2022-04-25, 15:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De har redan 4500 kr per månad i amortering som annuleras så deras månadsutgift är i princip oförändrad.

Du förutsätter hela tiden att amorteringen måste försvinna om det blir kris. Jag vet inte om du fattar eller vägrar fatta men i Sverige har vi redan för låga amorteringar jämfört med andra länder. Det är en av faktorerna som pressat upp priset på bostäder. Vad tror du händer om det ställs krav på minst 3% amortering på alla lån?
2022-04-25, 15:36
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du förutsätter hela tiden att amorteringen måste försvinna om det blir kris. Jag vet inte om du fattar eller vägrar fatta men i Sverige har vi redan för låga amorteringar jämfört med andra länder. Det är en av faktorerna som pressat upp priset på bostäder. Vad tror du händer om det ställs krav på minst 3% amortering på alla lån?

Flanders har dock helt rätt i att amorteringen ryker också vid nästa kris. Finansinspektionen har ju själv gjort räknesnurror på hur många som då klarar sina boendeutgifter om kravet stryks vid olika räntenivåer.

Det är bara att se hur lättvindigt amorteringskravet kastades ut med huvudet före vid pandemin. Oavsett om man var hemarbetande tjänsteman som pillade navelludd var det hur enkelt som helst att få beviljat.

Huruvida vi har för låg amorteringstakt eller inte kan diskuteras. Men som jag konstant tjatar om så vill både banker och obligationsköpare bara ha räntan under en löptid om 50+ år. Inget annat.
2022-04-25, 15:41
Medlem
Citat:
Du förstår verkligen inte att bankerna kollar vad folk tjänar innan de lånar ut pengar? Två löner på 25k blir inte många miljoner i lån beviljat
Klart jag förstår det. Det jag ifrågasatte var hur många som egentligen har 75.000 kr efter skatt varje månad?
Men sen har väl de flesta som köper för 8,5 med sig betydligt mer än 1,5 i kontantinsats från bostadskarriär med sig.
2022-04-25, 15:44
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Man kan dock konstatera att gruppen bostadsköpare tjänade runt 32K efter skatt år 2021: https://www.fi.se/contentassets/3b77b17e98524f1f9e026a7ceb4423c7/den-svenska-bolanemarknaden-2022.pdf

…Och att skuldkvoten ökat astronomiskt!

Sidan 13.

Nya bolånetagares lån ökade mer än deras inkomster 2021. Det gäller både netto (efter skatt) och brutto (före skatt). Den genomsnittliga skuldkvoten (bruttoin- komst) för nya låntagare steg från 307 procent 2020 till 327 procent 2021. Om skuldkvoten beräknas med nettoinkomst ökade den från 411 till 440 procent.

Det är den högsta nivån sedan bolånekartläggningen startade. Låntagare som bor i bo- stadsrätt ökade sin genomsnittliga skuldkvot mest. Under 2021 ökade andelen med en skuldkvot på över 450 procent med drygt 3 procentenheter till 14,4 procent (se diagram 4).
2022-04-25, 15:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
…Och att skuldkvoten ökat astronomiskt!

Sidan 13.

Nya bolånetagares lån ökade mer än deras inkomster 2021. Det gäller både netto (efter skatt) och brutto (före skatt). Den genomsnittliga skuldkvoten (bruttoin- komst) för nya låntagare steg från 307 procent 2020 till 327 procent 2021. Om skuldkvoten beräknas med nettoinkomst ökade den från 411 till 440 procent.

Det är den högsta nivån sedan bolånekartläggningen startade. Låntagare som bor i bo- stadsrätt ökade sin genomsnittliga skuldkvot mest. Under 2021 ökade andelen med en skuldkvot på över 450 procent med drygt 3 procentenheter till 14,4 procent (se diagram 4).

Det sa jag inget om. Men faktum är att median/medellöner säger väldigt lite om situationen för den genomsnittliga bostadsköparen i Linköping eller Djursholm.

För övrigt tycker jag faktiskt inte att en skuldkvot på 327% är så illa givet dagens ränteläge och bostadspriser. Även om det är rekordhögt.

Det hade däremot varit fullkomligt katastrofalt på 90-talet eller dessförinnan.
2022-04-25, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nej, dessa 4500 kr får de betala när de säljer, genom att de har större lån.

Med 8000 kr i månadskostnad för radhuset i Norrköping har man nog inte längre råd att renovera.

