Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-23, 07:20
  #14353
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Problemet är inflation men samtidigt som inflationen pågår så höjer man ej bidrag i samma takt som allt blir dyrare i samhället.

För 15år sedan hade jag socialbidrag, då var normen 3600kr netto i månaden att röra sig med efter hyran var betald. 15år senare är det alltså 400kr mer (4000kr) Det säger sig självt vad felet är. Normen ligger minst 1000kr för lite enligt mig och med tanke på vad hyror faktiskt kostar så borde det inte finnas något tak på vad socialden går in och betalar i hyra. Som det är nu räcker inte 4500-4800 alla gånger.

Så även om det finns nybygge hyresrätter en hel del plus massa borätter till försäljning så är det bara en liten klick av majoriteten som det beståndet är gångbart för. Alla oavsett samhällsklass vill ha det gamla hyresbeståndet just för att man 9 av 10ggr betalar hälften så mycket i hyra jämfört med nybygge, oavsett var nybygget ligger i princip förutom om det är centralt då kostar det alltid men det tror jag alla kan acceptera.

Alla vill ha det äldre beståndet men många måste köpa nytt annars fungerar det inte. Sveriges befolkning växer. Men om det dog lika många så föds och flyttar in skulle man inte behöva bygga alls.

Varför bildar ni inte kooperativ och bygger själva. Det var så HSB startade ur folkrörelsen för att skaffa bostäder åt vanliga arbetare. Nu står HSB med tomma lägenheter för de man byggde för får inte lån eller så ångrade de sig och bor kvar i hyresrätten för det är så mycket billigare och ger möjlighet att parkera sin BMW utanför.

Min far hade stått i bostadskö i 5 år 1968 och var 25år när bostadsförmedlingen ringd och erbjöd honom att köpa en bostadsrätt!!! Jag du läste rätt, han fick aldrig någon hyresrätt utan blev förmedlad en bostadsrätt som han köpte och har bott i eget sedan dess. Undrar än i dag hur den genomsossiga bostadsförmedlingen kunde göra så. I dag är det knappas någon idé eftersom man måste betala mycket mera själv och direkt.
Citera
2017-10-23, 08:24
  #14354
Medlem
Social housing i Sverige finns och då framförallt i form av den s k Nackamodellen
där kommunen först säljer ut allmännyttan och sedan köper tillbaka den för att
gynna de svaga grupper som inte har någonstans att bo efter utförsäljningen av
allmännyttan. I sanning briljant tänkande.
Citera
2017-10-23, 08:35
  #14355
Medlem
Det finns mycket mark. Man skulle kunna bygga fina bostäder mellan Stockholm - Uppsala, Stockholm - Västerås, Stockholm - Oslo, Stockholm- Gävle osv...nya städer också för den delen. Det krävs bara tågförbindelser mellan.
Citera
2017-10-24, 09:14
  #14356
Medlem
spoilers avatar
"Sedan bosättningslagen infördes 1 mars 2016 har Sveriges kommuner blivit uppmanade att hitta boende åt 60 000 nyanlända. Men från och med 1 mars nästa år går de första korttidskontrakten ut. Nu är frågan var de nyanlända ska bo därefter.

/.../

I det moderatstyrda Nacka kommun har man blivit tilldelad 1 000 nyanlända och här tolkar man bosättningslagen strikt. Frida Plym Forshell är arbetsmarknadsdirektör i Nacka.

– Det handlar om att kommunen är skyldig att tillhandahålla en bostad under två år. Och efter de två åren är kommunen inte längre garant för att det finns en bostad.

Men finns det då en annan lägenhet i Nacka som de kan flytta till?

– Nej, de ska flytta ut ur lägenheten. Det finns ingen speciell andel bostäder som är specifikt vikta för nyanlända, säger Frida Plym Forshell.

Abderisak Hussein bor i Nacka och är en av alla nyanlända som påverkas av kommunens strikta tolkning. Han blir då av med sin lägenhet i ett modulhus.

