Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
De fem länkarna är helt utan några som helst djuplodade saker. Journalistik i bästa Metro-anda: journalisterna rapporterar bara vad den organisationen eller det institutet hävdar: enligt x drar kungahuset in ..miljoner/ miljarder. Ingen som helst bakgrund till de fantastiska siffrorna och som amen i kyrkan något hypat marketingdito som drämmer till med siffror som vare sig i frågasätts eller utreds i detalj av journalisten. Har du verkligen inga direktlänkar till dessa mervärdesräknenissarnas verkstäder? Att bröllopet sedan drar in pengar från nyckelringsförsäljning till hotellnätter från Svenne banans semesterkassa förstår jag. Men det är snarare en engångshändelse. Det sker ungefär vart 25:e år.
Om jag tolkar dig rätt så anser du att kungahuset drar in x miljarder och utan kungahuset går Sverige miste om x antal miljarder. Det har jag svårt att begripa.
Om jag tolkar dig rätt så anser du att kungahuset drar in x miljarder och utan kungahuset går Sverige miste om x antal miljarder. Det har jag svårt att begripa.
Jadu, det är mycket som du har svårt att begripa, tydligen...
Prova dessa båda länken igen, här ligger mycket av bakgrunden till hur det kan komma sig att svenska kungafamiljen bidrar positivt till sveriges finanser:
http://www.e24.se/kvinna/pengar/varumarke-for-miljarder_1395529.e24
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3653100
Notera vidare att det här (liksom i de andra länkarna jag gav dig) är flera kunniga människor som oberoende av varandra hävdar samma sak. Sen är det säkert enormt svårt att uppskatta något exakt värde, men jag har vid flera olika tillfällen läst att det handlar om miljardbelopp om man räknar in exportindustri, turism och hela paketet.
Ledorden är lobbying, imagefrämjande och synnergieffekter.
Nej, jag kan inte presentera några exakta uträkningar eftersom jag inte hittar något. Men hur vore du om du backade upp din ståndpunkt att jag har fel med fakta som påvisar motsatsen mot det jag hävdar?