2010-04-17, 10:06
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servus
Likväl mognar svarta tidigare än vita.

http://books.google.se/books?id=Au2KHXQs2JUC&pg=PA283&lpg=PA283&dq=iq+bla ck+white+infant&source=bl&ots=f7YwrNdtpv&sig=9QWa0 pQkp--Mc-YditthJZzE4Ms&hl=sv&ei=-uPIS_rpKoSTOJ7b4bgN&sa=X&oi=book_result&ct=result& resnum=8&ved=0CDgQ6AEwBw#v=onepage&q=iq%20black%20 white%20infant&f=false

Högst upp på sidan 183. Dåligt underlag som han skriver och egentligen inte så intressant i sammanhanget. Han menar att "black-white differences in IQ" uppkommer någon gång efter 1 års ålder.
283, skrev fel.
2010-04-17, 10:41
Medlem
Citat:
Nej. Vid 7 års ålder, ja.

Alltså: en effekt.

Citat:
Dock verkar det testet familjerna tog vid 7 års ålder väldigt lätt med tanke på föräldrarnas höga IQ som sänkts markant till andra testtillfället. Det är ju vanskligt att jämföra direkt mellan olika tester som är normerade på olika sätt.

Det är dock samma test som 7-åringarna har gjort.

Citat:
Det kommer inte gå att hitta mer liknande förhållanden än vita resp. svarta barn adopterade i vita medelklassfamiljer. Det är orimligt.

Det är klart det går. Man behöver bara matcha grupperna efter adoptionsålder och exempelvis endast inkludera barn som adopterats direkt till ett föräldrapar. Det skulle dock troligen vara svårt att få det studieupplägget godkänt av en etisk kommitté idag.

Citat:
Om man skulle kunna utesluta den biologiska faktorn som dominerande borde man någon stans på jorden kunna finna exempel på svarta som gör bättre ifrån sig än vita på tester där de vuxit upp under liknande förhållanden. Det har mig veterligen inte skett.

Du måste söka noggrannare

Kamin, Leon (February 1995). "The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life". Scientific American 272. "Lynn chose to ignore the substance of Crawford-Nutt's paper, which reported that 228 black high school students in Soweto scored an average of 45 correct responses on the Matrices—HIGHER than the mean of 44 achieved by the same-age white sample on whom the test's norms had been established and well above the mean of Owen's coloured pupils.".

Här är ett abstract från en annan studie:
"African-Americans and Whites were asked to solve problems typical of those administered on standard tests of intelligence. Half of the problems were solvable on the basis of information generally available to either race and/or on the basis of information newly learned. Such knowledge did not vary with race. Other problems were only solvable on the basis of specific previous knowledge, knowledge such as that tested on conventional IQ tests. Such specific knowledge did vary with race and was shown to be subject to test bias. Differences in knowledge within a race and differences in knowledge between races were found to have different determinants. Race was unrelated to the g factor. Cultural differences in the provision of information account for racial differences in IQ." Fagan, Joseph F. Racial equality in intelligence: Predictions from a theory of intelligence as processing. Intelligence 35.4 (2007): 319-334.

Citat:
Jo, det är ju precis det studien visar. Att svarta adopterade barn har lägre IQ än vita dito, efter liknande uppväxtförhållanden.

Fortfarande inte alla svarta.

Citat:
En annan intressant detalj är att den bästa svarta vid 17 år ålder uppmätte ett IQ på 112, endast 2,5 poäng över de biologiska vita barnens medel och endast 6 poäng över de adopterade vita barnens medel. Ca hälften av de vita biologiska barnen hade alltså högre IQ än den bästa svarta. Är det verkligen rimligt att i princip ingen av de svarta barn som har potentialen (enligt dig) till att få högt IQ, fick det? Borde inte rimligen någon av de svarta fått en uppväxt likvärdig med ett vitt barn och fått höga poäng? Hur förklarar du det med kulturmodellen?

