Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Jag har återigen inte sagt att räntehöjningar inte skulle ha negativa effekter för samhället, det är bara du som inbillat dig det. Jag anser helt klart att högre räntor påverkar många företag negativt men det är OT för den här tråden.
Det är inte svårt att inbilla sig det när du säger att jag inte kan underbygga mina slutsatser, när "räntehöjningar har negativa effekter för samhället" är i princip det enda jag sagt.
Citat:
Men du verkar dra slutsatsen att måttliga räntehöjningar leder till att högt belånade personer får problem om räntan stiger och det är en slutsats som du inte kunnat underbygga på något sätt.
Om du "med problem" menar "måste sälja sitt boende" har du fel. Den enda slutsatsen jag dragit rörande individers situation när det gäller räntehöjningar är att de innebär högre räntekostnader - någonting jag hoppas att du inte vill att jag ska bevisa för dig.
Citat:
Tvärtom visar den utredningen jag referade till på motsatsen och det är som sagt en uppfattning jag även haft sedan tidigare.
Jag tycker att jag varit väldigt, väldigt tydlig med att jag aldrig ifrågasatt att svensken rent generellt skulle ha marginaler att klara av räntehöjningar. Precis som jag tycker att jag redan från början tycker att jag varit väldigt, väldigt tydlig med vilket uttalande av Anna Hedborg det är jag kommenterat. Jag tycker att det är konstigt att jag behöver förklara det igen.
Citat:
Effekterna av "tillgångsprisfall" har jag heller inte uttryckt något om men att det skulle uppstå pga måttliga räntehöjningar är också det en slutsats du inte kunnat underbygga. Det är för övrigt oklart hur stora räntehöjningar du utgår från i dina tankebanor.
Det var Anna Hedborg som gjorde det, i artikeln du länkade, och jag var tydlig med att det var det uttalandet jag kommenterade. Att dyrare lån gör att folk är mindre benägna att låna, men att detta inte per definition innebär lägre bostadspriser vid en måttlig räntehöjning är visserligen sant (däremot ökar priserna långsammare om pengarna blir dyrare), men jag hoppas att du förstår att räntehöjningar och tillgångsprisfall kan ske oberoende av varandra. Din tolkning av vad jag menat är underlig.
Citat:
Wow vilken slutledningsförmåga du har, aspirerar du på Nobelpriset i ekonomi? Jag har inte uttryckt något som talar emot detta, det är bara i din hjärna du har byggt upp tron att jag sagt något emot detta.
Jag: "Jag skrev ett inlägg där jag påpekade att samhället riskerar att påverkas negativt vid tillgångsprisfall och räntehöjningar även om det är mycket få som tvingas sälja sina bostäder."
Du: "Ja du kommer med flera påståenden men inga alls som du har kunnat underbygga."
Jag: "om du tycker att det är ett felaktigt påstående så får du hemskt gärna utveckla det."
Du: "Men det var ju det jag gjorde här:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?"
Om du nu inte refererade till den del av inlägget där du konstaterade att ökande bostadspriser ger utrymme för ökad belåning och i sin tur ökad ekonomisk aktivitet - kan du då citera den del av det inlägget du länkade till där du tycker att du bemöter påståendet att samhället riskerar att påverkas negativt av tillgångsprisfall och räntehöjningar? Nota bene: jag har aldrig hävdat att detta är en effekt av ökande bostadspriser.