2024-01-09, 10:48
Bannlyst
Jag har lite om det, men någon som kan bidrag mer tex dom?
https://gofile.io/d/SNpQMe
Citera
2024-02-22, 18:00
Citat:
Ursprungligen postat av jahsoldier
Tycker det verkar väldigt sannolikt att Ragnar var GM i Brattås. Skofyndet, bankomaten, bristen på verkligt motiv, i kombination med att Brattås-mördaren ska varit en person med stor lokalkännedom och identiskt modus operandi gör det mycket osannolikt att det skulle röra sig om två olika individer. Personligen tycker jag dessutom att fantombilden uppvisar stora likheter med Ragnar; i stort sett allt utom ålder passar in: frisyr, näsa, ögon, mun, kinder och haka. Med tanke på att vittesuppgiften lämnades lång tid efter händelsen är det solklart att bilden inte kan vara exakt.

Mycket möjligt att han blev inspirerad av Brattåsmorden om han var där som vittne ihop med Jimmy Aldrin. Men frågan är om det går att koppla Jimmy A och Ragnar N, om dom kan ha varit vänner.
Tror MGL var deras langare.

Frågan är varför Ragnar vill kalla sig Nilsson, han borde ju döpa om sig till Nordin som hans pappa och farfar. Var/är Ragnar släkt med polisen Jan Ola Nordin ?
Citera
2024-02-22, 22:14
Medlem
När kommer han ut?

Är han på riktigt störd eller var det bara så han blev pga sin barndom och familjesituation?

Jag känner igen mig lite i ragnar och var ett mycket ensamt barn trots en stor och ganska okej familj.
Nu hade jag inga planer på att skada dom på nåt sätt men absolut fans stunder där jag ville skada andra.
Hela högstadiet umgicks jag knappt med någon och uppfattades som väldigt udda i skolan.

Min sociala utveckling sedan jag flyttade till annan stad och inte blev dömd på förhand har varit helt enorm.
Frågan är ju om ragnar får chansen att bli normal när han är på psyk?
Har suttit på psyk en enda gång och även fast det bara var 1 vecka så blev jag ju nästan galen då.
Jag fick bara vara inomhus med massa idioter och bara gå ut på en balkong i 30 min per dag.
RIktigt skumma jävlar satt där också, speciellt en man med helblått hår som satt och pratade med sig själv.
Citera
2024-02-23, 06:58
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
När kommer han ut?

Är han på riktigt störd eller var det bara så han blev pga sin barndom och familjesituation?

Jag känner igen mig lite i ragnar och var ett mycket ensamt barn trots en stor och ganska okej familj.
Nu hade jag inga planer på att skada dom på nåt sätt men absolut fans stunder där jag ville skada andra.
Hela högstadiet umgicks jag knappt med någon och uppfattades som väldigt udda i skolan.

Min sociala utveckling sedan jag flyttade till annan stad och inte blev dömd på förhand har varit helt enorm.
Frågan är ju om ragnar får chansen att bli normal när han är på psyk?
Har suttit på psyk en enda gång och även fast det bara var 1 vecka så blev jag ju nästan galen då.
Jag fick bara vara inomhus med massa idioter och bara gå ut på en balkong i 30 min per dag.
RIktigt skumma jävlar satt där också, speciellt en man med helblått hår som satt och pratade med sig själv.

Han har väl Aspbergers och saknar empatisk förmåga. Det går inte utesluta att han var med i Brattåsmorden anser jag, även om DNA var negativt, det var förmodligen medhjälparens DNA.

Han var nog väldigt ensam och möjligt att han umgicks med fel folk när han skaffade sina droger. Det är möjligt en sån kille kom nära källan så att säga, han umgicks nog inte med pundarna men däremot med dom lite äldre killarna.

Som tex MGL eller GH kan ha varit som extra pappa, eller om Tor fattat tycke för pojken.

