2019-08-29, 17:25
Avslutad
Fel i Oscar Properties rapport - aktien backar
https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/fel-i-oscar-properties-rapport-aktien-backar-6969698

"Bostadsutvecklaren Oscar Properties rapportering om en försäljningsgrad i pågående produktion om 90 procent vid halvårsskiftet var felaktig. Korrekt siffra ska vara 55 procent"
...
"Det gångna kvartalets kostnader för central administration var 26,0 miljoner kronor och inte de 2,6 miljoner kronor som framkom i halvårsrapporten."
…
"Bolaget förtydligar vidare att "inga bostäder i projektet Gasklockan ännu sålda med bindande avtal". Ett projekt som ännu inte har produktionsstartats."

=>
Som diskuterats här tidigare, detta med att ange hur mycket som sålts i diverse projekt har nog varit den bästa marknadsföringsmetoden på bostadsmarknaden. Jag påpekade själv att Serneke anger att de sålt 80% av Karlatornet, men den siffran gav de även för 1-2 år sedan.

Lite som att bjuda in 100 personer till fest, och till var och en namnge de övriga 99 som också "lovat" komma. Går det så går det, 100 kommer och ingen märker marknadsföringstricket.
2019-08-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Lyssnade på Studio Allsvenskan när jag var och tränade, gäst Daniel Kristiansson, relevans till tråden... hans kommentarer om Hornsbergs strand där han bor.

Jag tycker området blev rätt bra, men ja lite stökigt blir det ju, men det är ju egentligen ett testament till att platsbildningen blev bra, dvs det drar folk.

Hans senaste tweets...

Hornsberg strand på sommaren.. Katastrof. Skulle inte flytta dit om så nån betalade lägenheten åt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Gated communities light på väg till Sverige. Här ett nytt villaområde som ska uppföras i Sigtuna och marknadsförs med privat väg till det lilla samhället.

TRYGGHET
När du kör in till Murarbo från Venngarnsvägen så åker du 700 meter på enskild väg tillhörande Murarbo innan du kommer fram till området.

Det är ingen genomfartsväg och det är markerat som Privat Område. Åker du in här så bor du här eller besöker någon här. Det är en del av det som skapar trygghet för de som bor i området.

https://www.murarbo.se/

Intressant trend att följa. Tycker Åre som finare förort till Stockholm är också ett tecken i tiden. När gentrifiering pågår i andra delar av världen verkar slummifieringen utbreda sig i Sverige vilket leder till fler Murarbo vad det lider.

När vi i unga år köpte bostad som låg inte så långt från ett höghusområde var det helt ok. Skolan var blandad och ungarna av alla de slag sprang ut och in. Tonårsföräldrarna höll vakt åt varandra då ungarna skulle ha fest så de inte slog sönder hela huset som var det busigaste som ungarna ägnade sig åt då. Våldgästa någon annans party och slå sönder huset. Jättekul. Men det löste man med "grannsamverkan" så att vuxna i grannskapet åtog sig att visa upp sig och förstöra festerna. Man blev inte ihjälslagen av smågangsters då. De var mycket beskedliga och gick att tala med. Kniv var töntigt och vapen hade ingen tillgång till. Inget behov av privat väg. Idag skulle jag inte bo så. Ungarna skulle vara i minoritet i skolan.

Gated communitys är framtiden i Sverige. Kommer vara enda stället där vi som är födda här faktiskt kan uppleva den uppväxt vi själva haft.

Tips till alla stora fastighetsutvecklare:
Hitta en stor bit tomt. Bygg bortåt 100 hus, med nåt flerfamiljshus i två plan.
Få kommunen att kasta in en förskola/skola. Eventuellt en mindre Ica Nära.
Voila, du kan pensionera dig.
2019-08-29, 18:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Hornsberg strand på sommaren.. Katastrof. Skulle inte flytta dit om så nån betalade lägenheten åt mig.

https://instagram.com/freakshow_hornsberg?igshid=nlk2covr1phb

Kul instagramkonto... Ja vem kunde räkna med det?

samma syndrom som i Västra hamnen i Malmö på sommaren antar jag.

Tycker stan överlag är ganska överskattad. Var hemma hos en kompis som nyligen köpt en svindyr BR i city där det pissas i porten var och varannan kväll. Och tiggarna gör sina behov på gården....
2019-08-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://instagram.com/freakshow_hornsberg?igshid=nlk2covr1phb

Kul instagramkonto... Ja vem kunde räkna med det?

samma syndrom som i Västra hamnen i Malmö på sommaren antar jag.

Tycker stan överlag är ganska överskattad. Var hemma hos en kompis som nyligen köpt en svindyr BR i city där det pissas i porten var och varannan kväll. Och tiggarna gör sina behov på gården....

Ja, är en del guldkorn på det kontot.
Hoppas dock inte fenomenet sprider sig över hela stan. Det är, som du skriver, tillräckligt illa som det är idag.

Gäller att byta portkod frekvent.
2019-08-29, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1

Jo jag har besökt det på sommaren. Katastrof... kanske, men det beror sig ju lite på hur man väljer att se på saken, målet när Västra Kungsholmen planerades var skapa en stadsmässig stadsdel med folkliv, ett mixat innehåll av bostäder och verksamheter, strandpromenaden har ju blivit en allmän plats som folk gillar... så på sätt och vis är det ju lyckad stadsplanering, för det är en plats många vill hänga på. Att det blir lite stökigt får man ju liksom räkna med.

Det är ungefär som det ser ut om man t ex råkar befinna sig i något av de populära kustsamhällena på västkusten under högsäsongen, tokknökat, en på många sätt kaotisk trafiksituation(även till viss del till sjös, båtfyllor, jetskies med mera) där allt är underdimensionerat i relation till trafikvolym och antal människor, vilket kan leda till en del rätt så "komiska situationer", på många sätt en rätt så stökig tillvaro men det kan även vara rätt så kul och trevligt på sommaren. När jag var på systembolaget i Kungshamn nu i sommar var det nära nog fullt slagsmål om en p-plats.
2019-08-29, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jo jag har besökt det på sommaren. Katastrof... kanske, men det beror sig ju lite på hur man väljer att se på saken, målet när Västra Kungsholmen planerades var skapa en stadsmässig stadsdel med folkliv, ett mixat innehåll av bostäder och verksamheter, strandpromenaden har ju blivit en allmän plats som folk gillar... så på sätt och vis är det ju lyckad stadsplanering, för det är en plats många vill hänga på. Att det blir lite stökigt får man ju liksom räkna med.

Det är ungefär som det ser ut om man t ex råkar befinna sig i något av de populära kustsamhällena på västkusten under högsäsongen, tokknökat, en på många sätt kaotisk trafiksituation(även till viss del till sjös, båtfyllor, jetskies med mera) där allt är underdimensionerat i relation till trafikvolym och antal människor, vilket kan leda till en del rätt så "komiska situationer", på många sätt en rätt så stökig tillvaro men det kan även vara rätt så kul och trevligt på sommaren. När jag var på systembolaget i Kungshamn nu i sommar var det nära nog fullt slagsmål om en p-plats.

Jag var där (Hornsbergs strand) för inte så länge sedan och tyckte att området hade changerat. I början var det fräscht och trevligt folkliv. Sen var jag där på en restaurang några år efteråt som en bekantings bekantings bekantingar hade. Helt ok då också. De har nu lämnat då de fick andra jobb. Alla med flytande svenska och engelska verkar ha fått "riktiga" jobb och lämnat kroglivet som varit en nödlösning för utlänningar. Tog mig tid att inspektera omgivningarna den här gången och utbudet hade blivit bra mycket sunkigare än förr. Känslan var slummifiering. Arkitekturen ser inte kul ut heller. Och det blir ännu mer uppenbart då utbudet av ställen blir skräp. Så någonstans är det högkonjan som bidragit till att stället har sänkts. Samtidigt så finns trevliga, gamla Fredhäll bredvid att jämföra med. Mycket mys där. Definitivt ett attraktivare område med sin lummighet och klätterrosor.
2019-08-30, 00:40
Medlem
Citat:
Jag var där (Hornsbergs strand) för inte så länge sedan och tyckte att området hade changerat. I början var det fräscht och trevligt folkliv. Sen var jag där på en restaurang några år efteråt som en bekantings bekantings bekantingar hade. Helt ok då också. De har nu lämnat då de fick andra jobb. Alla med flytande svenska och engelska verkar ha fått "riktiga" jobb och lämnat kroglivet som varit en nödlösning för utlänningar. Tog mig tid att inspektera omgivningarna den här gången och utbudet hade blivit bra mycket sunkigare än förr. Känslan var slummifiering. Arkitekturen ser inte kul ut heller. Och det blir ännu mer uppenbart då utbudet av ställen blir skräp. Så någonstans är det högkonjan som bidragit till att stället har sänkts. Samtidigt så finns trevliga, gamla Fredhäll bredvid att jämföra med. Mycket mys där. Definitivt ett attraktivare område med sin lummighet och klätterrosor.

Det är möjligt, var ett par år sedan jag var där senast, men min poäng är att man får räkna med att det kommer lite stök på köpet när man lyckas skapa en plats där många människor vill vistas, man får även räkna med att någon % andel av dessa är klappmongon/idioter, sedan är det ju bra om saker dimensioneras för antalet besökare, t ex sophantering, om inte en sådan sak hanteras på rätt sätt gör måsarna snart sitt för att stöka till det ännu mer.

Men som sagt, tycker det är ungefär samma problematik som man får försöka leva med och/eller hantera på andra ställen som är populära av en eller annan anledning, blir något populärt kommer ju även mycket annat på köpet, om det är positivt eller negativt är ju rätt så subjektivt, det kommer alltid finnas intressekonflikter och skilda uppfattningar om saker och ting, om jag återgår till den del av landet där jag spenderar en del av min sommar, så är t ex exploateringen av Kleven en het potatis.

Citat:
Striden om gräddhyllan splittrar semesterpärlan
Sverige Publicerad 6 jul 2019 kl 21.16

SMÖGEN. Slitna fiskeindustrier har bytts mot fräscha bostadsrätter med havsutsikt. Exploateringen av Kleven, mittemot Smögenbryggan, delar bygden i två läger.

– Det här attraherar allra mest sommarboende och såna som har pengar, säger socialdemokraten Britt Wall.

– Utan turister hade Smögen dött. Vi är inga parasiter, säger sommargästen Bo Jacobsson.
https://www.expressen.se/gt/striden-om-graddhyllan-splittrar-semesterparlan/

Citat:
Kleven är ett exempel på urartad turism
Debatt och insändare

"Råkapitalismen är en amoralisk kraft"

Det talas vackert om våra gamla fiskelägens speciella miljö, som bör bevaras så långt det är möjligt i vår kommun Sotenäs.

Döm om vår förvåning när vi för gäster från Stockholm ville visa, hur de vackra orden omsätts i praktiken.

[...]

Finns någon övergripande strategi? Hur ser den i så fall ut? Hur passar Kleven-projektet in i denna strategi? De som tjänar pengar på turismen vill hela tiden öka den, trots att den sedan länge har urartat. Det groteska exemplet Kleven talar sitt tydliga språk. Är detta en modell för kommunens framtida turismsatsning? I Kiruna flyttas de fastboendes hus för att ge plats åt den expanderande gruvan. Är denna metod framtidens melodi för orter som Smögen och Kungshamn?

Råkapitalismen är en amoralisk kraft, som i globaliseringens tid söker sig dit där profiten finns. Alla andra intressen får vika. Detta är naturligtvis inte ett kommunalt problem. Det tillhör rikspolitiken. Tyglas inte denna form av kapitalism av en ansvarsfull politik, löper den amok – som på Kleven.

