2014-01-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
... att vi kan bli av med bristen av bostäder om vi minskar produktionskostnaderna med 50 %
Sedan kan man fråga sig om vi har brist när vi har i snitt 42 kvm per person.
Iaf har jag svårt att se att vi har brist på boyta.

Däremot verkar många vilja bo i centrala Stockholm till under marknadshyra. Men det har väl lika lite med brist att göra som att hitta ferarribilar till salu under 10 KSEK.
2014-01-22, 00:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Var det inte Anna Hedborg som stipulerade att marginalskatt är ett manligt problem. Vet inte om jag har rätta förtroendet för henne.

Man får skilja på subjektiva åsikter och förmedling av fakta.

.
2014-01-22, 06:23
Bannlyst
Citat:
Vet inte vad som tagit åt dig men du verkar itne riktigt kry. Men om det kan glädja dig så kan jag säga så mycket att...

Jag försöker avsluta detta nu. Tror banne mig att tomten började prata kontanter igen och sjunga inflationens lov Och han hade fortfarande fått en sak om bakfoten. Men det skiter jag i nu, det får vara hans eget problem och föreställning.
2014-01-22, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som sagt bolånen är ett överdrivet problem:

http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/hon-tror-att-ingves-saknar-koll/

Den där undersökningen gav att 800,000 svenskar har en skuld på en miljon och uppåt.

För övrigt gav undersökningen andra, mindre skuldnivåer. Skulder, skulder, skulder. Tillgångar i bostäder men de är uppblåsta av skulder.
2014-01-22, 06:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Så med andra ord menar du att M1 måste öka, och sedan överföras till M3 för att M3 ska kunna öka. Korrekt tolkat?

Läser du inte vad det är jag skriver? Har jag påstått någon gång att penningmängden måste öka för att utlåning av pengar ska vara möjlig?
2014-01-22, 07:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Den där undersökningen gav att 800,000 svenskar har en skuld på en miljon och uppåt.

För övrigt gav undersökningen andra, mindre skuldnivåer. Skulder, skulder, skulder. Tillgångar i bostäder men de är uppblåsta av skulder.

Det är klart de flesta som löper sin bostad har lån men inte några besvärande lån helt tydligt. Endast 200,000 har mer än 1,8 miljoner i lån och de högst belånade har bra löner och ofta också bostäder som har ett betydligt högre marknadsvärde.

.
2014-01-22, 07:24
Bannlyst
Svenne, den andra hälften av ditt stycke innehåller dels faktiskt en varning men sedan självklarheter och ointressant gammal skåpmat. Också de första orden du skriver är ju helt irrelevant, "de flesta som köper sin bostad har lån". Därefter en lögn. Lån besvärar alltid, även om räntan pressas mot noll. Konsekvenserna blir uppblåsta priser, dränering av sparande och därmed en framtid med hot mot hela landet. Välståndet hänger löst.

När man vill se ett helt skuldsatt folk så kan det inte bli mer av pyramidspel.
2014-01-22, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Sagt helt utan illvilja, men om du gav mycket för det hade det inte varit så intressant; om fler var med på skiftet vore det ju mainstream-modellen och ingen skulle stirra sig blind på 1900-talets historik. Det är poängen med min meme, folk har egentligen redan påbörjat en decentraliseringsrörelse men utan att tänka på det i de termerna.

Utveckla gärna detta.

Vi har ju tid. Bubblan är stark med sitt politiska stöd och folkets önsketänkande (som media underblåser: för att ta sthlms-journalisterna så är dessa amatörer själva högt belånade. De är skäggiga söder-hipsters med taskiga framtidsutsikter i den egna branschen).

Du tror på detta med decentralisering och jag är nyfiken för tankar som bara få har. Tror mera på sådant än vad massan har fått för sig om, vad det nu månde vara.

Menar du att en "grön våg" lurar bakom hörnet? Eller att 90-talets teorier om nätverk av städer ska slå genom också praktiskt? Snacket då var att snabbtåg och gamla vanliga telefoner skulle nätverka. Det var, tidigt 90-tal, så inget prat om internet.

Storstäderna av idag, mycket gammalt fint byggs bort. Må det vara industri-områden, flygplatser eller ängar med biodlingar. Istället ful anskrämlig arkitektur, hög belåning, slag mot sparande, litet av harmoni, känsla av otrygghet och en massa d-a utomsocknes som klampar in på mitt territorium och in till min hembygd. Bemanningsföretagen upplever högkonjunktur.
2014-01-22, 11:41
Medlem
Kommersiella fastigheter.

