Resultat: .
0%
röster
2011-02-07, 15:19
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ska först och främst instämma i att Cassano bör få spela från start, skälen är många:
1. han är Cassano
2. hans samspel med Ibra funkade från första match
3. Pato kör sitt eget race f n
4. Cassano behöver lite tid för att komma in i matcherna, vilket vi sett 2 ggr på raken nu

Vad jag egentligen ville var dock att uppmärksamma denna svavelosande sågning av Mihajlovic, med en del intressanta kommentarer också:
http://www.svenskafans.com/italien/Gastkronika-Mihajlovics-5-storsta-misstag-391760.aspx

Åtminstone detta "...Nästan varenda anfall slutar i att Gilardino får bollen på motståndarnas planhalva, felvänd, medan resten av spelarna stannar hemma för att förbereda sig inför det annalkande anfallet från motståndarna som kommer komma så fort Gilardino misslyckats med att ensam ta sig förbi hela motståndarlaget..." känns som en korrekt beskrivning av en del matcher jag sett från Viola på sistone.

- F.G

Den där listan är helt verklighetsfrånvänd, även om han rör vid nedanstående punkter senare i artikeln så verkar det blott räknas som "bisaker". Vi kan beta av den punkt för punkt;

1. Den här kan man väl köpa men i mina ögon så ser artikelförfattarna problematiken ur helt fel perspektiv. Vem är det egentligen som riktar upp strategin i en klubb? Ja, inte är det tränaren i alla fall. Oavsett om han heter Prandelli, Mihajlovic eller Stålmannen. I Italien har det alltid varit och kommer alltid att förbli ägarna/presidenten och en eventuell sportchef som sätter agendan. Sedan det bittra uttåget ur Champions League har alla ambitioner dalat mot avgrunden. Felipe och D'Agostino var sommarens största övergångar och Behrami det senaste fönstrets. Förstnämnda spelare var en god tanke men är nu utlånad till Cesena, D'Agostino är ingen som höjer sitt lag och man har redan en handfull Behramis på mittfältet.

2. Antingen är artikelförfattaren inte tillräckligt påläst eller så bryr han sig inte om sin klubbs historia. Den tidsperiod när Fiorentina var som absolut bäst och jämfördes med Grande Torino så hade man en tränare, Bernardi, som fullkomligt sket i taktik och hade en helt annan syn på fotbollen. Han menade istället att det som behövs är spelare med bra fötter och teknik. Nu går det givetvis att argumentera för att fotbollen förändrats sedan dess men det finns flera lyckade exempel i modern tid där Zeman är en av dessa.

3. Otroligt löjligt argument. Istället för att kasta skit på de båda serberna så kan väl artikelförfattarna förklara vem som skulle kunna bidra med den kreativiteten och anta positionen som länk mellan mittfältet och anfall? Sedan går det väl att jämföra med tiden som Jovetic fick att spela in sig, i början av hans sejour i klubben så gick det en handfull vedervärdiga insatser på en briljant. Med andra, precis som det ser ut för Adem i dagsläget. Notera även att Mihajlovic gav sin landsman en rejäl avhyvling i början av säsongen.

4. Läs nummer två.

5. So fucking what? Jag kan räkna upp ett tiotal moderna tränare som slänger sig med konstiga uttalanden och ett märkligt beteende. En i mängden är väl Mourinho.

Sist men inte minst, det här citatet exemplifierar artikelns problem rätt bra: "Du tränar Fiorentina, ett av Italiens bästa lag. Herregud!". Svar? Mihajlovic tränar ett provinslag och ingenting annat. Sedan att man varit med där uppe är en annan sak men det är inte på långa vägar ett av Italiens bästa lag. Det här är anledningen till att jag sällan läser SvenskaFans, skribenternas världsbild är både skev och ständigt svart eller vit. Tyvärr är inte livet så enkelt.
Senast redigerad av 4522 2011-02-07 kl. 15:23.
2011-02-07, 15:20
Medlem
elems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Boateng är ju i princip samma spelartyp som Flamini, båda springer, springer och åter springer men någon vidare teknik besitter ingendera. Så att hoppas på honom som någon sorts frälsare i det offensiva spelet är nog att hoppas på för mycket.

