2010-02-14, 14:46
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Den behöver inte existera idag eftersom att det svenska samhället utan polititikernas inblandning har format sig i ett tillräckligt-nära-apartheid-tillstånd. Om du ser på den ekonomiska makten, miljöerna där övre medelklass och uppåt bor och verkar idag, hur hade dessa miljöer påverkats om "whites only"-skyltar satts upp under natten? Ingenting! Det samma gäller i den politiska sfären, Sabunis frånvaro hade märkts men i övrigt hade det varit "business as usual" med oförändrad fart (Minst påverkan hade det väl haft hos S och V!). Potatisen ligger där het men ingen behöver greppa den. Men hur länge varar det?

Ja att mångkultursprojektet dras med en hel del grus i maskineriet står ju bortom allt tvivel. Men det är ganska lång bit att vandra mellan att ha en sådan hållning till att försöka föra upp rasfrågan på den politiska dagordningen. Oavsett hur warm and fuzzy man känner sig i samtal med en liten klick likasinnade så så kan jag garantera massivt motstånd. Det finns helt enkelt allt för många som skulle motsätta sig att politiken tar den vändningen. De bruna folken så klart, men även majoriteten vita, och detta ÄVEN om det var ställt bortom allt tvivel att skillnaderna verkligen finns. Kärnan i er syn på problemen i världen är på det stora hela taget klassiskt fascistoid. Det är ingen populär politisk modell direkt. Konsensus bland de som håller i spakarna är att sådant har förpassats till historieböckerna.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2010-02-14 kl. 15:10.
2010-02-14, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Jo jag känner till det där med att cocosnötterna växer "upp träd" istället för mer precist "på mitten av trädet" osv, men jag undrar om det inte är lite missvisande att peka på ett Afrika i kaos och fokusera på ras just. Afrikaner som lever i väst, eller i ett av de stabilare länderna i Afrika är ju liksom inga lallande idioter som inte kan ta hand om sig själva.
Kanske inte lallande idioter, men vad gäller de svarta i USA så är de 12% av totalpopulationen, men förbrukar 50% av välfärden och står för 90% av de intagna i fängelser. (Och då har ändå de amerikanska negrerna har en icke oansenlig del vitt blod i sig.)
Det är siffror som är svåra att vifta bort.

Det ser likadant ut i alla västerländska länder: negern är, som kollektiv, längst ner på stegen.
Han är kass i vårt samhälle. Han har utvecklats i ett annat samhälle, med andra krav, under andra villkor.

Citat:
Det finns ju föresten en komplex mosaik av orsaker till att Afrika ligger efter oss, med geografi och förutsättningar i naturen som grundorsak om man går riktigt långt tillbaka.
Hur såg det ut i Afrika(alltså inte nordafrika, utan det djupa Afrika) när kontinenten steg för steg "upptäcktes" av den vite mannen? Civilisation? Hög eller låg? Lag och ordning? Högkultur?

Det finns fler faktorer än ras som spelar in, men fakta är att afrikanerna var på en väsentligt lägre nivå än oss, och nu ska de lyftas upp till våran så snabbt som möjligt. Och när det inte går så skyller man sitt misslyckande på oss.

Visst har vi ett ansvar. Vi kom med vår civilisation och lade den på Afrika. Ungefär som man försöker lägga en boll i ett fyrkantigt hål. Den passade inte för att de var inte redo för den. Nu försöker man att omforma Afrika för att passa vår civilisation, trots att folket inte är redo.
Det kommer aldrig att lyckas.

Att ta vårt ansvar skulle i det här fallet vara att dra oss tillbaka totalt från Afrika. Inte ge något bistånd, inte några mediciner, förutom möjligtvis p-piller och hjälp till sterilisering. Eftersom överbefolkningen är Afrikas största problem så skulle detta vara den mest effektiva fattigdomsbekämpningen.

Att ta hit dem i stora mängder är bara vansinne. Att omforma våra samhällen för att de ska passa dem är nästan ännu värre.