Klyftan mellan samhällsklasserna växer, och folks förtroende för politiken sjunker i samma takt som skillnaden mellan retorik och praktik ökar. Utanför Smögen finns flera små, obebodda öar. Varför inte exploatera också dem till fromma för den heliga turismen? Där behövs ju inte ens några p-hus.

Carl-Axel Backman

Citat:
Smögen tål inte mer trafik under sommaren
Klevenområdet blev ett fritidsboende för bilburna välbärgade ”badgäster”
17:00 - 9 apr, 2019

Vi är flera hundra som går på Smögenbryggan och funderar över hur Klevenområdet på andra sidan bryggan kunde bli så fullkomligt överexploaterat. Pengar, pengar och åter pengar säger de flesta vi pratar med. Det finns en stor sorg i mångas hjärta över att det blev som det blev och vi kan inte låta bli att fundera över hur det skulle kunna utvecklats om vi politiker hade tagit vårt ansvar och varit modiga.

[...]

Den 11 april ska byggnadsnämndens arbetsutskott ta ställning i frågan om planbesked för 120 nya bostäder. Prata gärna med oss politiker!

Britt Wall (S)

2:e vice ordförande

Vivianne Gustafsson (S)

ledamot

Byggnadsnämnden i Sotenäs
https://www.gp.se/sm%C3%B6gen-t%C3%A5l-inte-mer-trafik-under-sommaren-1.14458817

Det finns rätt många "Kleven" nu förtiden, och åsikterna kommer inte alltid vara positiva, ett annat exempel är t ex Mossholmen mellan Klädesholmen och Bleket på Tjörn.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-08-30 kl. 00:46.
2019-08-30, 01:51
Medlem
Citat:

Talar för din ålder Jag passerar den blivande kvarnholmen ofta, förskräckligt att se så många tätbebyggd lägenheten där, men framtidens hammarby sjöstad
2019-08-30, 07:01
Medlem
Citat:
Den tiden då man håvade in alla ungar oavsett kulör och åkte på något evenemang är förbi för en medelsvensson. Eller att ta med någon annans unge som sällskap åt egna då man åker utomlands, och betala för ungen, är att glömma. Förr hade vi normala risker, nu har det blivit för mycket för en vanlig familj att hantera. Sorgligt för ungarna om det blir så att de inte längre får leka med vilka de vill.
Det festade, när i världshistorien hände det? Har aldrig hört talas om att man betalar för andras barn. Är iofs 60-talist från enkla förhållanden.

Håller med dig i övrigt.
2019-08-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Det festade, när i världshistorien hände det? Har aldrig hört talas om att man betalar för andras barn. Är iofs 60-talist från enkla förhållanden.

Håller med dig i övrigt.

Mina föräldrar lät mig ta med en kompis på semester ibland. Jag har gjort det och en del av mina vänner likaså. Och en del mor- och farföräldrar gör så. Mycket trevligare om ungarna får ha sina kompisar med för både ungarna och föräldrarna. Vet att några i omgivningen upplever det som provocerande. Men de får koka i sina egna safter, vi gör som vi vill. Man använder sina pengar för att hela familjen ska ha ett bra liv.

Men man behöver inte betala för andras ungar utan man kan erbjuda att ta med dem om föräldrarna betalar. Tror att vi som pröjsar är få och syns inte i statistiken.
2019-08-30, 12:12
Medlem
Som ett inlägg i OT-diskussionen om svenska kronan. NOKen har ju dalat trots att deras centralbank höjt räntan och andra förhållanden som borde stärka NOKen. Nu hävdar norrbaggarna att det är Sveriges fel att NOKen är så svag. Kul.

https://www.dn.no/makrookonomi/kronekursen/valuta/makrookonomi/kronesvekkelsen-fortsetter-utlendingenes-interesse-for-kronen-faller/2-1-663308
2019-08-30, 12:36
Medlem
Bra krönika i Affärsvärlden om bolånen och att det är direkt dumt att minska belåningen med de låga räntor som man betalar nu.

https://www.affarsvarlden.se/kronikor/erik-wahlin/lana-lana-lana-6969360

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in