sagt med att beskriva läget som "intressant".

- F.G

PS var såg du Fula Gubben-flashen i Assange-dokumentären? Minns du när i programmet? Tittade inte på skiten, som nu diskuteras för fullt i Assange-gänget. Dock har ingen nämnt något om en F.G-cameo...
2011-04-09, 14:01
Medlem
Fula Gubbens avatar
Hur ser förresten historieskrivningen ut när det gäller Milans gyllene era? Är det Sacchi som får credit, eller Capello? Eller bägge två? De som följde med hela resan fram till ca '95 lever nog kvar med bilden av Capello som den riktige "rainmakern", men han kanske bara kom till dukat bord?

- F.G
2011-04-09, 14:01
Medlem
FabioAugustos avatar
Mja, vi kan stoppa diskussionen där. Antagligen är våra ståndpunkter inte så långt ifrån varandra ändå.

http://svtplay.se/v/2387159/dokumentarfilm/julian_assange_-_varldens_karleksaffar (26.45 in)
2011-04-09, 14:09
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Mja, vi kan stoppa diskussionen där. Antagligen är våra ståndpunkter inte så långt ifrån varandra ändå.

http://svtplay.se/v/2387159/dokumentarfilm/julian_assange_-_varldens_karleksaffar (26.45 in)

Stort tack, fy fan vad kul. Ett av Fula Gubbens insinuanta och hånfulla inlägg, följt av en bekymrad Claes Borgström. Det är kultur! Tror nästan jag ska skaka liv i min gamla blogg så jag kan posta en screen-cap.

On Topic: japp, dags för undertecknad att stänga snacklådan kring Ibrahimovic... en oerhört begåvad spelare som liksom är som en pusselbit som är i för stor skala för alla pussel han hamnar i.

Dags att börja kasta blickar på slutspurten av ligan istället. En dysterkvist på svenskafans förutspår att Sampdoria kommer att ramla ur, och i dagsläget känns det fullt möjligt.

- F.G
2011-04-09, 14:42
Medlem
Citat:
...
Angående derbyt så framträder saker delvis i ett annat ljus efter Inters kollaps mot Schalke, men det blir väl lite hönan-och-ägget över det hela -- var Inter redan så dåliga mot Milan, eller var det 0-3 som sänkte dem totalt inför Schalke?
...

Nja, Schalke lärde sig av Allegri.

http://www.football-italia.net/apr07l.html
"Schalke manager Ralf Rangnick claims Max Allegri's Milan helped his side beat Inter in the Champions League on Tuesday. 'I did well to watch the Milan derby personally,' Rangnick said. 'I understood that Inter didn't press at all in midfield and left big spaces.'"

Detta tillsammans med att Leonardo är begränsad taktiskt, och kanske framförallt att interspelarna vet om detta, skapar osäkerhet och till sist nästan uppgivenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in