Från
http://www.fria.nu/artikel/86062 hämtar jag två citat Johann Binninge från Rättssäkerhetsorganisationen, RO och därefter Kristian Augustsson från Riksenheten för polismål.
Citat:
Ursprungligen postat av Johann Binninge
– Jag vart inkopplad i det här för ungefär ett år sedan och jag har hela tiden sett att det är någonting som inte stämmer. När en person påstår att den utsatts för brott är det självklart att den anklagade tas in till förhör. Det här är ett mycket märkligt mål och det verkar som att det är någonting som polisen försöker dölja.
Citat:
Kristian Augustsson säger att utredningen pågår.
– Man kan väl säga att vi har nått ganska bra resultat. Och det har även kommit in många nya anmälningar.
Är det nya anmälningar mot Kalle?
– Ja, från samma håll, ja.
Rör anmälningarna samma sak som tidigare?
– Ja, det gör det ju delvis, men inte helt.
Varför har inte Kalle tagits in till förhör än?
– Jag vill inte kommentera utredningen men jag kan säga så mycket som att vi har en klar bild över vad som har hänt.
Kan det komma att väckas åtal?
– Nej, det är inte aktuellt med åtal. Det finns inte i sikte att det skulle bli det.
Innebär det att ni anser att anklagelserna mot Kalle inte stämmer?
– Det vill jag inte kommentera nu.
Augustsson inställning är märklig, måste jag säga. Jag håller med Binninge: "När en person påstår att den utsatts för brott
är det självklart att den anklagade tas in till förhör." Även om anklagelserna skulle vara ogrundade, och "Lena" en psykopatisk rättshaverist, så måste man ju höra den anklagade om
inte annat för att skingra misstankarna att den anklagade polisen skyddas. Jag har faktiskt svårt att tro att "Calle" inte har hörts, om än informellt. Hur kan annars åklagaren ha en "klar bild över vad som har hänt" samtidigt som de ju inte alls verkar tro på "Lenas" version?