Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-06, 10:33
  #8353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Resonerar du likadant om om det hade varit en värdeminskning, om något t.ex. har fallit med 50% så betyder inte det "jack shit" om man inte säljer? Hoppas för din skull att du inte köper aktier när du har så dålig förståelse för ekonomi.

Visserligen har Eniro fallit från 65 kr till 65 öre men det betyder jack shit så länge man inte säljer enligt slemhögen.

1. Slemhög har blivit en smula tokig på sista tiden. Nu duger vilket pseudoargument som helst för att demonstrera hat mot bostadsbristen. Må vara att Kurt-sune sparkar slemhög där det känns mest, med jämna mellanrum.
1.1. Värderingen av bostäder utgör dock ett stort problem med avseende på inflationsflyttskatten. Man kan ta tre exempel: Värdeminskning - borde inte skatten göras avdragsgill vid värdeminskning?, Stabilt pris i takt med inflationen - skatten blir då en inflationsskatt, dvs. en skatt på pengatryckning, är det rimligt att man beskattar pengatryckning? värdeökning - skatten gör att många inte vill sälja pga. svårigheten att betala ett likvärdigt boende - kombinerat med andra faktorer kan det vara riktigt problematiskt. Man borde få dra av inflationen på inflationsflyttskatten.

2. Eniro är ett bolag som kvaddats intentionsmässigt, först med kreativ bokföring och personalfientligt management och sedan med ännu mer kreativ bokföring och ännu mer personalfientlig management -egentligen ett praktexempel på grov trolöshet mot huvudman (ifall det inte vore som så att huvudmännen tyckte att det bra). För att likna Eniro vid bostadssidan, så måste man antingen ha regeringsbeslut som i någon mening minskar efterfrågan på bostäder eller en ny lag som på något vis angriper bostadsrättsföreningarnas ekonomi och helt enkelt kunkar bostadsrättsförningar som kör med Eniroliknande bokföring. Inte för att det löser bostadsbristen - Brf:ens egendom blir uppköpt på auktion av någon annan som vill driva fastigheten vidare, och banken får notan i den mån de inte har någon specialsäkerhet i fastigheten (det kan ju vara som så att de ser fram emot att Brf:en ej längre är solvent också - m.a.p. tex. den lista över extremt högbelånade Brf:er som www.di.se hade för något år sedan).

3. Eniro är ett typ exempel på en såkallad kamel. Meningen är alltså att den ska se dålig ut och ha en låg värdering. Om 5-15år kommer någon jesus att anlända återuppväcka bolaget från de halvdöda.
__________________
Senast redigerad av BehindRayban 2016-03-06 kl. 11:23.
Citera
2016-03-06, 12:33
  #8354
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Så för att tolka ditt inlägg: "Ahhh, vad skönt att ha korn på en lägenhet där ni hårt arbetande skattebetalare får betala en del av min hyra. Jag kan suga ut pappa staten då jag inte ens orkade plugga i skolan."


Haha i love this guy

Hur betalar du hyresrätten menar du? Du sitter ju jämt här på flashback....
Sen vet jag inte hur gammal du är men du kanske slet som ett djur och betalade skatt på 1940-talet när huset byggdes och subventionerades...

Men ok vi säger att du betalar min fina drömhyresrätt vet du medans jag sket i gymnasiet, går på socialbidrag, är kriminell, kör svartbulle och jobbat svart sen minst 90-talet och utnyttjar alla socialdemokratiska subventioner och smörgåsbord till max....bara för att få upp ångtrycket i din snikna taniga borgarkropp ett snäpp.

