2010-11-09, 15:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlis
Därför det är helt ointressant, något man kallpratade om i fikarummen när övriga samtal sinade. Noll intresse.
Det är bara rättshaverister med för lite sysselsättning irl som vill älta gammal skåpmat.

Men jag är ingen rättshaverist. Är du?
Citera
2010-11-09, 15:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOL!!
Någon som vet hur man kan kontakta författarna om man har mer uppgifter?
Har för mig att någon av dem nämnde att de kanske skulle göra en uppföljare.

Edit: Nej, fråga inte mig. Frågar för en annan persons räkning.

Du kan alltid kontakta förläggaren så ordnar han så du får prata med rätt person.

kristoffer @ lindco.se
Citera
2010-11-09, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men jag är ingen rättshaverist. Är du?

Synpunkter på kungahuset har jag men jag har inte tid att älta det morgon, middag, kväll och natt, det sätter arbete och fritidsintressen stopp för.
Citera
2010-11-09, 15:28
Medlem
Bystskuggas avatar
Ingen författare som får så mycket uppmärksamhet i media som dessa fått kanse det som ett fiasko. Tvärtom skulle tippa att de skålar sin succé nånstans. Om hovet inte stämmer dem finns det väl ändå inget som hindrar dem att gå ut med ännu fler uppgifter närhelst de vill det. I alla fall så länge deras vittnen är med på noterna.

Deras nästa bok skulle ju handla om Silvia var det sagt.

Nog kommer detta skvaller att dö ut igen det gör allt skvaller efter ett tag men för författarna var detta en dundersuccé. Hur dålig och oproffsig boken än var.

Och en av det faktorer som gjorde det möjligt för dem är att alla andra knipt käft i 20 år.
Citera
2010-11-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ni som har läst boken nu. Finns det några namngivna källor, utöver juggen och Henermark, eller finns det andra personer, utöver Kungen, hans vänner och Stenbeck, som dras i smutsen?

Rikshallicken Christer Gustafsson...
I kapitlet "KUNGAVÄNNENS BEKÄNNELSE", sidorna 313-332, framgår det med all önskvärd tydlighet att den gode Gustafssons hjärnceller inte bara går på sparlåga...dom är försvinnande få. Han är tragisk. Klart han har det hett om öronen nu.
1. Han har misshagat Aje, Noppe och Lettström, som avkrävde honom att banda samtalet med författarna. I boken erkänner han att han inför Aje & Co ljugit och sagt att hans bandare var trasig. Han var inte dummare än att han insåg att det skulle innebära trubbel om dom fick ta del av hans förvirrade och stundtals avslöjande kommentarer.
2. Han inser att även Mille Markovic kan innebära problem för honom...
Enligt författarna blir Christer Gustafsson två dagar efter intervjun uppringd av Mille Markovic. Citat: "Gustafsson berättar att han träffat oss och vad det handlat om. Flera gånger under samtalet sade han till Markovic att deras största fiender är, och kommer alltid att vara, TJEJER. slut på citat.

Någon som undrar varför? Jo, kvinnorna sitter på sprängstoff när det gäller kungen & Co.

Citat sidan 331:
-du har väl haft otur då, som har rört dig i fel kretsar?
-Jag vet att det är ett fruktansvärt hat, alltså inte hat, men folk ogillar, det är så många strävare, Östermalm...de hatar att jag ligger kring det här gänget, va...så att kärringarna hatar ju mej, va.
-Är de avundsjuka på dig?
-Nämen...min största fan är ju inte (NN) direkt...Hon anser att jag har fixat till skilsmässsan...
- De lastar dig för deras mäns otrohet?
-Ja...att det är jag som har pushat på deras arslen hela tiden...att jag har stått och skjutit på.
-Är det många försmådda ex-fruar?
-Ja, men de kan inte säga någonting för de vet att jag alltid har varit trevlig mot dem, ju mer jag vet at de hatar mig, desto trevligare är jag mot dem.
Citera
2010-11-09, 15:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag kan mycket väl se ett antal journalister framför mig, som nu försöker sitta lite nonchalant tillbakalutade, med det där 'har jag vetat om i trettio år'-snacket, och vara så coola som möjligt.

I hemlighet tror jag de förbannar sig att de inte skrev boken själva, nu när de upptäckte hur lätt det var.
Citera
2010-11-09, 15:34
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
birkaboo skrev
Jag får uppfattningen utav att hon sökt kontakt med användare i tråden för att kunna avfärda eller bekräfta de påståenden hon gör i boken. Men långt ifrån allt kommer härifrån. Många runt kungen namnges och en del påståenden bekräftas i boken av namngivna personer.

Hur som är boken märkligt uppdelad i två delar som ligger så långt ifrån varandra att man funderar på om det tillhör samma bok. De vill visa på kungens två olika sidor , den offentliga och den privata antar jag.

Blir inte imponerad utav den privata sidan och kan inte riktigt förstå hur förståndiga människor i en modern tid kan vara för monarki. De som befinner sig runt kungen åtnjuter ekonomisk trygghet då kungen självklart kan påverka. De enorma summor som kungen knappast behöver redovisa av skattemedel gynnar hans privata ekonomi. Så även om de är dessa pengar han spenderar med sina vänner på kaffeflickor, och porrklubbar utomlands lämnar det efter sig en unken bismak.

Vad exakt är det kungen presterar som gör att en del tycker att man ska lämna honom ifred med ca
125 miljoner i apanage varav hälften av dessa går till kungen och hans familj utan krav på redovisning /år. Skattebetalarna ska alltså förväntas bidra till hans slöa familj, deras festande, kungens förvrida och omoderna syn på "kaffeflickor" och bekosta hans porrklubbs besök ? Utöver dessa pengar så begärs det stundom extra miljonanslag samt tillkommer det ännu fler miljoner för säkerhetspersonal och annat runt om hovet.

