2014-01-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det inträffar som sagt inte, att M3 ökar, när det sker på ett schysst sätt, när pengarna som flyter in till företaget är sparade pengar. Det gör det dock när det oetiska gäller med stöld i dess variant inflation, som möjliggjort pengarna i utbyte mot obligationer.
Så med andra ord menar du att M1 måste öka, och sedan överföras till M3 för att M3 ska kunna öka. Korrekt tolkat?
2014-01-21, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Alliansen gick väl precis ut och lovade 140 000 nya bostäder i Stockholmsområdet? Dessutom verkar det vara en svensk paragraf 34 i görningen (se Tyskland).

Att det ska byggas mer har de lovats inför varje val. Såg siffrorna på vad som lovades i Göteborg och vad som faktiskt byggts och planeras bli klart under denna mandatperioden och det var inte riktigt överensstämmande, kommer inte ihåg exakt och orkar inte googla. Sen kommer det ta lång tid att bygga så mycket lägenheter och de kommer inte heller att byggas i centralt där vi idag har de höga priserna och jag tror folk fortfarande kommer vara beredda att betala betydligt mer för att bo centralt.

Vad menar du med paragraf 34?
2014-01-21, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
De flesta är "rimliga", icke att förväxla med "troliga". Mitt "otäckt rimliga" ligger väl där i mellan någonstans. Kan snabbt dra min högst subjektiva syn på några av dem, eftersom det är kul att spekulera fritt.

"Om bara räntorna rusar till 10%"
Kan hända men.. känns långt borta. Det är inte så att jag sitter och tror att räntan kommer att sticka till skyarna närmaste tiden.

"Om bara lagar och regler ändras så att det enorma underskottet av bostäder försvinner"
Underskottet av bostäder i Sthlm är bisarrt. Om vi utvidgar detta till åtgärder som överhuvudtaget minskar det bisarra läget ser jag det som troligt. Vi kan börja med att kapa produktionskostnader med 50% eller liknande helt overklig siffra.

"Om bara det blir massarbetslöshet i storstäderna"
Generellt ökad arbetslöshet (främst technological unemployment)* plus nedanstående.

*

"Om bara folk inser att de egentligen inte vill bo i städerna utan egentligen vill ha hus på landet",
Västvärlden är i en decentraliseringsfas, inte i en centraliseringsfas. Modeller byggda på historik (vilket är vad som generellt används) kommer att peka mot centralisering, och jag påstår att en trovärdig modell för framtiden pekar mot decentralisering. Detta ger förstås ett enormt lurigt läge där jag kallt gissar att "typ alla" tänker helt fel. Eftersom jag räknat med att vara ganska ensam i resonemanget idag gjorde jag en meme för att åtminstone roa mig själv så länge:
http://oi39.tinypic.com/2rymxd4.jpg

Detta ser jag som troligt. Däremot har jag väldigt mycket svårare att spekulera kring tidsperspektivet, så eftersom jag har svårt att få huvudet kring när vi kan förvänta oss att se en faktisk förändring kan jag nedgradera det till just "otäckt rimligt".

Förstår ärligt talat inte ditt resonemang riktigt här. Du tror inte att räntan kommer skena iväg till 10 % det håller jag med om, inte mycket som tyder på det. Däremot du tror att vi kan bli av med bristen av bostäder om vi minskar produktionskostnaderna med 50 %, menar du att detta ska ske genom enorma skattesubventioner och att det i så fall är troligt?

Ditt resonemang om decentralisering ger jag inte mycket för.
2014-01-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Att det ska byggas mer har de lovats inför varje val. Såg siffrorna på vad som lovades i Göteborg och vad som faktiskt byggts och planeras bli klart under denna mandatperioden och det var inte riktigt överensstämmande, kommer inte ihåg exakt och orkar inte googla. Sen kommer det ta lång tid att bygga så mycket lägenheter och de kommer inte heller att byggas i centralt där vi idag har de höga priserna och jag tror folk fortfarande kommer vara beredda att betala betydligt mer för att bo centralt.

Vad menar du med paragraf 34?
http://www.byggindustrin.com/ledare/en-svensk-paragraf-34__9989

Googla gärna vidare, det är bara en ytlig beskrivning av en intressant lag.
2014-01-21, 21:47
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Förstår ärligt talat inte ditt resonemang riktigt här. Du tror inte att räntan kommer skena iväg till 10 % det håller jag med om, inte mycket som tyder på det. Däremot du tror att vi kan bli av med bristen av bostäder om vi minskar produktionskostnaderna med 50 %, menar du att detta ska ske genom enorma skattesubventioner och att det i så fall är troligt?

Håller fullständigt med, strålande analys.
2014-01-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
http://www.byggindustrin.com/ledare/en-svensk-paragraf-34__9989

Googla gärna vidare, det är bara en ytlig beskrivning av en intressant lag.

Tack!

Intressant. Men ett stort problem i Sverige är väl att det inte lönar sig att bygga. För att komma tillrätta med det är det snarare hyresregleringen man borde titta på.
2014-01-21, 22:47
Medlem
Citat:
Tack!