inte mycket glädje över sin nästas lycka hos alliansens kärnväljare inte...
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-03-06 kl. 12:42.
Citera
2016-03-06, 13:52
  #8355
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ok, du har fått värdeökning som inte betyder jack shit förens du realiserat vinsten.
Jo värdeökning spelar stor roll för mig eftersom jag har en ny bostad bokad klar nästa år som jag bokade 2014. Då får jag dubbel väreökning och kommer troligvis bli skuldfri vid det bytet.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Gör du det får du betala 22% vinstskatt på det också och sen ta upp nya lån för nästa bostad.
who cares? 78% är mitt oavsett vad.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Den nya bostaden som oftast är större har procentuellt gått upp ännu mer i pris varav du går med förlust på boprisökningarna enormt.
Nej det är det den inte har eftersom jag bokade den 2014. Det blir dubbel värdeökning för mig och vad får du i din hyresrätt?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Så hade jag köpt motsvarande br i närförort nu hade jag fått 900 kr högre kostnad+4500 i amortering och sen betala vinstskatt på 22% när man ska flytta på minst 100 000 kr.Man går ännu mer i back =ännu mer vinnare i min hyresrätt med lägre kostnad.

Amortering är ingen kostad och det du "tjänar" på att ha hyresrätt är fortfarande kaffepengar mot den värdeökning jag kommer tillgodogöra mig genom smarta affärer.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Enda vinnaren är den som säljer med stor vinst och sätter sig i en liknande hyresrätt jag har men det gör inga förens priserna kommer krascha då medelklassen oftast vill äga sitt crap. Det är ägandet som definerar medelklassen i dom flesta länder.


Behöver jag säga att jag köat sedan 80-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kostnaden är lägre för hyresrätten och därmed billigare.
Nej den är dyrare och betydligt svårare att byta till en passande. Det enda som är bra med hyresrätt är om det blir ombildning.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Föresten, vad har hänt med dina åsikter? I en tråd du skapade 2012 jag läste igenom har du nästan samma åsikter som mig, säger det är en bubbla, någon kommer stå med svarte petter, att man ska gå in vid rätt tillfälle efter en krasch eller nedgång och att du bodd i Malmö skrev du för det är så höga bopriser i Stockholm.... fick gnugga jacken nästan när jag läste det...
Jag tycker fortfarande att Malmö och området runt Malmö är för billigt i jämförelse med sthlm.

Och jag hade faktiskt rätt att priserna skulle återhämta sig där. Men Malmö har ju sina problem, men det betyder inte att det är dåligt att bo i området runt omkring malmö för den sakens skull. Det rekommenderar jag folk som tycker sthlm är för dyrt att göra.

2012 var ett känsligt år med stigande räntor och med den ränteutveckligen tyckte jag att det började bli för dyrt. Men sen vet alla vad som hände med de långa räntorna och efter det har omvärderat min syn på läget.


Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu är du någon slags marknadsapa som tycker man ska sitta i skuld med 5 millar, inte amortera, ingen bubbla och ska ha marknadshyror för packet. Har du fått jobb på en storbank eller mäklarfirma senaste åren?
Nej det tycker jag inte alls. Däremot tycker jag att det är dumt att betala på någon annans lån istället för sina egna.

Självklart ska hyresmarknaden vara marknadsanpassad precis som övriga bostadsmarknaden. Utan det blir det inte kul för fattiga bostadslösa.


Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har du gjort 600 000 i vinst på Malmö lägenhet sen i somras menar du? Ja hej du
Jag har inte bott där sedan 2012 och jag sålde min lgh där med lite vinst, även om den marknaden är betydligt lugnare än den i sthlm.
Citera
2016-03-11, 01:29
  #8356
Medlem
Har ni funderat på kompisboende delat boende?
Finns ett fåtal lägenheter.
Eller flytta utomlands som min systerson med flickvän gjorde , Barcelona . Han fick jobb där ho en vän i databranschen. Tröttnade på att inte få bostad och löste det hela så.
Så viktigt med att utbilda sig då ökar chansen betydligtutomlands. Samt tur såklart.
Extra jobbade som diskjockey housemusik dessutom i Stockholm
Annars vänta, evig väntan!
Rum finns nog!
Citera
2016-03-11, 08:39
  #8357
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Har ni funderat på kompisboende delat boende?
Finns ett fåtal lägenheter.
Eller flytta utomlands som min systerson med flickvän gjorde , Barcelona . Han fick jobb där ho en vän i databranschen. Tröttnade på att inte få bostad och löste det hela så.
Så viktigt med att utbilda sig då ökar chansen betydligtutomlands. Samt tur såklart.
Extra jobbade som diskjockey housemusik dessutom i Stockholm
Annars vänta, evig väntan!
Rum finns nog!

