Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-20, 23:05
Medlem
xangelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Det är mycket snack om vad RN gjort resp inte gjort när det gäller våldsamheter och liknande. Är detta en korrekt sammanfattning:

- Sparkat rektorn på smalbenet och gömt sig i skogen
- Sparkat sönder en frys
- Sparkat sänder ett eluttag
- Skrikit åt folk och sprungit till skogs

Däremot har han väl inte gjort följande före morden, vad jag vet:

- Hotat sin mamma (har väl inte stått nånstans. Eller har nån inside information?)
- Misshandlat någon
- Blivit lagförd för något

Det vi känner till är ju inte så himla anmärkningsvärt. Att ta steget från detta till att kniva/yxa ihjäl tre pers, däribland sina egna halvsyskon, och sättet det gjordes på, är ju rent hisnande.

Fanns det verkligen inga mer, allvarliga varningssignaler? I så fall vete tusan vad man kunde ha gjort för att förhindra det här. Jag menar, det måste ju finnas massor av ungar som har betett sig så eller värre utan att det blivit nåt riktigt allvarligt av det.

MEN: Eftersom MB var rädd att lämna sina barn ensamma med RN måste det rimligtvis ha funnits något mer.

Nån som har nån idé? Xangelin, du känner inte nån som kan bidra med nåt?
Jo jag känner några som kände MB bra och umgicks med R så lite insyn kan jag få. Men det är fortfarande många av dom som inte vill prata så mycket om det än. Jag fick höra igår hans respons på frågan om vad han gjorde i Chile, har skrivit det i ett tidigare inlägg. Men det var 2 dagar innan mordet så det säger inte så mycket om det som varit innan. Fick höra det igår. Så det kommer att komma mer, men av hänsyn till de berörda så vill jag inte vara alltför nosig.
Citera
2010-05-20, 23:05
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Nej, nu håller jag inte med. Varför skulle AS komma upp, bara så där annars? Det kunde väl lika gärna ha blivit någon annan bokstavskombination?
Det kommer någonstans ifrån, och jag tror att det har spelat in i det här fallet. Med det vill jag INTE säga att personer med AS i gemen mördar folk, men jag håller med Leif GW att nån säkring har gått i skallen på honom.Han har känt sig kränkt av nån skitsak pga av sin AS och sedan har det blivit kortslutning en vacker dag.

Det FINNS ingen AS-diagnos. Däremot kan man utifrån ett antal uttalanden gissa sig till att RN - utöver att han mördat stora delar av sin familj - med utgångspunkt från hans beteende i övrigt kan ha en diagnos inom autism-spektrat (ser inte folk i ögonen, betraktas som lite udda, blir besatt av olika projekt etc).

Från trådens sammanfattning:

Citat:
Obekräftade uppgifter:

* Morden har skett med ett stickvapen
* RN lider av Aspbergers och har visat vissa våldstendenser under sin uppväxt, men anses i övrigt vara en snäll kille.
Citera
2010-05-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsansmos
Nej, nu håller jag inte med. Varför skulle AS komma upp, bara så där annars? Det kunde väl lika gärna ha blivit någon annan bokstavskombination?
Det kommer någonstans ifrån, och jag tror att det har spelat in i det här fallet. Med det vill jag INTE säga att personer med AS i gemen mördar folk, men jag håller med Leif GW att nån säkring har gått i skallen på honom.Han har känt sig kränkt av nån skitsak pga av sin AS och sedan har det blivit kortslutning en vacker dag.

För det är den enda bokstavskombination som passar in på den extremt futtiga information som är känd "empatilös" och ett fåtal intressen som uppslukat hela hans värld. Och om du nu kan så fantastiskt lite om NPF relaterade hinder är det något slags tvångsbehov som föreligger att du måste spy ut din ignorans och okunskap ytterligare då?
Citera
2010-05-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xangelin
Jo jag känner några som kände MB bra och umgicks med R så lite insyn kan jag få. Men det är fortfarande många av dom som inte vill prata så mycket om det än. Jag fick höra igår hans respons på frågan om vad han gjorde i Chile, har skrivit det i ett tidigare inlägg. Men det var 2 dagar innan mordet så det säger inte så mycket om det som varit innan. Fick höra det igår. Så det kommer att komma mer, men av hänsyn till de berörda så vill jag inte vara alltför nosig.

Det är Härnösand, det stod för guds skull typ femton fotbollslag och glodde utanför kåken från det började till långt in på natten, finns det massa anmärkningsvärt att delge så hade det redan cirkulerat runt staden 15 varv vid det här laget.
Citera
2010-05-20, 23:10
Medlem
DeLoreans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xangelin

Tack! Tycker du gör alldeles rätt i att inte stressa fram nåt. När du väl får höra nåt är vi många som är idel öra.
Citera
2010-05-20, 23:12
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Är det OS i dåliga liknelser?, om vi börjar med det första så män som slår kvinnor gör det i alla relationer där dom besitter ett "ägandeskap" det är ett mönster som hela tiden upprepar sig, jag hoppas dock inte du försöker skapa en korrelation mellan NPF och detta?

Och nu var det NPF hinder vi pratade om, något du enligt utsago besitter bred erfarenhet av, så jag väntar fortfarande på exempel på tidigare upplevelser där det helt saknas utmärkande fram till tonåren.

