Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Flashback;
2008: NU KRASCHAR DET. Det ökade.
2016: NU KRASCHAR DET. Det ökade
2020: NU KRASCHAR DET. Det ökade
Finanskris. Amorteringskrav. Covid.
Nu tror jag att priserna kommer stabiliseras ock kanske även sjunka ett par procent tom 2023. Men att det ska sjunka 30-40% kräver att folk en masse TVINGAS ur sina bostäder för de inte har råd att bo kvar..Med amorteringsfrihet har jag oerhört svårt att se det hända om inte arbetslösheten går i taket (vilket inget tyder på)
Det du säger är alltså att för att folk tidigare trott att bostadsmarknaden skulle ”krascha” (vad nu definitionen för det är) och haft fel så innebär det att det inte heller i framtiden kan komma en krasch?
Jag tycker personligen inte att ett ras på 30-35% är en krasch, eftersom vi bara skulle komma några år bakåt i tiden. Trist dock för de som köpt på toppen.
Jag tror inte heller att särskilt många kommer tvingas flytta, bland annat därför att amorteringskravet som du säger säkert tas bort. Däremot kommer såklart de som köper bostäder vilja betala mindre, eftersom deras räntekostnad helt plötsligt ökar med ett antal tusen i månaden. Amortering är att spara pengar, räntekostnad är bara pengar ut i sjön.