Hört talas om att man kan spara ihop till en kontantinsats?

Det har man till och med råd med om man jobbar på Ica.
Citera
2016-03-11, 08:58
  #8358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hört talas om att man kan spara ihop till en kontantinsats?

Det har man till och med råd med om man jobbar på Ica.

Och när alla gjort det så finns det inte bostäder nog där heller. Herp derp.
Citera
2016-03-11, 09:01
  #8359
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hört talas om att man kan spara ihop till en kontantinsats?

Det har man till och med råd med om man jobbar på Ica.
Att dela lagenhet eller hyra rum ar inget konstigt i vettiga lander med marknadshyror. En utmarkt strategi for den som inte ar bortskamd att spara ihop till kontantinsats snabbt.
Citera
2016-03-11, 09:02
  #8360
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och när alla gjort det så finns det inte bostäder nog där heller. Herp derp.
Det behover vi inte oroa oss for. Finns en stor del av befolkningen som ar fodda forlorare utan formaga att planera langre an nasta krogbesok/holk. Man valjer oftast sjalv om man vill inga i den gruppen.
Citera
2016-03-11, 09:13
  #8361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det behover vi inte oroa oss for. Finns en stor del av befolkningen som ar fodda forlorare utan formaga att planera langre an nasta krogbesok/holk. Man valjer oftast sjalv om man vill inga i den gruppen.

Visst är det så men att tro att det finns bostäder åt alla om bara alla sparade pengar är naivt och korkat.

Lite som att tro att det går i mer vatten i badkaret efter att det är fullt bara man häller i lite badskum.
Citera
2016-03-11, 10:00
  #8362
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och när alla gjort det så finns det inte bostäder nog där heller. Herp derp.

Det kommer vara brist på bostäder under marknadspris.

Min bestämda uppfattning är att bostadsbristen är grovt överdriven.

Om den vore så akut så skulle folk bo på gatan eller i tält.

Säger du emot att man inte kan spara ihop till en insats? Och när man gjort det, hur kan det då vara "brist "?
Citera
2016-03-11, 10:12
  #8363
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Visst är det så men att tro att det finns bostäder åt alla om bara alla sparade pengar är naivt och korkat.

Lite som att tro att det går i mer vatten i badkaret efter att det är fullt bara man häller i lite badskum.

Är man arbetslös och handikappad är det en annan sak givetvis.

För sådana personer kan bostadsbidrag vara en lösning.

Men majoriteten som faktiskt har jobb kan spara ihop till en kontantinsats.

Och kan man inte det måste man fråga sig själv var man gör av sina pengar.

Förmodligen felprioriteringar till max...

Vad som är viktigt om man verkligen vill lösa bostadsbristen är att utgå från majoriteten och inte den minoritet som har det sämst.

För det är de mest utsatta som får lida mest med nuvarande system.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-03-11 kl. 10:16.
Citera
2016-03-12, 02:56
  #8364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Men majoriteten som faktiskt har jobb kan spara ihop till en kontantinsats.

1. Kratatkatch menade nog att ifall varenda bostadslysten hade tillgång till kontantinsats så skulle priserna öka rejält med resultatet att storleken på kontantinsatsen skulle öka och lägenhetsspelet gå tillbaka till ruta 1, som i monopol. Prissättningen skulle baseras på bankens utlåningsvilja istället för tillgång och efterfrågan - må den mest kreditvärdige vinna budgivningen - ett problem ifall kontantinsatsen inte är en fix summa utan en procentsats, säg 10-20%.

2. Vidare skulle inte lösningen "ge alla kontantinsats" lösa bostadsbristen - möjligtvis medföra prisökningar.

3. I övrigt håller jag med om att kontantinsatserna inte verkar vara så höga att de flesta inte skulle kunna spara ihop till dem - ifall de vill bo i bostadsrätt. Fast nu verkar det som att personerna som klagar hellre vill bo i hyresrätt - där någon annan bär riskerna så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback