2016-03-04, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det måste vara ena riktigt lata personer som inte är motiverade vare sig till plugg eller jobb. Klart man inte får en billig hyresrätt serverad på ett silverfat. Det gäller alla studenter.

Men skam den som ger sig. Man börjar på nån kompis soffa och sedan brukar det alltid lösa sig på ett eller annat sätt som inneboende, eller 2:a hand. Och till sist får man en studentlgh... osv.

Är du efterbliven eller bara jävligt dum i huvudet?

"till sist" det borde vara nummer 1. Men eftersom alla blattar och negrer som du gnuggar händerna för har förtur och man bara bygger åt dessa så blir det inte så. Alla har inte möjlighet att sova hos polare eller vad det nu kan vara. Du är fan efterbliven på riktigt. Jag vet, lämna alla dina pengar hemma (för så mycket brukar studenter ha, dvs ingenting) Sen åker du upp till Umeå eller något mitt i vintern och söker arbete utan att lämna in ett CV (för de brukar sällan om någonsin ha tidigare erfarenheter). Lycka till!

Citat:
Jo men allmännyttan ägs av alla. Då är det rimligt att den som nyttjar servicen med att hyra också betalar för sig vad det kostar.

Vilket dom gör men det svarar fortfarande inte på min fråga.
Citera
2016-03-04, 11:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Jo men allmännyttan ägs av alla. Då är det rimligt att den som nyttjar servicen med att hyra också betalar för sig vad det kostar.

Ja det tycker jag med, jag kommer snart betala 3500 kr för 40m2 i toppläge i närförort snart. 900 kr billigare än motsvarande nettokostnad för bostadsrätt Slipper även amortering på 4500 kr/mån.

På vilket sätt är det dyrare bo i hyresrätt menar du än bostadsrätt? Sparar 10500 :-/år och därmed ytterligare 400 000 kr till pensionen och slipper bostadskraschen.
Senast redigerad av slemhog 2016-03-04 kl. 11:38.
Citera
2016-03-04, 11:51
Medlem
Citat:

Det gör man redan och mer därtill, problemet är att bostadsbolagen plockar ut pengar som är tänkt att gå tillbaka till hyresgästen och lägger på annat, när det är dags för underhåll etc. finns det knappt några pengar kvar och man får höja hyran extra.
Citera
2016-03-05, 09:30
Medlem
spoilers avatar
"Sedan årsskiftet har Dahabo Ali och hennes sex barn varit utan lägenhet. Nu bor de i två små campingstugor, långt från skolan – för 40 000 kronor i månaden.

/.../

Bland annat av den anledningen pågår nu diskussioner om en annan, tillfällig, lösning. Kanske får familjen flytta till en lägenhet som kommunen hyr från en förmedling. För stadsdelen kommer det dock att kosta ännu mer än campingstugorna, omkring 50 000 kronor i månaden för en tvåa."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3013676-hon-tvingas-bo-pa-camping-for-40-000-i-manaden
Citera
2016-03-05, 10:27
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
– Vi finns i 58 länder och Stockholm är den överlägset svåraste staden att hitta en bostad i. Det säger något, det blir bara värre och värre och det måste gå att lösa, säger Martin Lorentzon, styrelseordförande i Spotify.

Som tur är verkar bostadsbristen äntligen vara på väg att lösas tack vare regeringens nya initiativ:

– Jag samarbetar med bostadsminister Mehmet Kaplan om vad regeringen kan göra. Det återkommer vi till, säger Magdalena Andersson.

http://www.dn.se/sthlm/spotify-stockholm-ar-samst/
Citera
2016-03-05, 11:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Sedan årsskiftet har Dahabo Ali och hennes sex barn varit utan lägenhet. Nu bor de i två små campingstugor, långt från skolan – för 40 000 kronor i månaden.

/.../

Bland annat av den anledningen pågår nu diskussioner om en annan, tillfällig, lösning. Kanske får familjen flytta till en lägenhet som kommunen hyr från en förmedling. För stadsdelen kommer det dock att kosta ännu mer än campingstugorna, omkring 50 000 kronor i månaden för en tvåa."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3013676-hon-tvingas-bo-pa-camping-for-40-000-i-manaden

En marknadshyra ligger knappast på 40 k per månad för ett campingboende. Möjligen för en paradvåning på Östermalm.

Med andra ord är marknadshyror billigare än tillfälliga lösningar...

