2022-04-25, 15:06
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Räntorna kommer knappast ligga kvar på 5-6% i årtionden. Det blir en tillfällig förändring. Att man ska amortera vid låg ränta snarare än hög är en självklarhet. De kommer Mao inte alls få det svettigt på det sättet du beskriver
Så du tror de som får upp sin räntekostnad från 4000 kr per månad till 16000 kr tänker "det går nog snart över". Lugnande, verkligen. Det är precis tvärtom, de kommer att få fullständig panik, dessa räntenivåer är okänt territorium de 10 senaste åren och förlorar man jobbet samtidigt så är man i personlig konkurs.
2022-04-25, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Inte så att bostadspriserna kommer tappa 30% så fort räntan börjar gå upp, men det är klart det kommer vända nu. Folk har lånat så mycket de kunnat, när räntan går upp kan de låna mindre och priserna kommer därmed börja gå ner. Ju mer den går ner, ju mer kommer priserna gå ner. Men men, det är ju bara att vänta och se. Vi kan fortsätta denna diskussion om ett år när vi har facit på hur räntekänsliga de svenska hushållen faktiskt är.

Flashback;
2008: NU KRASCHAR DET. Det ökade.
2016: NU KRASCHAR DET. Det ökade
2020: NU KRASCHAR DET. Det ökade

Finanskris. Amorteringskrav. Covid.

Nu tror jag att priserna kommer stabiliseras ock kanske även sjunka ett par procent tom 2023. Men att det ska sjunka 30-40% kräver att folk en masse TVINGAS ur sina bostäder för de inte har råd att bo kvar..Med amorteringsfrihet har jag oerhört svårt att se det hända om inte arbetslösheten går i taket (vilket inget tyder på)
2022-04-25, 15:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Flashback;
2008: NU KRASCHAR DET. Det ökade.
2016: NU KRASCHAR DET. Det ökade
2020: NU KRASCHAR DET. Det ökade

Finanskris. Amorteringskrav. Covid.

Nu tror jag att priserna kommer stabiliseras ock kanske även sjunka ett par procent tom 2023. Men att det ska sjunka 30-40% kräver att folk en masse TVINGAS ur sina bostäder för de inte har råd att bo kvar..Med amorteringsfrihet har jag oerhört svårt att se det hända om inte arbetslösheten går i taket (vilket inget tyder på)
Nu gör din förnekelseådra cherrypicking. Jag föreslår istället:

1991: JAPAN nu blir vi rikast i världen!
2022: Japan Nikkei är samma som 1991.
2022-04-25, 15:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Så du tror de som får upp sin räntekostnad från 4000 kr per månad till 16000 kr tänker "det går nog snart över". Lugnande, verkligen. Det är precis tvärtom, de kommer att få fullständig panik, dessa räntenivåer är okänt territorium de 10 senaste åren och förlorar man jobbet samtidigt så är man i personlig konkurs.

Jag skulle personligen inte bry mig så värst mycket om mitt hushåll drog in 75k efter skatt. Snarare se det som sjukt att vi kunnat bo så billigt i alla år. Man får ta en trip till Maldiverna färre
2022-04-25, 15:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Jag skulle personligen inte bry mig så värst mycket om mitt hushåll drog in 75k efter skatt. Snarare se det som sjukt att vi kunnat bo så billigt i alla år. Man får ta en trip till Maldiverna färre
Då vet jag att dina råd bara gäller familjer som reser till Maldiverna. Kanske 1000 förra året?

Det är därför du framstår som en idiot i tråden. Egentligen kanske du inte är det. Du bara väljer sanna men extrema exempel i din argumentation utan att säga det.

Om det inte framgått så gäller alla mina argument MEDEL-Svensson. Vad någon som bor på Strandvägen i Stockholm gör under 2022 behöver jag inte kommentera. Han klarar sig.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-25 kl. 15:12.
2022-04-25, 15:14
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Det är i och för sig förfärligt om man skulle behöva vara hemma mer.

