2011-01-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usernamet
Beställ boken "This time is different". Där har du lite data och tips på var du kan hitta data, samt en hel del referenser till andra bubblor och hur de liknar varandra. Dessutom är Sverige väl representerat i boken pga vår runda för inte så länge sedan. Den räknas till "the big five".

Jag har den redan och har läst drygt halva eller så.
2011-01-25, 22:18
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Det är dock jävligt trist för alla unga människor som kämpar på med lågbetalda arbeten och kommer få betalningsanmärkningar för några år framåt, eller barnfamiljer som tvingas sälja hus, bil, osv. Var själv drabbad av detta som barn på 90-talet och det slog jävligt hårt mot oss måste jag säga :/

Men samtidigt tycker jag att vi på något sätt förtjänar det. Är man så jävla dum så man lånar flera miljoner utan en större insats på egen hand och utan en budget som klarar betydande räntehöjningar så får man ju skylla sig själv
Jo, det är tråkigt för de som drabbas. Men samtidigt är det ju även till stor del just den kategorin människor som också har "tjänat" på prisracet, dvs de har köpt, sålt och bytt upp sig till ständigt dyrare boende, ursäktat med att "det är ju sååå billigt att låna". Skyll-dig-själv-faktorn är väldigt hög.

Lika hög är den faktorn när det gäller de flesta bankerna som lånar ut pengar till bostadsköp. Deras glädjekalkyler och lånevillkor har varit rent ansvarslösa det senaste decenniet. Värst av alla har helstatliga SBAB varit, vilket är helt sjukt. Ifall staten går in med skattepengar och ersätter bankernas framtida kreditförluster kommer jag att köpa en handbok i hur man bygger hemgjorda bomber...

Jag hade gärna sett att lånen var kopplade till bostaden och inte bolånetorsken, dvs att en låntagare hade kunnat lämna tillbaka nycklarna till banken och gå därifrån skuldfri. Idag är det ju i stället så att låntagaren kommer att få betala räntan till döddagar, och tyvärr gör det att bankerna främst tittar på ifall kunden har råd med ett lån innan det beviljas - inte ifall köpeskillingen är rimlig.
2011-01-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Det kan aldrig vara en bostadsbubbla när det råder bostadsbrist. Thats it, om sedan priserna stagnerar eller tappa (pga. inflation) är en annan femma. Men någon bubbla det finns inte.
Är det verkligen bostadsbrist i Sverige?

Jag har noterat hus som sålts för bara några tusenlappar. Samtidigt står många hyresfastigheter tomma, slutligen rivs dom. Detta även tydligen i Stockholm.

Det är snarare så att 504 personer vill bo på vonsnorregatan 56 på östermalm och har inga problem att tävla om vem som vågar ta störst lån med sina medelmåttiga löner. Större ansvar på både långivaren och låntagaren förändrar situationen. Jag förespråkar knappast att priserna ska dumpas 30 procent över en natt utan snarare lugnt och fint ned över en femårsperiod. Detta sistnämda lär iofs inte vara en dans på rosor att genomföra vilket gör att vi hamnar på det förstnämda ändå.
2011-01-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs

Jag har noterat hus som sålts för bara några tusenlappar. Samtidigt står många hyresfastigheter tomma, slutligen rivs dom. Detta även tydligen i Stockholm.

Det är snarare så att 504 personer vill bo på vonsnorregatan 56 på östermalm och har inga problem att tävla om vem som vågar ta störst lån med sina medelmåttiga löner. Större ansvar på både långivaren och låntagaren förändrar situationen. Jag förespråkar knappast att priserna ska dumpas 30 procent över en natt utan snarare lugnt och fint ned över en femårsperiod. Detta sistnämda lär iofs inte vara en dans på rosor att genomföra vilket gör att vi hamnar på det förstnämda ändå.

Du vill alltså att staten ska gå in och styra priserna, eller hur hade du tänkt dig att den där lösningen du förespråkar ska genomföras?
2011-01-26, 00:44
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Är du på riktigt?! Jag behöver inte bo på Vonsnorrengatan 56. Jag kan definitivt tänka mig bo på Rövvåldtäktsgatan 4, bara jag har någonstans att bo i Stockholm där jag arbetar med det jag vill arbeta med. Bara du berättar var denna lediga lägenhet finns, som rivs om inte jag flyttar in.
2011-01-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Du vill alltså att staten ska gå in och styra priserna, eller hur hade du tänkt dig att den där lösningen du förespråkar ska genomföras?
Det är staten och riksbanken som har mer eller mindre försatt oss i den här situationen. Det är redan staten som styr priserna:
Ränteavdrag
Äckligt låg ränta
Inga amorteringskrav
Knappt något krav på kontantinsats
Som jag förstått det försvårat för nyproduktionen
Hyresreglering (ja det påverkar BRpriserna)

Glöm inte heller att det faktiskt anses var den statliga "banken" sbab som anses varit livligast vid utlåning till höger och vänster.
2011-01-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Är du på riktigt?! Jag behöver inte bo på Vonsnorrengatan 56. Jag kan definitivt tänka mig bo på Rövvåldtäktsgatan 4, bara jag har någonstans att bo i Stockholm där jag arbetar med det jag vill arbeta med. Bara du berättar var denna lediga lägenhet finns, som rivs om inte jag flyttar in.
Angående stockholm har jag inte kollat upp så noga. Tydligen i nynäshamn ska det finnas många lediga hyresrätt. Någonstans norr om innerstan var de tvungna att annonsera på bästa sändningstid på svt för att folk skulle öppna upp ögonen.
2011-01-26, 17:05
Medlem
biljons avatar
http://svtplay.se/v/2301588/svt_forum/oppen_utfragning_om_kredit-_och_bostadsmarknaden?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2300111/sb,k108202,1,f,-1

Ganska intressant om kredit och bostadsmarknaden.
2011-01-26, 23:03
Medlem
Citat:
Det är staten och riksbanken som har mer eller mindre försatt oss i den här situationen. Det är redan staten som styr priserna:
Ränteavdrag
Äckligt låg ränta
Inga amorteringskrav
Knappt något krav på kontantinsats
Som jag förstått det försvårat för nyproduktionen
Hyresreglering (ja det påverkar BRpriserna)

Glöm inte heller att det faktiskt anses var den statliga "banken" sbab som anses varit livligast vid utlåning till höger och vänster.

Du svarade inte på min fråga.
2011-01-26, 23:27
Medlem
Citat:

80-90 % vore bäst. Jag gillar marknadens extremer. Då känns livet kul, varje dag läsa om katastroif eller hoopp och se myrfolket och tjänstemännen skakade ur sin trygga tillvaro och leva som hundar på soc. Bara nyttigt ett tag.
2011-01-27, 01:26
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Angående stockholm har jag inte kollat upp så noga. Tydligen i nynäshamn ska det finnas många lediga hyresrätt. Någonstans norr om innerstan var de tvungna att annonsera på bästa sändningstid på svt för att folk skulle öppna upp ögonen.
Stockholm-Nynäshamn 5,8 mil
2011-01-27, 01:59
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Att det finns bostäder i en annan stad, i en annan kommun, 6 mil från Stockholm är ju inte relevant om man behöver bostad i Stockholm. Sen kan man alltid prioritera såklart, och välja att resa långa sträckor mot billigare boendekostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in