Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, fjantar som fikar efter uppmärksamhet ska inte få nöjet att bli dömda för något så spännande som högmålsbrott. Den där högmålsparagrafen har annars varit väldigt gummiartad sedan väldigt länge. Har för för mig att så sent som på 1800-talet det var per automatik dödsstraff om man dömdes. Men eftersom det skulle se väldigt illa ut om man högg huvudet av folk lite hur som helst så fick man frikänna.
Hmm.... Spännande det här. Smädelse av statsöverhuvud skulle möjligen kunna gå in under högmålsbrott, som har fängelse på straffskalan. Vore onekligen komiskt om man åtalade författarna för detta. Skulle med all sannolikhet leda till rekordförsäljning av boken. På den gamla goda tiden var det dessutom kungen själv som dömde i dessa fall, men det är dessvärre avskaffat nu...
Kan ingen starta en facebookgrupp till stöd för högmålsåtal?