Mycket enkelt. Vid 17 års ålder har många sociala faktorer hunnit spela in:
"Lynn and Levin ignore completely the fact that transracial adoptees
are socially classified as minority group members, despite their white adoptive
families. In schools, neighborhoods, and communities, these adolescents and
young adults are not considered members of the dominant culture. Effects of
racism were not directly measured in this study, but the IQ and achievement
results are consistent with racially based environmental effects in the order of
group means and in the correlations with birth parents' racial characteristics."

Du kanske har hört talas om Rosenthaleffekten? Annars:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosenthaleffekten
2010-04-17, 14:26
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mliljequist
Alltså: en effekt.
...som är försumbar och inte ens säkerställd med tanke på att allas resultat i test 1 verkar förskjutna i positiv riktning. Skillnaden mellan de vita och svarta barnen vid 7 års ålder är fortfarande 14,7. Ungefär en standardavvikelse och därmed ungefär den vanliga avvikelsen mellan vita och svarta.

Citat:
Det är dock samma test som 7-åringarna har gjort.
Hur menar du? De gjorde inte samma test som 17åringar som 7åringar. Läs inledningen.

Citat:
Det är klart det går. Man behöver bara matcha grupperna efter adoptionsålder och exempelvis endast inkludera barn som adopterats direkt till ett föräldrapar. Det skulle dock troligen vara svårt att få det studieupplägget godkänt av en etisk kommitté idag.
Med Weinbergs et al. data skulle man kunna göra det, men de gör det inte.

Citat:
Du måste söka noggrannare

Kamin, Leon (February 1995). "The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life". Scientific American 272. "Lynn chose to ignore the substance of Crawford-Nutt's paper, which reported that 228 black high school students in Soweto scored an average of 45 correct responses on the Matrices—HIGHER than the mean of 44 achieved by the same-age white sample on whom the test's norms had been established and well above the mean of Owen's coloured pupils.".

Här är ett abstract från en annan studie:
"African-Americans and Whites were asked to solve problems typical of those administered on standard tests of intelligence. Half of the problems were solvable on the basis of information generally available to either race and/or on the basis of information newly learned. Such knowledge did not vary with race. Other problems were only solvable on the basis of specific previous knowledge, knowledge such as that tested on conventional IQ tests. Such specific knowledge did vary with race and was shown to be subject to test bias. Differences in knowledge within a race and differences in knowledge between races were found to have different determinants. Race was unrelated to the g factor. Cultural differences in the provision of information account for racial differences in IQ." Fagan, Joseph F. Racial equality in intelligence: Predictions from a theory of intelligence as processing. Intelligence 35.4 (2007): 319-334.

The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life verkar ha felciterat Crawford Nutt. Enligt Raven's test performance of sub-Saharan Africans: Average performance, psychometric properties, and the Flynn Effect sidan 4, så är IQn från den undersökningen 84, väl under normeringen på 100. (http://users.fmg.uva.nl/jwicherts/wichertsRavenAfr2010.pdf)

Racial equality in intelligence: Predictions from a theory of intelligence as processing har jag inte tid att kolla igenom just nu...återkommer.

Citat:
Fortfarande inte alla svarta.
Det har jag inte påstått heller.
http://img406.imageshack.us/img406/6798/vitavssvartaiqminnesota.png

Citat:
Mycket enkelt. Vid 17 års ålder har många sociala faktorer hunnit spela in:
"Lynn and Levin ignore completely the fact that transracial adoptees
are socially classified as minority group members, despite their white adoptive
families. In schools, neighborhoods, and communities, these adolescents and
young adults are not considered members of the dominant culture. Effects of
racism were not directly measured in this study, but the IQ and achievement
results are consistent with racially based environmental effects in the order of
group means and in the correlations with birth parents' racial characteristics."

