2010-05-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Fast han var så pass mycket äldre att endera torde syskonen varit högbegåvade och/eller Ragnar lågbegåvad om de var ett reellt hot intellektuellt och fysiskt. Den risken brukar vara större hos syskon som är nära varandra i ålder och där pojken är äldst och därmed extra omogen (och flickan kan springa förbi fysiskt och mentalt). Däremot tror jag syskonen fick mer stöd i att utveckla intressen och att de uppmuntrades av bland annat styvpappan som skjutsade till hästar mm. Ragnar däremot fick ju småsyskon i skolåldern och styvpappa och mamma var småbarnsföräldrar under den perioden i hans eget liv, dvs inte lika mkt utrymme för skjutsande etc.

Visserligen, men Ragnar satt fortfarande kvar på gymnasiet, och hans lillebror skulle börjat gymnasiet om 1½ år, så oavsett vad det berodde på att Ragnar inte avslutat gymnasiet (uppenbarligen inte pga att han var dum, för det är han inte, däremot kanske inte så studiemotiverad alternativt missnöje med klassen/ufryst), så var ju lillebror på väg ikapp ändå.
Citera
2010-05-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ok, runt 40 då Hur som helst gammalt, kvinnor brukar tendera att bli överbeskyddande då eftersom de vet att det är sista chansen att få barn.

Jag tror inte Ragnar favoriserades av någon för hur i helvete kan Ragnar få det till att han alltid blivit kränkt?

Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det inte alltid är helt lätt att vara äldsta syskonet, speciellt inte med såpass mycket yngre syskon. Snarare tror jag på att det blev lite "äh, han är gammal nog att klara sig själv" och istället fokuserades det på de yngre barnen. Sen vill jag inte säga att det är en anledning till mord, men för någon som redan har rätt kasst självförtroende kan det nog vara rejält knäckande att hela tiden bli skjutsad åt sidan till förmån för de mindre, och då blir man svartsjuk.
Citera
2010-05-14, 11:32
Citat:
Ok, runt 40 då Hur som helst gammalt, kvinnor brukar tendera att bli överbeskyddande då eftersom de vet att det är sista chansen att få barn.

Jag tror inte Ragnar favoriserades av någon för hur i helvete kan Ragnar få det till att han alltid blivit kränkt?

Enkelt - 1) han är lättkränkt och 2) han kanske känner att han "alltid har blivit kränkt" av småsyskonen och styvpappan. Att han inte slaktade mamman talar ju för att han inte känner sig kränkt av henne. Men det lär väl visa sig i förhör o dyl.
Citera
2010-05-14, 11:35
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/21-arings-dna-kollas-mot-gamla-brott_4715523.svd

Min fråga: samlar man inte sedan 1972 in DNA från varje nyfödd? Det registret användes för att finna Anna Linds mördare.
Citera
2010-05-14, 11:38
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Det reagerade jag också på. Att pappan alltid väntade utanför huset på "sina" barn. Hur kan det kännas för R? Konstigt att ingen har ifrågasatt det tidigare..... Så tycker inte jag att en normal funtad pappa gör, om det inte är så att man ligger i fejd med mamman eller någon annan i huset. Verkar omoget.....

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Antagligen så skildes föräldrarna (Mats och Mona) inte som vänner. Kanske var t o m relationen mellan Mats och Ragnar en bidragande orsak till att de skildes åt? Detta är förstås bara en spekulation, men det är ju inte helt ovanligt att barn inte uppskattar sin nya "förälder".

enligt folkbokföring flyttade mona till det nya mannen/huset de köpte gemensam- direkt från Mats
hon träffade L-G via jobbet och antagligen hade varit otrogen mot Mats en tid innan detta.
inte att undra att M vill inte gå in i L-Gs hus, behöver inte alls ha med Ragnar att göra.
Ragnar var tvungen att följa med mamma, medan de yngre syskon blev kvarskrivna hos sin pappa.

