2010-04-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
De fem länkarna är helt utan några som helst djuplodade saker. Journalistik i bästa Metro-anda: journalisterna rapporterar bara vad den organisationen eller det institutet hävdar: enligt x drar kungahuset in ..miljoner/ miljarder. Ingen som helst bakgrund till de fantastiska siffrorna och som amen i kyrkan något hypat marketingdito som drämmer till med siffror som vare sig i frågasätts eller utreds i detalj av journalisten. Har du verkligen inga direktlänkar till dessa mervärdesräknenissarnas verkstäder? Att bröllopet sedan drar in pengar från nyckelringsförsäljning till hotellnätter från Svenne banans semesterkassa förstår jag. Men det är snarare en engångshändelse. Det sker ungefär vart 25:e år.

Om jag tolkar dig rätt så anser du att kungahuset drar in x miljarder och utan kungahuset går Sverige miste om x antal miljarder. Det har jag svårt att begripa.

Jadu, det är mycket som du har svårt att begripa, tydligen...

Prova dessa båda länken igen, här ligger mycket av bakgrunden till hur det kan komma sig att svenska kungafamiljen bidrar positivt till sveriges finanser:
http://www.e24.se/kvinna/pengar/varumarke-for-miljarder_1395529.e24
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3653100

Notera vidare att det här (liksom i de andra länkarna jag gav dig) är flera kunniga människor som oberoende av varandra hävdar samma sak. Sen är det säkert enormt svårt att uppskatta något exakt värde, men jag har vid flera olika tillfällen läst att det handlar om miljardbelopp om man räknar in exportindustri, turism och hela paketet.

Ledorden är lobbying, imagefrämjande och synnergieffekter.

Nej, jag kan inte presentera några exakta uträkningar eftersom jag inte hittar något. Men hur vore du om du backade upp din ståndpunkt att jag har fel med fakta som påvisar motsatsen mot det jag hävdar?
Citera
2010-04-28, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis

Prova dessa båda länken igen, här ligger mycket av bakgrunden till hur det kan komma sig att svenska kungafamiljen bidrar positivt till sveriges finanser:

Notera vidare att det här (liksom i de andra länkarna jag gav dig) är flera kunniga människor som oberoende av varandra hävdar samma sak. Sen är det säkert enormt svårt att uppskatta något exakt värde, men jag har vid flera olika tillfällen läst att det handlar om miljardbelopp om man räknar in exportindustri, turism och hela paketet.

Ledorden är lobbying, imagefrämjande och synnergieffekter.

Nej, jag kan inte presentera några exakta uträkningar eftersom jag inte hittar något. Men hur vore du om du backade upp din ståndpunkt att jag har fel med fakta som påvisar motsatsen mot det jag hävdar?

Jojo, men det är ju inte så att företagen skulle sluta marknadsföra sig för att vi inte har ett kungahus. De lägger ju ner tid på att informera och utarbeta strategier med hovet och den tiden skulle de ju i så fall ha till godo för andra arrangemang av olika slag. Det är ju trots allt reklam det är fråga om och den kan de skaffa på annat sätt.

Att kungafamiljen skulle dra in miljarder har jag svårt att tro. Att dessa miljarder direkt kan knytas till kungafamiljens aktiviter finner jag lite roande att någon tror.
Citera
2010-04-28, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Jojo, men det är ju inte så att företagen skulle sluta marknadsföra sig för att vi inte har ett kungahus. De lägger ju ner tid på att informera och utarbeta strategier med hovet och den tiden skulle de ju i så fall ha till godo för andra arrangemang av olika slag. Det är ju trots allt reklam det är fråga om och den kan de skaffa på annat sätt..

Men styrkan i varumärket sveriges kungahus är ju en enskild intäktsdrivare för hela landet. Den är mångsidig och oberoende och den är knappast något som ingår i många företags utarbetade strategier i form av marknadsfringskampanjer.. Kom igen nu!
Citera
2010-04-28, 00:43
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Men styrkan i varumärket sveriges kungahus är ju en enskild intäktsdrivare för hela landet.
Hur dessa intäkter genereras i detalj skulle jag vilja veta.