– Kommunen säger att jag måste hitta lägenhet. Men jag måste hitta jobb också. Men om jag inte hittar en lägenhet så går det inte, säger Abderisak Hussein."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6804678
Citera
2017-10-24, 11:52
  #14357
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Sedan bosättningslagen infördes 1 mars 2016 har Sveriges kommuner blivit uppmanade att hitta boende åt 60 000 nyanlända. Men från och med 1 mars nästa år går de första korttidskontrakten ut. Nu är frågan var de nyanlända ska bo därefter.

/.../

I det moderatstyrda Nacka kommun har man blivit tilldelad 1 000 nyanlända och här tolkar man bosättningslagen strikt. Frida Plym Forshell är arbetsmarknadsdirektör i Nacka.

– Det handlar om att kommunen är skyldig att tillhandahålla en bostad under två år. Och efter de två åren är kommunen inte längre garant för att det finns en bostad.

Men finns det då en annan lägenhet i Nacka som de kan flytta till?

– Nej, de ska flytta ut ur lägenheten. Det finns ingen speciell andel bostäder som är specifikt vikta för nyanlända, säger Frida Plym Forshell.

Abderisak Hussein bor i Nacka och är en av alla nyanlända som påverkas av kommunens strikta tolkning. Han blir då av med sin lägenhet i ett modulhus.

– Kommunen säger att jag måste hitta lägenhet. Men jag måste hitta jobb också. Men om jag inte hittar en lägenhet så går det inte, säger Abderisak Hussein."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6804678

Han menar att om han inte hittar lägenhet så kan han inte få något jobb? Det är väl tvärtom, borde SR frågat.

Hittar han inget jobb får han hjälp av kommunen med bostad. Problemet löst?
Citera
2017-10-24, 17:51
  #14358
Medlem
Bostadsbristen är redan över. Nu råder det ett överskott på bostäder. Något annat kan jag inte få det till.

"STOCKHOLM (Direkt) Rekordmånga nybyggda lägenheter i Uppsala står utan köpare
och kunderna får nu sockrade erbjudanden.

Det skriver Upsala Nya Tidning på torsdagen.

"Den senaste månaden har det i snitt funnits 1.600 nyproducerade bostadsrätter
ute för försäljning", skriver tidningen som hänvisar till statistik från
Booli som pekar på ett snitt om 560 nya bostäder under åren 2011-2016.

Enligt UNT har några bostadsutvecklare börjat locka med förmånliga erbjudanden
för att bli av med sina bostäder. Det gäller exempelvis norska Veidekkes
projekt Uppsala View. De tio första personer som tecknar sig för en bostad i
det 16-våningshuset som byggs i stadsdelen i Gränby, utlovas en rabatt på
250.000 kronor, påpekar UNT.
.
.
Oscar Properties vinstvarnade inför tisdagens handel. Bolaget säger sig ha
valt att inte satsa på vissa projekt."


(Kan inte fixa länk.)

Det var det. Så snabbt gick det att bygga bort bostadsbristen. Kön var inte längre än så.

Givetvis kommer nu någon börja svamla om att:

- Jag fick inte minsann inte tag på någon bostad med en hyra på 1000 kr/månaden. Därför är det fortfarande en bostadsbrist.

Det är bara att kontra med:

- Nä, och jag letar fortfarande efter en Rolls-Royce Silver Ghost i toppskick för 10000 kr. Förr eller senare så...
Citera
2017-10-24, 18:03
  #14359
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bostadsbristen är redan över. Nu råder det ett överskott på bostäder. Något annat kan jag inte få det till.

"STOCKHOLM (Direkt) Rekordmånga nybyggda lägenheter i Uppsala står utan köpare
och kunderna får nu sockrade erbjudanden.

Det skriver Upsala Nya Tidning på torsdagen.

"Den senaste månaden har det i snitt funnits 1.600 nyproducerade bostadsrätter
ute för försäljning", skriver tidningen som hänvisar till statistik från
Booli som pekar på ett snitt om 560 nya bostäder under åren 2011-2016.