Du kanske har hört talas om Rosenthaleffekten? Annars:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rosenthaleffekten
Att skylla på rasism som orsaken till de svartas misslyckande i skolan och låga IQ i USA är tröttsamt. Som jag skrev, om rasism vore förklaringen, borde rimligen en del svarta (fler än det är nu) ändå vara högpresterande, om de hade samma genetiska förutsättningar som vita. Vissa svarta borde rimligen kunna få en bra uppväxt. Vidare skulle vita som får rasism riktad mot sig eller är i minoritet prestera på negernivå, vilket inte är fallet i Sydafrika.
2010-04-17, 15:05
Medlem
Citat:
Att skylla på rasism som orsaken till de svartas misslyckande i skolan och låga IQ i USA är tröttsamt. Som jag skrev, om rasism vore förklaringen, borde rimligen en del svarta (fler än det är nu) ändå vara högpresterande, om de hade samma genetiska förutsättningar som vita. Vissa svarta borde rimligen kunna få en bra uppväxt. Vidare skulle vita som får rasism riktad mot sig eller är i minoritet prestera på negernivå, vilket inte är fallet i Sydafrika.
Är det några som är utsatta för rasism i USA så är det vita. Samhället gynnar minoriteter på vitas bekostnad i alla möjliga sammanhang via affirmative action. De borde, om något, prestera bättre än vita i många avseenden. Så är dock inte fallet.
2010-04-17, 16:03
Medlem
Citat:
Hur menar du? De gjorde inte samma test som 17åringar som 7åringar. Läs inledningen.

Alla 7-åringar gjorde samma test och jämfördes med varandra.

Citat:
Med Weinbergs et al. data skulle man kunna göra det, men de gör det inte.

Nej, det är för stor variation i exempelvis adoptionsålder. Alla uppgifter finns inte för alla individer, osv. Det går inte att skapa matchade grupper.

Citat:

Hur många fler skulle krävas anser du? Har du några siffror på hur många som är högpresterande? Håller du med om att andra faktorer än genetiska kan spela in?
2010-04-17, 18:58
Medlem
IQzeagulls avatar
http://www.youtube.com/watch?v=7LMrdcs4ucc&feature=fvw

Innan censurens tid...
2010-04-17, 20:15
Medlem
servuss avatar
Citat:
Alla 7-åringar gjorde samma test och jämfördes med varandra.
Ja, och den svartvita skillnaden var 14,7 poäng. Jag förstår inte hur man kan få det till att svarta adoptivbarn lyckas i vita medelklassfamiljer.

Citat:
Nej, det är för stor variation i exempelvis adoptionsålder. Alla uppgifter finns inte för alla individer, osv. Det går inte att skapa matchade grupper.
De svarta barnen hade varit adopterade i 3,5 år med SD 1,5 år. Att göra en regressionsanalys för svartas ålder vid adoption vs IQ är möjligt även om adoptionsåldern sprider sig. Om det finns för lite data för det vore detsamma för mulatter möjligt, då de var många fler.

Citat:
Hur många fler skulle krävas anser du? Har du några siffror på hur många som är högpresterande? Håller du med om att andra faktorer än genetiska kan spela in?
Jag kan inte säga exakt "hur många som krävs" men det borde vara fler. Gausskurvan över svartas IQ borde helt enkelt ha större standardavvikelse efter som det är "lätt" att ha ett IQ runt vitas medel, om svarta och vita skulle ha samma genetiska förutsättningar. Dock är det tvärt om. Svarta har mindre standardavvikelse än vita. Det borde man inte förvänta sig om miljön är den dominerande faktorn!
Självklart håller jag med om att miljön spelar in, men jag menar och att generna är en (av de) dominerande faktor(erna). Jag gör inga försök att ange någon exakt andel - vad som beror av vad - utan konstaterar att kulturmodellen helt enkelt är orimlig.
2010-04-17, 20:30
Medlem
En ryggdunk till servus och en påminnelse...
http://4.bp.blogspot.com/_VSjdKAQpeMw/SZzC_V18c7I/AAAAAAAAFLY/-_rbnMEPcLk/s400/evolution.jpg
2010-04-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ja, och den svartvita skillnaden var 14,7 poäng. Jag förstår inte hur man kan få det till att svarta adoptivbarn lyckas i vita medelklassfamiljer.

Ursprungsfrågan som ställdes av någon tidigare i tråden handlade ju om huruvida adoption kunde påverka exempelvis IQ. Faktum kvarstår att de svarta adoptivbarnen vid 7 års ålder klarade sig bättre än jämnåriga svarta icke-adopterade.