Men han är ju en Nordin egentligen så det går inte utesluta att han gjorde skumma saker på egen hand också. I Brattås fanns en medhjälpare. Därför är det intressant att veta vem han umgicks med.
Möjligen kan han varit med i växthusmordet också för drogpengar.

Det är möjligt att Ragnar och MGL drog till Östersund efter morden, bodde hans morfar där??
Det går inte utesluta att MGL drar med RN till Östersund för att dumpa av honom hos sin morfar under sommaren.

Det är också möjligt att Ragnars styvpappa kommit på honom för Brattåsmorden och det är anledningen varför han slår ihjäl dom. Möjligen med samma yxa som han mördar Tor 5 år tidigare, eller som han tog med sig.

OM RN var med i Brattåsmorden så blev han förmodligen ännu mer tillbakadragen under gymnasietiden sista 2 åren.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-23 kl. 07:25.
Citera
2024-02-23, 09:37
Citat:
Ursprungligen postat av DeLorean
Om Mullriks uppgifter stämmer så var RN verkligen i Chile.

Frågan är nu: Vad kan locka en 21-åring, som tidigare inte gjort någon längre resa på egen hand, att välja just Chile. Och i hela tre veckor.

Droger och Combat-läger ha föreslagits. Men båda finns väl på närmare håll.

Ville han kanske komma "långt bort från hela skiten" och vara sig själv för ett tag?

Nån har nämnt att det skulle kunna finnas en koppling till Pablo, som hittades druknad(?) utanför Härnösand. Men han kom från Colombia som inte ens är grannland till Chile. Känns rätt långsökt.

Så frågan kvarstår: Vad lockade Ragnar till Chile?

Ja det skulle inte förvåna mig ett dugg om Ragnar ligger bakom Pablos försvinnande om denne kände Eva Goes. Ragnars mamma umgicks visst med Eva Goes: https://sverigesradio.se/artikel/6457301

Skulle säkert kunna vara så att han knuffar Pablo i vattnet och skrattar, sedan drunknar killen.
Något vittne måste finnas eftersom Pablo inte kunde ta sig själv till Nyland utanför Kramfors och sedan hoppa från Hammarsbron?

Som sagt är Jan Ola Nordin släkt med Ragnar Nilsson(Nordin) ??
Och därmed inte kunde tänka sig att hans släkting låg bakom morden i Brattås samt på Pablo.
Undra hur många Ragnar mördat egentligen... innan han åkte dit...

Paret i Brattås 2005 med en medhjälpare
Jimmy Aldrin 2005
Växthusmordet 2007
Pablo 2009
Trippelmordet i Härnösand 2010

Säkert fler ?
Skulle tippa på ett par offer per år sedan Brattåsmorden
Jag tippar på ett 10 tal personer innan han åkte dit.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-02-23 kl. 10:10.
Citera
2024-02-23, 11:22
Hur kan tråden vara skapad 2 veckor före morden ?
Måste ha varit något databasfel ?
Citera
2024-02-23, 12:58
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Hur kan tråden vara skapad 2 veckor före morden ?
Måste ha varit något databasfel ?
Det är rubriken som har fel datum. Morden begicks 11/5-2010.
Citera
2024-02-26, 08:53
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Stod det inte mellan Östersund och Trondheim i senaste Allehanda-artikeln? På väg mot Norge? Varför övergavs bilen där, om det nu var det som skedde - eller har RN sålt den bara så där?

Tramsigt i tråden nu f ö.

Förmodligen gjorde han väl samma sak som i Brattåsmorden 5 år tidigare och drog till Östersund där han kunde ligga lågt över sommaren.
Denna gång kanske inte släktingen hjälpte honom?
Citera
2024-02-26, 10:58
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ragnar var väl 16-17 år när modern bröt upp från den 10-åriga relationen med MB och istället flyttade ihop med LGS. Jag har tidigare varit inne på att det kan ha varit ett stormigt uppbrott där MB känt sig sviken. Förmodligen har väl förhållandet med LGS varit etablerat sedan en tid tillbaka…

Ragnar kan i det läget ha tagit parti för MB och vänt sig mot sin mamma och vägrat flytta med. MB kan ha uppmuntrat detta, t e x i hämndsyfte. Om Ragnar tog MBs parti i det läget och ”ställde upp för honom” så kan han verkligen känt sig sviken om MB i ett senare läge mer eller mindre kastade ut honom. OBS att detta verkligen är spekulationer!