Citat:
Givet det jag beskriver ovan: att en ideologi byggd på raslära inte kan existera parallellt med en i övrigt intakt värld så som den ser ut politiskt idag, så ser jag liksom inte poängen med att tänka i termer av att frågor om ras skall upp på dagordningen. Det blir ju bara väldigt märkligt i praktiken, och vad är syftet i utopin?
Syftet är att hålla frågan och diskussionen levande och ständigt närvarande. Den forskning som görs på området ska lyftas fram gång på gång.
När samhället "kollapsar" eller når en smärtgräns, så ska vi finnas där, redo, med vår förklaring om hur det blev som det blev och varför det blev så.
Därför måste den här faktan återkomma gång på gång. Och trådar om negern ska komma och gå och komma igen.

Citat:
Tycker ni att svarta "av naturen" är så jävla hiskeliga att de skall sättas i global obsklass och behandlas som lägre stående varelser? Skall helt normala västerländningar i de olika smältdeglarna som det av er så föraktade Usa tex sitta där också? Skall den fryntlige men hip hop dekadente rapparen D.M.X sitta där? Skall Morgan Freeman sitta där? Obama? Eller är det kanske bara blånegrer som skall särbehandlas?
Ju fortare du släpper individ-tänkandet destu bättre.
Det gör ont att se sanningen, det är inte kul att veta att man blivit lurad och när man tänker på vart vi är på väg så känns det väldigt tungt ibland. Men jag skulle ändå inte vilja gå tillbaka till vad jag tidigare intalade mig: alla-är-lika-mycket-värda-och-kapitalismen-är-roten-till-allt-ont-nonsens.

Citat:
Skruva upp volymen på den sociala misären, låt det gå ett par decenniner och sätt lite machetes i händerna på fina vita ungdomar av den typen så blir det ju snart samma kaos där som nere i ugga bugga land.
Den sociala misären är stor bland vita i USA också skillnanden är att de inte förstärker den själva lika hårt som de svarta.
Vita kan vara fattiga, men det blir aldrig lika våldsamt som hos fattiga negrer.

Citat:
Edit: JA, jag tycker också att bilder på Afrikanska informationsskyltar där det står "Your wife is your friend! Do not beat on her!" är sjukt roliga men jag anser att även sådana taters som dräller runt där nere kan rättas till och bli fullt fungerande medborgare om bara förutsättningaran finns där. Så, jag är väl någon slags blattekramar-sosse när allt komemr omkring kanske.
Vi har nog alla varit som du en gång gång i tiden. För ett par år sedan tyckte jag att SD var hemska. Nu tycker jag att de är mesiga.

Fortsätt att läs på I&I. Läs debatterna, läs källorna och tänk själv. Så är du snart en av oss.

(Eller också sätter du på Ikaros med Björn Afzelius http://www.youtube.com/watch?v=uKjyVrr4-lw och röstar mp i september... )
2010-02-14, 17:02
Medlem
Det är du som har förutsatt att bara för att saken diskuteras så måste upp i den offentliga debatten.

Jag skulle säga att synen snarare är "klassisk" än "klassiskt facistoid" och den konsensus du pratar om är väldigt begränsad i rum (västvärldens offentliga politiska rum) och tid (1968-nutid) och också har en begränsad framtid eftersom idéerna har visat sig sakna bärkraft om de skall ligga till grund för praktiskt handlande.

Om en person säger att "negrer är lata" är detta enligt klassiskt tänkande både en mer eller mindre sannolik generalisering och ett stigmatiserat uttalande, för en postmodernist däremot går stigmat före och hela meningen avfärdas som en "facistoid".
2010-02-14, 17:08
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Jag tycker att du bortser ifrån en hel del viktiga faktorer och bara fokuserar på din speciella infallsvinkel. Du måste väl hålla med om att det finns orsaker andra än ras/kultur som bidrar till att situationen för de svarta ser ut som den gör i Usa? Alltså ett par hundra år är inte speciellt lång tid.

Men jag har dragit tråden off topic nu, och jag är inte speciellt sugen på en uppstyckad debatt om sakfrågor som jag inte har tillräckligt på fötterna för att kunna diskutera på ett konstruktivt sätt. Jag kommer med lite hastiga intryck här bara. Du förklarar ju att du tänker dig ett mer eller mindre dramatiskt skifte längre fram iom någon slags kollaps och jag hajar vad det handlar om. Att en "rasmedveten" politik inte är aktuell i finrummen nu för stunden verkar vi vara eniga om.
2010-02-14, 17:10
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Om en person säger att "negrer är lata" är detta enligt klassiskt tänkande både en mer eller mindre sannolik generalisering och ett stigmatiserat uttalande, för en postmodernist däremot går stigmat före och hela meningen avfärdas som en "facistoid".