Posta en enda utsago från en människa som pratar om sin problematik där den inte ter sig övertydlig ända ifrån barndomen, det samtliga NPF hinder har gemensamt är att såna barn SYNS vi är allt annat än osynliga så om det nu existerar sådant varför har inte tabloid pressen slagit upp detta stort?, dom har ju redan fått vittring på bokstavsdiagnoser och att det samtliga dessa har gemensamt är att barnen utmärker sig redan i tidig ålder kan vilken idiot kapabel att googla och använda wikipedia läsa sig till.

Det är DU som påstår att någon kan vara helt normal fram till tonåren och sedan explodera i ett totalt vansinne av olika bokstavskombinationer. Jag har aldrig påstått det. Jag tror familjen har haft problem med Ragnar sedan han var runt 5-6 år gammal och att samtliga familjemedlemmar haft på känn att Ragnar inte är som andra.

Men jag lägger ner debatten med just dig, för det är som att diskutera med en vägg.
Citera
2010-05-20, 23:13
Medlem
Citat:
För det är den enda bokstavskombination som passar in på den extremt futtiga information som är känd "empatilös" och ett fåtal intressen som uppslukat hela hans värld. Och om du nu kan så fantastiskt lite om NPF relaterade hinder är det något slags tvångsbehov som föreligger att du måste spy ut din ignorans och okunskap ytterligare då?
Nej, jag har inga tvångsbehov. Jag försöker bara förstå och jag kan inte förstå att man ens vågar gå ut med AS om man inget har på fötter överhuvudtaget.
Citera
2010-05-20, 23:18
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Jag tror familjen har haft problem med Ragnar sedan han var runt 5-6 år gammal och att samtliga familjemedlemmar haft på känn att Ragnar inte är som andra..

Kan det vara så att GM var så svår, att det bidrog till skilsmässan i den andra familjekonstellation.

Alla var för rädda honom och hans utveckling.
Citera
2010-05-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det är DU som påstår att någon kan vara helt normal fram till tonåren och sedan explodera i ett totalt vansinne av olika bokstavskombinationer. Jag har aldrig påstått det. Jag tror familjen har haft problem med Ragnar sedan han var runt 5-6 år gammal och att samtliga familjemedlemmar haft på känn att Ragnar inte är som andra.

Men jag lägger ner debatten med just dig, för det är som att diskutera med en vägg.

Nä, det är JAG som undrar varför om det nu finns en lång historia av sådant här bakom, så är allt pressen kunnat gräva upp en söndersparkad diskmaskin, att han blivit arg och sprungit till skogs samt ett söndersparkat eluttag, samtliga enligt uppgift i tonåren.

Du vet lika väl som jag att hade det funnits så hade folk stått i kö för sina 15 minuter i rampljuset (dagisläraren berättar om sina år med tokragnar) osv osv ,det är HÄRNÖSAND det är inte LOS ANGELES vi talar om här.

Det jag frågar dig med din breda kunskap och erfarenhet av sådana här hinder, är HUR det kan komma sig att en vecka efter det första trippelmordet på 10år i sverige så är _DET DÄR_ allt man lyckats gräva upp?, är hela sveriges samlade journalistkår efterblivna kanske?
Citera
2010-05-20, 23:20
Medlem
xangelins avatar
Citat:
Det är Härnösand, det stod för guds skull typ femton fotbollslag och glodde utanför kåken från det började till långt in på natten, finns det massa anmärkningsvärt att delge så hade det redan cirkulerat runt staden 15 varv vid det här laget.
Har jag sagt att det var anmärkningsvärt då? Och till mig behöver ingen säga hur Härnösand fungerar det vet jag mycket väl!!! Sedan uttrycker jag mig bäst jag vill och hur jag vill, bara att ignorera om det stör dig.
Citera
2010-05-20, 23:27
Medlem
Citat:
Nä, det är JAG som undrar varför om det nu finns en lång historia av sådant här bakom, så är allt pressen kunnat gräva upp en söndersparkad diskmaskin, att han blivit arg och sprungit till skogs samt ett söndersparkat eluttag, samtliga enligt uppgift i tonåren.

Du vet lika väl som jag att hade det funnits så hade folk stått i kö för sina 15 minuter i rampljuset (dagisläraren berättar om sina år med tokragnar) osv osv ,det är HÄRNÖSAND det är inte LOS ANGELES vi talar om här.

Det jag frågar dig med din breda kunskap och erfarenhet av sådana här hinder, är HUR det kan komma sig att en vecka efter det första trippelmordet på 10år i sverige så är _DET DÄR_ allt man lyckats gräva upp?, är hela sveriges samlade journalistkår efterblivna kanske?

Nej, men det är jävligt svårt att tala klarspråk, för det kan vara stigmatiserande..man är rädd för att peka ut alla andra som har AS som blivande trippelmördare.
Citera
2010-05-20, 23:27
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Kan det vara så att GM var så svår, att det bidrog till skilsmässan i den andra familjekonstellation.

Alla var för rädda honom och hans utveckling.

Jag tror inte att alla har varit rädda för Ragnar. Då hade han uppmärksammats på ett helt annat sätt, mycket tidigare i sitt liv. Men jag tror att hans mamma har haft på känn att Ragnar inte är som andra barn, och att MB fått träda in som fadersgestalt istället för den biologiske pappan, som omnämnts som lite udda i början av tråden (obekräftade uppgifter).

Att Ragnar bodde kvar hos MB efter skilsmässan tyder ju på att MB och han hade en bärande relation som gick bortom blodsbanden. Jag har ingen aning om vilken roll Ragnars biologiska pappa spelat i hans liv, men MB verkar ha varit en betydelsefull person för GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in