Tror inte att det var aktuellt att diskutera vårdnad när RN var så pass gammal, man gick nog på vad han själv ville.

Jo det var väl i samband med Brattåsmorden i såna fall, RN då 16, snart 17 år gammal.

Det är inte omöjligt att Ragnar ofta cyklade till Smitingens havsbad där han ska ha sommarjobbat några dagar 2005. Möjligt att han gjorde det då hans mor umgicks med Eva Goes.
Gick inte Ragnar i skolan ?

Möjligen har Ragnar frånvaro från skolan dagarna vid Brattåsmorden??
Eller så antecknades inte det då det var i slutet av terminen och alla slutprov var klara.
Vad jag förstår var RN rätt så klipsk?

Brattåsmorden skedde ju däremot ca 1 vecka före skolavslutningen medan dessa mord skedde tidigare i Maj, den 11e och inte den 23, men 2010 hade Ragnar gått färdigt skolan och var mer av en lösdrivare.

Protokollen från skolan lär väl vara raderade vi detta laget, men jag antar polisen kollade att Ragnar hade frånvaro i slutet av Maj 2005, men det behöver inte betyda något om skolan struntat i att anteckna det då studiemedlet ändå var utbetalt.
Citera
2024-02-29, 09:31
Citat:
Ursprungligen postat av ~Milla~
Något jag inte läst tidigare var bl.a:

"... Under hans uppväxt har han bott i tre olika familjekonstellationer. Hans föräldrar skilde sig när han var i 6-årsåldern. Sedan flyttade mamman ihop med Mats Berglund och de fick två barn tillsammans. Ragnar levde sitt liv på pappans gård och Mats och mammans gård ett par mil därifrån."

"2005 separerade Mats Berglund och Ragnars mamma. Hans två småsyskon bodde därefter växelvis hos sina föräldrar. mamman flyttade ihop med en ny man i en villa i centrala Härnösand. Samtidigt började Ragnar gymnasiet. Han valde först en medieutbildning, men hoppade av. Han som alltid hade haft lätt för sig och lärt sig räkna och skriva redan som fyraåring började nu att skolka"

Det fetstilda ovan var nytt för mig.

/ På återseende

Ja det är rätt intressant i samband med Brattåsmorden att MB och Mona skiljer sig 2005.
Möjligt att Ragnar då umgicks med typer som Jimmy Aldrin och Motoboy, lite äldre killar, då han hamnade på drift. Motoboy. Osk*r Huml*bo bodde i samma kvarter som Ragnar, båda två kanske drev runt 2005.

Ragnar var tydligen duktig på att hugga ved vad jag förstår då han gjorde detta hemma hos sin styvpappa Mats, det var alltså inte första gången Ragnar hanterade en yxa. Dessutom ägde han ett par vita Reebok skor.

Var Ragnar och Jimmy skyldig GH eller Max GL pengar för något?
Eller var det bara så att man delade på bytet efter Brattåsmorden, hur mycket dom nu fick med sig.
Det kan ju ha varit en stor summa pengar.

För MGL var det ändå en Win Win situation att Tor mördades, situationen med pirbråket var då löst, Barbro brydde sig inte om det. Ragnar hade nog inga problem att slå ihjäl Jimmy Aldrin för att ta hela bytet själv.