Jo det har du ju rätt i så klart.
2010-02-14, 17:22
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henderson

Visst har vi ett ansvar. Vi kom med vår civilisation och lade den på Afrika. Ungefär som man försöker lägga en boll i ett fyrkantigt hål. Den passade inte för att de var inte redo för den. Nu försöker man att omforma Afrika för att passa vår civilisation, trots att folket inte är redo.
Det kommer aldrig att lyckas.

Att ta vårt ansvar skulle i det här fallet vara att dra oss tillbaka totalt från Afrika. Inte ge något bistånd, inte några mediciner, förutom möjligtvis p-piller och hjälp till sterilisering. Eftersom överbefolkningen är Afrikas största problem så skulle detta vara den mest effektiva fattigdomsbekämpningen.

Bästa sättet är att få dom på samma nivå såklart. Då kommer överbefolkningen att minska också, denna tendens ser man ganska klart bland andra-tredje generationens invandrare som skaffar ofta mycket färre barn i väst.

Citat:
Ursprungligen postat av Henderson

Den sociala misären är stor bland vita i USA också skillnanden är att de inte förstärker den själva lika hårt som de svarta.
Vita kan vara fattiga, men det blir aldrig lika våldsamt som hos fattiga negrer.

Svarta är mer diskriminerade än vita och ser inte något hopp alls för det mesta när dom hamnar i misär. Vita kan ha en period med misär men dom flesta vet att dom kan komma ur det om dom bara rycker sig själv i kragen.
2010-02-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Svarta är mer diskriminerade än vita och ser inte något hopp alls för det mesta när dom hamnar i misär. Vita kan ha en period med misär men dom flesta vet att dom kan komma ur det om dom bara rycker sig själv i kragen.

Du har inga argument kvar, därför återgår du det till det enkla rasistkortet som är utspelat för 20 år sedan.

Affermative action
Southern poverty law center
ADL
NAACP

Lägg därtill hundratals advokater som gör karriär på att jaga vita människor med den liberala eliten i ryggen. Det finns ingen strukturell rasism i USA längre förutom den som är riktad mot vita människor i olika former av positiv särbehandling.

http://www.youtube.com/watch?v=65KyX9afOEU

Var vänliga att titta på ovanstående klipp där Pat Buchanan klargör detta ytterligare.
2010-02-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SFC1977
Bästa sättet är att få dom på samma nivå såklart. Då kommer överbefolkningen att minska också, denna tendens ser man ganska klart bland andra-tredje generationens invandrare som skaffar ofta mycket färre barn i väst.
Det är omöjligt för dem att resa sig med den nuvarande befolkningstakten. Ingen ekonomi i världen kan växa så snabbt.
2010-02-16, 07:27
Medlem
epluribuss avatar
Citat:
Den behöver inte existera idag eftersom att det svenska samhället utan polititikernas inblandning har format sig i ett tillräckligt-nära-apartheid-tillstånd. Om du ser på den ekonomiska makten, miljöerna där övre medelklass och uppåt bor och verkar idag, hur hade dessa miljöer påverkats om "whites only"-skyltar satts upp under natten? Ingenting! Det samma gäller i den politiska sfären, Sabunis frånvaro hade märkts men i övrigt hade det varit "business as usual" med oförändrad fart (Minst påverkan hade det väl haft hos S och V!). Potatisen ligger där het men ingen behöver greppa den. Men hur länge varar det?

Det räcker med att åka ut till förorten för att "se" dessa skyltar.
Fast där finner du många ggr att det även finns inom samma kvarter, men att vissa gårdslängor och kåkar enkom är bebodda av en viss nationalitet.
Om det sedan beror på rasism eller att vissa gaddat ihop sig för att få en egen fungerande tvättstuga och fungerande port med lås vet jag inte.