Intressant. Men ett stort problem i Sverige är väl att det inte lönar sig att bygga. För att komma tillrätta med det är det snarare hyresregleringen man borde titta på.
Nybyggen har presumptionshyra, och byggs det inte hyresrätter så byggs det bostadsrätter i stället. Att det är en anledning till att det inte byggs är inte helt riktigt alltså. Däremot kostar det massor med långa handläggningstider osv.

Om vi säger såhär: det är inte många byggherrar som gnäller på hyresregleringarna. Det borde vara en ledtråd
2014-01-21, 23:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Däremot du tror att vi kan bli av med bristen av bostäder om vi minskar produktionskostnaderna med 50 %, menar du att detta ska ske genom enorma skattesubventioner och att det i så fall är troligt?
Jag tror inte vi "blir av med bristen" genom billigare produktionskostnader, däremot är det en faktor som underlättar. Produktionskostnaderna är för dyra i Sverige, på en nivå som saknar logik. Även om vi skulle bestämma oss för att vi är kroniskt efterblivna på effektivt bygge i Sverige så skulle det fortfarande vara för dyrt, även med efterblivna mått mätt. Så jag är rätt övertygad om att det är en punkt som kommer förbättras rejält.

Citat:
Sagt helt utan illvilja, men om du gav mycket för det hade det inte varit så intressant; om fler var med på skiftet vore det ju mainstream-modellen och ingen skulle stirra sig blind på 1900-talets historik. Det är poängen med min meme, folk har egentligen redan påbörjat en decentraliseringsrörelse men utan att tänka på det i de termerna.
2014-01-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag tror inte vi "blir av med bristen" genom billigare produktionskostnader, däremot är det en faktor som underlättar. Produktionskostnaderna är för dyra i Sverige, på en nivå som saknar logik. Även om vi skulle bestämma oss för att vi är kroniskt efterblivna på effektivt bygge i Sverige så skulle det fortfarande vara för dyrt, även med efterblivna mått mätt. Så jag är rätt övertygad om att det är en punkt som kommer förbättras rejält.

Nej det kommer inte att hända, för byggandet ligger inte på efterbliven nivå rent effektivitetsmässigt. Det är snarare lönerna i branschen som är extrema p.g.a absurda avtal. Vi har inget parti som vågar peta på den frågan en med en 5 km käpp. För att ifrågasätta facket är en större synd än att sparka på ett spädbarn i svensk politik.
2014-01-22, 00:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Som sagt bolånen är ett överdrivet problem:

Citat:
Riksbanken är fel ute när man beskriver svenskarnas bolån som ett omfattande problem. Det menar Anna Hedborg, som utrett överskuldsättning på uppdrag av regeringen.
"Bolånen är koncentrerade hos dem som har råd", säger hon, men varnar samtidigt för bristen på bra statistik.

Citat:
Bland annat visar Anna Hedborgs utredning att färre än 200.000 svenskar har mer än 1,8 miljoner kronor i bostadslån.

http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/hon-tror-att-ingves-saknar-koll/
2014-01-22, 00:25
Medlem
Citat:
KPI är toppen, va? Va? Va? Va? Svara på den frågan själv, för helvete.
Vet inte vad som tagit åt dig men du verkar itne riktigt kry. Men om det kan glädja dig så kan jag säga så mycket att jag inte är speciellt entusiastisk över KPI. Jag anser att det brister på vissa punkter. Och varken jag eller andra verkar vara speciellt förtjust i att prata KPI. Du kanske kan ta älsklings KPI i någon mer lämplig tråd. Det finns sådana.

Citat:
Det jag märkt fetstilt på två ställen, intressant knep det där att insinuera med frågor och påståenden om uteblivna svar. Som om motdebattören har något att dölja.

Tungt.

Du var tydligare den första gången. Dina "svåra ord", fan vad imponerande alltså, var dock inte svårare än att jag kunde ställa upp sakerna i ordnad form och såg att det inte höll. Jag tog mig faktiskt tid att testa vad du påstod och jag såg att sparande inte är ovidkommet (att jag ens testar det visar på ett öppet sinnelag. Jag är en respektabel människa).

Nej, jag har inte ändrat mig. Framförallt har DU varit värdelös på att få mig att ändra mig om någonting.

När du påstod att "sparande är ovidkommet" så var det spiken i kistan. Du är bortgjord och jag betraktar dig inte längre som seriös utan just som ett troll.
Jag tror inte alls att du har något att dölja. Ja inte annat än okunskap men det har du ju skrivit tidigare så det är ju inget du döljer.

Därför berättade jag om M3 så du skulle förstå hur irrelevant det var. Du hade yrat om det så många ggr i tråden att det blev skäl att utbilda dig. M3 kan som var och en kan förstå ändra sig upp och ned utan att de har någon betydelse för annat än risk i inblandade finansiella institutioner. Hedgefonder t ex.
Omsatt M1 är mer relevant. Det är fungerande betalmedel.
Och som jag skriver M1 skapas av låntagarna när de lånar. Och sedan finns det vare sig folk vill det eller inte. Man kan möjligen tala om ett kollektivt tvångssparande.
2014-01-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som sagt bolånen är ett överdrivet problem:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/hon-tror-att-ingves-saknar-koll/
Var det inte Anna Hedborg som stipulerade att marginalskatt är ett manligt problem. Vet inte om jag har rätta förtroendet för henne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in