De som gick in på marknaden på 90-talet efter kraschen och några år framåt är helt säkra även om räntan går upp en bit. Det kan vara undantag pga personliga kriser eller liknande men en typisk akademikerfamilj, även med förhållandevis modesta löner, som bor i villa eller radhus någonstans har stora marginaler att ta av.

Det är dock ändå trist om man måste dra in på livets guldkant och bli mer lik sin egen föräldrageneration i hur man behandlar privatekonomin.

De som får det jobbigt är de som nyligen köpt och de som tagit höga lån i förhållande till inkomsten. Har de dessutom inte amorterat ordentligt så kommer kostnaden att gå upp dramatiskt. För dem kan det bli tufft på riktigt.
2022-04-25, 15:15
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Har du statistik på hur många som har dessa löner.

Flashback är alltid Flashback.

I Sverige uppgick medianlönen till 32 400 kronor i månaden år 2020. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda, men skillnaden var inte större än 300 kronor i månaden. Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 36 100 kronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/
2022-04-25, 15:15
Avslutad
Citat:
Då vet jag att dina råd bara gäller familjer som reser till Maldiverna. Kanske 1000 förra året?

Det är därför du framstår som en idiot i tråden. Egentligen kanske du inte är det. Du bara väljer sanna men extrema exempel i din argumentation utan att säga det.

Om det inte framgått så gäller alla mina argument MEDEL-Svensson. Vad någon som bor på Strandvägen i Stockholm gör under 2022 behöver jag inte kommentera. Han klarar sig.

Medel Svensson har inte 5-6 msek I lån. Du argumenterar som om Arne och Bettan som tjänar 26k var sitter med lån på dessa summor vilket är helt befängt. Arne och Bettan kanske får låna 2.5 msek. 8800 kr i månaden eft avdrag till 5.5% ränta. De får ut över 40k
2022-04-25, 15:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Medel Svensson har inte 5-6 msek I lån. Du argumenterar som om Arne och Bettan som tjänar 26k var sitter med lån på dessa summor vilket är helt befängt. Arne och Bettan kanske får låna 2.5 msek. 8800 kr i månaden eft avdrag. De får ut över 40k
Nu börjar det likna något. Dessa 2.5 mkr i lån kommer nu att gå upp från 2k i månaden till 8k i månaden i räntor. Är ditt råd att de ska dra in sin Flen-semester?

I övrigt har jag noterat att på en så fattig ort som Norrköping kostar numera samtliga usla hus och radhus 3mkr och uppåt. Alla som köpt sista året kan inkluderas i mitt räkneexempel ovan.
2022-04-25, 15:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Flashback är alltid Flashback.

I Sverige uppgick medianlönen till 32 400 kronor i månaden år 2020. Den var något högre i privat sektor än bland offentliganställda, men skillnaden var inte större än 300 kronor i månaden. Genomsnittslönen i hela ekonomin uppgick till 36 100 kronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/medianlon-och-genomsnittslon-i-sverige/

Man kan dock konstatera att gruppen bostadsköpare tjänade runt 32K efter skatt år 2021: https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf
2022-04-25, 15:25
Avslutad
Citat:
Nu börjar det likna något. Dessa 2.5 mkr i lån kommer nu att gå upp från 2k i månaden till 8k i månaden i räntor. Är ditt råd att de ska dra in sin Flen-semester?

I övrigt har jag noterat att på en så fattig ort som Norrköping kostar numera samtliga usla hus och radhus 3mkr och uppåt. Alla som köpt sista året kan inkluderas i mitt räkneexempel ovan.

De har redan 4500 kr per månad i amortering som annuleras så deras månadsutgift är i princip oförändrad.
2022-04-25, 15:28
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
De har redan 4500 kr per månad i amortering som annuleras så deras månadsutgift är i princip oförändrad.
Nej, dessa 4500 kr får de betala när de säljer, genom att de har större lån.

Med 8000 kr i månadskostnad för radhuset i Norrköping har man nog inte längre råd att renovera.

Det är ett helt enkelt ett dåligt råd, "köp så dyrt så du inte har råd att amortera". Det korrekta rådet är "köp mindre eller betala mindre".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in