Enligt UNT har några bostadsutvecklare börjat locka med förmånliga erbjudanden
för att bli av med sina bostäder. Det gäller exempelvis norska Veidekkes
projekt Uppsala View. De tio första personer som tecknar sig för en bostad i
det 16-våningshuset som byggs i stadsdelen i Gränby, utlovas en rabatt på
250.000 kronor, påpekar UNT.
.
.
Oscar Properties vinstvarnade inför tisdagens handel. Bolaget säger sig ha
valt att inte satsa på vissa projekt."


(Kan inte fixa länk.)

Det var det. Så snabbt gick det att bygga bort bostadsbristen. Kön var inte längre än så.

Givetvis kommer nu någon börja svamla om att:

- Jag fick inte minsann inte tag på någon bostad med en hyra på 1000 kr/månaden. Därför är det fortfarande en bostadsbrist.

Det är bara att kontra med:

- Nä, och jag letar fortfarande efter en Rolls-Royce Silver Ghost i toppskick för 10000 kr. Förr eller senare så...

Priserna i Uppsala där det inte råder någon brist är ett antal miljoner över vad jag någonsin skulle ha råd med / få lån till.
Citera
2017-10-24, 18:14
  #14360
Medlem
Visst är bostadsbristen över.
Tyvärr kommer detta att innebära en framtida volatil marknad där stor osäkerhet kommer att råda.
Lite paradoxalt nog så innebär nuvarande byggboom stora framtida problem.
Att i detta läget komma med ytterligare skärpta krav gällande amortering,att göra det svårare att låna till bostad eller ens trappa av ränteavdrag kommer bara att skärpa till den svåra situationen än mer.

Vi befinner oss i en nedåtgående marknad nu och vissa personer kommer inte att klara det.
Citera
2017-10-24, 18:15
  #14361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Priserna i Uppsala där det inte råder någon brist är ett antal miljoner över vad jag någonsin skulle ha råd med / få lån till.

Ja men jag lider en stor brist på Rolls-Royce Silver Ghost. Jag skulle behöva flera stycken men jag kommer aldrig någonsin få råd/få lån till dem.

Det är en brutal ekonomisk sanning som jag inte kan smita undan genom att bedja:

- Du kan väl betala...?
Citera
2017-10-24, 18:22
  #14362
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja men jag lider en stor brist på Rolls-Royce Silver Ghost. Jag skulle behöva flera stycken men jag kommer aldrig någonsin få råd/få lån till dem.

Det är en brutal ekonomisk sanning som jag inte kan smita undan genom att bedja:

- Du kan väl betala...?

Vad för extremt skev verklighetsuppfattning har du som likställer behovet av bostad med lyxbilar?

Nä jag kan inte betala flera miljoner.
Citera
2017-10-24, 18:29
  #14363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Vad för extremt skev verklighetsuppfattning har du som likställer behovet av bostad med lyxbilar?

Nä jag kan inte betala flera miljoner.

Behov och behov, det är klart att det finns behov av både det ena och det andra men kostnaden för samhället blir lika stor om jag som enskild skulle tvingas betala boendet eller om alla i samhället skulle dela på alla bostadskostnader.

Med stor sannolikhet skulle det sistnämnda alternativet bli än kostsammare för samhällsekonomin allt p.g.a principen NAB (NågonAnnanBetalar).
Citera
2017-10-24, 18:43
  #14364
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Behov och behov, det är klart att det finns behov av både det ena och det andra men kostnaden för samhället blir lika stor om jag som enskild skulle tvingas betala boendet eller om alla i samhället skulle dela på alla bostadskostnader.

Med stor sannolikhet skulle det sistnämnda alternativet bli än kostsammare för samhällsekonomin allt p.g.a principen NAB (NågonAnnanBetalar).

Va fan menar du med behov o behov? Menar du att man inte behöver någonstans att bo? Då är du välkommen att bo på gatan så tar jag över din lgh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback