Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Jag var där (Hornsbergs strand) för inte så länge sedan och tyckte att området hade changerat. I början var det fräscht och trevligt folkliv. Sen var jag där på en restaurang några år efteråt som en bekantings bekantings bekantingar hade. Helt ok då också. De har nu lämnat då de fick andra jobb. Alla med flytande svenska och engelska verkar ha fått "riktiga" jobb och lämnat kroglivet som varit en nödlösning för utlänningar. Tog mig tid att inspektera omgivningarna den här gången och utbudet hade blivit bra mycket sunkigare än förr. Känslan var slummifiering. Arkitekturen ser inte kul ut heller. Och det blir ännu mer uppenbart då utbudet av ställen blir skräp. Så någonstans är det högkonjan som bidragit till att stället har sänkts. Samtidigt så finns trevliga, gamla Fredhäll bredvid att jämföra med. Mycket mys där. Definitivt ett attraktivare område med sin lummighet och klätterrosor.
Det är möjligt, var ett par år sedan jag var där senast, men min poäng är att man får räkna med att det kommer lite stök på köpet när man lyckas skapa en plats där många människor vill vistas, man får även räkna med att någon % andel av dessa är klappmongon/idioter, sedan är det ju bra om saker dimensioneras för antalet besökare, t ex sophantering, om inte en sådan sak hanteras på rätt sätt gör måsarna snart sitt för att stöka till det ännu mer.
Men som sagt, tycker det är ungefär samma problematik som man får försöka leva med och/eller hantera på andra ställen som är populära av en eller annan anledning, blir något populärt kommer ju även mycket annat på köpet, om det är positivt eller negativt är ju rätt så subjektivt, det kommer alltid finnas intressekonflikter och skilda uppfattningar om saker och ting, om jag återgår till den del av landet där jag spenderar en del av min sommar, så är t ex exploateringen av Kleven en het potatis.
Citat:
Striden om gräddhyllan splittrar semesterpärlan
Sverige Publicerad 6 jul 2019 kl 21.16
SMÖGEN. Slitna fiskeindustrier har bytts mot fräscha bostadsrätter med havsutsikt. Exploateringen av Kleven, mittemot Smögenbryggan, delar bygden i två läger.
– Det här attraherar allra mest sommarboende och såna som har pengar, säger socialdemokraten Britt Wall.
– Utan turister hade Smögen dött. Vi är inga parasiter, säger sommargästen Bo Jacobsson.
https://www.expressen.se/gt/striden-om-graddhyllan-splittrar-semesterparlan/
Citat:
Kleven är ett exempel på urartad turism
Debatt och insändare
"Råkapitalismen är en amoralisk kraft"
Det talas vackert om våra gamla fiskelägens speciella miljö, som bör bevaras så långt det är möjligt i vår kommun Sotenäs.
Döm om vår förvåning när vi för gäster från Stockholm ville visa, hur de vackra orden omsätts i praktiken.
[...]
Finns någon övergripande strategi? Hur ser den i så fall ut? Hur passar Kleven-projektet in i denna strategi? De som tjänar pengar på turismen vill hela tiden öka den, trots att den sedan länge har urartat. Det groteska exemplet Kleven talar sitt tydliga språk. Är detta en modell för kommunens framtida turismsatsning? I Kiruna flyttas de fastboendes hus för att ge plats åt den expanderande gruvan. Är denna metod framtidens melodi för orter som Smögen och Kungshamn?
Råkapitalismen är en amoralisk kraft, som i globaliseringens tid söker sig dit där profiten finns. Alla andra intressen får vika. Detta är naturligtvis inte ett kommunalt problem. Det tillhör rikspolitiken. Tyglas inte denna form av kapitalism av en ansvarsfull politik, löper den amok – som på Kleven.
Klyftan mellan samhällsklasserna växer, och folks förtroende för politiken sjunker i samma takt som skillnaden mellan retorik och praktik ökar. Utanför Smögen finns flera små, obebodda öar. Varför inte exploatera också dem till fromma för den heliga turismen? Där behövs ju inte ens några p-hus.
Carl-Axel Backman
Citat:
Smögen tål inte mer trafik under sommaren
Klevenområdet blev ett fritidsboende för bilburna välbärgade ”badgäster”
17:00 - 9 apr, 2019
Vi är flera hundra som går på Smögenbryggan och funderar över hur Klevenområdet på andra sidan bryggan kunde bli så fullkomligt överexploaterat. Pengar, pengar och åter pengar säger de flesta vi pratar med. Det finns en stor sorg i mångas hjärta över att det blev som det blev och vi kan inte låta bli att fundera över hur det skulle kunna utvecklats om vi politiker hade tagit vårt ansvar och varit modiga.
[...]
Den 11 april ska byggnadsnämndens arbetsutskott ta ställning i frågan om planbesked för 120 nya bostäder. Prata gärna med oss politiker!
Britt Wall (S)
2:e vice ordförande
Vivianne Gustafsson (S)
ledamot
Byggnadsnämnden i Sotenäs
https://www.gp.se/sm%C3%B6gen-t%C3%A5l-inte-mer-trafik-under-sommaren-1.14458817
Det finns rätt många "Kleven" nu förtiden, och åsikterna kommer inte alltid vara positiva, ett annat exempel är t ex Mossholmen mellan Klädesholmen och Bleket på Tjörn.