Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Sedan i somras har min BR ökat i värde med 600 k. Vad har du sparat menar du?
Du kan långsiktigt aldrig vinna på att hyra!
Ok, du har fått värdeökning som inte betyder jack shit förens du realiserat vinsten. Gör du det får du betala 22% vinstskatt på det också och sen ta upp nya lån för nästa bostad. Den nya bostaden som oftast är större har procentuellt gått upp ännu mer i pris varav du går med förlust på boprisökningarna enormt.
Så hade jag köpt motsvarande br i närförort nu hade jag fått 900 kr högre kostnad+4500 i amortering och sen betala vinstskatt på 22% när man ska flytta på minst 100 000 kr.Man går ännu mer i back =ännu mer vinnare i min hyresrätt med lägre kostnad.
Enda vinnaren är den som säljer med stor vinst och sätter sig i en liknande hyresrätt jag har men det gör inga förens priserna kommer krascha då medelklassen oftast vill äga sitt crap. Det är ägandet som definerar medelklassen i dom flesta länder.
Kostnaden är lägre för hyresrätten och därmed billigare.
Föresten, vad har hänt med dina åsikter? I en tråd du skapade 2012 jag läste igenom har du nästan samma åsikter som mig, säger det är en bubbla, någon kommer stå med svarte petter, att man ska gå in vid rätt tillfälle efter en krasch eller nedgång och att du bodd i Malmö skrev du för det är så höga bopriser i Stockholm.... fick gnugga jacken nästan när jag läste det...
Nu är du någon slags marknadsapa som tycker man ska sitta i skuld med 5 millar, inte amortera, ingen bubbla och ska ha marknadshyror för packet. Har du fått jobb på en storbank eller mäklarfirma senaste åren?
Har du gjort 600 000 i vinst på Malmö lägenhet sen i somras menar du? Ja hej du