han byte 3 pappor på 10 år, men konstigt nog riktar sin vrede mot pappa nr 2 och sina halvsiskon, inte sina riktiga föräldrar
Citera
2010-05-14, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Nu ska vi inte överdriva här, du får ställa saker i rätt proportion. Föräldrarna är i femtioårsåldern, äldsta barnet över tjugo. RN bör ha varit i 6-7 års åldern när föräldrarna separerade. Han bör rimligtvis ha haft ungefär femton år på sig att vänja sig vid situationen. Jag tycker inte alls att det är så att mamman "drar vidare rätt vad det är", den här typen av familjekonstellation är snarare ganska vanlig. Det är inte helt lätt alltid, att hitta rätt.
Allt är mammans fel. Skyll på mamman. Hade kärringen haft vet och stänga igen fittan hade detta aldrig hänt.
Citera
2010-05-14, 11:41
Medlem
Jöss!
Det fanns ju två föräldrar till de nya barnen.
Pappan var säkert också överlycklig över de små, helt naturligt.
En ny kärnfamilj, glad och kvittrande, med en lillgammal 6-åring som står vid sidan om?
Han har alldeles säkert fått en eller annan puss och kram och annan uppmärksamhet, men ...
Så här är det: den självbild man får präglas alldeles väldigt av hur andra människor speglar en.
Om man bara får gensvar på väldigt begräsade aspekter av sig själv, då förstoras de och andra delar krymper. Till slut kan man faktiskt bli en karikatyr av helheten.
Om man så är född med lite extra känsligheter, så förstärks de - på gott och på ont.
Människor med AS kan absolut känna stor empati, men ha svårt att uttrycka den.
Om man inte blir "sedd" då finns man inte.
Förresten: Tove Janson har skrivit en novell/saga för vuxna mest, som heter "Det osynliga barnet".
Anbefalles!
(edit: ändrade en okänslig formulering)
Citera
2010-05-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det inte alltid är helt lätt att vara äldsta syskonet, speciellt inte med såpass mycket yngre syskon. Snarare tror jag på att det blev lite "äh, han är gammal nog att klara sig själv" och istället fokuserades det på de yngre barnen. Sen vill jag inte säga att det är en anledning till mord, men för någon som redan har rätt kasst självförtroende kan det nog vara rejält knäckande att hela tiden bli skjutsad åt sidan till förmån för de mindre, och då blir man svartsjuk.

Ja, det är ju en klassiker. I detta fall tror jag det inneburit att Ragnar försökt visa sig duktig på olika sätt, t.ex. bli haj på aktier etc, men att ingen riktigt brydde sig ändå.

Det är ju också skillnad på att inte bry sig om barnets prestationer, men i normalfallet känner sig barnet älskat ändå och utvecklar någon slags inre stabilitet typ "lillebror blev professor vid 25, jag har inte gått ut gymnasiet, shit happens" Men känner sig barnet inte älskat för den det är och inte ens för det barnet gör då bryts barnet i regel ned totalt.
Citera
2010-05-14, 11:48
Medlem
rhymenocerouss avatar
Under den korta perioden Ragnar spelade fotboll i samma lag som mig så förstod iaf inte jag att han hade nån sjukdom, trodde bara att var lite tillbakadragen av egen vilja (som man ofta är i början i ett nytt lag).

Fast nu när man fått veta hur pass sjuk han är så faller bitarna på plats, men nu var det så pass länge sedan.
Citera
2010-05-14, 11:50
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Det skulle jag också göra om jag var i hans situation. Och hur tänkte mamman? "Jag dumpar min son hos ett ex som inte är hans pappa"?

Jag är också lite nyfiken på vad som gjorde att barnen flyttade hem till mamman sen, eftersom de var skrivna där bör de ju ha tillbringat större delen av sin tid där. Varför? När även de två yngre barnen från början bodde hos pappan?
Det var ju bara RN som var skriven hos mamman, de två andra var skrivna hos pappan och de hade delad vårdnad.
Att RN varit skriven hos syskonens pappa och bott hos honom efter seperationen är intressant dock, och vad var det som gjorde att RN flyttade till mamman sen?
Citera
2010-05-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
enligt folkbokföring flyttade mona till det nya mannen/huset de köpte gemensam- direkt från Mats
hon träffade L-G via jobbet och antagligen hade varit otrogen mot Mats en tid innan detta.
inte att undra att M vill inte gå in i L-Gs hus, behöver inte alls ha med Ragnar att göra.
Ragnar var tvungen att följa med mamma, medan de yngre syskon blev kvarskrivna hos sin pappa.

han byte 3 pappor på 10 år, men konstigt nog riktar sin vrede mot pappa nr 2 och sina halvsiskon, inte sina riktiga föräldrar

Ragnar bodde tydligen ett par år med styvpappan efter att mamman flyttat, enligt artikel i Expressen.

Därefter flyttade han till mamman, som det verkar i artikeln efter bråk i sin styvfamilj. Tror han upplevde en stor kränkning och svek, kände sig åter värdelös som han gjort hela livet (egen utsaga), när han (med tvång?) fick lämna sin f.d. familj och sin f.d. "plastpappa".
Citera
2010-05-14, 11:51
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
han bodde ju t.om hos styvpappa och inte biologiska pappan när styvpappan och mamman separerat) Att Ragnar bodde hos styvpappan efter att mamman och styvpappan separerat kanske tyder på att relationen till mamman verkligen var dålig (eller kanske det fanns rent tekniska orsaker som t ex kortare resväg till skolan)
detta har jag missat.
men som du säger troligtvis berodde det på skolan, han skulle gå ut nian och ville inte byta skolklass då!
mamman flyttade i juli 2005, då var han klar med åttan och skulle börja 9? eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in