Det är ett helt enkelt ett dåligt råd, "köp så dyrt så du inte har råd att amortera". Det korrekta rådet är "köp mindre eller betala mindre".

Återigen. Du bara spånar själv och u din värld sitter 50% av alla husägare med 85% belåningsgrad.
2022-04-25, 15:52
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Flashback;
2008: NU KRASCHAR DET. Det ökade.
2016: NU KRASCHAR DET. Det ökade
2020: NU KRASCHAR DET. Det ökade

Finanskris. Amorteringskrav. Covid.

Nu tror jag att priserna kommer stabiliseras ock kanske även sjunka ett par procent tom 2023. Men att det ska sjunka 30-40% kräver att folk en masse TVINGAS ur sina bostäder för de inte har råd att bo kvar..Med amorteringsfrihet har jag oerhört svårt att se det hända om inte arbetslösheten går i taket (vilket inget tyder på)

Det du säger är alltså att för att folk tidigare trott att bostadsmarknaden skulle ”krascha” (vad nu definitionen för det är) och haft fel så innebär det att det inte heller i framtiden kan komma en krasch?
Jag tycker personligen inte att ett ras på 30-35% är en krasch, eftersom vi bara skulle komma några år bakåt i tiden. Trist dock för de som köpt på toppen.

Jag tror inte heller att särskilt många kommer tvingas flytta, bland annat därför att amorteringskravet som du säger säkert tas bort. Däremot kommer såklart de som köper bostäder vilja betala mindre, eftersom deras räntekostnad helt plötsligt ökar med ett antal tusen i månaden. Amortering är att spara pengar, räntekostnad är bara pengar ut i sjön.
2022-04-25, 15:57
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Återigen. Du bara spånar själv och u din värld sitter 50% av alla husägare med 85% belåningsgrad.
Nej, tvärtom är snarare 50% av alla husägare miljonärer och 25% troligen helt obelånade som jag.

Men bland de under 40 som köpt mindre hus i storstad senaste 2-3 åren kan jag tänka mig att 50% har 85% i lån.

Snittbelåningen på alla svenskar 16-65 år är 621.000 kr. Det är en liten ledtråd till dig som inte verkar ha så många vänner.
https://www.xn--tillvxtsverige-9hb.se/sa-mycket-lan-har-en-svensk-i-genomsnitt/
Enligt samma sida är snittbelåningen 40% så en 4mkr-trea i innerstan har i snitt 2mkr i lån. Troligen mer, det som är dyrast borde ha högst lån inte medellån.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-04-25 kl. 15:59.
2022-04-25, 15:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Jag tycker personligen inte att ett ras på 30-35% är en krasch, eftersom vi bara skulle komma några år bakåt i tiden. Trist dock för de som köpt på toppen.

90-talskrisen brukar ju Krösamajorna tala mycket om här i tråden och på andra håll.

Det få verkar ha förstått är att den förskräckliga kraschen landade runt -30% i Stockholm

Så nog fan skulle det bli liv i luckan av detsamma idag. Det spiller över på allt i så fall.
2022-04-25, 16:00
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
90-talskrisen brukar ju Krösamajorna tala mycket om här i tråden och på andra håll.

Det få verkar ha förstått är att den förskräckliga kraschen landade runt -30% i Stockholm

Så nog fan skulle det bli liv i luckan av detsamma idag. Det spiller över på allt i så fall.
Nu vinklar du. Snitt-dippen var kanske 30% men min trea 80 kvm med kakelugn högst upp på Frejgatan kostade 1 mkr 1994 och dippade alltså 300.000 kr. Samma trea kostar nu 8mkr och 30% dipp känns genast lite mer isande.
2022-04-25, 16:09
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Nu vinklar du. Snitt-dippen var kanske 30% men min trea 80 kvm med kakelugn högst upp på Frejgatan kostade 1 mkr 1994 och dippade alltså 300.000 kr. Samma trea kostar nu 8mkr och 30% dipp känns genast lite mer isande.

Vinklar och vinklar…

Jag menar faktiskt att -30% idag skulle vara armageddon i jämförelse. I kronor och ören.

Men det är mot bakgrund av det jag inte tror på -30% härifrån oavsett ränteläge. Det skulle kosta för mycket för samhället helt enkelt. Allt för mycket hänger på bostadsmarknaden i Sverige.
2022-04-25, 16:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Priserna kommer börja gå neråt när RB höjer.
Hur vet du det?
Du missade att få med det i ditt inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in