Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Det är dock jävligt trist för alla unga människor som kämpar på med lågbetalda arbeten och kommer få betalningsanmärkningar för några år framåt, eller barnfamiljer som tvingas sälja hus, bil, osv. Var själv drabbad av detta som barn på 90-talet och det slog jävligt hårt mot oss måste jag säga :/
Men samtidigt tycker jag att vi på något sätt förtjänar det. Är man så jävla dum så man lånar flera miljoner utan en större insats på egen hand och utan en budget som klarar betydande räntehöjningar så får man ju skylla sig själv

Jo, det är tråkigt för de som drabbas. Men samtidigt är det ju även till stor del just den kategorin människor som också har "tjänat" på prisracet, dvs de har köpt, sålt och bytt upp sig till ständigt dyrare boende, ursäktat med att "det är ju sååå billigt att låna". Skyll-dig-själv-faktorn är väldigt hög.
Lika hög är den faktorn när det gäller de flesta bankerna som lånar ut pengar till bostadsköp. Deras glädjekalkyler och lånevillkor har varit rent ansvarslösa det senaste decenniet. Värst av alla har helstatliga SBAB varit, vilket är helt sjukt. Ifall staten går in med skattepengar och ersätter bankernas framtida kreditförluster kommer jag att köpa en handbok i hur man bygger hemgjorda bomber...
Jag hade gärna sett att lånen var kopplade till bostaden och inte bolånetorsken, dvs att en låntagare hade kunnat lämna tillbaka nycklarna till banken och gå därifrån skuldfri. Idag är det ju i stället så att låntagaren kommer att få betala räntan till döddagar, och tyvärr gör det att bankerna främst tittar på ifall kunden har råd med ett lån innan det beviljas - inte ifall köpeskillingen är rimlig.