Citat:
De svarta barnen hade varit adopterade i 3,5 år med SD 1,5 år. Att göra en regressionsanalys för svartas ålder vid adoption vs IQ är möjligt även om adoptionsåldern sprider sig. Om det finns för lite data för det vore detsamma för mulatter möjligt, då de var många fler.

Jag är ingen statistiker, men nu förstår jag vad du menar. Jag orkar inte läsa igen, men har för mig att författarna kunde påvisa en effekt av tidig adoption.

Citat:
Jag kan inte säga exakt "hur många som krävs" men det borde vara fler. Gausskurvan över svartas IQ borde helt enkelt ha större standardavvikelse efter som det är "lätt" att ha ett IQ runt vitas medel, om svarta och vita skulle ha samma genetiska förutsättningar. Dock är det tvärt om. Svarta har mindre standardavvikelse än vita. Det borde man inte förvänta sig om miljön är den dominerande faktorn!

Vilka populationer syftar du till? Om det endast är de i denna studie kan du inte dra några generella slutsatser.

Citat:
Självklart håller jag med om att miljön spelar in, men jag menar och att generna är en (av de) dominerande faktor(erna). Jag gör inga försök att ange någon exakt andel - vad som beror av vad - utan konstaterar att kulturmodellen helt enkelt är orimlig.

OK, då är vi på samma sida (metaforiskt sett).

Om nu generna är den största bidragande faktorn till uppkomsten av skillnaderna i IQ, hur förklara du då detta?
"The IQ scores vary greatly among different nations for the same group. Blacks in Africa score much lower than Blacks in the US. Some reports indicate that the Black–White gap is smaller in the UK than in the U.S. Many studies also show large differences in IQ between different groups of Whites. For example, in Northern Ireland the IQ gap between Protestants and Catholics are as large as that between Blacks and Whites in the US. For example, in Israel, large gaps in test scores and achievement separate Ashkenazi Jews from other groups such as the Sephardi."
http://psychology.wikia.com/wiki/Race_and_intelligence_%28Research%29
2010-04-18, 01:24
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungsfrågan som ställdes av någon tidigare i tråden handlade ju om huruvida adoption kunde påverka exempelvis IQ. Faktum kvarstår att de svarta adoptivbarnen vid 7 års ålder klarade sig bättre än jämnåriga svarta icke-adopterade.

Nej, det gör de inte och jag har förklarat flera gånger varför. För att verkligen visa vad jag menar citerar jag Sandra Scarr, en av forskarna bakom Minnesota Transracial Adoption Study:
On Arthur Jensen's Integrity
Citat:
The test performance of the Black/Black adoptees was not different from that of ordinary
Black children reared by their own families in the same area of the country
. My colleagues
and I reported the data accurately and as fully as possible, and then tried to make
the results palatable to environmentally committed colleagues. In retrospect, this was a
mistake. The results of the transracial adoption study can be used to support either a genetic
difference hypothesis or an environmental difference one (because the children have visible
African ancestry). We should have been agnostic on the conclusions; Art would have
been.
Sandra Scarr skriver alltså att svarta adopterade barn INTE visade någon förbättring.

Hon skrev ett annat intressant stycke också:
Citat:
He [Art Jensen] reasoned logically (as always)
that if environmental deprivations were responsible for lower test scores of Blacks, then
the longer children were exposed to such environments, the more they would lag behind
test norms: that is. the lower their IQ scores would become. Older siblings have longer
exposure to such deprivations; hence, they ought to score lower on IQ and standardized
achievement test than their younger sibs. If. on the other hand. genetic differences were primarily
responsible for Black-White differences, than no older-younger sibling differences
should be observed. Among Berkeley. CA school children, no older-younger sibling differences
on tests were observed. [n poverty-stricken, rural Georgia. however, the environmentally
predicted declines in test scores were found.

Citat:
Jag är ingen statistiker, men nu förstår jag vad du menar. Jag orkar inte läsa igen, men har för mig att författarna kunde påvisa en effekt av tidig adoption.
Ja precis. För regressionsanalys (alltså, man vill anpassa en fördelning av mätdata till tex en rät linje.) är meningen att datan skall vara spridd, så att man kan utröna hur variablerna beror av varandra. Det vill säga, regressionsanalysen skulle visa, att om mulatternas/negrernas ålder vid tiden för adoption ökar, så minskar eller minskar inte deras IQ.