Att genetik spelar roll är självklart.
Men att bortse ifrån att kanske 90% är yttre faktorer är mest inskränkt.
Människor/djur i grupp hjälper varandra, det handlar om flockens överlevnad. Sedan har vi tagit det ett steg längre i samhället och sparar på all "skit" som naturligt skulle dukat under.
Socialt arv, allmänbildning, historia etc. färgar och ger perseptionellt sken av att vara underlägsen/utanför/invandrad/förföljd/rasist och att annat som ger intryck och skapar känslor av samhörighet. Det är vad politik gör, oavsett om det är höjd skatt eller internationella bistånd. Alla hamnar dessa allmosor i fel fickor. Det känner vi alla igen oss i. Som svensken och knäckebröd med hemkänsla efter långvarig utomlandsvistelse.

..skitsamma, det jag ville komma fram till var att dessa väldigt fundamentala känslor styr och påverkar i allt vi gör. Långt mer än genetiken spelar in. Självklart avspeglar sig detta i alla samhällsgrupper.
Efter 60 år med invandring av kultur där enskild individ kulturellt ska ha större egon än Globen och pizza-räzer existerar fortf svensk jantelag. Efter 60 år av internationell kultur har svensken fortf inte anammat globalt självförtroende på individnivå.
Kommer knappast bomullsplockerens avkomma göra efter 150 år heller.
..han är medveten och att han är "bottenskrap".
2010-02-16, 07:34
Medlem
epluribuss avatar
Citat:
Ja att mångkultursprojektet dras med en hel del grus i maskineriet står ju bortom allt tvivel. Men det är ganska lång bit att vandra mellan att ha en sådan hållning till att försöka föra upp rasfrågan på den politiska dagordningen. Oavsett hur warm and fuzzy man känner sig i samtal med en liten klick likasinnade så så kan jag garantera massivt motstånd. Det finns helt enkelt allt för många som skulle motsätta sig att politiken tar den vändningen. De bruna folken så klart, men även majoriteten vita, och detta ÄVEN om det var ställt bortom allt tvivel att skillnaderna verkligen finns. Kärnan i er syn på problemen i världen är på det stora hela taget klassiskt fascistoid. Det är ingen populär politisk modell direkt. Konsensus bland de som håller i spakarna är att sådant har förpassats till historieböckerna.

Ja och histora styr hur vi uppfattar oss själva.

Inte en käft som skulle förföljt judarna i modern tid om de inte talat om att ngn skulle göra det.
Ingen skulle heller tycka synd om dem, för det skulle inte vara det.

..men vi kan väl inte ta bort historia?
Tänk om nazieran aldrig funnits som vissa förespråkar? Inte fan hade de tjaffsat om skiten då för de hade inte vetat om den.
2010-02-16, 07:49
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epluribus
Ja och histora styr hur vi uppfattar oss själva.

Inte en käft som skulle förföljt judarna i modern tid om de inte talat om att ngn skulle göra det.
Ingen skulle heller tycka synd om dem, för det skulle inte vara det.

..men vi kan väl inte ta bort historia?
Tänk om nazieran aldrig funnits som vissa förespråkar? Inte fan hade de tjaffsat om skiten då för de hade inte vetat om den.

Om du säger att det är så så är det säkert så.
2010-02-16, 08:22
Medlem
epluribuss avatar
Nu när morgonkaffet kickat in och jag är lite lugnare..

Självklart har socialt historiskt arv stor betydelse för det generella beteendet hos alla grupper ser ut idag. Det är nog viktigare att ändra dessa element i rätt riktning snarare än att forska fram vilken gen som gör den ene dummare än den andre.

Själv är jag så förbannat trött på det evigt dåliga samvetet.

För att ändra på egenuppfattning behövs det en sådan uppoffring att det snarare blir en livsuppgift enligt västerländsk biståndspolitik. Bara det att ingen gör det fullt ut.
Hade varit ett fantastiskt samhälle att leva i om denna energi iställets lagts på våra egna socfall.

En apa i rymddräkt är fortf bara en apa i en rymddräkt.
Vet apan bara om apanage blir det därefter.
Men det kräver för stora uppoffringar för vårt samhälle att göra apan till astronaut för att det skall fungera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in