Men nej så kan man ju inte göra, för då kommer alla lyxhyresgäster på Östermalm få höjd hyra och tvingas flytta...
Citera
2016-03-05, 11:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Som tur är verkar bostadsbristen äntligen vara på väg att lösas tack vare regeringens nya initiativ:

– Jag samarbetar med bostadsminister Mehmet Kaplan om vad regeringen kan göra. Det återkommer vi till, säger Magdalena Andersson.

http://www.dn.se/sthlm/spotify-stockholm-ar-samst/

Ironin i att bostadsministern kommer från NIMBY-partiet nr 1, när vi har en bostadsbrist som måste lösas per omgående.
Citera
2016-03-05, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ja det tycker jag med, jag kommer snart betala 3500 kr för 40m2 i toppläge i närförort snart. 900 kr billigare än motsvarande nettokostnad för bostadsrätt Slipper även amortering på 4500 kr/mån.

På vilket sätt är det dyrare bo i hyresrätt menar du än bostadsrätt? Sparar 10500 :-/år och därmed ytterligare 400 000 kr till pensionen och slipper bostadskraschen.

Sedan i somras har min BR ökat i värde med 600 k. Vad har du sparat menar du?

Du kan långsiktigt aldrig vinna på att hyra!
Citera
2016-03-05, 11:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det gör man redan och mer därtill, problemet är att bostadsbolagen plockar ut pengar som är tänkt att gå tillbaka till hyresgästen och lägger på annat, när det är dags för underhåll etc. finns det knappt några pengar kvar och man får höja hyran extra.

Problemet är att fonderade medel beskattas. Men ser man per lgh är det inga jättepengar som plockas ut.
Citera
2016-03-05, 13:30
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Jag har mycket svårt att tro att regeringen annat än vissa miljlöpartister tror att ett nytt miljonprogram vore bra. Till en början var det miljonprogram vi har nu faktiskt till för folk som arbetade och kunde (med lite bostadsbidrag) faktiskt betala hyran som betalar fastihetsbolaget som betalar ränta till banken.

Nu? Nu är själva poängen att bygga åt sådana som inte kan betala hyran. Jag tror inte att ens Löfven ser detta som en investering.

Investering eller inte, det har varit för många sociala problem med miljonprogrammen men har vi inget alternativ. Men jag tror inte det ligger i den politiska agendan att bygga nya höghusområden?
Citera
2016-03-05, 17:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Sedan i somras har min BR ökat i värde med 600 k. Vad har du sparat menar du?

Du kan långsiktigt aldrig vinna på att hyra!

Ok, du har fått värdeökning som inte betyder jack shit förens du realiserat vinsten. Gör du det får du betala 22% vinstskatt på det också och sen ta upp nya lån för nästa bostad. Den nya bostaden som oftast är större har procentuellt gått upp ännu mer i pris varav du går med förlust på boprisökningarna enormt.

Så hade jag köpt motsvarande br i närförort nu hade jag fått 900 kr högre kostnad+4500 i amortering och sen betala vinstskatt på 22% när man ska flytta på minst 100 000 kr.Man går ännu mer i back =ännu mer vinnare i min hyresrätt med lägre kostnad.

Enda vinnaren är den som säljer med stor vinst och sätter sig i en liknande hyresrätt jag har men det gör inga förens priserna kommer krascha då medelklassen oftast vill äga sitt crap. Det är ägandet som definerar medelklassen i dom flesta länder.

Kostnaden är lägre för hyresrätten och därmed billigare.

Föresten, vad har hänt med dina åsikter? I en tråd du skapade 2012 jag läste igenom har du nästan samma åsikter som mig, säger det är en bubbla, någon kommer stå med svarte petter, att man ska gå in vid rätt tillfälle efter en krasch eller nedgång och att du bodd i Malmö skrev du för det är så höga bopriser i Stockholm.... fick gnugga jacken nästan när jag läste det...
Nu är du någon slags marknadsapa som tycker man ska sitta i skuld med 5 millar, inte amortera, ingen bubbla och ska ha marknadshyror för packet. Har du fått jobb på en storbank eller mäklarfirma senaste åren?

Har du gjort 600 000 i vinst på Malmö lägenhet sen i somras menar du? Ja hej du
Senast redigerad av slemhog 2016-03-05 kl. 17:39.
Citera
2016-03-05, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ok, du har fått värdeökning som inte betyder jack shit förens du realiserat vinsten.

Resonerar du likadant om om det hade varit en värdeminskning, om något t.ex. har fallit med 50% så betyder inte det "jack shit" om man inte säljer? Hoppas för din skull att du inte köper aktier när du har så dålig förståelse för ekonomi.

Visserligen har Eniro fallit från 65 kr till 65 öre men det betyder jack shit så länge man inte säljer enligt slemhögen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-03-05 kl. 19:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in