Ett företag har (ganska godtyckligt) uppskattat kungahusets varumarknadsvärde till 5 miljarder kr. Jaha? Tillgångar (ett varumärke är en immateriell tillgång) och intäkter är helt skilda saker, fick jag lära mig i gymnasiets företagsekonomi.

En tavla av van Gogh kan vara värd 250 miljoner kronor. Men på vilket sätt generar detta värde några intäkter för den som äger tavlan och beslutat sig för att aldrig sälja den? Det är samma sak med "varumärket" kungahuset.
Citera
2010-04-28, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Hur dessa intäkter genereras i detalj skulle jag vilja veta.

Ett företag har (ganska godtyckligt) uppskattat kungahusets varumarknadsvärde till 5 miljarder kr. Jaha? Tillgångar (ett varumärke är en immateriell tillgång) och intäkter är helt skilda saker, fick jag lära mig i gymnasiets företagsekonomi.

En tavla av van Gogh kan vara värd 250 miljoner kronor. Men på vilket sätt generar detta värde några intäkter för den som äger tavlan och beslutat sig för att aldrig sälja den? Det är samma sak med "varumärket" kungahuset.

Publicitet och allmän vetskap. "Har ni hört om han som äger Van Goghen, han ska tydligen ha auktion med ett par andra tavlor i helgen."

Om du förstår min poäng.
Citera
2010-04-28, 06:21
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Eftersom det är svårt att beräkna vad näringslivet har för förtjänster om monarkin vore försvunnen (det är ju en så himla tänkt situation, vad ska man räkna på då?) så är det svårt att säga vad skillnaden kan bli. Så hur man än räknar bara på den ena situationen så kan man ju ändå inget säga eftersom den andra är så hypotetiskt. Man måste ju fundera över om olika företag kan agera på något sätt och ersätta den reklam som man nu antar att kungahuset gör för svenska företag.

Men för fan, köper DU Heineken för att de har en kung i Holland?
Citera
2010-04-28, 06:26
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

...

Men det där är ju rena spekulationer. Vilka positiva synergieffekter tror du Sverige får som en modern stat som slopar kungahuset. Med tanke på hur lite kungahuset syns utomlands är det mycket tveksamt att det skulle ge miljarder. Jag undrar hur mycket mer Heineken DU dricker än Staropramen?

På en punkt ger jag dig rätt. Prinsessan Madeleine ger god reklam för Swedish Match.
Citera
2010-04-28, 06:28
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Men styrkan i varumärket sveriges kungahus är ju en enskild intäktsdrivare för hela landet. Den är mångsidig och oberoende och den är knappast något som ingår i många företags utarbetade strategier i form av marknadsfringskampanjer.. Kom igen nu!

Det där är något du måste kvantifiera på något sätt. Jag förstår att det inte går att komma med exakta siffror, men något mer än de svepande argument du kör med har du väl.
Citera
2010-04-28, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men för fan, köper DU Heineken för att de har en kung i Holland?

Japp, och skulle de avsätta kungen i Holland så bleve det nåt annat.
Citera
2010-04-28, 07:18
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Japp, och skulle de avsätta kungen i Holland så bleve det nåt annat.
När fick Holland kung? Har jag missat något?
Citera
2010-04-28, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krombachern
Hehe. Najs om Kungen skulle åka kryssning till begravningen i Polen.

Sitta och dricka varm bira i hytten som han tvingat ner säpo att handla på "firmakortet".

Skål då Silvia och leve Konungariket !

Han kanske hade knallat upp till kapten och tagit befälet framåt småtimmarna...

"Jag tar självfallet befälet över skutan."

Om jag inte minns helt fel så har knugen faktiskt skepparexamen.

Han har ju en alldeles egen torpedbåt! T46..

.
Citera
2010-04-28, 07:21
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Om jag inte minns helt fel så har knugen faktiskt skepparexamen.

Han har ju en alldeles egen torpedbåt! T46..

.
Ve och fasa. Tänka sig honom bakom ratten i en T46!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in