Citat:
FASTIGHETER
STOCKHOLM TAPPAR EN PLATS PÅ EUROPARANKING - PWC (Direkt)
2014-01-22 10:51
STOCKHOLM (Direkt) Dublin är årets klättrare på rankingen över de viktigaste fastighetsmarknaderna i Europa. München toppar fortsatt listan medan Stockholm tappar något.

Det framgår av rapporten Emerging Trends in Real Estate Europe 2014, som sammanställs av Urban Land Institute och PWC, rapporterar Fastighetssverige.

Rapporten visar att investerarna blir allt mer benägna att ta risk i jakten på avkastning, vilket gynnat Dublin som klättrat från 20:e plats i fjol till en andra plats 2014.

Av rapporten framgår att investerare också börjar titta på andra återhämtningsmarknader, som till exempel Spanien.

Stockholm håller sig väl i konkurrensen och har fortfarande starkast fastighetsklimat i Norden, men backar en placering till en nionde plats på årets lista.

"En av orsakerna till att Stockholm tappar i en internationell jämförelse kan vara att utländska aktörer upplever den svenska marknaden som fullprissatt där framtida hyresutveckling till stor del redan prissatts. För att hitta de riktigt goda möjligheterna krävs i så fall lokal närvaro som ger möjlighet att hitta affärer under radarn vilket passar inhemska aktörer bättre", säger Robert Fonovich, ansvarig för fastighetssektorn inom PWC.

Enligt rapporten ljusnar det också på marknaden för fastighetslån: 51 procent förväntar sig att tillgången på lån till refinansiering eller nyinvesteringar kommer att öka i år, och bara 15 procent tror på en minskning.

De tio hetaste europeiska städerna för investeringar i befintliga fastigheter (förra årets placering inom parentes):

München (1)

Dublin (20)

Hamburg (5)

Berlin (2)

London (3)

Zürich (7)

Istanbul (4)

Köpenhamn (12)

Stockholm (8)

Frankfurt (11)
2014-01-22, 11:46
Medlem
Citat:
Som sagt bolånen är ett överdrivet problem:

http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/hon-tror-att-ingves-saknar-koll/

Citat:
Var det inte Anna Hedborg som stipulerade att marginalskatt är ett manligt problem. Vet inte om jag har rätta förtroendet för henne.

Citat:
Man får skilja på subjektiva åsikter och förmedling av fakta.

.
Faktan är en sak, hennes tolkning av faktan en helt annan. Hon var ju även drivande i frågan om löntagarfonder, och menade att privat pensionssparande skulle kvittas mot den tjänste- och den allmänna pensionen, vilket gör att hennes förmåga att korrekt bedöma ekonomiska samhällsrisker bör tas med en nypa salt.

Det är möjligt att det kommer gå finfint, men att hävda att det är riskfritt att "inte ens" 200 000 personer har lån på 1,8 miljoner låsta till sina bostäder är att vara väldigt positivt lagd. Särskilt när man inte tittar på övriga skulder och tycks utgå från att just denna grupp skulle vara någon slags homogen, ekonomiskt stark grupp.

På tal om hennes lämplighet att analysera ekonomin, vad sägs om följande guldkorn:

"De kommer visserligen tvingas minska sin konsumtion, men det är ju det man vill åstadkomma med räntehöjningar”, säger hon.
2014-01-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Läser du inte vad det är jag skriver? Har jag påstått någon gång att penningmängden måste öka för att utlåning av pengar ska vara möjlig?
Vad du säger är att M3 inte ökar om jag vinner en miljon på lotto (inga pengar har skapats, inga pengar har sparats) och köper certifikat för denna miljon. Jag tycker att det verkar som ett konstigt påstående.
2014-01-22, 14:32
Medlem
nilosands avatar
Det rör sig om en massiv bubbla, skulderna har ökat flera gånger fortare än förmågan att sköta lånen (inkomst och BNP). Snart 10,000 svar och de flesta ignorerar att det är en uppenbar, ohållbar, enorm bostadsbubbla baserad på lån som aldrig kommer att kunna betalas.

Luktar troll i den här tråden, inte mycket vettigt längre, bara massa diffust trams som inte leder någon vart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in