Boatengs teknik kan kännas lite rivig och okontrollerad men den finns där. Han är ingen dribbler ala Messi direkt men han blir sällan av med bollen och hans passningsspel har blivit mycket bättre sen han kom till Milan. Flaminis offensiva löpningar är väl bra men det blir ofta inget av dom och där har du den stora skillnaden mellan dom två. Boateng är väldigt mycket smartare på offensiv planhalva.
2011-02-07, 16:25
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrathex
Jag hade gärna sett Juve förlora med 8-0 hemma bara vi ahde fått bort Amauri tidigare, nu har ni honom, lätt värt det.

Haha, bra där.
Dock glömmer du att nämna att han bara befinner sig hos oss på ett lån, varav ni betalar stora delar av hans lön...
Det vill nog till en väldig succé för att vi skulle vilja utnyttja köpoptionen på honom.
Jag tror att vi fick en djävulskt bra deal - har svårt att se varför vi annars skulle ha nappat på karln.

Dock, han nätade direkt för oss.
2011-02-07, 18:19
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Haha, bra där.
Dock glömmer du att nämna att han bara befinner sig hos oss på ett lån, varav ni betalar stora delar av hans lön...
Det vill nog till en väldig succé för att vi skulle vilja utnyttja köpoptionen på honom.
Jag tror att vi fick en djävulskt bra deal - har svårt att se varför vi annars skulle ha nappat på karln.

Dock, han nätade direkt för oss.

Och satan vilket mål karln gjorde dessutom!
2011-02-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim
Vi får heller inte glömma att Milan har 12 spelare i sjukstugan, varar en handfull är ordinarie i startelvan.

Jajaja... Milan skulle kunna ställa upp med två lag som slogs om Lo Scudetto. Så sluta gnäll!
2011-02-07, 20:12
Medlem
1772s avatar
Jag och min vän satt och spann på idén om Ronaldo och Messi skulle flytta till Italien någon dag.
Det är ju inte helt otroligt då Ronaldo verkar tröttnat lite i Spanien och han verkar inte så omtyckt.
Messi har ju kopplats ihop med Inter sen tidigare.

Vi kom fram till att Milan vore ypperlig för Ronaldo, då problembabrn/bråkstakar brukar lugna ner sig och bli bra där.

Hur tror ni C. Ronaldo skulle funka i Milan samt Messi i Inter?
Förutom att det skulle befästa vad som redan är känt - att Serie A är världens bästa liga, även i toppen - så skulle det defintivt göra Derbi della Madoninna till världens hetaste derby.
2011-02-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Jajaja... Milan skulle kunna ställa upp med två lag som slogs om Lo Scudetto. Så sluta gnäll!
Verkligen inte, Milan har knappast en särskilt god bredd om man jämför med andra europeiska toppklubbar, t ex Inter.
2011-02-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Hur tror ni C. Ronaldo skulle funka i Milan samt Messi i Inter?

Ja vafan tror du själv. De skulle antagligen ösa in mål som dom gör nu.
2011-02-07, 21:08
Medlem
Brukar normalt inte skriva om vänskapsmatcher, men nu börjar det nya gli Azzurri bli alltmer fulltaligt. Äntligen är nämligen Giovinco med!

Kan ju i sammanhanget blygsamt påpeka att Astori också är med:
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
...
Ibland postar du något riktigt kvalitetsinlägg mitt bland allt långrandigt dravel om Cagliaris "talangfulla" backlinje, "kompetenta" mittfält & "framgångsrika" historia.
...
Men visst borde det vara dags för 21-årige Ariaudo att få chansen i det riktiga gli Azzurri, och kanske Pisano... och inte minst Canini som äntligen börjar nå den potential som alla trodde då han var yngre. Han har spelat i samtliga landslag från U-15, men aldrig testats i gli Azzurri. Cagliari har ju en otroligt talangfull backlinje... visst Vivoli?
2011-02-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Brukar normalt inte skriva om vänskapsmatcher, men nu börjar det nya gli Azzurri bli alltmer fulltaligt. Äntligen är nämligen Giovinco med!