Att ha någon vid sidan om är privat och kan vara en överenskommelse mellan kungen och drottningen. Men att bete sig sexistiskt, springa på porrklubb, indirekt köpa sex vilket naturligtvis kan vara svårt att bevisa men att samtidigt ha det dåliga omdömet att utsätta sig för detta även om det är vännerna som arrangerar ( kanske med våra pengar ) är knappast en kung våra barn eller ett modernt samhälle behöver.

Två av mina vänner har berättat hur de träffat på kungen ute både på privat klubb / Östermalm samt en vanlig restaurang/pub på Norrmalm öppen för alla, och hur han då helt ogenerat uppträtt olämpligt för en kung och en gift man och det hände inte för två decennium sedan utan låg väl närmare 5-6 år tillbaka i tiden.

Du har helt rätt. Det efterlämnar en unken bismak.

Och stämmer dessa uppgifter så är det mer än unket:
Citat:
Från Sydsvenskan
Nummer 4 av Pockettidningen R 1977 hette Horor och Herrar. Här skrev Stig Edling, som fick Stora journalistpriset samma år, om hur en UD-tjänsteman, ”anställd av staten och betald med skattepengar”, fick i uppdrag att under kung Carl Gustafs PR-resa i USA våren 1976 ”skaffa kungen unga damer som var tillräckligt pålitliga att ta upp på rummet så sent på natten”.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/henrikbredberg/article1288859/Ingen-vanlig-sangkammarfars.html

En skattefinanserad UD-tjänsteman som eventuellt kan ha förmedlat sexuella tjänster till knugen. En helt otrolig historia.
Citera
2010-11-09, 15:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbbrn
Rikshallicken Christer Gustafsson...
I kapitlet "KUNGAVÄNNENS BEKÄNNELSE", sidorna 313-332, framgår det med all önskvärd tydlighet att den gode Gustafssons hjärnceller inte bara går på sparlåga...dom är försvinnande få. Han är tragisk. Klart han har det hett om öronen nu.
...

Han får väl se det från den ljusa sidan. Han är ju Kunglig Hovleverantör.
Citera
2010-11-09, 17:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOL!!
Någon som vet hur man kan kontakta författarna om man har mer uppgifter?
Har för mig att någon av dem nämnde att de kanske skulle göra en uppföljare.

Edit: Nej, fråga inte mig. Frågar för en annan persons räkning.
Säg åt personen att kontakta förläggaren. H*n bör skriva vad det handlar om och uppge e-postadress och gärna telefonnummer.

Jag fick för några år sedan tag på en författare genom att kontakta förlaget. Förlaget svarade att de inte tänkte ge mig författarens e-postadress. Däremot skulle de gärna vidarebefordra mitt mail till författaren som sedan fick ta ställning till om denne skulle svara på mitt mail.

Det är bra att vara försiktig men kontaktar du förlaget på deras officiella adress så tror jag inte att du behöver vara så orolig.
Citera
2010-11-09, 17:40
Medlem
Ett synnerligen intressant inlägg i den infekterade debatten om "den motvillige" m.fl..

- Kungaboken handlar om en grupp män med en extrem samhällsmakt som tillsammans värnar rätten att inte betrakta kvinnor som människor.

- Så vi har inte bara kungen, vi har följdriktigt och som en naturlig del av detta statsskick också ett gäng högbördiga hangarounds som präglar statschefen, och därmed konstitutionen, med sina specifika värderingar.

- "Bara skvaller" är en återkommande invändning mot boken. Få argumenterar för att "skvallret" skulle vara falskt. Det är snarare skvallrets innehåll, beskrivningarna av hur överklassmän helt enkelt konsumerar kvinnor, som inte tycks relevant för vidare diskussion.

- För här finns just en bra sammanställning av statschefens mest privata umgängesvanor, och "kaffeflickor" är inget tillspetsat, skämtsamt uttryck. Man äter mat, man dricker vin, sedan kaffe och till sist något litet för driften.

- I sagan ingår "frillor", officiella hemligheter om Oscar II, motvilliga 16-åringar och så vidare. I det perspektivet är inbussade tonårstjejer till jaktstugor också i vår tid bara helt logiskt, i det närmaste önskvärt, så att vi känner igen vår monarki.

- Snarare ska "kaffeflickornas" brist på etablering i samhället ses som en viktig ingrediens i deras attraktionskraft på kungagänget. Lättare att skrämma till tystnad, lättare att "jobba" med över huvud taget. Och som gjorda för att avfärdas som vittnen av en opinion som på något primitivt känslomässigt plan faktiskt inte vill putta pappa från piedestalen.

- Tragiskt att ha ett statsskick som odlar en hora/madonnakultur värdig Oscar II:s dagar.

Se http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/malin-ullgren-kungaboken-handlar-om-man-som-inte-ser-kvinnor-som-manniskor-1.1204739
Citera
2010-11-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Och så ska vi tvingas lyssna på deras gråt nu. Nej, tack.

Du behöver inte läsa boken eller några artiklar om det.
Citera
2010-11-09, 17:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
Tystnad? Kungen sa ju något i stil med att det där var saker som hände för rätt så länge sen och att han redan har rett ut saken med familjen. Det mest geniala svar någon kunde ge. Sedan rundade han av med att han går vidare och inte vill prata mer om saken. Punkt.

Det är ett erkännande. Men också en örfil till media, som säger att han står över såna bagateller som lite sprit och brudar. Nu skiter han i det här.
Sant. Nästan så man respekterar honom mer pga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in