5 år senare vid tidpunkten för trippelmordet har Ragnar minst 30.000kr kvar, samt att Mats köper en ny bil. Var fick han dom pengarna ifrån ?
Det skulle inte förvåna mig om bytet i Brattås var på runt 500.000kr eller mer.
Då kan man ju även förstå att dessa 10.000kr i Tors börs kanske inte var så intressant, det var ju bara fickpengar.

Ragnar blev förmodligen skogstokig när styvpappan snodde hans pengar och köpte en bil, detta kanske var i samband med Chile resan. Styvppan Mats upptäcker Ragnars ryggsäck full med pengar och passar på att köpa en bil medan Ragnar är på semester.
När Ragnar kommer tillbaka och märker att det fattas flera hundra tusen kronor blir han tokig och går till attack, medveten om att pappan ska hämta barnen senare på dagen i sin nyköpta bil.

Förmodligen använder Ragnar samma yxa som vid morden i Brattås, den kanske har stått i hans pojkrum ända sedan 2005 och nu kände han sig tvungen att använda den igen då styvpappan använt upp merparten av Ragnars byte från Brattåsmorden.

Härnösand har nog bara en trippelmördare, frågan är om han har gjort det 2 gånger, mycket pekar på det. Sen kanske pojken i Övik också har något otalt med Ragnar, Karl Nikl*s Edstrand, död 2005-06-01.

Sen har vi Pablos försvinnande 2009. Frågan är: hur många har Ragnar egentligen mördat ?
Senast redigerad av BerraSWE 2024-02-29 kl. 09:47.
Citera
2024-03-04, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av marreparre
varning för tokspekulationer

Det sägs i tidningarna att han känt sig kränkt i många år, hur länge har han gått och tänkt på att mörda? fans tankarna för fem år sedan? Kanske han har planerat länge och att dubbelmordet 2005 var ett "övningsmord" för att se om han verkligen vågade, har sedan gått de senaste åren lite nöjd i vetskapen om att han visst kan mörda och detta har givit tillfredställelse fram till nu, då det var dags att slå till mot de tänkta offren. Enligt kartan så är det en av de mest ensliga gårdarna i området.

Så är det nog, han övade troligen även på Jimmy. Ett trippelmord blev till två trippelmord. Dessutom ligger han förmodligen bakom mordet på Staffan, vöxthusmordet och på Pablo 2009 men sin kompis dränkte han. Vilken sjuk jävel…

Ragnar var duktig med yxan och fysiskt stark för sin ålder. Att hans mamma gör slut med pappan 2005 kan ha triggat igång Ragnar.

Kan denne Ragnar ha spenderat tid hos Tor?
Kanske gick det rykten i Brattås att Tor hade massa pengar i madrassen?
Om han dessutom hört att det fanns pengar där så slog han till. Ingen vet hur mycket Ragnar fick med sig. Men han klarade sig antagligen i 5 års tid. Men när Mats Berglund hittar pengarna och köper en bil då tvekar inte Ragnar en sekund på att ta fram yxan igen.

Mycket möjligt att denne Mats konfronterade Ragnar om pengarna från Brattås och sedan slås han ihjäl när Ragnar övat upp sina fighting skills i Chile.

Det är möjligt att Ragnar satte in pengarna från Brattås på något konto i Chile. Tror faktiskt att Ragnar har agerat mycket planerat i flera års tid. Han kan ha vetat om pengarna hos Tor i flera år och därefter tränat upp sig för att kunna utföra mordet med yxan.

Polisen kanske har yxan från både Brattås och Trippelmordet utan att kunna göra kopplingen att det var samma gärningsman och samma vapen som användes. Det vore faktiskt ganska smart om Ragnar använde samma vapen.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-04 kl. 19:43.
Citera
2024-03-21, 23:29
Medlem
Jag skulle gärna vilja läsa denna fup, så om nån har kvar den blir jag tacksam för att ta del av den.

Skulle också gärna vilja veta om den innehåller obduktionsbilder eller andra otäcka bilder. (Vill inte se sånt. Bra att veta i förväg så jag kan undvika bilder.)

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in