2010-11-04, 18:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminmannen
Kan du inte scanna in hela boken och lägga ut den på piratbukten. Tänkte nämligen INTE stödja författarna genom att köpa den och det är 15 pers i kö på biblan redan. Ska nog gå till en bokhandel annars och titta i boken och spela in all text på mobilen och sen lägga på på youtube.

Det gör jag definitivt INTE!

Däremot kan jag meddela att Knugen nu tar internationellt ansvar och beger sig till Kina.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2201363/kungen-flyr-fran-fragorna-lamnar-sverige
Citera
2010-11-04, 19:00
Medlem
Det var ju planerat sedan tidigare ändå.

Om hovet går ut nu och meddelar att boken orsakat missfall för Victoria bör nog författarna lämna landet.
Citera
2010-11-04, 19:00
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Kungen flyr från frågorna - lämnar Sverige. Kungen berättade att han kommer att åka till Kina med en näringslivsdelegation på söndag och vara borta under nästa vecka.

Ja, och hovets resor planeras minst ett år i förväg så den vinkeln är under all värdighet.
Citera
2010-11-04, 19:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-2-3-4-5
Så här säger våra kollegor:

Norge:http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelige/article3889807.ece
Danmark:http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/udenlandskekongelige/article1445061.ece
Finland:http://yle.fi/uutiset/

Samma nyheter och samma vinkling som i Sverige. Även våra nordiska grannar fick reda på att till och med Älgarna moonade Knugen.
Citera
2010-11-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Ja, och hovets resor planeras minst ett år i förväg så den vinkeln är under all värdighet.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2201363/kungen-flyr-fran-fragorna-lamnar-sverige
Citera
2010-11-04, 19:02
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, fjantar som fikar efter uppmärksamhet ska inte få nöjet att bli dömda för något så spännande som högmålsbrott. Den där högmålsparagrafen har annars varit väldigt gummiartad sedan väldigt länge. Har för för mig att så sent som på 1800-talet det var per automatik dödsstraff om man dömdes. Men eftersom det skulle se väldigt illa ut om man högg huvudet av folk lite hur som helst så fick man frikänna.

Hmm.... Spännande det här. Smädelse av statsöverhuvud skulle möjligen kunna gå in under högmålsbrott, som har fängelse på straffskalan. Vore onekligen komiskt om man åtalade författarna för detta. Skulle med all sannolikhet leda till rekordförsäljning av boken. På den gamla goda tiden var det dessutom kungen själv som dömde i dessa fall, men det är dessvärre avskaffat nu...
Kan ingen starta en facebookgrupp till stöd för högmålsåtal?
Citera
2010-11-04, 19:03
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Att Kungen är en vanlig människa fattar man ju och man förstår att han inte alltid varit bekväm med sin roll. Han hamnade där av en slump och har väl säkert ofta velat vara en vanlig människa med de fördelar det kan ge. En del man pratar med är ändå förvånade att han satt sig i dessa situationer som beskrivs i boken. Kanske är det ett sätt att protestera mot sin medfödda roll som ofrivillig kung?

Det tror jag faktiskt inte. Kungen har helt enkelt inte räknat med hur öppet samhället och media skulle bli med införandet av Internet och modern teknologi. När han var ung var saker och ting lättare att kontroller och precis som hans företrädare säkert kom undan med sina eskapader räknade CG kallt med att göra detsamma. Han kunde ju inte förutse IT explosionen. KAnske är det bästa i detta läget att han avgår och Viktoria tar över med en gång. Som en mer modern monark och dessutom kvinna blir hon kanske lämnad ifred på ett annat sätt än CG.
Citera
2010-11-04, 19:05
Medlem
homan3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gebleiben
Sant. Men vi vet känner fortfarande inte till svenska folkets reaktion över uppgifterna och debatten. Än så länge är det bara media som gått på högvarv. Det är inte osannolikt att folket sätter ned foten och kräver större respekt för kungahusets privatliv. Särskilt med tanke på att Victoria och Daniel tar större plats nu. Jag tror många vill se Kronprinsparets barn växa upp i ett mindre hårt klimat.