Kan ju i sammanhanget blygsamt påpeka att Astori också är med:

Men visst borde det vara dags för 21-årige Ariaudo att få chansen i det riktiga gli Azzurri, och kanske Pisano... och inte minst Canini som äntligen börjar nå den potential som alla trodde då han var yngre. Han har spelat i samtliga landslag från U-15, men aldrig testats i gli Azzurri. Cagliari har ju en otroligt talangfull backlinje... visst Vivoli?

Mauri får chansen utan att vara ordinare i Lazio förtillfället. Inte har han väl imponerat i Gli Azzurri när han fått chansen heller...
2011-02-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssl
Mauri får chansen utan att vara ordinare i Lazio förtillfället. Inte har han väl imponerat i Gli Azzurri när han fått chansen heller...

Där är några på mittfältet som naturligtvis inte riktigt hör hemma där. Som t ex Mauri och Motta, men det bör lösa sig då spelare som t ex Marchisio och Pirlo är tillgängliga (ja jag vet att de inte är samma spelartyper rakt av ).

Även Borriello ser jag inte syftet med. Men han försvinner väl då Balotelli är tillbaka, och jag räknar nog med att Matri också kommer att försvinna.
Senast redigerad av Brille68 2011-02-07 kl. 21:22.
2011-02-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
2. Antingen är artikelförfattaren inte tillräckligt påläst eller så bryr han sig inte om sin klubbs historia. Den tidsperiod när Fiorentina var som absolut bäst och jämfördes med Grande Torino så hade man en tränare, Bernardi, som fullkomligt sket i taktik och hade en helt annan syn på fotbollen. Han menade istället att det som behövs är spelare med bra fötter och teknik. Nu går det givetvis att argumentera för att fotbollen förändrats sedan dess men det finns flera lyckade exempel i modern tid där Zeman är en av dessa.

Ja alltså, nu snackar du ju 50-tal. Det är ju jävligt inaktuellt idag. Han hette nog Bernardini. Vad jag förstår så var det som skiljde honom från många andra, att hans taktik gick ut på att hela tiden spela ut bollen på fria ytor till skillnad från andra lag som sprang & passade bollen till varandra. Det var därför upp till passningsläggaren att hitta en fri yta & upp till de andra att springa dit. I ett sådant system kan ju inte spelarna ha särskillt låsta positioner utan det blir ganska fritt som du säger. Brasilien spelade så här när de vann VM 1958.

Bernardini's system var den sk WM-uppställningen där man har 5 offensiva & 5 defensiva som står så här:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Football_Formation_-_WM.png

Det var Arsenals legendariske tränare Herbert Chapman som introducerade det här & gjorde Arsenal till ett storlag på 30-talet. Är man intresserad av fotbollshistoria så är Herbert Chapman & WM bland de absoluta baskunskaperna vad jag förstått. Antagligen körde Bernardini dock med en libero som de flesta italienska lag. Kanske att lagkaptenen Francesco Rossetta var libero?

Brasilianaren Julinho var den store liraren i Fiorentinas guldlag-56. Vad jag förstått ska han ha varit 50-talets kanske främste högerytter. I VM-58 var han dock inte med utan Garrincha hade tagit hans plats.

Här är han:
http://siderealist.com/images/clark%20gable_w.jpg

Nej, det blev visst fel där. Det var ju Clark Gable, här är Julinho:
http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/Julinho_Fiorentina.jpg

"Borta med vinden" kom visserligen redan 1939 men blev en sån höjdare att Clark Gable-looken höll en bra bit in på 50-talet.

Borta med vinden är ju Fiorentinas spel. Kollar man deras resultat så var inledningen riktigt dålig, men sen vände det & resultaten blev ungefär vad man skulle väntat sig. Om den usla matchen mot Lazio var en läggmatch som jag misstänker så sparkar man ju inte tränaren innan den matchen i alla fall. Har man en läggmatch planerad så låter man nog inte gärna den nye tränaren göra bort sig på det sättet. Det går inte heller att sparka honom direkt efter en läggmatch för han går nog inte gärna med på att tvingas bära hundhuvudet för en sån pajasinsats & då kanske han sjunger ut.

Ja, det var så genomuselt att jag nästan förutsätter att det var uppgjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in