Citat:
Vilka populationer syftar du till? Om det endast är de i denna studie kan du inte dra några generella slutsatser.
Det finns flera studier med samma slutsatser. Svarta har generellt lägre standardavvikelse (dvs i praktiken lägre spridning på IQ inom gruppen). Tex Group Differences on the Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT)
http://www.mankindquarterly.org/samples/Manos.pdf

Citat:
OK, då är vi på samma sida (metaforiskt sett).

Om nu generna är den största bidragande faktorn till uppkomsten av skillnaderna i IQ, hur förklara du då detta?
"The IQ scores vary greatly among different nations for the same group. Blacks in Africa score much lower than Blacks in the US. Some reports indicate that the Black–White gap is smaller in the UK than in the U.S. Many studies also show large differences in IQ between different groups of Whites. For example, in Northern Ireland the IQ gap between Protestants and Catholics are as large as that between Blacks and Whites in the US. For example, in Israel, large gaps in test scores and achievement separate Ashkenazi Jews from other groups such as the Sephardi."
http://psychology.wikia.com/wiki/Race_and_intelligence_%28Research%29
Anledningen till att afrikaner har lägre IQ än sk afroamerikaner är att afroamerikaner har en stor del "vita" gener i sig samt att de har bättre levnadsstandard.
Svarta i UK har fortfarande lägre IQ än vita och anledningen till att de skulle ha bättre än svarta i USA, om de nu har det, kan vara att svarta i UK är mycket mer uppblandade med vita än dito i USA. Var god läs:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1120963/Ten-cent-UK-children-mixed-race-family.html
http://www.bbc.co.uk/caribbean/news/story/2009/01/printable/090119_mixedrace.shtml
Dessutom så ifrågasätter jag definitionen på "svarta" som britterna har (handplockat exempel):
http://newsone.com/nation/cganemccalla/2-year-old-black-girl-in-england-has-genius-iq/

Vad det gäller Irland och lika låg prestationsnivå som amerikanska svarta tror jag på det när jag ser det. Det stycket saknar till och med källanvisning i wikipedia...
Senast redigerad av servus 2010-04-18 kl. 01:30.
2010-04-18, 08:59
Medlem
Citat:

Det här visar bara att vita är bättre föräldrar som kan klämma ur ett par IQ-poäng extra ur den svarta skallen.
2010-04-18, 21:53
Medlem
Citat:
Nej, det gör de inte och jag har förklarat flera gånger varför. För att verkligen visa vad jag menar citerar jag Sandra Scarr, en av forskarna bakom Minnesota Transracial Adoption Study. Sandra Scarr skriver alltså att svarta adopterade barn INTE visade någon förbättring.

Det är dock oklart vad hon syftar på. Troligtvis medger hon att vid 17 års ålder fanns ingen effekt. Däremot hade barnen vid 7 års ålder en IQ på 95 och enl. Lynn var motsvarande genomsnitt för svarta icke-adopterade 88 och 93 beroende på region. Alltså: vid 7 års ålder fanns en effekt.

Citat:
Det finns flera studier med samma slutsatser. Svarta har generellt lägre standardavvikelse (dvs i praktiken lägre spridning på IQ inom gruppen). Tex Group Differences on the Naglieri Nonverbal Ability Test (NNAT)
http://www.mankindquarterly.org/samples/Manos.pdf

Om den svarta populationen endast utgör 11% av underlaget är väl inte det så konstigt?

Citat:
Anledningen till att afrikaner har lägre IQ än sk afroamerikaner är att afroamerikaner har en stor del "vita" gener i sig samt att de har bättre levnadsstandard.

Detsamma gäller för svarta i afrika:
"Many black people in Africa today may have the blood of Europeans due to interracial marriages from colonial times. Many children of such liaisons were not accepted by their White paternal side resulting in them being brought up by their black maternal side and have been absorbed by the black community." http://en.wikipedia.org/wiki/Miscegenation

Då kvarstår bättre levnadsstandard som förklaring, vilket väl inte är så långt ifrån kulturmodellen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in