Flera jag pratat med är tveksamma om att kungen gjort det som står i boken. De flesta skulle heller inte velat födas som tronarvinge. Månne det är bäst att avskaffa monarkin eller behålla den som ett avlönat uppdrag att göra reklam för Sverige?
Citera
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Boken är skriven av nån som är mediakåt och bara vill tjäna kosing. Vem f-n har någonsin blivit ställd till ansvar för förtalning eller ärekränkning. Möjligtvis Aftonbladet, men där blev det en smisk på handen och ett Ajabaja... I folks medvetande är dock Gudrun Schyman en person som varit med i porrfilm.

Ställ kärringfan Deanne Rauscher inför rättaför högmålsbrott.

Brottsbalken 18 kap. Om högmålsbrott

2 § Om gärning som avses i 3--5 kap. innebär förgripelse mot Konungen eller annan medlem av konungahuset eller mot den som i egenskap av riksföreståndare fullgör statschefens uppgifter, må dömas till fängelse i högst fyra år, om å brottet eljest kan följa fängelse i högst sex månader, och i högst sex år, om å brottet eljest kan följa fängelse i mer än sex månader men högst fyra år.

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

4 kap. Om brott mot frihet och frid

5 kap. Om ärekränkning

Men det är klart. Som författare kan man ljuga hur mycket som helst utan att bli dömd för nånting.
Citera
Medlem
RubberWizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det gör jag definitivt INTE!

Däremot kan jag meddela att Knugen nu tar internationellt ansvar och beger sig till Kina.

Haha, Ja tackar vet jag Kina.
Där kan man få fina flickor till rummet och slipper springa runt och skylta på klubbar.
Personligen tycker jag han borde stanna där tills vi haft en folkomröstning angående monarkin.

Väl mött
Citera
2010-11-04, 19:06
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
I princip varje storföretagsledare kan intyga att det kungens medverkan vid internationella besök betyder miljarder i marknadsföringsvärde.

Ta t ex Kina där kungen hjälpt en rad storföretag att få mycket goda kontakter. Trots sitt styrelseskick betyder en Kejsare något speciellt i Kina.

President Mona Sahlin hade aldrig kommit i närheten av vad kungen åstadkom.

Vet inte om jag själv är speciellt rojalistisk. Däremot är jag pragmatisk; med en kunglig regent får lilla Sverige välbehövlig lyskraft ute i världen. Om vi istället har en president som alla andra länder så är Sverige bara ett litet, glest befolkat land, med taskigt klimat och utan större turistattraktioner, nånstans uppe vid polcirkeln.

Med en annan kung hade det säkert funkat, men jag har inte glömt denna grova Kunga-tabbe:

"Lite småelakt noterar han Sveriges tafflighet i de olika OS-ansökningarna, som när man inför den avgörande omröstningen 1988 skickade kungen som PR-ambassadör. Norge skickade den slipade politikern Gro Harlem-Brundtland, och spelen gick till Lillehammer. Det hade varit bättre att skicka Ingvar Carlsson. "

http://hd.se/kultur/boken/2010/02/10/du-tronar-pa-minnen/
Citera
2010-11-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Din farmor verkar skon! Jag anar att hennes reaktion ar ganska representativ for den grupp hon tillhor. De suraste kommentarerna och den storsta upprordheten kommer som vanligt att komma fran avundsjuka republikaner - se garna till exempel de mest hogljudda kritikerna i den har traden och jamfor med deras posthistorik i skvallertradarna om de andra medlemmarna i kungafamiljen.

Under solen intetet nytt.
GROW UP... DIN SALIG FARMOR I ALL ÄRA...
Kungens "framträdande" Var i klass med Clintons...(that woman). TRE gånger yttrande han fantastiskt!!!
HILFE!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in