Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ska först och främst instämma i att Cassano bör få spela från start, skälen är många:
1. han är Cassano
2. hans samspel med Ibra funkade från första match
3. Pato kör sitt eget race f n
4. Cassano behöver lite tid för att komma in i matcherna, vilket vi sett 2 ggr på raken nu
Vad jag egentligen ville var dock att uppmärksamma denna svavelosande sågning av Mihajlovic, med en del intressanta kommentarer också:
http://www.svenskafans.com/italien/Gastkronika-Mihajlovics-5-storsta-misstag-391760.aspx
Åtminstone detta "...Nästan varenda anfall slutar i att Gilardino får bollen på motståndarnas planhalva, felvänd, medan resten av spelarna stannar hemma för att förbereda sig inför det annalkande anfallet från motståndarna som kommer komma så fort Gilardino misslyckats med att ensam ta sig förbi hela motståndarlaget..." känns som en korrekt beskrivning av en del matcher jag sett från Viola på sistone.
- F.G
1. han är Cassano
2. hans samspel med Ibra funkade från första match
3. Pato kör sitt eget race f n
4. Cassano behöver lite tid för att komma in i matcherna, vilket vi sett 2 ggr på raken nu
Vad jag egentligen ville var dock att uppmärksamma denna svavelosande sågning av Mihajlovic, med en del intressanta kommentarer också:
http://www.svenskafans.com/italien/Gastkronika-Mihajlovics-5-storsta-misstag-391760.aspx
Åtminstone detta "...Nästan varenda anfall slutar i att Gilardino får bollen på motståndarnas planhalva, felvänd, medan resten av spelarna stannar hemma för att förbereda sig inför det annalkande anfallet från motståndarna som kommer komma så fort Gilardino misslyckats med att ensam ta sig förbi hela motståndarlaget..." känns som en korrekt beskrivning av en del matcher jag sett från Viola på sistone.
- F.G
Den där listan är helt verklighetsfrånvänd, även om han rör vid nedanstående punkter senare i artikeln så verkar det blott räknas som "bisaker". Vi kan beta av den punkt för punkt;
1. Den här kan man väl köpa men i mina ögon så ser artikelförfattarna problematiken ur helt fel perspektiv. Vem är det egentligen som riktar upp strategin i en klubb? Ja, inte är det tränaren i alla fall. Oavsett om han heter Prandelli, Mihajlovic eller Stålmannen. I Italien har det alltid varit och kommer alltid att förbli ägarna/presidenten och en eventuell sportchef som sätter agendan. Sedan det bittra uttåget ur Champions League har alla ambitioner dalat mot avgrunden. Felipe och D'Agostino var sommarens största övergångar och Behrami det senaste fönstrets. Förstnämnda spelare var en god tanke men är nu utlånad till Cesena, D'Agostino är ingen som höjer sitt lag och man har redan en handfull Behramis på mittfältet.
2. Antingen är artikelförfattaren inte tillräckligt påläst eller så bryr han sig inte om sin klubbs historia. Den tidsperiod när Fiorentina var som absolut bäst och jämfördes med Grande Torino så hade man en tränare, Bernardi, som fullkomligt sket i taktik och hade en helt annan syn på fotbollen. Han menade istället att det som behövs är spelare med bra fötter och teknik. Nu går det givetvis att argumentera för att fotbollen förändrats sedan dess men det finns flera lyckade exempel i modern tid där Zeman är en av dessa.
3. Otroligt löjligt argument. Istället för att kasta skit på de båda serberna så kan väl artikelförfattarna förklara vem som skulle kunna bidra med den kreativiteten och anta positionen som länk mellan mittfältet och anfall? Sedan går det väl att jämföra med tiden som Jovetic fick att spela in sig, i början av hans sejour i klubben så gick det en handfull vedervärdiga insatser på en briljant. Med andra, precis som det ser ut för Adem i dagsläget. Notera även att Mihajlovic gav sin landsman en rejäl avhyvling i början av säsongen.
4. Läs nummer två.
5. So fucking what? Jag kan räkna upp ett tiotal moderna tränare som slänger sig med konstiga uttalanden och ett märkligt beteende. En i mängden är väl Mourinho.
Sist men inte minst, det här citatet exemplifierar artikelns problem rätt bra: "Du tränar Fiorentina, ett av Italiens bästa lag. Herregud!". Svar? Mihajlovic tränar ett provinslag och ingenting annat. Sedan att man varit med där uppe är en annan sak men det är inte på långa vägar ett av Italiens bästa lag. Det här är anledningen till att jag sällan läser SvenskaFans, skribenternas världsbild är både skev och ständigt svart eller vit. Tyvärr är inte livet så enkelt.
Senast redigerad av 4522 2011-02-07 kl. 15:23.
Senast redigerad av 4522 2011-02-07 kl. 15:23.